Försök med H2O till GPU går dåligt!

Permalänk
Medlem

Försök med H2O till GPU går dåligt!

Hej

Igår började jag försöka sätta på en kuhler 620 på mitt gtx 680 i hopp om att tysta ner referensmodellen jag har när jag spelar BF3. Jag måste nämligen ha referensmodell pga mitt chassi, som jag inte tänker byta... Idén fick jag av http://www.sweclockers.com/galleri/10604-antec-620-gtx-460-sa... och det ser ju minst sagt lovande ut, speciellt eftersom gtx 680 drar mycket mindre ström i idle, och ungefär lika mycket i load.

Men efter att ha satt på vattenkylningen med buntband och jag startar upp datorn så ser jag att jag ligger i 70-75 grader i IDLE! (Värt att tillägga är att jag fortfarande har på metallskivan för kylning av minnen osv... ) Och när jag startar tex. spotify eller nåt blir det ännu varmare och skärmen börjar typ blinka, startar man nåt lite mer krävande som tex en film över netflix går fläkten upp i 100% och datorn startar om sig...!

Nu behöver jag verkligen hjälp eftersom jag fått stört mycket ångest av att ha förstört metallskivan till grafikkortet så jag inte ens kan montera tillbaka originalkylaren... Vidare kan jag nämna att från kuhlern går det ju två sladdar, en för fläkten, och en till moderkortet. Och fläkten får ingen ström från kuhlern, trots att den annars fungerar... Är kuhlern kanske trasig då? Även om det vore trasig, bordet verkligen bli såhär sjukt varmt utan att jag gör någonting??

If all else fails, var kan man köpa en ny originalkylare? Det jag behöver är en ny metallskiva och om det inte är allt för dyrt ett nytt plasthölje...

Permalänk
Medlem

Sitter den tillräckligt bra på? Alltså, riktigt tajt? Kylpasta?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Hej

If all else fails, var kan man köpa en ny originalkylare? Det jag behöver är en ny metallskiva och om det inte är allt för dyrt ett nytt plasthölje...

Köp dig en eftermarknadskylare istället!

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

du är säker på att du har kylpasta där och att den sitter redigt?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Skaffa riktigt vattenkylning till kortet istället?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Har du dragit åt buntbanden ordentligt så den får bra kontakt? Du nämner att fläkten inte får ström från din khuler, känn på den så den vibrerar och faktiskt är igång?

Permalänk
Medlem

Du har kanske inte jämnt tryck över gpun eller tillräckligt heller för den delen. Ordna till något annat istället.
Var du kreativ nog att skruva isär det så kommer du säkert på någon smidig lösning.

Permalänk
Medlem

Dyyyyrt

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Är också inne på att det är kontakten som failar. Kanske tar i metallplattan nånstans?

Skiter det sig skulle jag titta på en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274827 680 är ett dyrt kort att experimentera med.

Permalänk

Snurrar pumpen? Kolla på overclock.net där det finns en stor tråd för "the mod", dvs att montera en 620 på grafikkort. Jag skulle tro att blocket inte får kontakt med kärnan eftersom det är varmt direkt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Inte min dag idag, skrev ett långt svar, kom åt bakåt knappen på musen och för börja om, seriöst!

Den går inte mot metallplattan, och den sitter hårt, pumpen funkar eftersom ena slangen blev varm, väldigt konstigt alltihop... Men jag tror att den kanske inte ligger helt plant mot GPUn eftersom jag kännde innan att det var lätt hänt att den tippade över åt nåt håll. Men nu fick jag nog och beställde en http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157573-arctic_acceler... som "Elitist" nämnde. Hoppas bara jag kan behålla original plastkåpan så all varm luft sprutas ut i bakkant

@ Inveramsay - Kollade på det, men har tyvärr ingen laser skärare xD hahaha

Permalänk
Antielefant

Värt att nämna är också att en Kuhler 620 inte är dimensionerad för att hantera en prestanda-GPU's effekt.
Ett GTX 680 producerar i runda snurrar tre gånger mer värme än en modern processor.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zcenicx:

Ett GTX 680 producerar i runda snurrar tre gånger mer värme än en modern processor.

Källa? Med tanken på tempraturerna som dom flesta får när dom moddar så har jag väldigt svårt att ta dig seriöst. Låter som ett påhittat nummer.

OT:Det är nog som dom flesta sa, att den inte sitter helt okej.
Har du några bilder som du kan visa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Källa? Med tanken på tempraturerna som dom flesta får när dom moddar så har jag väldigt svårt att ta dig seriöst. Låter som ett påhittat nummer.

OT:Det är nog som dom flesta sa, att den inte sitter helt okej.
Har du några bilder som du kan visa?

Tänk enbart TDP-värde. (tror att det är det Zcenicx syftar på iaf)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Fast en accelero hybrid är ju exakt samma kylare som en kuhler 620, å den får bra temps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Curemylife:

Tänk enbart TDP-värde. (tror att det är det Zcenicx syftar på iaf)

Det hoppas jag att han inte syftar på.

Skrivet av G4ban:

Här har vi en som har moddat och fick till det: overclock.net
Han nämnde något om att hans "bracket" han använde finns att köpa i en butik. Vilken vet jag dock inte men det kan vara en bra lösning beroende på hur det ser ut för dig.

Skrivet av t0dy:

Fast en accelero hybrid är ju exakt samma kylare som en kuhler 620, å den får bra temps?
Skickades från m.sweclockers.com

Om det nu är en så stor skillnad när man gemför TDP så kan man ju undra varför dom gör så dåliga system för cpu. Det är mer så att tillverkare inte har någon anledning att testa TDP värden över vad cpuer idag kräver och där med är det verkliga värdet högre än det som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elitist:

Är också inne på att det är kontakten som failar. Kanske tar i metallplattan nånstans?

Skiter det sig skulle jag titta på en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274827 680 är ett dyrt kort att experimentera med.

Den kylningen är underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Källa? Med tanken på tempraturerna som dom flesta får när dom moddar så har jag väldigt svårt att ta dig seriöst. Låter som ett påhittat nummer.

OT:Det är nog som dom flesta sa, att den inte sitter helt okej.
Har du några bilder som du kan visa?

All effekt som dras omvandlas till värme och en 680 i load drar väl någonstans mellan 150-200watt medan en ivy bridge drar runt 77. Om man dessutom räknar med att processorn inte ligger i load alls lika mycket som ett grafikkort är det inte alls orimligt att grafikkortet genererar "i runda slängar" 3 gånger så mycket värme. Det är dock inte detsamma som att det är tre gåner så svårt att kyla, men det är ändå en betydlig skillnad.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Värt att nämna är också att en Kuhler 620 inte är dimensionerad för att hantera en prestanda-GPU's effekt.
Ett GTX 680 producerar i runda snurrar tre gånger mer värme än en modern processor.

Jag genomförde samma mod för typ 1.5 år sen innan jag skaffade riktig vattenkylning, dock på ett gtx470 istället som är ett mycket mer svårkylt kort än ett gtx 680 (drar 225W jämfört med 180 för ett gtx 680) och fick mycket bättre temperaturer trots att jag använde en fläkt i 800RPM på radiatorn så att påstå att en Kuhler 620 inte skulle klara jobbet är bullshitt.

Skrivet av Triffid:

All effekt som dras omvandlas till värme och en 680 i load drar väl någonstans mellan 150-200watt medan en ivy bridge drar runt 77. Om man dessutom räknar med att processorn inte ligger i load alls lika mycket som ett grafikkort är det inte alls orimligt att grafikkortet genererar "i runda slängar" 3 gånger så mycket värme. Det är dock inte detsamma som att det är tre gåner så svårt att kyla, men det är ändå en betydlig skillnad.

Sen ska man inte glömma att ett grafikkort tål mycket högre temperaturer än en processer, och varje extra grad man kan låta de bli varma gör det mycket lättare att kyla.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det inte går osv som vissa verkar tro, jag har ju sett siffror på att det går! Problemet är bara att jag inte får till det... xD Men jag tror att det beror på att på tex gtx 460/470 är GPUn väldigt stor, medans på gtx 680 är själva GPU delen upphöjd nån millimeter och så är det en "ram" runt. Detta gör att om man inte har en riktig monteringsanordning är det EXTREMT lätt hänt att vattenblocket tippar över och ligger på ramen och endast nuddar GPUn typ. Detta är bara spekulationer till varför det gick så fruktansvärt dåligt för mig, jag återkommer när jag monterat accelero hybrid Får den förhoppningsvis typ onsdag - torsdag nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Källa? Med tanken på tempraturerna som dom flesta får när dom moddar så har jag väldigt svårt att ta dig seriöst. Låter som ett påhittat nummer.

OT:Det är nog som dom flesta sa, att den inte sitter helt okej.
Har du några bilder som du kan visa?

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-rev...

195w TDP vs 77W på en IVY i5/i7 vilket är nära på 3 gånger. Det dubbla är det jämfört med äldre Sandy som har 95w på i5/i7

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Jag säger inte att det inte går osv som vissa verkar tro, jag har ju sett siffror på att det går! Problemet är bara att jag inte får till det... xD Men jag tror att det beror på att på tex gtx 460/470 är GPUn väldigt stor, medans på gtx 680 är själva GPU delen upphöjd nån millimeter och så är det en "ram" runt. Detta gör att om man inte har en riktig monteringsanordning är det EXTREMT lätt hänt att vattenblocket tippar över och ligger på ramen och endast nuddar GPUn typ. Detta är bara spekulationer till varför det gick så fruktansvärt dåligt för mig, jag återkommer när jag monterat accelero hybrid Får den förhoppningsvis typ onsdag - torsdag nästa vecka

Jag har en referenskylare från mitt Asuskort du kan på handla if all else fails.
Annars kan jag varmt rekommendera Arctic Accelero Twin Turbo 2, grymt bra temperaturer!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag har en referenskylare från mitt Asuskort du kan på handla if all else fails.
Annars kan jag varmt rekommendera Arctic Accelero Twin Turbo 2, grymt bra temperaturer!

Får inte glömma Zalmans diton som också är bra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har själv en Kuhler 620 på mitt gtx 580, Ligger runt 40 idle och 55-60 i load alltså bra mycket bättre än stockkylaren!

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Försökte ännu en gång fästa med buntband, gick åt skogen igen... Satte på en accelero hybrid (som förövrigt tog väldigt många timmar att sätta på xD) och allting funkar prima Bra Produkt (Y)