Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem

Startmeny,,? denna eviga gåta vad skall man prompt ha en sån till? strula runt och leta program man vill starta, när man kan lägga upp dom som tiles i metro och därigenom ha tillgång till dom direkt.
Jag använder dagligdags kanske 3-5 program sällan mer så för mig räcker tilsen till gott och väl utan att bli oöverskådligt och det kan väl inte vara så många som har jättemånga mer program på den dagliga menyn?.
Men men dömer ingen, alla har sitt sätt att se på saker och ting, liksom jag har mitt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Nu har jag testat Win 8 några dagar och jag undrar vem som skulle ha mer "nytta" av detta operativ jämfört med win 7. Det är ju i princip win 7 med ett pålagt skal för tablet datorer. Hur kan Microsoft tro att miljoner?? användare helt plötsligt har användning för ett "pek operativ"? Nä för dom flesta är det nog helt bortkastade pengar att uppdatera till detta operativ. Jag retar mig också på kopplingen till xbox live m.m. som ju är helt ointressant (även om jag kör xbox live). Att det skulle vara snabbare än win 7 har jag inte märkt, win 7 är också snabbt när det är nyinstallerat och jag upplevde även att win 8 blev segare allt eftersom man installerade fler program. Nä mitt råd är att inte uppdatera till win 8 det ger ingenting utöver win 7, jag upplevde det också som rörigare. Det kommer säkert en tid då "vanliga" datorer försvinner men det är inte nu.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Försök använda "kontrollpanelen"/settings i metro så förstår du. Den är väldigt begränsad. Den gamla kontrollpanelen går dessutom inte att hitta om man inte vet vart den finns. Detta gjorde mig väldigt förvirrad de första timmarna.

Nu används metro knappt alls, och jag kan använda win 8 precis som 7an.

Jag kan komma på minst fyra olika sätt att komma åt den gamla kontrollpanelen i Windows 8. Men visst är det lite förvirrande i början när den gamla startmenyn är borta. Ända tills man inser att den inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Försök använda "kontrollpanelen"/settings i metro så förstår du. Den är väldigt begränsad. Den gamla kontrollpanelen går dessutom inte att hitta om man inte vet vart den finns. Detta gjorde mig väldigt förvirrad de första timmarna.

Nu används metro knappt alls, och jag kan använda win 8 precis som 7an.

1. Hur söker man i Win 8? Jo Win + skriv det du vill söka efter. Detta framgår i vilken introduktion som helst.
2. Vad kan Kontrollpanelen tänkas heta? Min första gissning skulle vara "Kontrollpanelen".

Svårare än så är det inte.

Edit: För mer avancerade icke-hemanvändare så är ju Kontrollpanelen för övrigt rätt ointressant, eftersom alla inställningar görs med policies.

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Startmeny,,? denna eviga gåta vad skall man prompt ha en sån till? strula runt och leta program man vill starta, när man kan lägga upp dom som tiles i metro och därigenom ha tillgång till dom direkt.
Jag använder dagligdags kanske 3-5 program sällan mer så för mig räcker tilsen till gott och väl utan att bli oöverskådligt och det kan väl inte vara så många som har jättemånga mer program på den dagliga menyn?.
Men men dömer ingen, alla har sitt sätt att se på saker och ting, liksom jag har mitt.

Precis som du säger Tuxsux smaken är olika, men handen på hjärtat..."Metro" pek interfacet är ju inte någon jätterevolution jämfört med att köra skrivbords widgets i win7. Jag försöker själv komma på varför jag skulle uppgradera från win7. För mig är win 8 en halvmesyr där man inte riktigt vill överge det gamla (men försämrar det) och ändå vill tävla med Apples pekplatta interface. Man kunde lika gärna gjort en win7tablet variant på win7 parallellt med det vanliga win7 OS;et...men som sagt smaken är olika och Microsoft tjänar nog en slant på detta tweakade win7.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Använd win8 som win 7 om ni inte gillar "Metro" http://youtu.be/acVtWAPq3Y0 baam! Win8 for dummies kommer slå säljrekord tror jag

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Precis som du säger Tuxsux smaken är olika, men handen på hjärtat..."Metro" pek interfacet är ju inte någon jätterevolution jämfört med att köra skrivbords widgets i win7. Jag försöker själv komma på varför jag skulle uppgradera från win7. För mig är win 8 en halvmesyr där man inte riktigt vill överge det gamla (men försämrar det) och ändå vill tävla med Apples pekplatta interface. Man kunde lika gärna gjort en win7tablet variant på win7 parallellt med det vanliga win7 OS;et...men som sagt smaken är olika och Microsoft tjänar nog en slant på detta tweakade win7.

Det tråkiga med rabaldret om interfacet är ju att man missar alla andra fördelar hos Win 8 jämfört med Win 7. T.ex. de förbättringar som gjorts inom säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det tråkiga med rabaldret om interfacet är ju att man missar alla andra fördelar hos Win 8 jämfört med Win 7. T.ex. de förbättringar som gjorts inom säkerhet.

Ja inte minst, och även möjligheterna till återställning och en massa mer som jag inte vet så mycket om, men som märks iom att operativet känns rappare. Sen såna saker som aktivitetshanteraren i sin nya tappning som ju är mycket mer informativ, sen åter till smak och tycke, men jag uppskattar att en hel del kan sys ihop genom ms-kontot som ju kan göra en hel del smidigare, även i egenskap av användare av WP8 som ju njuter en del av dessa fördelar.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det tråkiga med rabaldret om interfacet är ju att man missar alla andra fördelar hos Win 8 jämfört med Win 7. T.ex. de förbättringar som gjorts inom säkerhet.

Det är vi många som tänker. Hade Microsoft plankat konkurrenterna, framförallt Apple rakt av och haft ett platt/telefon OS som komplimenterat datorn så hade de här diskussionerna aldrig ägt rum. Jag tror Microsoft haft en övertro på hybriddatorer med touchpaneler. Vi får se vad Microsoft gör när statistik för slutet 2012 dyker upp vad gäller försäljning och marknadsandel dyker upp. För jag tror det gått rejält trögt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Ja inte minst, och även möjligheterna till återställning och en massa mer som jag inte vet så mycket om, men som märks iom att operativet känns rappare. Sen såna saker som aktivitetshanteraren i sin nya tappning som ju är mycket mer informativ, sen åter till smak och tycke, men jag uppskattar att en hel del kan sys ihop genom ms-kontot som ju kan göra en hel del smidigare, även i egenskap av användare av WP8 som ju njuter en del av dessa fördelar.

Det som du nämner ovan känns ju inte direkt som några köpargument även om det är lite förbättrat. Skalar man bort Metro gränssnittet så är det väl inte speciellt mycket nytt? Det kunde lika gärna varit en win7 SP4 uppgradering i mitt tycke. Att Microsoft slänger dit Metro gränssnittet eller ett extra skrivbord som det egentligen är så är det väl enbart för att dom skall kunna lansera det som ett "nytt" operativ. Jag säger inte att win8 är dåligt men om man redan kör win7 så är det inget som man borde behöva betala pengar för. Jag har redan betalat 1000:- för win 7 för mig känns det som att behöva betala för en win7 service pack. Win 3.11 till Win95 eller Vista till Win 7 det kallar jag uppgraderingar men win8 blir nog en parentes i MS orderböcker...tror jag.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på egentligen är att det krävs 5 kommandon för att stänga av datorn, borde vara lättare än så.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag kan komma på minst fyra olika sätt att komma åt den gamla kontrollpanelen i Windows 8. Men visst är det lite förvirrande i början när den gamla startmenyn är borta. Ända tills man inser att den inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av miklon:

1. Hur söker man i Win 8? Jo Win + skriv det du vill söka efter. Detta framgår i vilken introduktion som helst.
2. Vad kan Kontrollpanelen tänkas heta? Min första gissning skulle vara "Kontrollpanelen".

Svårare än så är det inte.

Edit: För mer avancerade icke-hemanvändare så är ju Kontrollpanelen för övrigt rätt ointressant, eftersom alla inställningar görs med policies.

Jo, poängen var väl att man måste komma på att den gamla kontrollpanelen finns kvar, och att det är den man behöver. Det finns ju trots allt en del inställningar som går att komma åt i metro, men jag kan inte se någon tydlig uppdelning.

Sökfunktionen fungerar sådär om man inte vet namnet på inställningen, men det är självklart det snabbaste sättet annars.

Vad har policies med saken att göra? Har inte hört om det, kan det ersätta manuella inställningar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av olafett:

Det enda jag stör mig på egentligen är att det krävs 5 kommandon för att stänga av datorn, borde vara lättare än så.

Lägg en genväg i startmenyn (eller ja, start i fullskärm, vad det nu kallas). En av de saker jag gjorde först

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av olafett:

Det enda jag stör mig på egentligen är att det krävs 5 kommandon för att stänga av datorn, borde vara lättare än så.

ALT-F4 fungerar fortfarande lika bra som det alltid gjort om man vill stänga av sin dator.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

ALT-F4 fungerar fortfarande lika bra som det alltid gjort om man vill stänga av sin dator.

Ja om man vill trycka sjuttielva gånger för att få bort alla fönster först så fungerar det helt okej? Eller hur menar du?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja om man vill trycka sjuttielva gånger för att få bort alla fönster först så fungerar det helt okej? Eller hur menar du?

Win + D (Visa skrivbord)
Alt + F4

Fungerar utmärkt i både Windows 7 & 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klockren mycket bra sammanfattning av användarupplevelsen med 8an, det borde återkallas.

This.
Använde det i 19 dagar och jag har aldrig varit så irritabel överlag som jag var under dom 19 dagarna, det var Win 8 som förstörde mig helt, gick tillbaks till Win 7 och vart helt normal igen

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Precis som du säger Tuxsux smaken är olika, men handen på hjärtat..."Metro" pek interfacet är ju inte någon jätterevolution jämfört med att köra skrivbords widgets i win7. Jag försöker själv komma på varför jag skulle uppgradera från win7. För mig är win 8 en halvmesyr där man inte riktigt vill överge det gamla (men försämrar det) och ändå vill tävla med Apples pekplatta interface. Man kunde lika gärna gjort en win7tablet variant på win7 parallellt med det vanliga win7 OS;et...men som sagt smaken är olika och Microsoft tjänar nog en slant på detta tweakade win7.

Har haft W8 Pro sen lanseringen. Installerade ganska snabbt en meny "start8" samt "pekku" och var rätt nöjd men kände att "premiumkänslan" försämrades om jag utrycker mig rätt... så i slutända känns ändå standard delvis utan meny bättre och mer optimalt helt enkelt.
Det tar ett tag innan man fattar hur Windows 8 (Metro) är uppbyggt delvis logiken i det hela. När man väl vet hur det fungerar och får en rutin så fungerar det mycket bra, kan ta ett par veckor.

Skulle aldrig gå tillbaka till Windows 7, Windows 8 är genomgående bättre, snabbare på allt från det vanliga desktopläget till Metro.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Har haft W8 Pro sen lanseringen. Installerade ganska snabbt en meny "start8" samt "pekku" och var rätt nöjd men kände att "premiumkänslan" försämrades om jag utrycker mig rätt... så i slutända känns ändå standard delvis utan meny bättre och mer optimalt helt enkelt.
Det tar ett tag innan man fattar hur Windows 8 (Metro) är uppbyggt delvis logiken i det hela. När man väl vet hur det fungerar och får en rutin så fungerar det mycket bra, kan ta ett par veckor.

