Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

ÄR fortfarande förbryllad över temperaturerna i datorn, datorn är typ i idle just nu, högre nedre hörn bredvid musplattan är ganska varm, vad finns det där under?

ligger på ca: 60grader på cpu och 54 och 59 på grafikkorten, lite väl mkt eller?

Edit nu ligger det på 53 på cpu och 51 och 59 på grafikkorten.

Jag förstår inte varje grafikkort nummer 2 är på 59 grader, det ska ju inte användas i windows

Vad har du rullandes i bakgrunden, måste vara ngt som kräver en hel del...?
I idle ligger jag på ca 49-51 grader för CPUn och ca 39-42 grader för grafikkorten...

I högre nedre delen vid musplattan ligger hårddisken, rätt vanligt att den blir lite varm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Vad har du rullandes i bakgrunden, måste vara ngt som kräver en hel del...?
I idle ligger jag på ca 49-51 grader för CPUn och ca 39-42 grader för grafikkorten...

I högre nedre delen vid musplattan ligger hårddisken, rätt vanligt att den blir lite varm

Fina temperaturer där. Enligt aktivitetshanteraren i skrivande stund så har jag 1-3% cpu, 25% minne, 0% disk och 0% nätverk.

Om jag avaktiverar sli så blir kort nummer 2 svalt, men det ska ju inte vara aktiverat i vilket fall som helst när man inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Fina temperaturer där. Enligt aktivitetshanteraren i skrivande stund så har jag 1-3% cpu, 25% minne, 0% disk och 0% nätverk.

Om jag avaktiverar sli så blir kort nummer 2 svalt, men det ska ju inte vara aktiverat i vilket fall som helst när man inte spelar.

Vet inte varför, men även när SLI inte är körs(men är aktiverat) så blir kort 2 rätt varm och ökar i grader, tror SLI körs lite även om det inte är uppenbart.

Angående värmen, så testa köra dammrensaren ngn minut (finns i Lenovos Energy Management), det kan vara ovanligt mycket damm som samlats...?
Annars kanske du måste köra en reset av operativsystemet, något kanske körs utan att du vet att den kräver kraft av datorn... för det är nog inte så bra i längden att konstant ha så höga temperaturer :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Vet inte varför, men även när SLI inte är körs(men är aktiverat) så blir kort 2 rätt varm och ökar i grader, tror SLI körs lite även om det inte är uppenbart.

Angående värmen, så testa köra dammrensaren ngn minut (finns i Lenovos Energy Management), det kan vara ovanligt mycket damm som samlats...?
Annars kanske du måste köra en reset av operativsystemet, något kanske körs utan att du vet att den kräver kraft av datorn... för det är nog inte så bra i längden att konstant ha så höga temperaturer :-/

Har kört dammrensaren och blåst ut damm med tryckluft utan framgång, Kanske får lämna in den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Har kört dammrensaren och blåst ut damm med tryckluft utan framgång, Kanske får lämna in den igen.

Drygt... glöm inte att klaga på ditt nätverkskortet oxå om du lämnar in den...

Som sista utväg skulle jag faktiskt köra om OS:et för säkerhetsskull, av ngn anledning tror jag starkt på ngn dold process som drivs i bakgrunden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirneath:

Drygt... glöm inte att klaga på ditt nätverkskortet oxå om du lämnar in den...

Som sista utväg skulle jag faktiskt köra om OS:et för säkerhetsskull, av ngn anledning tror jag starkt på ngn dold process som drivs i bakgrunden...

Om ja nu skulle installera om så kommer ja nog lägga in win 7

Märkte nu att när jag drog ut strömsladden så sjönk temperaturerna, men jag har samma energischema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Om ja nu skulle installera om så kommer ja nog lägga in win 7

Märkte nu att när jag drog ut strömsladden så sjönk temperaturerna, men jag har samma energischema.

Måste fan fråga eftersom att du verkar ha en jävla massa problem med din dator, har du skickat in den på reparation någon gång, ifall du har det, för vad skickade du in den? blev det bättre efteråt? hur många gånger har du skickat in den?

Vad säger dom från återförsäljarens håll om att ge dig ett nytt exemplar? Man ska väl inte behöva ha för mycket skit med en produkt men lagt 9k på liksom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Måste fan fråga eftersom att du verkar ha en jävla massa problem med din dator, har du skickat in den på reparation någon gång, ifall du har det, för vad skickade du in den? blev det bättre efteråt? hur många gånger har du skickat in den?

Vad säger dom från återförsäljarens håll om att ge dig ett nytt exemplar? Man ska väl inte behöva ha för mycket skit med en produkt men lagt 9k på liksom!

Yes, skickade in den för hårddisk krasch, tror inte dom kommer göra nåt om jag skickar in den p.g.a värmen och nätverkskortet, tror dom kommer tycka att det är helt okej.

Permalänk
Skrivet av cklein:

ÄR fortfarande förbryllad över temperaturerna i datorn, datorn är typ i idle just nu, högre nedre hörn bredvid musplattan är ganska varm, vad finns det där under?

ligger på ca: 60grader på cpu och 54 och 59 på grafikkorten, lite väl mkt eller?

Edit nu ligger det på 53 på cpu och 51 och 59 på grafikkorten.
Pendlar mellan 53-60 grader på cpu vid enkelt användande.

Jag förstår inte varje grafikkort nummer 2 är på 59 grader, det ska ju inte användas i windows

dessa temps är ju för höga, just nu kör jag firefox och spotify och får följande temps: cpu: 44-49, gpu1: 39, gpu2: 41
SLI är alltid aktiverat, om jag var du så skulle jag lämna in den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

dessa temps är ju för höga, just nu kör jag firefox och spotify och får följande temps: cpu: 44-49, gpu1: 39, gpu2: 41
SLI är alltid aktiverat, om jag var du så skulle jag lämna in den

Ja man kanske skulle lämna in den, tror dock att dom inte kommer göra nåt åt det och då kanske man får betala felsökningskostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag har läst endel om denna maskin men undrar, är detta den datorn med "most bang for the buck? Är ni överlag nöjda med den?
Är hybriden något att ha eller ska jag satsa på typ en msi eller vad som med en ssd? Tacksam för svar då jag är helt novis

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så är temperaturerna helt fantastiska nu. Ligger as we speak på 47grader på cpu och 35 och 34 grader på gpu :D.

Det enda jag har gjort är att köra windows update.

Permalänk
Medlem

Ifall att man nu bestämmer sig för att köpa den här datorn, så känns det ju vettigt att byta ut den där 16gigs disken mot en större variant, så jag undrar vilken storlek det är som skulle lämpa sig isåfall och vilken typ utav disk? (länka gärna förslag, då ser man ju priser och sånt med på samma gång)

Är det svårt att byta ut den disken mot en annan? och när man bytt ut den så är det väl lämpligt att ha OS'et på den, så hur får man det W8 som var på datorn in på den nya disken? haha väldigt många frågor som drog igenom skallen nu, men siktar ju på att ha den här datorn ett bra tag isåfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Ifall att man nu bestämmer sig för att köpa den här datorn, så känns det ju vettigt att byta ut den där 16gigs disken mot en större variant, så jag undrar vilken storlek det är som skulle lämpa sig isåfall och vilken typ utav disk? (länka gärna förslag, då ser man ju priser och sånt med på samma gång)

Är det svårt att byta ut den disken mot en annan? och när man bytt ut den så är det väl lämpligt att ha OS'et på den, så hur får man det W8 som var på datorn in på den nya disken? haha väldigt många frågor som drog igenom skallen nu, men siktar ju på att ha den här datorn ett bra tag isåfall!

Det är en msata disk, vet att vissa med y500 har köpt denna eller 256GB versionen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295379

Operativsystem och spel är väl det man vill ha på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Det är en msata disk, vet att vissa med y500 har köpt denna eller 256GB versionen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1295379

Operativsystem och spel är väl det man vill ha på den disken.

Är det enligt dig värt att lägga ca 1700:- extra på en 256gb disk? Ifall man har den och 1tb som kom med sen innan borde det ju räcka väldigt långt kan tyckas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Är det enligt dig värt att lägga ca 1700:- extra på en 256gb disk? Ifall man har den och 1tb som kom med sen innan borde det ju räcka väldigt långt kan tyckas!

Du får räkna ut hur mkt du behöver, enbart min win 8 installationsmapp ligger på 30GB och ca 50GB spel

För min del hade det räckt med 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Du får räkna ut hur mkt du behöver, enbart min win 8 installationsmapp ligger på 30GB och ca 50GB spel

För min del hade det räckt med 128GB

Om man tänker långsiktigt, vilket jag hade tänkt göra nu för en gångs skull, så känns väl 256 som en bra investering då det är den bästa typ utav disk som finns ute nu? Kanske är helt ute och cyklar.

Men hur gör man för att få över OS'et på den nya disken isåfall? Kan man på något höger kopiera det till en extern hårddisk och sen lägga in det på den nya när det är dags eller något? Är helt okunnig inom det här haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfjalar:

Om man tänker långsiktigt, vilket jag hade tänkt göra nu för en gångs skull, så känns väl 256 som en bra investering då det är den bästa typ utav disk som finns ute nu? Kanske är helt ute och cyklar.

Men hur gör man för att få över OS'et på den nya disken isåfall? Kan man på något höger kopiera det till en extern hårddisk och sen lägga in det på den nya när det är dags eller något? Är helt okunnig inom det här haha!

Ja man väljer själv va man vill lägga sina pengar på, den dagen jag behöver 256GB för spel och operativsystem har jag nog en annan dator
Om ett par år typ. Inte säkert att den nya datorn har msata port

Det finns guider som visar hur man klonar disken och på så vis för över operativet eller så får man skaffa sig en korrekt version av win 8 och installera, aktiveringsnyckeln finns inbäddad i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cklein:

Ja man väljer själv va man vill lägga sina pengar på, den dagen jag behöver 256GB för spel och operativsystem har jag nog en annan dator
Om ett par år typ. Inte säkert att den nya datorn har msata port

Det finns guider som visar hur man klonar disken och på så vis för över operativet eller så får man skaffa sig en korrekt version av win 8 och installera, aktiveringsnyckeln finns inbäddad i bios.

Haha det är ju iofs jävligt sant! får singla slant om det när beställningsdagen kommer haha!

Men kan göra det här till en allmän fråga då, Hur har ni som har fixat en ny hårddisk gjort med OS'et? Hur gick ni till väga osv?

Permalänk
Skrivet av mrfjalar:

Haha det är ju iofs jävligt sant! får singla slant om det när beställningsdagen kommer haha!

Men kan göra det här till en allmän fråga då, Hur har ni som har fixat en ny hårddisk gjort med OS'et? Hur gick ni till väga osv?

Jag stökade ganska länge. Fick det aldrig att funka med usbsticka etc. Förrän jag hittade en version som funkade utmärkt på en välkänd piratliknande sida med W8. Höll på fyra dagar tror jag innan jag ledsnade och tankade hem en crack.

Har En SSD 128Msata och en 256 GB SSD och klarar mig bra. Skulle rekommendera att du kör OS på Msata. Du klarar dig säkert med vanliga hårddisken. För min egen del vill jag att allt ska gå så snabbt som möjligt och är inte så priskänslig. Därav SSD i båda ingångarna. Har benchat väldigt bra i test.

Permalänk
Skrivet av elviskungen:

Jag stökade ganska länge. Fick det aldrig att funka med usbsticka etc. Förrän jag hittade en version som funkade utmärkt på en välkänd piratliknande sida med W8. Höll på fyra dagar tror jag innan jag ledsnade och tankade hem en crack.

Har En SSD 128Msata och en 256 GB SSD och klarar mig bra. Skulle rekommendera att du kör OS på Msata. Du klarar dig säkert med vanliga hårddisken. För min egen del vill jag att allt ska gå så snabbt som möjligt och är inte så priskänslig. Därav SSD i båda ingångarna. Har benchat väldigt bra i test.

Själv hade jag inga som helst problem att installera min 256gb ssd. Laddade ner win8 pro från microsoft dreamspark och den kände igen cd-nyckeln i bios direkt och allt bara fungerade (Blev installerat som win8 normal eftersom han använde OEM nyckeln).

Viktigt om du ska installera med usb-sticka är den är formaterad som fat32 och inte NTFS som micosofts egna verktyg tenderar att formatera till. Detta eftersom UEFI system kan inte läsa det och då kommer den inte se usb-stickan om du inte ställer in legacy mode i bios. Om du ställer in legacy mode för att se stickan kommer den installera windows i MBR läge istället för EFI vilket resulterar i marginellt längre starttider.

Lättast är helt enkelt att använda microsofts windows usb tool för att fixa filerna, kopiera innehållet till en mapp på datorn, formatera stickan till fat32 och kopiera tillbaka filerna.

Permalänk

Vet någon vad skillnaden är mellan datorn som säljs i elgiganten och den som säljs i webhallen? Det står att de i webhallen ska ha en 16 gb ssd men det gör det inte på elgigantens hemsida(även fast de går för samma pris). Någon som har köpt därifrån och vet vad som gäller och vilken man ska ta?

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=lenovo+y500
Alltså de som kostar 9990 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randyan:

Vet någon vad skillnaden är mellan datorn som säljs i elgiganten och den som säljs i webhallen? Det står att de i webhallen ska ha en 16 gb ssd men det gör det inte på elgigantens hemsida(även fast de går för samma pris). Någon som har köpt därifrån och vet vad som gäller och vilken man ska ta?

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=lenovo+y500
Alltså de som kostar 9990 kr

Om du verkligen måste köpa den nu så skapar du ett konto hos Webhallen så får du lite rabatt.

Permalänk
Skrivet av Randyan:

Vet någon vad skillnaden är mellan datorn som säljs i elgiganten och den som säljs i webhallen? Det står att de i webhallen ska ha en 16 gb ssd men det gör det inte på elgigantens hemsida(även fast de går för samma pris). Någon som har köpt därifrån och vet vad som gäller och vilken man ska ta?

http://www.prisjakt.nu/search.php?query=lenovo+y500
Alltså de som kostar 9990 kr

Har för mig att den från EG har 30 gb ssd hybrid.
Men kolla upp vilken som har synaptics musplatta då den andra krångla en hel del utav vad man hört här.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Hallå. Jag hade tänkt installera om min dator fast med ett rent windows 8.
Det sitter ju en mSATA SSD i datorn som ska fungera som cache minne för den mekaniska. För att man ska kunna aktivera SSD cache genom Intel Rapid så måste SATA controller vara inställd på RAID i bios. Men min står inställd på AHCI och jag kan inte byta till RAID, har bara AHCI och compatible (IDE).
Någon som vet var problemet ligger?

Permalänk
Medlem

Hur blir det med garantin ifall man byter ut msatan mot en större?

Permalänk

Jag talade med support när jag bytte pekplattan och de sa att det påverkar inte garantin men ifall den nya disken går sönder kommer de självklart inte fixa den utan det blir diskens tillverkare som får sköta det. För övriga datorn är garantin helt normal.

Permalänk
Skrivet av 2ln:

Är själv riktigt sugen. Men det finns några frågetecken innan jag bestämmer mig.

Tveksamheter
1. Batteritiden (Ska även ha den till studier)
2. Skärmen (Jobbar även som fotograf och således med bildbehandling)
3. Värmeutvecklingen med 2st GPUs.
4. Design/storlek. Inte i klass med med Macbook pro och tex Zenbook U500VZ som jag även funderar på.
5. 16gb ssd? Får inte ens plats med OS. Anledning?

Fördelar:
Prestanda/pris(Y500) > Allt annat

Gammal tråd men bra info för andra... Ssd på 16 är bara tänkt att assistera huvudhårdisken inget mer. Batteriet är på ca 4timmar då du inte köra prestanda krvävande saker, den blir lite mer en ljumen när man kör på full load Cpu och båda gpu... Notera att gpu 2fungerar bara i spel som har stöd för detta, vet inte om någon program eller annat än spel spm utnytjar 2gpu.
Skärmen är en 15"6, bara gå till en butik och se hur stor en sådan är.

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk

Cpun klarar 105C, gpu around there as well

Skrivet av DjSweetBazz:

dessa temps är ju för höga, just nu kör jag firefox och spotify och får följande temps: cpu: 44-49, gpu1: 39, gpu2: 41
SLI är alltid aktiverat, om jag var du så skulle jag lämna in den

Cpun klarar 105C, gpu around there as well
Inget att oroa sig över

Visa signatur

Corsair TX 850W 70Amp\12V, Corsair FormulaIV, 12GB 1600Mhz hyper-x, Phenom II x6 @ 3.8Ghz, Dual XFX 5870 1Gb GDDR5 GPU 900Mhz, mem 1300Mhz quad pumped Crossfire, Asus Xonar xense "sound card" 52" Lg full HD 2ms Screen, mouse razer Black Mamba, Logitech 5500 surround

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag i Y500 med GT 750 SLI?