Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Kan bara varmt rekommendera dig att slå till. Nu har de även fixat diverse problem i senaste grafikdrivrutinen med HDMI handshake som uppstod i samband med att man slog av receiver som den var kopplad igenom, nu fungerar det strålande.

Bytte även jag ut min Boxee Box som gick i graven och det är bara fördelar rakt igenom så som jag ser det.

Fördelar så som jag ser det:
- ENORMT mycket snabbare i allting
- Klarar DTS HD-MA utan audio dropouts som boxeen gjorde.
- Friheten att använda som en "vanlig dator" med ett riktigt OS.
- Fullt stöd för XBMC (Finns ju även till Boxee men gick segt som satan när jag testade senast)
- Stöd för högre hastigheter än 100Mbit
- Prestandan när man ska titta på playtjänster via webbläsare (Går även att köra genom XBMC om man vill).

Till detta köpte jag ett Logitech K400 tangentbord med liten integrerad touchpad och jag är helnöjd hittils

Det låter ju lysande, så det blir troligtvis en Haswell i5 så att man har lite marginaler. Vilken disk rekommenderar ni? Då jag endast ska ha OS på disken så behövs inte ha någon stor rackare, <100GB föreslagsvis. Hur är Kingstons mSATA?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av badbolll:

Kan bara varmt rekommendera dig att slå till. Nu har de även fixat diverse problem i senaste grafikdrivrutinen med HDMI handshake som uppstod i samband med att man slog av receiver som den var kopplad igenom, nu fungerar det strålande.

Bytte även jag ut min Boxee Box som gick i graven och det är bara fördelar rakt igenom så som jag ser det.

Fördelar så som jag ser det:
- ENORMT mycket snabbare i allting
- Klarar DTS HD-MA utan audio dropouts som boxeen gjorde.
- Friheten att använda som en "vanlig dator" med ett riktigt OS.
- Fullt stöd för XBMC (Finns ju även till Boxee men gick segt som satan när jag testade senast)
- Stöd för högre hastigheter än 100Mbit
- Prestandan när man ska titta på playtjänster via webbläsare (Går även att köra genom XBMC om man vill).

Till detta köpte jag ett Logitech K400 tangentbord med liten integrerad touchpad och jag är helnöjd hittils

Skriver okså under på detta - har även jag bytt ut min Boxee Box mot en Nuc och kan nu

Spela emulatorer med Xbox360 kontroll
Ha all min backup på en 1tb disk i NUC:en och använda den som NAS
Ladda ner allting direkt till NUC:en så jag slipper ha en NAS/lagring stående någon annanstans.

Permalänk

Ja kör med Logitech Dinovo Mini, men har även ett K830 som dock bara är uppackat och provat. Föredrar det mindre formatet.

Permalänk
Medlem

Hej Frankz55,
Har du en ipad eller android platta/telefon?
Jag använder själv Unified remote or Splashtop som tangentbord och mus.
Unified remote när jag ska använda styra och skriva. Splashtop när jag ska installera program.

Permalänk
Avstängd

Varför kapsla in kontakterna så de går sönder när man försöker dra av dem? Hände på båda och försökte pilla i trådarna igen men tyvärr har jag ingen kontakt med WiFI så lyckades inte. Känns lite onödigt att Intel krånglat till det för oss klumpedunser. Kunde stått i bruksanvisningen att de ska klippas upp, inte dras bort.

Troligen ska man ta bort tejpen i botten och dra plasthylsorna neråt kom jag på senare. Snälla Intel SKRIV DET I BRUKSANVISNINGEN.

Permalänk
Medlem

Tråkigt läge där, johnjensen.

Dock blir jag påmind om när jänkarna måste ha varningstexter till allt som eventuellt kan skada dem, varmt kaffe, snurrande fläktar osv osv.
Du kanske skulle ta kontakt med återförsäljaren eller Intel själva och fråga om råd, i många fall så går ju sånt här på "good will".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Köpte min NUC oöppnad på marknaden så kontaktade Intel direkt. De svarade bara att man ska dra dem neråt för det finns gott om plats under mSATA-disken. Men att det var många som gjort samma misstag som jag.

Nu försökte jag först dra dem neråt men tejpen som håller samman de två kablarna tog ju emot så tänkte: De ska nog uppåt ändå, inte sätter en tillverkare stenhård tejp under i så fall.

Får nog leta efter lösa kontakter om det finns och går att fixa. Hittade detta med leverans runt 8 juli : http://www.ebay.com/itm/201086699344?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

http://s26.postimg.org/gf6c1nefd/1nuc_wifi.jpg

Varför kapsla in kontakterna så de går sönder när man försöker dra av dem? Hände på båda och försökte pilla i trådarna igen men tyvärr har jag ingen kontakt med WiFI så lyckades inte. Känns lite onödigt att Intel krånglat till det för oss klumpedunser. Kunde stått i bruksanvisningen att de ska klippas upp, inte dras bort.

Troligen ska man ta bort tejpen i botten och dra plasthylsorna neråt kom jag på senare. Snälla Intel SKRIV DET I BRUKSANVISNINGEN.

haha, jag gjorde exakt samma sak men bara på en av sladdarna
lyckades dock få dit kontakten igen efter en jävla massa pill och tålamod

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Jo, jag fick också till det men usel WiFi-signal. Har läst att de även är det om du inte pillar sönder. Tror de antennerna jag beställde är bättre och så står det att de är för Intel 7260 (5 GHz AC) vilket är kortet jag har. Vet dock inte om antenner kan vara optimerade för just 5 Ghz.
Längre antenner också. De på Nuc: en ser inte långa ut men kanske inte spelar någon roll:

Hittade en Nuc asambling-videos på You Tube.

Permalänk
Medlem

Nu är jag vädligt nära att beställa en Haswell i5 NUC och har en fråga. Följer AC/DC-adapter och strömsladd av rätt typ med?

Min köplista är denna:

Något jag glömt? OS har jag.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Nu är jag vädligt nära att beställa en Haswell i5 NUC och har en fråga. Följer AC/DC-adapter och strömsladd av rätt typ med?

Ja det gör det!

Dubbelkolla även att det är DDR3L/1.35V-minnen. Ser fel ut i din lista, men jag tror det är cdon som har fel i sin info...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rky:

Ja det gör det!

Dubbelkolla även att det är DDR3L/1.35V-minnen. Ser fel ut i din lista, men jag tror det är cdon som har fel i sin info...

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar vara DDR3L-minnen enligt specen om man går in och kollar på just de minnena:

Typ DRAM
Teknik DDR3L SDRAM

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Sådär, beställt! Bytte A-data SSDn till en 120GB Samsung istället.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min DN2820FYKH igår, installerade Windows 8.1 samt XBMC och måste säga att jag är supernöjd! Processorbelastningen under netflixtittande ligger runt 30%, 720p x264 ligger runt 20% har jag för mig. Funderar på att byta ut 640GB-disken mot en SSD men får se hur jag gör.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad på den feta och den lilla NUCen?
http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...,

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Vad är det egentligen för skillnad på den feta och den lilla NUCen?
http://www.dustinhome.se/ProductCompare.aspx?CompareProdID=50...,

Den har plats för en 2.5" disk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Byggde ihop min DN2820FYKH igår, installerade Windows 8.1 samt XBMC och måste säga att jag är supernöjd! Processorbelastningen under netflixtittande ligger runt 30%, 720p x264 ligger runt 20% har jag för mig. Funderar på att byta ut 640GB-disken mot en SSD men får se hur jag gör.

Hur tycker du streaming funkar. Såg att netflix verkade flyta, men hur är det med youtube och play-kanaler, HD-kvalitet om möjligt?

Fick tag i en likadan för 490kr på Netonnets fyndhörna (Wifi-kort saknas) och ska eventuellt sälja vidare till en bekant om streaming funkar bra

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Funkar alla Intels SSDs i Intel NUC?

Har denna, ganska gamla SSD
http://www.inet.se/produkt/4304302/intel-ssd-320-80gb-reselle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Funkar alla Intels SSDs i Intel NUC?

Har denna, ganska gamla SSD
http://www.inet.se/produkt/4304302/intel-ssd-320-80gb-reselle...

Det ska den absolut göra så länge du väljer en av de NUCs med plats för en hårddisk. De som slutar med H i beteckningen.
Vad jag vet så följer i princip alla SSD'er samma standard. Kontakterna sitter på samma ställe på alla dvs.
NUC har plats för diskar med en tjocklek upp till 9,5mm

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur tycker du streaming funkar. Såg att netflix verkade flyta, men hur är det med youtube och play-kanaler, HD-kvalitet om möjligt?

Jag skickade bland annat tillbaka min 2820 för att den var lite för vek för 1080p. Vissa videor fungerade, andra inte. Youtube fungerade bäst i Chrome (med HTML5-spelaren).
De allra flesta SVT-videor funkade bra.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Vilket är bäst, en ny smartTV eller köpa en NUC ? Mellanskillnaden är något till fördel till NUC.

Jag är trött på att 2012 åsr modell av PhilipsTV smrat TV redan var pasé 2013 och nu inte går att använda till någonting. TV: n är det inget fel på.

Skrivet av Sargan:

Hej

Det var riktigt tråkigt att för andra gången se min Intel NUC i5:a få sin leveranstid uppskjuten hos er. Det nya datumet är 2013-11-15 och det känns riktigt illa. Det är lustigt att ni valde att ändra datumet först idag då många andra leverantörer redan ändrat sitt datum och jag gick i tron att ni verkligen skulle få in den i lager idag...

Nu känns det som att det spelar ingen roll om jag avbeställer eller beställer hos någon annan då jag tappar diverse köplatser osv och är fast hos er iaf...

Hur gick det med din NUC egentligen? Om man ska beställa tycker jag Dustin ser ut att vara bra.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det ska den absolut göra så länge du väljer en av de NUCs med plats för en hårddisk. De som slutar med H i beteckningen.
Vad jag vet så följer i princip alla SSD'er samma standard. Kontakterna sitter på samma ställe på alla dvs.
NUC har plats för diskar med en tjocklek upp till 9,5mm

Va, har inte alla NUCs plats för en SSD??

Permalänk
Avstängd

Nopp, M-sata som kostar samma som en SSD. Finns heller ingen optisk ljudutgång därför att NUC har inget ljudkort. Men en Displayport slänger de in.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur tycker du streaming funkar. Såg att netflix verkade flyta, men hur är det med youtube och play-kanaler, HD-kvalitet om möjligt?

Fick tag i en likadan för 490kr på Netonnets fyndhörna (Wifi-kort saknas) och ska eventuellt sälja vidare till en bekant om streaming funkar bra

Jag har nucen kopplad till en gammal 32" LCD som inte klarar full HD så jag vet inte hur den klarar det. 1280x720 är inga problem dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Va, har inte alla NUCs plats för en SSD??

Skrivet av stormense:

Nopp, M-sata som kostar samma som en SSD. Finns heller ingen optisk ljudutgång därför att NUC har inget ljudkort. Men en Displayport slänger de in.

Fast det är ju fortfarande en SSD.

Alltså, för att förtydliga, alla har plats för SSD i mSATA-format, men inte vanlig SATA, vilket endast de högre NUC-chassin har plats för.

Skrivet av stormense:

Vilket är bäst, en ny smartTV eller köpa en NUC ? Mellanskillnaden är något till fördel till NUC.

Jag är trött på att 2012 åsr modell av PhilipsTV smrat TV redan var pasé 2013 och nu inte går att använda till någonting. TV: n är det inget fel på.

Har inte ens testat en NUC än, men jag har aldrig riktigt köpt det där med smart-TV. Tycker helt klart det verkar bättre med en dator, där du kan göra precis vad du vill med mjukvaran (och hårdvaran), och inte minst bara låta TVn stå för bilden utan att på nåt sätt vara flaskhals.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nopp, M-sata som kostar samma som en SSD. Finns heller ingen optisk ljudutgång därför att NUC har inget ljudkort. Men en Displayport slänger de in.

