Intel Ultrabook får hög upplösning och röststyrning under 2013

Permalänk
Melding Plague

Intel Ultrabook får hög upplösning och röststyrning under 2013

Högre upplösningar, röststyrning och mobilt bredband är några av nyheterna i nästa generation Ultrabook.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Högre skärmupplösning gillas
Men varför röststyrning? Tycker det fortfarande är ganska dumt att snacka med sin mobil/dator och ser inte minst ganska puckat ut.

Permalänk
Medlem

>>Även Full HD-skärm

Ok...Allt är så jävla penibelt när det kommer till Datorskärmar.
Har inte detta varit standard sen 2010 på 15.5"+? Det är nog den nya standarden för 5" lurar. Men det anses som ett måste att lägga in detta i "rekommenderade" specs? Ja Intel vet om det, vi vet om det när i helvete ska OEMs lära sig att det är den lägsta punkten och efter det så borde fan dom betala oss för att dras med detta.

Permalänk

Läste först att man skulle kunna ladda ultrabookens batterier via epost. Dax att ta mer kaffe...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Usch för röststyrning, inte nog med att det är fånigt värre att prata med datorn (Som inte är intelligent), utan dessutom fungerar det så fruktansvärt dåligt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

>>Även Full HD-skärm

Ok...Allt är så jävla penibelt när det kommer till Datorskärmar.
Har inte detta varit standard sen 2010 på 15.5"+? Det är nog den nya standarden för 5" lurar. Men det anses som ett måste att lägga in detta i "rekommenderade" specs? Ja Intel vet om det, vi vet om det när i helvete ska OEMs lära sig att det är den lägsta punkten och efter det så borde fan dom betala oss för att dras med detta.

Dom är som sagt idioter som tror att man kommer att köpa deras produkter bara för att titta på film eller spela spel.
Med det där skitsnacket som "Full HD skärm" kommer dom aldrig ikapp Apple.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller låter detta som Intels sätt att skriva in tillverkarna i ett hörn.
Hoppas Ultrabook (intels) släpper taget om marknaden och "ultrabook" (beskrivning av tunn dator) tar över.

Inget intressant förutom skärmarna annars.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Är det bara jag eller låter detta som Intels sätt att skriva in tillverkarna i ett hörn.
Hoppas Ultrabook (intels) släpper taget om marknaden och "ultrabook" (beskrivning av tunn dator) tar över.

Bara bra att Intel höjer kraven efterhand, hände ju tamejfan ingenting på den bärbara fronten innan Intel började pusha sitt Ultrabook koncept. Mac Air var det enda alternativet.

Permalänk

Alltså... Röststyrning? Är det någon som någonsin använder det? Eller är det bara något att skryta med? Jag testade Google Now när det kom och konstaterade att det var häftigt, men sen dess har jag inte använt det.

Permalänk
Medlem

Mer ultrabook till folket! Jag köpte en samsung Series 9 för någon vecka sen, och jag är oerhört nöjd. Den har 1600x900 upplösning, och det fungerar väldigt bra på en 13" skärm.

Röststyrning är inget man direkt kommer leta efter att ha en dator med. Det känns som en sån sak som är kul med mobilen de första 5 minuterna, sen använder man det aldrig igen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Alltså... Röststyrning? Är det någon som någonsin använder det? Eller är det bara något att skryta med? Jag testade Google Now när det kom och konstaterade att det var häftigt, men sen dess har jag inte använt det.

Folk som är handikappade använder det säkert, men det är ju inte direkt så dom utgör en stor majoritet precis. Så det är nog mycket en skrytfaktor och att man inte vill vara sämre än sina konkurrenter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det som jag bryr mig mest om i en laptop är nog ändå en högupplöst skärm. Mer av det!

Permalänk
Medlem

Samma här. Större skärmar och högre upplösning.
13-14" var modernet på stationära i början på 90 talet.
Se till att göra tunnare kanter eller kantlösa skärmar och utnyttja hela ytan så tar de inte nämnvärt mer plats men man får en helt annan läsbarhet

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

DOS = Tangentbord
Windows = Tangentbord och mus
Windows 8 = Tangentbord, mus och pek
Framtiden = Tangentbord, mus, pek, röst, rörelse m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta! Visst finns det roliga fujitsu-ultrabooks på cdon för stundtals 3990kr, men så länge skärmarna ligger kvar på 1366x768 är de helt irrelevanta. Mer 1080p till folket på 13 tum, mer 1440p till 15 tum.

Egentligen tycker jag att vissa funktioner är starkt onödiga, såsom teknik för epost under viloläge då det förmodligen fördyrar mer än det ger mervärde. Dock vore det trevligt med trådlös skärmteknik, såvida input-lag är minimerat.

Jag skulle vilja ha röststyrning i mitt hem, oavsett dator. Tänk dig integrerat med spotify exempelvis, du står ock diskar med blöta händer och spotify sätter på Justin Bieber och du bá: "Spotify, next!".

Mer höga krav på tillverkarna så vi slipper dessa OEM-spara-på-allt-datorer!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Jag gillar detta! Visst finns det roliga fujitsu-ultrabooks på cdon för stundtals 3990kr, men så länge skärmarna ligger kvar på 1366x768 är de helt irrelevanta. Mer 1080p till folket på 13 tum, mer 1440p till 15 tum.

Egentligen tycker jag att vissa funktioner är starkt onödiga, såsom teknik för epost under viloläge då det förmodligen fördyrar mer än det ger mervärde. Dock vore det trevligt med trådlös skärmteknik, såvida input-lag är minimerat.

Jag skulle vilja ha röststyrning i mitt hem, oavsett dator. Tänk dig integrerat med spotify exempelvis, du står ock diskar med blöta händer och spotify sätter på Justin Bieber och du bá: "Spotify, next!".

Mer höga krav på tillverkarna så vi slipper dessa OEM-spara-på-allt-datorer!

Röststyrning ser jag också fram emot. Undrar dock hur det blir med svensk version där. Men röststyrning är ju inte heller något nytt i datorer. Windows har väll det inbyggt i Win 7+? Använde det ett litet tag innan på en av mina datorer. Var dock tvungen att avbryta det då min sambo ropade "start... shutdown" från andra sidan rummet och datorn löd blint. Men brukar annars ha med mig min ultrabook in i köket när jag lagar mat om man hittat något roligt recept. Och om man kunde undvika pilla på datorn för att tex scrolla ner lite i receptet när man har flåtiga matiga fingrar skulle det vara att föredra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Läste först att man skulle kunna ladda ultrabookens batterier via epost. Dax att ta mer kaffe...

Sjukt bra förslag! Hoppas Intel lägger in det i nästa kravspec för ultrabooks xD

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det som jag bryr mig mest om i en laptop är nog ändå en högupplöst skärm. Mer av det!

Inte minst betraktningsvinklar, färger osv som nästan är mer irriterande än de låga upplösningarna på de billiga skärmarna..

Permalänk
Medlem

Är inte detta intels sätt att se till så de har fler kunder än Apple? OEM tillverkarna är inte direkt en grupp innovativa genier, när kom någon av dem senast med något nytt? Så, intel knuffar dem i rätt riktning (MB Air-kloner) med ett eget varumärke som de kontrollerar. Kunderna gillar de tunna ultrabook och intel säkrar sin efterfrågan hos fler kunder långt fram i tiden.

Jag saknar AMD och konkurrensen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

En högupplöst IPS skärm med liten beezel hade varit nice. Men också att man faktiskt kan vika bak skärmen. Förr var det aldrig nått problem men idag är det få datorer som går att vika bak tillräckligt för att gå att använda bra i soffan.

Permalänk

synd att full HD bara förblir en rekommendation.

Visa signatur

Asus P8Z77-PRO|Zotac 560 ti 448 cuda cores| i5 3570K | 4*4GB corsair vengance 1600mhz 8-8-8-24CL| Chassi coolermaster HAF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte minst betraktningsvinklar, färger osv som nästan är mer irriterande än de låga upplösningarna på de billiga skärmarna..

