Permalänk
Medlem

flasha bios med ntfs hdd

vet ej om detta är rätt avdelning men jag hoppas på det

hmm nu står jag för ett stort problem
jag måste flacha bios för att min xp 2400+ skall fungera på mitt moderkort (msg k7t266pro2-ru). Jag har filsystemet NTFS på min hdd så därför kan jag inte använda en vanlig startdisket.

och där kommersåklart mitt problem, hur löser jag detta, jag vill inte formatera och endra till fat32

Mycket Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

AWARD eller AMI? Jag kunde då flasha min 8RDA+ med winflash från Windows (AWARD). Och jag tror det går att göra en FAT startdiskett även om du kör NTFS, alla filerna laddas ju från disketten.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ja jag flashade nyligen mitt BIOS och det gick alldelles utmärkt. Jag kör AMI och NTFS o det funkar...har du ens provat?

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Medlem

Bara att göra en startdiskett sedan lägger du in awdflash och bios filen på samma disk.

Permalänk
Medlem

Det funkar fint att flasha med startdiskett med ntfs bara att boota på den.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

ok men då måste jag på något vis flasha fel eller göra fel..

hmm fattar inte riktigt hur jag skall göra så fall.

Vill någon förklara så fall hur jag skall göra
detta gör ju mig inte mycket klokare

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg flash-programmet & BIOS-filen på en diskett (#1)
Skapa en boot-diskett (#2)

Boota från #2 för att komma in i "dos"
stoppa in #1
FLASHA FRÅN #1!...=)

Själva flashproceduren är olika från moderkort till moderkort & flashprogram till flashprogram

Om du skriver vad du använder för flashprogram kanske det blir lättare att hjälpa dig

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Alltså när du bootar till en bootdiskett så är just själva poängen att du bootar till bootdisken istället för till din hårddisk. Du kan plocka ut hårddisken om du vill, den har absolut ingenting med saken att göra.

Som Gi][Gurra skriver så skiljer sig tillvägagångssättet lite mellan olika flashprogram, men om det inte stod nåt viktigt och vettigt i filen ReadMe.txt så hade de nog kallat den DontReadMe.txt istället.

För övrigt så ska det vara förbenat stora filer om du inte ska få plats med allt på en diskett (har aldrig varit med om det).

Lycka till!

Permalänk
Medlem

hehe jo det har du ju lite rätt i

jag får läsa dontreadme.txt

så får jag försöka att lyckas börjar bli lite sugen på att få min cpu att funka nu

Permalänk
Medlem

Lite ot kanske:
Funkar det på samma sätt som "gurra" beskrev när man flashar ett grafikkort. Får hem ett radeon 9700 imorrn, och funderar på att flasha det så ja kan klocka lite.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

du behöver inte skapa 2 diskar...det är bara att lägga in BIOS flashen i samma disk som bootdisken så löser sej detta....så vidare stort är ändå inte biosflashen...a!!!!!!!!

Visa signatur

Laptop HP ZV6148, Athlon XP 64, 3500 @ Ubuntu
I'l smack you so hard that your kids will inherit the bruises!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Lägg flash-programmet & BIOS-filen på en diskett (#1)
Skapa en boot-diskett (#2)

Boota från #2 för att komma in i "dos"
stoppa in #1
FLASHA FRÅN #1!...=)

Själva flashproceduren är olika från moderkort till moderkort & flashprogram till flashprogram

Om du skriver vad du använder för flashprogram kanske det blir lättare att hjälpa dig

En repris, men du behöver bara en disk. BIOS flash, BIOS och sysfiler drar knappast 1,4mb.

Permalänk
Medlem

Kolla om du verkligen kan använda en 2400+ på moderkortet, vad jag minns är man tvungen att fysiskt modifiera moderkortet för att få kompatibilitet, löda bort en komponent eller likn. inget avancerat - men ändå.

Sök forumet på www.msi.com.tw

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex_g_1
Lite ot kanske:
Funkar det på samma sätt som "gurra" beskrev när man flashar ett grafikkort. Får hem ett radeon 9700 imorrn, och funderar på att flasha det så ja kan klocka lite.

Det gjorde det iaf med mitt ti4200

Enda skillnaden är ju vilket pogram man använder för själva flashningen

Grafikkort måste i princip alltid flashat från "dos"...medan man med moderkort kan göra det i Windows (om tillverkaren är så snäll att de skickar med ett sådant program)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för det.

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

Jag är säker på att jag kan använda min 2400+ om jag flashar bios

-------------------------------------------------------------------------

jag försöker få denna version av bios att funka:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail...

BIOS Type AMI® BIOS File Size 501KB
Version 1.4 Update date 2002-11-7
Update Description Support KT266A chipset

Permalänk
Medlem

jag flashade mitt gamla msi kort tidigare när jag hade NTFS och då så läste jag mig till hur man gör på deras sida iofs så står det på engelska men jag tror det var nå strul med att man skulle lägga in skiten i samma temporära disk som skapas när man bootar från diskett... det kan vara något sådant som är speciellt för msi men läs på sidan det underlättar...

Visa signatur

Saab 9000 2.3T -93....

Permalänk
Medlem

Det lär också gå att lägga bios filen på en diskett och starta datorn med disketten i och trycka på F8 och Del (tror jag att det var) åtminstone MSI kort skall kunna flasha sig själva på detta sätt.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Inte bra att ha flashfilerna på en diskett. Inte det minsta felsäkert..
Nä, bränn ner filerna på en CD-skiva istället, tar inte mer än ett par sekunder.
En skiva är ju inte så pass dyr, bli dyrare med en ny krets.