Permalänk

En bunt frågor angående processorkylare

Håller på och fixar prylar till en ny dator och har kommit till cpu-kylning.

Jag är väldigt kluven först gäller det om jag ska ta nån av corsairs h100i eller h80i (beroende på vad jag kan klämma in i en Fractal Design Define R4) vätskekylningar eller om jag ska välja luftkylning. Vad jag förstått av sweclockers tester så får man likvärdig kylning och ljudnivå med luftkylning men till ett lägre pris. Vilket alternativ tycker ni är bäst med hänsyn till prestanda och ljudnivå?

Ett problem med tunga luftkylningstorn som jag läst mig till är dock att trycket över kärnorna blir ojämt eftersom den"hänger" ner. Dvs högre tryck i nederkant på processorn och lägre i överkant vilket leder till olika temperaturer i kärnorna. Är detta verkligen något man märker av?

I valet av luftkylare finns många olika åsikter också verkar det som. De kylare som verkar mest intressanta är dessa:

Phanteks PH-TC14PE ca 590:-

Noctua NH-D14 ca 690:-

Thermalright Silver Arrow SB-E ca 700:- (dock verkar den här kylaren vara helt slutsåld överallt)

Be-Quiet Dark Rock Pro 2 ca 780:-

Vilken av dessa kylare vinner i era ögon? Märk väl att Phanteks är 100kr billigare än närmaste konkurrent också.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyckokaka:

Håller på och fixar prylar till en ny dator och har kommit till cpu-kylning.

Jag är väldigt kluven först gäller det om jag ska ta nån av corsairs h100i eller h80i (beroende på vad jag kan klämma in i en Fractal Design Define R4) vätskekylningar eller om jag ska välja luftkylning. Vad jag förstått av sweclockers tester så får man likvärdig kylning och ljudnivå med luftkylning men till ett lägre pris. Vilket alternativ tycker ni är bäst med hänsyn till prestanda och ljudnivå?

Ett problem med tunga luftkylningstorn som jag läst mig till är dock att trycket över kärnorna blir ojämt eftersom den"hänger" ner. Dvs högre tryck i nederkant på processorn och lägre i överkant vilket leder till olika temperaturer i kärnorna. Är detta verkligen något man märker av?

I valet av luftkylare finns många olika åsikter också verkar det som. De kylare som verkar mest intressanta är dessa:

Phanteks PH-TC14PE ca 590:-

Noctua NH-D14 ca 690:-

Thermalright Silver Arrow SB-E ca 700:- (dock verkar den här kylaren vara helt slutsåld överallt)

Be-Quiet Dark Rock Pro 2 ca 780:-

Vilken av dessa kylare vinner i era ögon? Märk väl att Phanteks är 100kr billigare än närmaste konkurrent också.

Det där med att kylaren skulle böja sig neråt låter som ett konstruerat problem. Visst, risken finns säkert, men om du köper CPU-kylare som är designade av ingenjörer så känns det förhållandevis säkert att det ska vara bra grejer.

Men när det kommer till kylare skulle jag personligen rekommendera Noctua. Nu har jag modellen NH-U9B så kan inte lägga in ett ord för just den du tittar efter, men det var bra instruktioner, monteringen var tämligen enkel och den sex år långa garantin känns betryggande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lyckokaka:

Håller på och fixar prylar till en ny dator och har kommit till cpu-kylning.

Jag är väldigt kluven först gäller det om jag ska ta nån av corsairs h100i eller h80i (beroende på vad jag kan klämma in i en Fractal Design Define R4) vätskekylningar eller om jag ska välja luftkylning. Vad jag förstått av sweclockers tester så får man likvärdig kylning och ljudnivå med luftkylning men till ett lägre pris. Vilket alternativ tycker ni är bäst med hänsyn till prestanda och ljudnivå?

Ett problem med tunga luftkylningstorn som jag läst mig till är dock att trycket över kärnorna blir ojämt eftersom den"hänger" ner. Dvs högre tryck i nederkant på processorn och lägre i överkant vilket leder till olika temperaturer i kärnorna. Är detta verkligen något man märker av?

I valet av luftkylare finns många olika åsikter också verkar det som. De kylare som verkar mest intressanta är dessa:

Phanteks PH-TC14PE ca 590:-

Noctua NH-D14 ca 690:-

Thermalright Silver Arrow SB-E ca 700:- (dock verkar den här kylaren vara helt slutsåld överallt)

Be-Quiet Dark Rock Pro 2 ca 780:-

Vilken av dessa kylare vinner i era ögon? Märk väl att Phanteks är 100kr billigare än närmaste konkurrent också.

Min åsikt är att om man ska vattenkyla bör man gå hela vägen och bygga en egen loop. Du är dessutom säkrare med en luftkylare eftersom det är en så pass mycket enklare konstruktion. Går en fläkt sönder kan du byta ut den fort och relativt billigt. Pajar en pump måste du byta hela kylaren, eller skicka iväg den och vänta flera dagar på en ersättare. Det betyder att jag personligen aldrig skulle köpa en färdig vattenkylningslösning, speciellt när både temperaturrer och ljudnivåer är så pass nära varandra.

Att tunga kylare kan ge en ojämn belastning på processorn och på så vis ge ojämna temperaturer mellan kärnorna kan det nog ligga en viss sanning bakom, men jag är högst tveksam till att det blir så stora skillnader att det skulle bli ett problem, förutsatt att allt är rätt monterat. Ibland kan ojämna temperaturer lösas genom att man bara vrider kylaren 90 grader. För ett tag sedan i en tråd med en liknande fråga skrev jag en teori jag hade om ojämn temperaturbelastning mellan kärnorna kunde bero på i vilken riktning värmeledningsrören på kylaren var monterade, i förhållande till hur kärnorna i processorn låg upplagda bredvid varandra rent fysiskt. Kanske lite av ett sidospår, men bör i tänkas på lite grann i alla fall.

Angående kylarna du nämnde så är det nog ganska hugget som stucket. Temperaturskillnaderna bör vara 2-3 grader kanske på sin höjd, så den mest prisvärda kylaren är helt klart Phanteks variant. Sen är jag personligen svag för Noctua.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Tack ska ni ha båda två för svar!

Nu rekommenderade ju ni båda noctua men vid ett besök på inet visade det sig att de hade en Be Quiet Dark Rock Pro 2 som hade returnerats. Någon som packat upp den, provat den och sen lämnat tillbaks den av någon anledning. De hade sänkt priset med 20% så den kostade nu 640 kronor istället för 800 så jag tog den. Dels för att den nu var billigare än Noctuan men också för att jag tycker den är överlägset snyggast. Sen får jag hoppas att den levererar prestanda också, men som Casgar säger så skiljer det nog så lite att jag nog kan unna mig att välja den jag tycker är snyggast.

Nu fattas bara att moderkortet ska hitta hit också så kan jag börja skruva på nya maskinen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC