Android-lägret knappar in på Apple Ipad

Permalänk
Melding Plague

Android-lägret knappar in på Apple Ipad

Apple innehar en betryggande ledning på surfplattemarknaden, men ingenting varar för evigt. Konkurrenterna tar marknadsandelar och det är Android-lägret som går framåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

flame bait?
*hämtar popcorn

ontopic: trevligt att folk vill testa andra surfplattor!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant och se hur de blir nu när Windows kommer in i matchen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är om med redan nu bör anmäla tråden så att moderatorerna kan slå upp tälten?

Nejmen, det känns som Android plattorna börjar bli riktigt bra, tidigare modeller har varit minst sagt sisådär(framförallt samsungs plattor). Att 7 tummarna börjar bli riktigt billiga är självklart också kul. Har länge suttit och suktat på en "transformer winRT-ish" så man kanske ska hoppa på surfplatte tåget.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Som iPadanvändare välkomnar jag framstegen för Android.

Sen är det här ju inte så konstigt. Apple gör inga försök att konkurrera på pris, det visade de tydligt med iPad mini. Apple kommer satsa på höga marginaler i de översta segmenten och mer eller mindre strunta i marknadsandelar, lite som de gör på datorsidan (ja, jag vet att de skryter om att de växer snabbare och säljer bättre än Windows/Android men det är inte relevant för deras modell)

Fast egentligen tror jag mer på Windows RT än Android för vanligt folk faktiskt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv

Hur är utbudet på en Android? Tänkte på om det fanns mycket för barn, i stil med färger, lek och figurer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut! Ner med barnsliga Apple och upp med vuxna Google!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Hur är utbudet på en Android? Tänkte på om det fanns mycket för barn, i stil med färger, lek och figurer.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tänker på antalet appar så är det helt värdelöst. Finns väldigt få appar som verkligen utnyttjar den större storleken på skärmen, folk skriker "skalbart" hela tiden men det funkar sällan i praktiken. Förhoppningsvis så kommer det nu när marknaden växer.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Frågan är om med redan nu bör anmäla tråden så att moderatorerna kan slå upp tälten?

Tälten är redan uppställda, korven är grillad och gevären laddade.

Råder alla att tänka efter en gång extra innan de skriver.

OnT: Med tanke på antalet olika Android-plattor som finns jämfört med de få versionerna av iPad, så är väl det här en väldigt rimlig förändring. Precis som på mobilsidan när de andra tillverkarna kom ifatt Apple, så förändras marknadsandelarna till Apples nackdel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av in a bodybag:

Om du tänker på antalet appar så är det helt värdelöst. Finns väldigt få appar som verkligen utnyttjar den större storleken på skärmen, folk skriker "skalbart" hela tiden men det funkar sällan i praktiken. Förhoppningsvis så kommer det nu när marknaden växer.

Aj då, jag var rädd för det. :/

Permalänk
Avstängd

Kul med lite utbud. Själv hoppas jag bara att vi i Sverige inte behöver vänta så länge på Microsoft Surface RT:

http://www.youtube.com/watch?v=h9bH4YjC_nU&feature=related

App utbudet verkar växa snabbt också:
http://www.zdnet.com/more-apps-are-available-at-launch-for-mi...

Permalänk

Herregud, för bara typ 6 år sedan var Apple det coola och modiga och spännande företaget som släppte intressanta produkter. Men nu när dom är typ världens största vinstmaskin och tjänar massor med pengar ska man hata. Är det jante som är här och spökar igen? Jag menar, jag trodde aldrig jag skulle läsa så många hyllningar till Microsoft (tänkte först skriva M$, men det funkar inte längre) som man gör nu för tiden i både artiklar och på forum.

Ang. artikeln. Det är väl knappast så förvånande när man haft över 60% av surfplattemarknaden att man förmodligen kommer tappa mark, sedan gillar man också vinkla rubriker och texten mot att det går dåligt för Apple snarare än att andra företag gör något bra.

Börjar bli rätt tjatigt.

Permalänk
Inaktiv

Dom kommer ju inte med så mycket "nytt" så det är väl inte så konstigt.

Permalänk

Nu börjar nog Apple successivt dras neråt, folk börjar förstå att Google är de som regerar!

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Skrivet av axelweinar:

Nu börjar nog Apple successivt dras neråt, folk börjar förstå att Google är de som regerar!

Beror nog mer på att det inte längre är coolt att ha en likadan iPhone som alla andra. Nu är det Galaxy S3 som står högst upp på listan för många. Sen hänger resten av företaget med

Permalänk
Medlem

Även om jag älskar det Android står för så kan jag inte motivera en Nexus 7 framför en iPad mini. Jag har känt på båda och iPad mini är i sin egen klass när det gäller känsla och själva bygget. Även om jag själv har en Samsung S3, så måste jag ändå säga att jag tycker iOS, Appstore, har allmänt bättre och definitivt mer kvalitets appar.

Det är intrycket jag har fått efter ha använt min brors iPad ganska mycket samt själv ägt en billigare Android platta under lång tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av axelweinar:

Nu börjar nog Apple successivt dras neråt, folk börjar förstå att Google är de som regerar!

Marknadsandelar säger egentligen inget om hur det går för företaget. Apple kan ju sälja fler plattor än någonsin (vilket de också gör), men det är tydligt att fler och fler köper plattor, och då tittar på andra modeller.

Folk börjar helt enkelt förstå att surfplattor regerar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Det är verkligen "inne" att hata apple nu. Det roliga är att de flesta som kritiserar apple inte har några argument att komma med och är för det mesta tekniskt okunniga, frågar man dom så får man i princip bara "ööh nä men dom tjänar bara pengar, alla har apple" Okej?

Håller med föregående talare om Ipad mini och Nexus 7, har hjälpt morsan att skaffa surfplatta för hennes jobb (föreskolelärare) och då stod valet mellan Ipad Mini och Nexus 7. Barn och den vanliga svensson skiter fullständigt i hur hårdvaran är, förutom de som fastnar i försälljningsfällor som "Grafik från Nvidias 600 serie!". De faktum att Nexus 7 saknar kamera är ju oförlåtligt, på pappret är hårdvaran bättre = betyder inte att användarupplevelsen är bättre.

Jag tycker dessutom det är riktigt roligt att läsa dessa " Nu är det slut med apple!" - "Detta är början på slutet!" - "Apple är dömda nu!" från fanboys.
Ett exempel:

Skrivet av axelweinar:

Nu börjar nog Apple successivt dras neråt, folk börjar förstå att Google är de som regerar!

Detta sades om iphone 4s, MBPr, iphone 5 och nu ipad mini.

Är inte fanboy, har beställt lumia 920 och kör BÅDE OSX och windows.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Även om jag älskar det Android står för så kan jag inte motivera en Nexus 7 framför en iPad mini. Jag har känt på båda och iPad mini är i sin egen klass när det gäller känsla och själva bygget. Även om jag själv har en Samsung S3, så måste jag ändå säga att jag tycker iOS, Appstore, har allmänt bättre och definitivt mer kvalitets appar.

Det är intrycket jag har fått efter ha använt min brors iPad ganska mycket samt själv ägt en billigare Android platta under lång tid.

Ok, ett bra exempel på varför Apple säljer. Du ser ett mervärde vad gäller deras lösningar som inte handlar om rena prestanda utan om aspekter som är svårare att sätta ett pris på. Men jag ställer frågan ändå, vilken premie på priset skulle Du vara beredd att betala för en iPad före en Androidplatta om hårdvaran var identisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går alltid fram och tillbaka. Man vill ha det som ingen annan har. Om android skulle ha apples marknadsandel så skulle det vara häftigt med apple igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Så ska det se ut! Ner med barnsliga Apple och upp med vuxna Google!

More like "Tonår/ung vuxen" google och "alla andra" apple.

Men men.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanso:

Det går alltid fram och tillbaka. Man vill ha det som ingen annan har. Om android skulle ha apples marknadsandel så skulle det vara häftigt med apple igen.

Det är nog en väldigt liten del av marknaden som tänker så. Apple är stora tack vare två saker. 1, de gör kompetenta produkter som folk vill köpa. 2, de är otroligt bra på branding så folk som inte vet vad de vill ha eller vad de behöver köper Apple för att det är ett häftigt varumärke.

Det finns ingen på androidsidan som har ens i närheten av lika starkt varumärke även om Samsung har hämtat upp sig en del. Så Androidenheter säljer på andra meriter. Dels har vi hårdvara som vissa tycker om, dels har vi den enorma bredden av produkter och även stora mängder produkter i de lägre prisklasserna.

Så hipstergänget som letar udda märken är rätt litet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, ett bra exempel på varför Apple säljer. Du ser ett mervärde vad gäller deras lösningar som inte handlar om rena prestanda utan om aspekter som är svårare att sätta ett pris på. Men jag ställer frågan ändå, vilken premie på priset skulle Du vara beredd att betala för en iPad före en Androidplatta om hårdvaran var identisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog kunna betala max 500kr för att få iOS Appstore istället för Google Play. Men valet mellan dem två hade varit mycket svårare då faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Det är verkligen "inne" att hata apple nu. Det roliga är att de flesta som kritiserar apple inte har några argument att komma med och är för det mesta tekniskt okunniga, frågar man dom så får man i princip bara "ööh nä men dom tjänar bara pengar, alla har apple" Okej?

Tycker det är tvärtom. De flesta android/Wp användare vet varför de "hatar" apple, medans apple-användare har ingen aning om varför de köpte iphone och inte android/WP.(även om anledningen uppenbarligen är för att det är inne)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Inaktiv

Jag äger själv en iPad 3. Älskar den och den har helt ersatt min bärbara. Köpte den för att det fanns helt enkelt ingen Androidplatta som kunde mäta sig med iPads när jag köpte iPad 3 vid lansering.

Men om jag hade köpt en platta idag, så hade det varit ett svårt val faktiskt när Android verkar komma ikapp lite. Hur Android är på plattor idag vet jag inte. Men jag får dock känslan av att Android är mer åt den teknikkunniga. Det är väl inte många "medelsvenssons" som är så kunniga som vad vi är i det här forumet...även om alla kan anpassa sig till Android.

Permalänk
Skrivet av krigarkungen:

Tycker det är tvärtom. De flesta android/Wp användare vet varför de "hatar" apple, medans apple-användare har ingen aning om varför de köpte iphone och inte android/WP.(även om anledningen uppenbarligen är för att det är inne)

Låter otroligt med personer som inte har någon aning om varför de har köpt en viss produkt. De har väl köpt den för att just hen tycker den är bättre, snyggare, tycker bättre om ios än android, eller för att det är just apple. Vissa människor köper iphone bara för att det är just en iphone men låtsas inte om som att det endast sker på ios sidan. Det finns folk som köper telefoner med android endast för att det är en android telefon och inte vill ha en ios produkt.

För mig så ser det ut som att alla människor som köper telefoner vet varför de har köpt en produkt?

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

Låter otroligt med personer som inte har någon aning om varför de har köpt en viss produkt. De har väl köpt den för att just hen tycker den är bättre, snyggare, tycker bättre om ios än android, eller för att det är just apple. Vissa människor köper iphone bara för att det är just en iphone men låtsas inte om som att det endast sker på ios sidan. Det finns folk som köper telefoner med android endast för att det är en android telefon och inte vill ha en ios produkt.

För mig så ser det ut som att alla människor som köper telefoner vet varför de har köpt en produkt?

När jag skrev "har ingen aning" så menar jag svaret man får från personen ifråga. Ber om ursäkt om inte det uppgick tydligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philip_BNF:

Låter otroligt med personer som inte har någon aning om varför de har köpt en viss produkt. De har väl köpt den för att just hen tycker den är bättre, snyggare, tycker bättre om ios än android, eller för att det är just apple. Vissa människor köper iphone bara för att det är just en iphone men låtsas inte om som att det endast sker på ios sidan. Det finns folk som köper telefoner med android endast för att det är en android telefon och inte vill ha en ios produkt.

För mig så ser det ut som att alla människor som köper telefoner vet varför de har köpt en produkt?

Finns också folk som köper Android med priset i tanken. Apple har ingen budgetmobil medan android har X antal stycken som kostar under 2000 kr

Permalänk
Skrivet av Zalice:

Finns också folk som köper Android med priset i tanken. Apple har ingen budgetmobil medan android har X antal stycken som kostar under 2000 kr

Jo det är sant det tänkte jag inte på.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|