Skaffat SSD, få ordning på diskarna

Permalänk
Medlem

Skaffat SSD, få ordning på diskarna

Jag har precis hämtat ut min SSD och tänkte installera allt nu. Jag tänkte ha Windows på den och dom spel jag spelar mest men jag vill ha min gamla hårddisk och lagra annat på. Hur ska jag gå tillväga? Bara installera Windows på den SSDn eller ska HDDn ha det också? Är det någon som kan förklara steg för steg vad som ska göras? Jag hörde också att man var tvungen att ändra någonting i bios för att SSDn ska fungera korrekt, stämmer det?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Hej

Du ska endast ha Windows på din SSD.
Jag rekommenderar dig att när du moniterar din SSD i datorn så kopplar du ur din andra disk.
Studsar in i BIOS och ändrar SATA-mode till AHCI och Boot-priority till din SSD som andraval och DVD/Removable device som första. Sedan installerar du Windows i lugn och ro på din SSD. När det är klart och alla drivrutiner och uppdateringar är installerade så stänger du av datorn och kopplar in din andra hårddisk. Hoppar in i BIOS igen och ser till så att SSDn bootar före din andra hårddisk för att förhindra att det Windows som ligger på den startar.

När du sedan är inne i Windows kan du komma åt din gamla hårddisk, spara allt du vill ha på ett annat ställe och formatera den så blir du av med Windows och allt annat skräp. Eller lägg allt i en mapp på hårddisken som heter "sparas" och ta bort allt på disken utom den.

Permalänk
Medlem

Måste fråga, varför skall man bara ha windows på SSD?

Känns som att man klarar sig bra på en 30 gb disk då, och finns ingen anledning att köpa större?

Annars tack för infon! behövde jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Måste fråga, varför skall man bara ha windows på SSD?

Känns som att man klarar sig bra på en 30 gb disk då, och finns ingen anledning att köpa större?

Annars tack för infon! behövde jag

För att det 37849 gånger snabbare än på en mekanisk disk. 30GB är väldigt, väldigt snålt. Du vill gärna ha program och något spel på den också. Dessutom vill du inte ha din Windows-disk full, gärna 50% ledigt på din SSD för att den ska fungera bra.

Permalänk

Det är mycket skönare och smidigare att ha en stor ssd där man inte behöver tänka på var man installerar program/spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Dra ut sladdarna till gamla HDDs medan du installerar Windows på SSD, det minskar ev. strul. Du kan aktivera ACHI i BIOS istället för PATA. Bara SSDn ska ha Windows som HerrNilsson90 skrev, enklast är att snabbformatera HDDn i Windows när du aktiverat den. Mycket mer är det inte att tänka på. Defrag som man fick stänga av manuellt förr stänger Win7 och Win8 av automatiskt. Virtuellt minne kan man minimera om man har platsbrist, vad jag har läst mig till är det dumt att stänga av det helt även om det knappt används i en modern dator. Ledig plats på SSD är inte så noga så länge du inte byter ut datan på den varje dag.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att allt man behövde följde med, det gjorde det inte :/ Inga kablar, vad är det som behövs och var får jag tag på dom?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Jag som trodde att allt man behövde följde med, det gjorde det inte :/ Inga kablar, vad är det som behövs och var får jag tag på dom?

Det är vanliga sata kablar man kopplar till ssdn, man brukar få dom sladdarna med moderkortet och nätdelen.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Det är vanliga sata kablar man kopplar till ssdn, man brukar få dom sladdarna med moderkortet och nätdelen.

Okej, då får jag rota igenom lådorna hemma och se om jag hittar något. Behöver man både den stora och den lilla?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Okej, då får jag rota igenom lådorna hemma och se om jag hittar något. Behöver man både den stora och den lilla?

Båda, stora sata kabeln är ström och lilla är för data.

Edit: Har du en nätdel som ej är modulär (lösa kablar) så sitter stora sata sladden fast på nätdelen.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Okej, då får jag rota igenom lådorna hemma och se om jag hittar något. Behöver man både den stora och den lilla?

Japp, den lilla är för datan och den stora för energin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Japp, den lilla är för datan och den stora för energin.

Okej, tack

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Disken är installerad och det funkar klockrent, tack till alla som hjälpt mig! Jag har dock stött på ett litet problem. När jag söker i startmenyn så hittar den inte saker som ligger på min andra hårddisk, t. ex Spotify, steam osv. Hur får jag det att funka?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Du kan aktivera ACHI i BIOS istället för PATA.

Förvirra inte TS med att blanda begrepp som du inte behärskar, eller finns det SSD med parallellgränssnitt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Disken är installerad och det funkar klockrent, tack till alla som hjälpt mig! Jag har dock stött på ett litet problem. När jag söker i startmenyn så hittar den inte saker som ligger på min andra hårddisk, t. ex Spotify, steam osv. Hur får jag det att funka?

Har inte en blekaste aning tyvärr. Men om du har Windows 7 så kan du bara dra start ikonerna ner till aktivitetsfältet, så du kan starta programmen snabbt och effektivt därifrån. Så har jag gjort i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förvirra inte TS med att blanda begrepp som du inte behärskar, eller finns det SSD med parallellgränssnitt?

Sorry, vart helt jävla fel. Råkade blanda ihop IDE med PATA ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Om du gjort en ny installation av Windows på din nya hårddisk så kan du inte använda programmen från din gamla Windowsinstallation...

Skrivet av Zer0x:

Disken är installerad och det funkar klockrent, tack till alla som hjälpt mig! Jag har dock stött på ett litet problem. När jag söker i startmenyn så hittar den inte saker som ligger på min andra hårddisk, t. ex Spotify, steam osv. Hur får jag det att funka?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Om du gjort en ny installation av Windows på din nya hårddisk så kan du inte använda programmen från din gamla Windowsinstallation...

Där har du faktiskt fel, jag använder Steam och Skype utan problem utan att ha behövt ladda ner/installera om.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas någon smidig lösning som gör att den söker i båda diskarna när man söker i startmenyn, eller? Jag kommer bli galen annars.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det måste ju finnas någon smidig lösning som gör att den söker i båda diskarna när man söker i startmenyn, eller? Jag kommer bli galen annars.

Vänd dig om, det står två herrar i vita rockar bakom dig.

Windows har som du kanske vet något som kallas för registret (registry) där de flesta program, med några få undantag, anger en massa parametrar och däribland sökvägen. Att ändra alla dessa manuellt med bibehållen funktionalitet är i stort en omöjligt. Så det som återstår är tyvärr att installera dina program på nytt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zer0x:

Det måste ju finnas någon smidig lösning som gör att den söker i båda diskarna när man söker i startmenyn, eller? Jag kommer bli galen annars.

Som standard söker INTE windows igenom någon hårddisk när du knappar in det i startsöken. Istället går den på det som finns på startmenyn i övrigt och lite annat (den kan ju t.ex. hitta uppgifter att göra direkt i kontrollpanelen).
Om du indexerar hela andra hårddisken kanske det hjälper, men jag rekommenderar att du tar och lägger en genväg i startmenyn till spotify eller vad du ville ha. Eller installerar om det, om ett program kan fungera utan ominstallation (och utan problem) beror helt upp på programskaparen. Vissa program strejkar om deras registerinställningar inte finns, andra skapar nya med standardvärden det har lagrat i själva programmet. Testa och se.

Just spotify kan jag vill ge tips i att gå in i inställningarna för spotify när det väl är igång och ändra var det ska lagra cachefiler, sätt det till mekaniska lagringen, spel kan man ju vilja ha på SSD:n (att 50% ska vara ledigt tar jag som strunt!) men spotifycachen klarar sig alldeles utmärkt på gammal hårddisk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Förvirra inte TS med att blanda begrepp som du inte behärskar, eller finns det SSD med parallellgränssnitt?

Moget! Varför inte förklara så det blir rätt istället då för att vara dryg. Fast just det, PATA och IDE är samma sak om man sträcker sig lite längre än de tre översta svaren i google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Norton:

Moget! Varför inte förklara så det blir rätt istället då för att vara dryg. Fast just det, PATA och IDE är samma sak om man sträcker sig lite längre än de tre översta svaren i google.

PATA blir inte ATA/IDE hur mycket du än vrider och vänder på det. ATA/IDE är styrkretsar. PATA/SATA är det fysiska gränssnittet; parallell och seriell. Duger den förklaringen? Oavsett så står det inte PATA i BIOS eller UEFI, det står IDE.

Lustigt dock att Prixt ursäktar sig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

PATA blir inte ATA/IDE hur mycket du än vrider och vänder på det. ATA/IDE är styrkretsar. PATA/SATA är det fysiska gränssnittet; parallell och seriell. Duger den förklaringen? Oavsett så står det inte PATA i BIOS eller UEFI, det står IDE.

Lustigt dock att Prixt ursäktar sig?

Nej, men. Jag skrev innan jag redigera att det var du som var förvirrad, för att du inte visste att det är PATA i BIOS. Men olyckligtvis så råkade jag blanda ihop PATA med IDE. Så du hade helt rätt ändå ;P

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Nej, men. Jag skrev innan jag redigera att det var du som var förvirrad, för att du inte visste att det är PATA i BIOS. Men olyckligtvis så råkade jag blanda ihop PATA med IDE. Så du hade helt rätt ändå ;P

Aha.. då förstår jag min förvirring Tips: Du vet att man kan radera inlägg va?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net