Det är sant, vissa skärmar måste man sitta spikrakt framför annars ser man ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Är inte detta intels sätt att se till så de har fler kunder än Apple? OEM tillverkarna är inte direkt en grupp innovativa genier, när kom någon av dem senast med något nytt? Så, intel knuffar dem i rätt riktning (MB Air-kloner) med ett eget varumärke som de kontrollerar. Kunderna gillar de tunna ultrabook och intel säkrar sin efterfrågan hos fler kunder långt fram i tiden.

Jag saknar AMD och konkurrensen :/

Apple är en OEM och de säljer inte ens 20 miljoner datorer om året än. När vi räknar maskiner med Intel/PC/x86-64 chip. När Apple vill ha tunnare batterier så är de t ex beroende av ett par företag i Taiwan som tillverkar batteripaket på celler från i huvudsak Samsung SDI. All teknik utom mjukvaran är deras leverantörers. Mjukvaran var från början licensierad akademisk mjukvara utvecklat av privata och statliga universitet med offentliga pengar. All heder åt det och åt att de var förmögna att bygga på det och ta det bästa av akademin och forskningen på 80-talet och tidigt 90-tal. Det är tom samma företag som tillverkar deras chassin som för alla andra. Så det är inte så speciellt när de andra bolagen var kunder hos dessa leverantörer innan Apple. Ultraportabla är inget nytt, ULV var redan här när MBAir kom 2008, vilket däremot råkar vara året då det blev CULV och Intel har gjort allt för att göra ultraportabla till konsumentdatorer. Små bärbara med strömsnåla processorer fanns innan. Det var inte 15000:- plus modeller som gjorde det populärt och allmänt acceptabelt. AMD har aldrig konkurrerat på bärbara. Tyvärr behöver Piledriver i runda slängar vara 50% snabbare per kärna och skala bättre för att vara relevant. Steamroller går en stor bit för att fixa arkitekturen som inte direkt är för slö pga för lång pipeline utan den är helt enkel för smal och jobbar därför på mindre och kan inte mata processorn. AMD måste konkurrera med Atom SoCs i 400-500 dollar segmentet snarare.

Många av de andra datorleverantörerna producerar egna processorer, andra halvledarkretsar, har halvledarfabs, tillverkar LCD-paneler, battericeller och diverse mindre kretsar som integreras i datorer. Flera av dem har tom tillverkning och montering i rika länder. Utan att bolag som Sony visade vägen hade vi väl fortfarande haft PowerBooks och plastiga iBooks Alla stora leverantörer har iaf för deras viktiga modeller egen utveckling.

Det Apple är stora på är telefoner och surfplattor, och som återförsäljare då de har 30-40 000 personer som står och jobbar som säljare i Apple stores. Det är väl i dagsläget under 1/5 av alla smarta telefoner, större andel surfplattor. Microsoft gör såklart fel i att försöka härma ett företag som främst gjort sig till en återförsäljare. Många av datorleverantörerna är ju också till stor del konsultbolag sedan länge. På tal om Apple så får de se till att uppgradera Air ordentligt.

Permalänk
Medlem

Röststyrning?
Känns som dom kunde haft något annat säljknep.

Permalänk
Datavetare

Riktigt bra initiativ och fin-fin timing då det är dax för en ny laptop till sommaren/hösten. Haswell + "retina" skärm

Det enda jag ställer mig lite funderande till är hur bra/dåligt dessa skärmar kommer fungera under Windows. rMBP fungerar inte speciellt bra med Windows 8 och som jag förstått det så menar Microsoft att det är endast med "Modern UI" man kommer kunna stödja väldigt högupplösta skärmar på ett vettigt sätt då "Modern UI" lämpar sig väl för att skalas till olika PPI-värden, något som aldrig fungerat bra i win32 applikationer.

Men vill man köra "Modern UI" på en "vanlig" dator? Frågan är faktiskt inte retorisk, har en win8 laptop med 15" 1920x1080 skärm (d.v.s inte speciellt högupplöst jämfört med rMBP), men just nu finns det egentligen inga vettiga "Modern UI" applikationer överhuvudtaget så är svårt att uttala sig om hur bra/dåligt "Modern UI" är på "vanliga" datorer. 1920x1080 på 15" är dock min gräns för vad som fungerar bra på win32 appar, har kör zenbook en del med sina 1920x1080 på 13" vilket är är jobbigt smått och ändrar man skalningen är det rätt många applikationer som får buggar i sin GUI-layout (text klipps, knappar får inte plats etc).

Man får kanske hoppas på att detta pressar även ner priset på rMBP då Apple faktiskt har en fungerande lösning för högupplösta skärmar om man kör OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Folk som är handikappade använder det säkert, men det är ju inte direkt så dom utgör en stor majoritet precis. Så det är nog mycket en skrytfaktor och att man inte vill vara sämre än sina konkurrenter.

Skrytfaktor, nej...hjälpmedel, ja...du tog ju själv upp användningsområdet för handikappade, man måste ju inte använda det bara för att det finns, men det är ju bra att de finns med från början för dem som behöver det istället för att det ska vara ett dyrt tillbehör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Apple är en OEM och de säljer inte ens 20 miljoner datorer om året än. När vi räknar maskiner med Intel/PC/x86-64 chip. När Apple vill ha tunnare batterier så är de t ex beroende av ett par företag i Taiwan som tillverkar batteripaket på celler från i huvudsak Samsung SDI. All teknik utom mjukvaran är deras leverantörers. Mjukvaran var från början licensierad akademisk mjukvara utvecklat av privata och statliga universitet med offentliga pengar. All heder åt det och åt att de var förmögna att bygga på det och ta det bästa av akademin och forskningen på 80-talet och tidigt 90-tal. Det är tom samma företag som tillverkar deras chassin som för alla andra. Så det är inte så speciellt när de andra bolagen var kunder hos dessa leverantörer innan Apple. Ultraportabla är inget nytt, ULV var redan här när MBAir kom 2008, vilket däremot råkar vara året då det blev CULV och Intel har gjort allt för att göra ultraportabla till konsumentdatorer. Små bärbara med strömsnåla processorer fanns innan. Det var inte 15000:- plus modeller som gjorde det populärt och allmänt acceptabelt. AMD har aldrig konkurrerat på bärbara. Tyvärr behöver Piledriver i runda slängar vara 50% snabbare per kärna och skala bättre för att vara relevant. Steamroller går en stor bit för att fixa arkitekturen som inte direkt är för slö pga för lång pipeline utan den är helt enkel för smal och jobbar därför på mindre och kan inte mata processorn. AMD måste konkurrera med Atom SoCs i 400-500 dollar segmentet snarare.

Många av de andra datorleverantörerna producerar egna processorer, andra halvledarkretsar, har halvledarfabs, tillverkar LCD-paneler, battericeller och diverse mindre kretsar som integreras i datorer. Flera av dem har tom tillverkning och montering i rika länder. Utan att bolag som Sony visade vägen hade vi väl fortfarande haft PowerBooks och plastiga iBooks Alla stora leverantörer har iaf för deras viktiga modeller egen utveckling.

Det Apple är stora på är telefoner och surfplattor, och som återförsäljare då de har 30-40 000 personer som står och jobbar som säljare i Apple stores. Det är väl i dagsläget under 1/5 av alla smarta telefoner, större andel surfplattor. Microsoft gör såklart fel i att försöka härma ett företag som främst gjort sig till en återförsäljare. Många av datorleverantörerna är ju också till stor del konsultbolag sedan länge. På tal om Apple så får de se till att uppgradera Air ordentligt.

Varför skapade Intel Ultrabooks och ingen annan pc-tillverkare?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte minst betraktningsvinklar, färger osv som nästan är mer irriterande än de låga upplösningarna på de billiga skärmarna..

Javisst, och 16:10 får man inte heller glömma bort. Idag är det bara Apple som har det på sina skärmar.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Computer, load up Celery man, please.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Alltså... Röststyrning? Är det någon som någonsin använder det? Eller är det bara något att skryta med? Jag testade Google Now när det kom och konstaterade att det var häftigt, men sen dess har jag inte använt det.

Jag använder det på min mobil ibland när jag ska googla saker...