Skulle aldrig gå tillbaka till Windows 7, Windows 8 är genomgående bättre, snabbare på allt från det vanliga desktopläget till Metro.

Jag har ju inte kört win8 lika länge som dig men jag upplever inte någon påtaglig prestandaökning. Jag skulle förmodligen också köpa win8 idag om jag inte redan körde win7. Däremot förstår jag fortfarande inte vad jag som inte kör någon pekdator skall ha Metro till, det blir ju bara ett extra skrivbord, dessutom ganska fult i mitt tycke. Metro kunde ju lika gärna varit ett tillägg, precis som mediacenter (MCE) men jag tror att Metro är det stor försäljningsargumentet och då skulle det vara svårt för MS att locka över folk från win7.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

This.
Använde det i 19 dagar och jag har aldrig varit så irritabel överlag som jag var under dom 19 dagarna, det var Win 8 som förstörde mig helt, gick tillbaks till Win 7 och vart helt normal igen

Låter inte helt hälsosamt....

Slutsatsen man kan dra av denna tråd hittills, är att dom flesta som inte gillar Windows 8, inte har riktig fakta som backar upp misstycket. Argumentet är att man inte vill ha "pekplatta GUI" på sin dator utn någon större eftertanke.
Kanske är det rädslan att traditionella desktop datorn börjar bli förlegad och man känner sig förolämpad att mobila system är nu prioriterat och börjar göra intrång på skrivbordet ?

Det har inte vart någon större innovation på desktop sidan sen musen, så det är fascinerande att ett stort företag som Microsoft med så mycket att förlora vågar riskera att prova på något nytt.

Permalänk
Medlem

Att återkalla något bara för att några inte kan lista ut hur det fungerar eller att dom inte gillar det är ju absurt, jag har haft w8 länge, inte ändrat något och älskar det.

Tänk efter lite folk! Det är som att vi skulle kalla tillbaka alla Iphones för att vi inte gillar dom!

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Skrivet av Arie:

Låter inte helt hälsosamt....

Slutsatsen man kan dra av denna tråd hittills, är att dom flesta som inte gillar Windows 8, inte har riktig fakta som backar upp misstycket. Argumentet är att man inte vill ha "pekplatta GUI" på sin dator utn någon större eftertanke.
Kanske är det rädslan att traditionella desktop datorn börjar bli förlegad och man känner sig förolämpad att mobila system är nu prioriterat och börjar göra intrång på skrivbordet ?

Det har inte vart någon större innovation på desktop sidan sen musen, så det är fascinerande att ett stort företag som Microsoft med så mycket att förlora vågar riskera att prova på något nytt.

Jag kan mycket väl tänka mig ett pekplatta GUI om jag hade en sådan dator, men med en traditionell dator med 27 tums skärm så fyller det inget som helst behov. Sedan kan man undra varför MS inte helt övergivit den gamla desktopen, om nu Metro är så fantastiskt bra, dom inser ju att dom flesta inte sitter med tablet datorer. Jag är förövrigt inte alls rädd för dom nya "datorerna", jag har 2st IPAD2 och ett mediacenter med xbmc förutom mina "vanliga" datorer. Mitt argument är att man skall anpassa OS efter pryl men det verkar MS vägra och då blir det helt enkelt inte bra...i mitt tycke. Jag anser fortfarande att Metro skulle varit ett tillägg till win7 men som sagt MS måste ju tjäna pengar också

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Kört Metro nu på laptopen som jag köpte för några dagar sen. Funkar klockrent.
Lite förvirrande att hitta var allt fanns först, men några rundor på google så är allt fit for fight och funkar utan strul.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Jag kan mycket väl tänka mig ett pekplatta GUI om jag hade en sådan dator, men med en traditionell dator med 27 tums skärm så fyller det inget som helst behov. Sedan kan man undra varför MS inte helt övergivit den gamla desktopen, om nu Metro är så fantastiskt bra, dom inser ju att dom flesta inte sitter med tablet datorer. Jag är förövrigt inte alls rädd för dom nya "datorerna", jag har 2st IPAD2 och ett mediacenter med xbmc förutom mina "vanliga" datorer. Mitt argument är att man skall anpassa OS efter pryl men det verkar MS vägra och då blir det helt enkelt inte bra...i mitt tycke. Jag anser fortfarande att Metro skulle varit ett tillägg till win7 men som sagt MS måste ju tjäna pengar också

Mus och tangentbord har vart det primära sättet att kommunicera med datorn många decennier nu. Inget fel med det, men att öppna upp för nya, kanske bätre sätt tycker jag är intressant. Man vinner absolut ingenting på köra Windows 8 på gamla datorer, men som många påstår att det inte funkar är fel.
Att man måste anpassa OS efter "pryl" har vi gjort nu sen första person datorn, men vi har inte anpassat "prylen" efter hur vi lever och vår interaktion med den.
Att ha Metro som tillägg säger ju sig självt att det inte skulle vara någon bra ide om man försöker få igenom en förändring.

Anledningen att man inte totalt överger desktop i Windows 8 är av samma anledning varför inte Apple totalt övergav Mac OS 9 när OSX kom. Man måste ha en övergång period.

Permalänk
Snusfri

Modern UI är INTE något "pekplatte os".
Du behöver ingen touchpanel till det och det fungerar hur bra som helst med mus och tangentbord.

Att man sedan kan använda en touchpanel som en extra "input device" kan förbättra upplevelsen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Win 8 fungerar, men det handlar inte om att nån förbättring i interfacet, det är enbart förändring och att bara ändra för ändrandets skull utan att det ger en förbättring är bara dumt.
Jag själv är väldigt för teknik och nyheter, men när det kommer en nyhet som är sämre än det föregående så är det något som bör kritiseras, win 8 fungerar sämre på desktop än win 7 helt oavsett vad man tycker om designen så är det mycket mindre flyt i 8an och det utnyttjar framförallt stora monitorer extremt dåligt, det visar väldigt lite info på extremt onödigt stor yta, och metro blockerar kontakten med det man verkligen jobbar med interfacet blir ivägen och stör istället för att hjälpa till, men de som har få program eller bara leker verkar gilla det och så är det alla som moddar 8an, de tar bort det som är "bra", de som har moddat 8an till att se ut som 7 ska inte påstå att de gillar 8an för de kör inte med interfacet, om nu interfacet är så bra varför vill då så många undvika det för att sedan hylla 8an när de skippar det som är huvudsyftet md 8an ?

Använd 8an med dess interface och inte via skalprogram !
De som kör en moddad 8a ska inte uttala sig om att det funkar bra för de använder inte interfacet fullt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Arie:

Mus och tangentbord har vart det primära sättet att kommunicera med datorn många decennier nu. Inget fel med det, men att öppna upp för nya, kanske bätre sätt tycker jag är intressant. Man vinner absolut ingenting på köra Windows 8 på gamla datorer, men som många påstår att det inte funkar är fel.
Att man måste anpassa OS efter "pryl" har vi gjort nu sen första person datorn, men vi har inte anpassat "prylen" efter hur vi lever och vår interaktion med den.
Att ha Metro som tillägg säger ju sig självt att det inte skulle vara någon bra ide om man försöker få igenom en förändring.

Anledningen att man inte totalt överger desktop i Windows 8 är av samma anledning varför inte Apple totalt övergav Mac OS 9 när OSX kom. Man måste ha en övergång period.

Jag håller med om att pekplattor börjar bli poppis och visst är win8 en övergång, eller halvmesyr som jag skulle kalla det. Men jag tror att det är många som inte uppgraderar från win7 så länge man sitter med en "vanlig" desktop och här tror jag MS missat i researchen. Jag ser inga fördelar alls i Metro gränssnittet där du skall styra med appar som hela tiden öppnar sig i fullskärm. Jag har inget jättebehov av att se google search i 27 tums interface när jag skulle kunna ha öppet flera fönster och göra/se flera saker samtidigt. Om man nu skall dra referenser till Mac så har dom ju gjort helt rätt då man behåller den traditionella desktopen för standard datorer och har ett modifierat för ex. IPAD. Förmodligen kommer nog ändå MS kunna hävda att win8 är en succe eftersom alla nya datorer levereras med det, sedan vet man ju inte hur många som verkligen kör med win8 eller lägger in sitt gamla win7

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Skrivet av THB:

Modern UI är INTE något "pekplatte os".
Du behöver ingen touchpanel till det och det fungerar hur bra som helst med mus och tangentbord.

Att man sedan kan använda en touchpanel som en extra "input device" kan förbättra upplevelsen.

Nja jag tror inte MS håller med dig riktigt, alla presentationer som jag sett hittils från MS så har dom använt pekplatta eller tabletdatorer annars hade det ju inte varit så mycket nytt. Hela interfacet i Metro måste väl också vara gjort för pekplatta i första hand annars skulle man väl inte behöva använda stora blaffiga rutor istället för ikoner. Visst går det att använda mus, men det är väl mest för att annars skulle nästan ingen köpa det....det är väl Ipad eller android som gäller eller?

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajberman:

Jag håller med om att pekplattor börjar bli poppis och visst är win8 en övergång, eller halvmesyr som jag skulle kalla det. Men jag tror att det är många som inte uppgraderar från win7 så länge man sitter med en "vanlig" desktop och här tror jag MS missat i researchen. Jag ser inga fördelar alls i Metro gränssnittet där du skall styra med appar som hela tiden öppnar sig i fullskärm. Jag har inget jättebehov av att se google search i 27 tums interface när jag skulle kunna ha öppet flera fönster och göra/se flera saker samtidigt. Om man nu skall dra referenser till Mac så har dom ju gjort helt rätt då man behåller den traditionella desktopen för standard datorer och har ett modifierat för ex. IPAD. Förmodligen kommer nog ändå MS kunna hävda att win8 är en succe eftersom alla nya datorer levereras med det, sedan vet man ju inte hur många som verkligen kör med win8 eller lägger in sitt gamla win7

Ja, som jag sa vinner man inte så mycket på att uppgradera till Windows 8 om man sitter med gamla desktop datorer. Folk kör 27" skärmar eller dual screen är inte många och blir minder och mindre för varje år. Dom flesta uppgradera inte till nytt OS, man kör på det som följde med datorn tills man köper en ny. Så Microsoft förlorar inte så mycket där.
Jag refererade bara till Apple som ett exempel att man måsta ha en övergångs period när man gör stora förändringar. Men dom visar också tydligt vart fokus ligger.

Tyvärr skapades denna tråd ur ett Microsoft hat viket är synd. Själv har jag inga aktier eller någon släktning som jobbar på Microsoft så jag bryr mig inte om det går bra eller dåligt. Men jag tycker dom vinner många innovation poäng på att försöka revolutionera vår interaktion med datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Modern UI är INTE något "pekplatte os".
Du behöver ingen touchpanel till det och det fungerar hur bra som helst med mus och tangentbord.

Jag tänkte bara understryka hur viktigt det är att förstå detta.

Modern UI är optimerat för mus+tangentbord och touch. Det fungerar utmärkt med enbart mus och tangentbord och det fungerar utmärkt med touch.

Ibland ser man kommentarer som "bara för touch", men då kan man omöjligen ha testat själv. Kombinationen mus och tangentbord är riktigt effektiv när man använder Modern UI som programstartare. Om vi tittar på gamla startmenyn i Windows 7 så var det mycket ineffektivt utnyttjande av skärmen att navigera i en minimal liten lista över program, och där det inte sällan behövdes flera klick på små ikoner för att hitta fram.

Man skulle nog kunna hävda att Modern UI (som programstartare) är bättre anpassat för mus+tangentbord än gamla Windows 7 med startmenyn.