Microsoft Surface RT

Permalänk

Väldigt sugen på denna! Någon som vet om den lanserats i Sve? Om nej: är den på G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klasse123:

Väldigt sugen på denna! Någon som vet om den lanserats i Sve? Om nej: är den på G?

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=surface%20rt

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Är de modeller som tex siba och mediamarkt säljer med svenskttangentbord?
Har kikat på Dustins sida http://www.dustin.se/product/5010667865/microsoft-surface-rt-... där står det UK tangentbord.
Jag har planer på att beställa ett gäng till jobbet men då måste de ha svenska tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Är de modeller som tex siba och mediamarkt säljer med svenskttangentbord?
Har kikat på Dustins sida http://www.dustin.se/product/5010667865/microsoft-surface-rt-... där står det UK tangentbord.
Jag har planer på att beställa ett gäng till jobbet men då måste de ha svenska tangentbord.

Siba, Elgiganten och Mediamarkt bör ha svenska tangentbord, då dom listas på Microsofts svenska Surface sida som återförsäljare.

Varför inte beställa direkt från Microsoft dock? Samma pris som Mediamarkt/Siba/Elgiganten.

Permalänk
Skrivet av Lajtel:

Siba, Elgiganten och Mediamarkt bör ha svenska tangentbord, då dom listas på Microsofts svenska Surface sida som återförsäljare.

Varför inte beställa direkt från Microsoft dock? Samma pris som Mediamarkt/Siba/Elgiganten.

För att Mediamarkt, Siba och Elgiganten har på butikslager så man kan ta med sig hem direkt Garanti blir ju helt lika oavsett.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lajtel:

Siba, Elgiganten och Mediamarkt bör ha svenska tangentbord, då dom listas på Microsofts svenska Surface sida som återförsäljare.

Varför inte beställa direkt från Microsoft dock? Samma pris som Mediamarkt/Siba/Elgiganten.

Helt orelevant svaret men går det några rykten på ditt jobb om pro:n till europa (datum that is alternativt kvartal)?

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jare:

Helt orelevant svaret men går det några rykten på ditt jobb om pro:n till europa (datum that is alternativt kvartal)?

Tyvärr inte, Microsoft kör stenhårt på "need to know", vilket i princip innebär att vi inte får reda på något en dag eller två innan informationen släpps officiellt.

Permalänk
Skrivet av Lajtel:

Tyvärr inte, Microsoft kör stenhårt på "need to know", vilket i princip innebär att vi inte får reda på något en dag eller två innan informationen släpps officiellt.

Haha, jag gick ut med Februari som Svenskt släppdatum for Surface RT redan i Oktober/November samtidigt som Microsoft Sverige påstod att det inte fanns några planer Jag tror inte det är så att de håller så hårt på det utan mer att de som vet är så frånkopplade dig på support att informationen helt enkelt inte finns tillgänglig för dig. Det är jo i princip så MS jobbar - även fast de blivit bättre det senaste året.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Fick min Surface RT idag, trevlig maskin. Känns mer "Business" än Ipaden.
Men jag saknar bla Telnet och hyperterminalen. Nån som vet om det går att köpa/tanka ner ?
Hade också varit kul med en tråd eller lista med "Appar man måste ha".
Har ni några tips på måste ha appar ?

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa mig en surface, och ersätta den med min bärbara när jag är och jobbar (jobbar borta). För de mesta blir de surf och kolla på film.
Lite fråger till er som har en, hur är YouTube på den? Egen app eller via webbläsaren?
Någon som har provat torrent på den?

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Avstängd

Youtube tror ajg har app, men anvænder den inte utan det ær 100% weblesare før mig.
Finns ingen torrentclient æn

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Har inte haft så mycket koll på W8 plattor men alltid velat ha en så köpte en surface RT 32g på elgiganten igår men när jag kom blev jag ganska besviken på den så jag lämna tillbaks den idag, det jag dock gilla med den var usb uttaget och dom blixtsnabba menyerna/växling mellan appar samt att man känner igen sig från en standard pc med Windows.

Det som fick mig att ånga köpet var det löjligt dåliga utbudet av appar, det kommer säkerligen mer men just nu var det ett skämt sen installationsfriheten med program som VLC, Spotify och små program man kan tänka sig i en w8 platta.
Jag vill inte ersätta min pc men vill kunna köra lite likande saker i plattan iallafall.
Ska antigen vänta vänta tills WS PRO blir lite billigare och kanske lite mer appar samt touchvänligare (små tät plasserade knappar här och där)

Permalänk
Skrivet av paimon:

Det som fick mig att ånga köpet var det löjligt dåliga utbudet av appar, det kommer säkerligen mer men just nu var det ett skämt sen installationsfriheten med program som VLC, Spotify och små program man kan tänka sig i en w8 platta.

Installationsfrihet ... orsaken till att du inte kan installera VLC, Spotify och andra desktop applikationer är för att en Surface RT inte är x86 baserad. Visserligen kunde Microsoft tillåtit applikationer kompilerade för ARM att köra på desktoppen, men för flertalet program skulle detta föra till en mycket trög upplevelse som säkerligen ville skadat ekosystemet mer än det hjälpt. Har du behov för att köra gamla applikationer behöver du helt enkelt en Intel (eller AMD, finns det några?) Windows 8 tabletter och inte en ARM baserad Windows RT tablett.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av re_ras:

Skall det vara en surfplatta, så skall det vara en surfplatta. Jag älskar i övrigt W8 UI, bara inte desktop. Jag tror jag väntar til Version2, förhoppningsvis kommer.

Håller helt klart med här men ju st nu så måste nog Microsoft köra vidare ett tag för att få ett grepp på marknaden, men jag skulle gissa att de snart (typ, Windows 9) splittar tablet och desktop igen. Jag tycker inte att det är okej att jag ska behöva gå ut i desktop på min Surface för att komma åt mer än de mest basic inställningarna.

Permalänk
Medlem

Hej!

En fråga som säkert har besvarats tidigare...
Min sambo köpte en Surface RT, hon är nöjd med den men vi kan inte låna ut nätet från våra mobliltelefoner???
Funkar varken från hennes Samsung Galaxy S2 eller min Iphone 4s? Vi har inga problem att hitta övriga nätverk.
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Installationsfrihet ... orsaken till att du inte kan installera VLC, Spotify och andra desktop applikationer är för att en Surface RT inte är x86 baserad. Visserligen kunde Microsoft tillåtit applikationer kompilerade för ARM att köra på desktoppen, men för flertalet program skulle detta föra till en mycket trög upplevelse som säkerligen ville skadat ekosystemet mer än det hjälpt. Har du behov för att köra gamla applikationer behöver du helt enkelt en Intel (eller AMD, finns det några?) Windows 8 tabletter och inte en ARM baserad Windows RT tablett.

Jag förstod detta efter jag köpt den :/ då man inte tänker på såna här saker i butiken (om man inte läst på innan som jag inte gjort)
Men annars jag gilla annars formen på plattan, den var väl lite tung men inget tänker på så mycket och som sagt så finns det ju WS PRO versionen med intel5 väl och den som jag har förstått det ska det gå att installera det mesta på väl?

P.s Hade varit guld om dom gjorde en med 3g/4g stöd med.

Permalänk
Skrivet av paimon:

Jag förstod detta efter jag köpt den :/ då man inte tänker på såna här saker i butiken (om man inte läst på innan som jag inte gjort)
Men annars jag gilla annars formen på plattan, den var väl lite tung men inget tänker på så mycket och som sagt så finns det ju WS PRO versionen med intel5 väl och den som jag har förstått det ska det gå att installera det mesta på väl?

P.s Hade varit guld om dom gjorde en med 3g/4g stöd med.

Ja, är det något Microsoft misslyckats med är det differentieringen mellan 8 och RT.

Det kommer en Surface Pro till Sverige senare i år, men vad jag vet så händer det inte på flera månader ännu. Men det finns ju andra alternativ med allt från Intel Atom till i7 processorer. Kommer inte ihåg modellen just nu, men det finns en som faktiskt matchar RT versionen i batteritid också, undrar om det kan ha varit Acer? Asus kommer också med en som har bra batteri om jag inte tar helt fel.

Och jo - är det en Windows 8 platta kan du installera alla dina gamla desktop applikationer utan problem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus:

Funderar på att införskaffa mig en surface, och ersätta den med min bärbara när jag är och jobbar (jobbar borta). För de mesta blir de surf och kolla på film.
Lite fråger till er som har en, hur är YouTube på den? Egen app eller via webbläsaren?
Någon som har provat torrent på den?

Surface RT har flash så behövs ingen app för YouTube. Dock är det en whitelist som gäller för flash, den går att ändra själv men som standard är det bara sidor som Microsoft "godkännt" som gäller.

Permalänk

Vad gäller utbudet av appar, så håller jag med om att det inte finns lika många som till IOS. Jag vill gärna tipsa om en sak som MS missat. Under inställningar i Store så är alternativet "hjälp mig finna appar" påslagit som default. Vad som då händer är att det nästan bara visas appar som är anpassade efter svenska förhållanden. Slå av den inställningen och antalet appar som visas ökar med flera 100%. Jag kollade Surface på SIBA och det var rent ynkligt hur många appar som visades i Store. Gissa vad som hände när inställningen ändrades? En jättemiss av MS som säkert får många testare i butik att avstå från Surface.

Permalänk
Medlem

Måste fråga, om man köper en Surface rt i USA och den skulle gå sönder är det worldwide warranty eller måste produkten skickas till USA?

Permalänk
Avstängd

Idag satte jag mig lite med plattan och utforskade xda.

Fick äntligen igång spotify, fast webbplayern
Kunde även jailbreaka surfacen och fick således igång en torrentklient och annat smått och gott!

Edit: fixade även .rar uppackning 7zip kirrade detta fint. Återigen jailbreak

Något som jag har sökt länge är flac-support, hittade en mediaspelare för detta kallad audioplayer i store. Kostar 38kr men värt det om man vill spela flac och annat. Funkar också väldigt bra i fönster!

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

nån som har eller haft en ipad men nu kör surface som har lust att ge lite input? Har idag en ipad 3 men är riktigt trött på
hur ios ser ut (haft iphone sedan 3gs) och är riktigt sugen på att testa nåt nytt. eller kommer man bli besviken och gå tillbaka ?

Kan man mirror bilden ifrån surface till en windows pc , som ipad kan till apple tv?

kan man köra MKV hd filmer ifrån usb disk rakt av?

Permalänk

Körde min Frus ipad2 innan surface och jag skulle aldrig i livet gå tillbaka till Ipaden, att surfa på surfacen (och annat såklart) tack vare nyttjandet av gester (dra från kanter, bläddra framåt med svepningar osv).
Jag sitter mest och sveper och härjar med Ipaden numera och blir lite halvirriterad på att det inte fungerar som det skall..
Sen att kunna koppla in typecover + USB mus och jobba i word/excel/powerpoint eller bara att kopiera filer som man är van vid gör att allt går så sjukt smidigt...

Avsaknaden av appar som alla tjatar om är inget jag lagt märke till då det man behöver istället är inbyggt, appar är och förblir lösningar för inkompletta system

men men, det är mina tankar och vad jag tycker, finns säkerligen folk som hävdar att appar är en nödvändighet...

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem med min Surface rt, och de att filmer/serier hackar lite smått hela tiden (bara bilden och inte ljudet), vilket gör de grymt irriterande att titta på film på den. Någon mer som har samma problem? Sen är jag smått irriterad på type-cover trackpaden som är grymt seg/inte vill scrolla i webläsaren. Annars nöjd som tusan med den

Visa signatur

/Danne

Permalänk
Skrivet av betan:

Surface RT har flash så behövs ingen app för YouTube. Dock är det en whitelist som gäller för flash, den går att ändra själv men som standard är det bara sidor som Microsoft "godkännt" som gäller.

Detta ändrades nyligen, nu är det istället en blacklist, så flash fungerar på alla sites förutom de (tio eller så) som specifikt hat blockerats.

Skrivet av bkam:

nån som har eller haft en ipad men nu kör surface som har lust att ge lite input? Har idag en ipad 3 men är riktigt trött på
hur ios ser ut (haft iphone sedan 3gs) och är riktigt sugen på att testa nåt nytt. eller kommer man bli besviken och gå tillbaka ?

Kan man mirror bilden ifrån surface till en windows pc , som ipad kan till apple tv?

kan man köra MKV hd filmer ifrån usb disk rakt av?

Ja, min iPad (och diverse Android plattor samt laptop) har samlat damm sedan oktober ifjor då Surface släpptes. Som andra sagt så saknas endel appar, men i gengäld har man full webbrowser på RT så många av apparna som finns på f.ex. iOS behövs helt enkelt inte på en Surface.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

En fördel med Surface RT är att den inte kan få virus och trojaner på samma sätt som en vanlig Windows 8 PRO:
http://news.softpedia.com/news/No-Windows-RT-Can-t-Get-Infect...

Permalänk
Medlem

nån som vet om man kan "mirror" bilden ifrån surface till en windows pc , som ipad kan till apple tv?

rätt smutt att sitta med ipaden i handen och sen skicka upp bilden på tv:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av bkam:

nån som vet om man kan "mirror" bilden ifrån surface till en windows pc , som ipad kan till apple tv?

rätt smutt att sitta med ipaden i handen och sen skicka upp bilden på tv:n

Det kan man inte göra. Har du en Xbox så kan du välja att visa tex bilder och filmer på tvn från plattan men du kan inte spegla bilden till tvn.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av page:

Det kan man inte göra. Har du en Xbox så kan du välja att visa tex bilder och filmer på tvn från plattan men du kan inte spegla bilden till tvn.

Hdmi. Kanske inte det som efterfrågas dock

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

nja sitta med en hdmi kabel i soffan känns ju sådär