Jo, NUC har ett ljudkort, men bara för analogt ljud.

Skrivet av Steffi:

Va, har inte alla NUCs plats för en SSD??

Om modellbeteckningen slutar på H har modellen plats för en vanlig SSD/hårddisk.

DN2820FYKH har bara plats för en vanlig SSD, inte mSATA.

D34010WYK har inte plats för en vanlig SSD, bara mSATA.
D34010WYKH har plats för en vanlig SSD och mSATA.

D54250WYK har inte plats för en vanlig SSD, bara mSATA.
D54250WYKH har plats för en vanlig SSD och mSATA.

Ville bara tydliggöra hur det ligger till

typos
Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Om man vill ska det väll gå att pilla in en liten SSD i NUC D34010WYK också. Finns ju en SATA port inuti. Har dock inte tänkt på om det finns någon ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scu7h:

Funkar alla Intels SSDs i Intel NUC?

Har denna, ganska gamla SSD
http://www.inet.se/produkt/4304302/intel-ssd-320-80gb-reselle...

Jag kunde inte installera Windows med en gammal corsair (tror jag det va) 60gb ssd eller på en gammal 2.5" HDD. Så det finns problem. Jag provade med att ändra allt jag kunde hitta (bios ACPI av/på, mbr/gpt, från dvd/usbminne, m.m.) och Windows 8 vägrade installeras. Satte i en Samsung 830 och vips installerades Win 8 direkt.

Tror att 320 är lite nyare så den kan ju fungera.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av johnjensen:

Om man vill ska det väll gå att pilla in en liten SSD i NUC D34010WYK också. Finns ju en SATA port inuti. Har dock inte tänkt på om det finns någon ström.

Ström finns, men inget utrymme. Finns det verkligen så små SSD-diskar att de får plats på den lilla volym som är outnyttjad i det mindre NUC-chassit?

Från http://www.legitreviews.com/intel-nuc-kit-d54250wyk-review-th...

Citat:

One of the major additions to the new Haswell NUC boards is the addition of one internal SATA III data and power header! We are glad to see it, but it really sucks that the Intel chassis doesn’t support a 2.5″ notebook drive!

11/4/2013 Update: We have learned that the internal SATA power header does NOT have 12V being supplied to the power connector. This means that you won’t be able to run a 3.5” Hard Drive off this power header. Intel informed us that they would have had to add another DC – DC vreg in order to support 3.5-inch drives and that there was not enough room on the board for another voltage regulator.

Citat:

Does the internal SATA III 6Gbps header work? We cracked open the case again and tried it out with a Corsair Neutron GTX 240GB SSD! We didn’t have the proper female to female SATA power cable, so we hooked up a secondary power supply to do this test.

As you can see with HWiNFO64, we now have two SATA 6 Gb/s devices hooked up to the Intel D54250WYB NUC Board and it was properly detected in Windows 8. A quick run of CrystalDiskMark showed that we were getting SATA III speeds and everything was working properly.

Missing Remote har en bild på en slim-line Blu-ray kopplad direkt på moderkortet: http://missingremote.com/review/intel-nuc-kit-d54250wyk

Citat:

One of the welcome differences between the previous NUC kits and the D54250WYK is the inclusion of a 6.0Gbps SATA port and the header required to power it. It should be noted that Intel did not route 12V to the SATA power connector so 3.5” devices will not spin up, but both the 2.5” HDD and slim-line Blu-ray ODD used to test the feature performed perfectly. The necessary female SATA connector is not included in the kit, but it is possible to use either a standard SATA extension with two or more heads (HDD e.g.) or hunt down the specialized cable (ODD e.g.). I hope to see HTPC chassis that can support both of these use cases in the near future.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

Om man vill ska det väll gå att pilla in en liten SSD i NUC D34010WYK också. Finns ju en SATA port inuti. Har dock inte tänkt på om det finns någon ström.

Det tror jag inte. Det är väldigt trångt om utrymme.
Ström finns, som sagt, men det är en specialkontakt och jag har ingen aning om vart man får tag i en sådan. Denna ingår såklart i H-varianterna.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra