Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Podcast 12: "Panelpod"

Permalänk
Melding Plague

Podcast 12: "Panelpod"

I veckans avsnitt av SweClockers Podcast diskuterar redaktionen de senaste tekniknyheterna för att kompensera en utebliven Fredagspanel: Renderingstider med Radeon, elektriska lungor och Valves satsning på vardagsrummet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid lyssna på Podcastsen när jag är ute och går iom att tiden går väldigt mycket fortare då.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Äntligen!! Saknade er förra veckan

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Håller med övriga talare:
Det saknades en fredagspanel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vad är det för musik i början av podcasten? Artist/Låttitel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Vad är det för musik i början av podcasten? Artist/Låttitel?

En kompis till dom som gjort. Det står i en av dom andra podcast-trådarna. Kommer inte ihåg vilken av dom men det finns, kan bara peka dig i rätt riktning om du inte orkar vänta tills du får svar från SweClockers själva.

Gillar den själv väldigt mycket, har den som ringsignal till och med

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Vad står HFR för? Jag tyckte förövrigt hobbit var den första filmen där 3D var helt okej efter en stund tänkte jag inte ens på att det var 3D. Filmen för övrigt var varken bra eller dålig. Den var helt medioker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Vad står HFR för? Jag tyckte förövrigt hobbit var den första filmen där 3D var helt okej efter en stund tänkte jag inte ens på att det var 3D. Filmen för övrigt var varken bra eller dålig. Den var helt medioker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står för High Frame Rate

http://www.sf.se/kampanjer/Hobbit/High-Frame-Rate/

Permalänk
Hjälpsam

Första nerd review på Hobbit jag hört, tackar. Ledsen att jag blev besviken på din input bara Emil Hade verkligen sett fram emot The Hobbit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag satt och uppdaterade sidan väldigt många gånger för någon timma sedan tills jag blev less.

Jag kommer bli väldigt ledsen den dag ett avsnitt inte kommer.

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

Vad står HFR för? Jag tyckte förövrigt hobbit var den första filmen där 3D var helt okej efter en stund tänkte jag inte ens på att det var 3D. Filmen för övrigt var varken bra eller dålig. Den var helt medioker.

Skickades från m.sweclockers.com

High Frame Rate, 48fps som är dubbelt upp mot den vanliga bildfrekvensen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Haha dat skägg kli

Permalänk
Medlem

Ni borde kasta upp podcastarna på Spotify så det är enkelt att lyssna på resande fot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ni borde kasta upp podcastarna på Spotify så det är enkelt att lyssna på resande fot!

Det är väl inte så svårt för en medlem på sweclockers att göra?

Tips: Podcaster för iPhone så kan du lyssna på resande fot. Annars är det ju bara gå in på hemsidan och lyssna på mp3-filen, via din telefon.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I veckans avsnitt av SweClockers Podcast diskuterar redaktionen de senaste tekniknyheterna för att kompensera en utebliven Fredagspanel: Renderingstider med Radeon, elektriska lungor och Valves satsning på vardagsrummet.

Läs artikeln

ni borde göra en video podcast , typ sittande i 2 soffor och en bord med vart en tomteluva, mkt trevligare o se er på bild än bara höra er!

Permalänk
Medlem

Måndagarnas räddning!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Inaktiv

Gott! Hoppas på en väl informativ podcast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer julskiva!!!

Permalänk
Medlem

Emil's beskrivning av The Hobbit, var exakt den beskrivning jag gav efter jag hade sett filmen,
4,5/10 ... Tror att HFR var en stor bov i dramat för mig. Hem till gården känsla.....

Permalänk
Skrivet av annddyy:

ni borde göra en video podcast , typ sittande i 2 soffor och en bord med vart en tomteluva, mkt trevligare o se er på bild än bara höra er!

De har sagt tidigare varför de inte gör så. Kommer inte ihåg var och när men någonstans i cyberrymden finns svaret.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

De har sagt tidigare varför de inte gör så. Kommer inte ihåg var och när men någonstans i cyberrymden finns svaret.

Men man har ju en åsikt till man ändrar sig Varsin fåtölj att sitta o gagga i hade väl varit trevligt

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Vill minnas att även gamla (dock inte den äldsta, som jag inte läst men som jag tror Tolkien ville spotta på) översättningen av just The Hobbit kallade dem för "hobbitar" på svenska också, och att bara var i Sagan Om Ringen-böckerna där de fick heta "hober".

Håller med om att interpolering av 24 fps filmer, som förekommer som funktion i alla nya TV-apparater idag, är total skit. Usch.

Att plåta i 48fps är väl mindre dåligt, men var svårt att svälja i början. Möjligt att man kan vänja sig..

Jag gillade filmen iaf, sagolikt bra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag satt och uppdaterade sidan väldigt många gånger för någon timma sedan tills jag blev less.

Jag kommer bli väldigt ledsen den dag ett avsnitt inte kommer.

Följ deras rss flöde den dyker upp där innan den dyker upp här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Håller verkligen inte med om Emils syn på The Hobbit. Jag har sett filmen i både vanlig 24fps 3D och i HFR 3D, och jag tyckte att HFR såg helt fantastiskt ut. Visst så kändes det avigt i någon minut eller två, men sen så sjönk jag bara in hur vackert det var. Speciellt striderna såg enormt bättre ut i HFR och var mycket intressantare att följa, men även dialogscenerna och landskapsscener fick sig en bra visuell boost och bättre verklighetskänsla tack vare HFR.

Tycker inte det är rättvist att jämföra HFR med de hemska MotionPlus-funktionerna (eller vad de nu heter) som finns på TV-apparater. Det är en enorm skillnad på att ha faktiska 48 unika frames per sekund, jämfört med fakeade extra frames...

Kan inte heller säga att jag delar åsikten om att filmen är utdragen. Jag tyckte att det var skönt att filmen tog sin tid och byggde en skön atmosfär, och att den lät karaktärerna/storyn andas lite - jämfört med många andra filmer nu för tiden som måste stressa sig hela jävla tiden. Ibland känns det banne mig som att Hollywood tror att folk inte har en attention span större än 5 sekunder..

Tyckte också att skådespeleriet var också starkt, med overall riktigt bra insatser från alla inblandade. Speciellt Martin Freeman stal showen som Bilbo Baggins, helt enkelt perfekt casting, men även Richard Armitage, som Thorin Oakenshield, och Ian McKellen, som Gandalf, gjorde mycket bra ifrån sig. Tyckte även hela dvärgsällskapet hade mycket bra kemi, dock så kan jag tycka vissa karaktärer var lite bortglömda (framförallt Bombur som inte fick en ända line i filmen, men han hade några sköna "combat moves"!).

Att filmen är mer äventyrlig och humoristisk kommer ju från boken direkt, och jag tyckte inte det var överdrivet med slap-stick etc, utan humorn blandades in väldigt bra i filmen. Trevligt att de lyckades få in några av sångerna, som Tolkien skrev till the Hobbit. Blunt the Knives-sången fångar verkligen dvärgarnas mentalitet jämtemot Bilbos, vilket gör karaktärerna så mycket mer intressanta.

The Hobbit från 9/10 från mig. Det blir garanterat ett tredje biobesök inom en snar framtid - i HFR såklart.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem

Pessimisten Emil. Skäms.
HFR var ju fantastiskt vackert och 3D var magiskt. Och filmen var ju faktiskt underhållande. Det kan man väl inte säga emot?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Old Insight:

Håller verkligen inte med om Emils syn på The Hobbit. Jag har sett filmen i både vanlig 24fps 3D och i HFR 3D, och jag tyckte att HFR såg helt fantastiskt ut. Visst så kändes det avigt i någon minut eller två, men sen så sjönk jag bara in hur vackert det var. Speciellt striderna såg enormt bättre ut i HFR och var mycket intressantare att följa, men även dialogscenerna och landskapsscener fick sig en bra visuell boost och bättre verklighetskänsla tack vare HFR.

Tycker inte det är rättvist att jämföra HFR med de hemska MotionPlus-funktionerna (eller vad de nu heter) som finns på TV-apparater. Det är en enorm skillnad på att ha faktiska 48 unika frames per sekund, jämfört med fakeade extra frames...

Kan inte heller säga att jag delar åsikten om att filmen är utdragen. Jag tyckte att det var skönt att filmen tog sin tid och byggde en skön atmosfär, och att den lät karaktärerna/storyn andas lite - jämfört med många andra filmer nu för tiden som måste stressa sig hela jävla tiden. Ibland känns det banne mig som att Hollywood tror att folk inte har en attention span större än 5 sekunder..

Tyckte också att skådespeleriet var också starkt, med overall riktigt bra insatser från alla inblandade. Speciellt Martin Freeman stal showen som Bilbo Baggins, helt enkelt perfekt casting, men även Richard Armitage, som Thorin Oakenshield, och Ian McKellen, som Gandalf, gjorde mycket bra ifrån sig. Tyckte även hela dvärgsällskapet hade mycket bra kemi, dock så kan jag tycka vissa karaktärer var lite bortglömda (framförallt Bombur som inte fick en ända line i filmen, men han hade några sköna "combat moves"!).

Att filmen är mer äventyrlig och humoristisk kommer ju från boken direkt, och jag tyckte inte det var överdrivet med slap-stick etc, utan humorn blandades in väldigt bra i filmen.

The Hobbit från 9/10 från mig. Det blir garanterat ett tredje biobesök inom en snar framtid - i HFR såklart.

Där tycker vi olika helt enkelt, är inte mer än så och helt naturligt. Jag har svårt för 3D i allmänhet och tyckte inte HFR tillförde mer än det "förstörde", uppskattar helt klart "vanlig" 24 fps mer. Jag vet hur boken är, men tycker anpassningen till film kunde varit bättre. Jag känner som sagt att det blir för långdraget för min smak, för många utdragna scener som egentligen inte ger så mycket.

Skrivet av Foxtra:

Pessimisten Emil. Skäms.
HFR var ju fantastiskt vackert och 3D var magiskt. Och filmen var ju faktiskt underhållande. Det kan man väl inte säga emot?

Skäms? För vad, att jag har en annorlunda åsikt? Trams.
Anser att jag kan klara mig utan både HFR och 3D. Underhållande var filmen, men jag tycker det kunde ha gjorts bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Där tycker vi olika helt enkelt, är inte mer än så och helt naturligt. Jag har svårt för 3D i allmänhet och tyckte inte HFR tillförde mer än det "förstörde", uppskattar helt klart "vanlig" 24 fps mer. Jag vet hur boken är, men tycker anpassningen till film kunde varit bättre. Jag känner som sagt att det blir för långdraget för min smak, för många utdragna scener som egentligen inte ger så mycket.

Jo, smaken är som baken, och jag respekterar din åsikt. Hoppas du inte kände att jag attackera dig eller så. Jag kände bara att jag ville uttrycka mina tankar kring HFR/3D och The Hobbit i allmänhet.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Old Insight:

Jo, smaken är som baken, och jag respekterar din åsikt. Kände bara att ville uttrycka mina tankar kring HFR/3D och The Hobbit i allmänhet.

Det är givetvis alltid välkommet! Film är ingen vetenskap, man uppskattar olika saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Sen så vill jag bara påpeka att det är appendixes från slutet av The Return of the King som använts som grund för de övriga stories som tas upp i The Hobbit (Necromancer etc), inte Silimarillion. De har inte rättigheterna till Silimarillion, tyvärr.

Visa signatur

#include <brain.h>