Varför 7970 Matrix Platinum?

Permalänk

Varför 7970 Matrix Platinum?

God eftermiddag!

Har beställt lite nya delar till min rigg. Jag fastnade bland annat för Asus Radeon HD7970 3072MB DirectCUII MATRIX på grund av de överklockningsmöjligheter det kortet verkar erbjuda. Blir inte någon jättestor prestandahöjning från min nuvarande uppsättning (2x Radeon HD6950 CF), men jag får de fördelar som ETT kraftfullt singelkort medför.

Från första början tänkte jag beställa det några hundralappar dyrare Platinum-kortet men eftersom det inte fanns i lager beställde jag istället Matrix-kortet. Jag har därefter försökt förstå varför man ska välja Platinum-kortet. Har suttit och jämfört korten men har inte funnit några andra skillnader än lite högre frekvens på Platinumkortets processor och minne.

Då båda korten tycks vara gjorda för att lätt kunna överklockas borde väl Matrix-kortet vara det självklara valet om man ändå tänkt överklocka? Är det någonting jag har missat? Finns det andra fördelar med Platinum-kortet? Någon med insikt/erfarenhet i frågan?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

God eftermiddag!

Har beställt lite nya delar till min rigg. Jag fastnade bland annat för Asus Radeon HD7970 3072MB DirectCUII MATRIX på grund av de överklockningsmöjligheter det kortet verkar erbjuda. Blir inte någon jättestor prestandahöjning från min nuvarande uppsättning (2x Radeon HD6950 CF), men jag får de fördelar som ETT kraftfullt singelkort medför.

Från första början tänkte jag beställa det några hundralappar dyrare Platinum-kortet men eftersom det inte fanns i lager beställde jag istället Matrix-kortet. Jag har därefter försökt förstå varför man ska välja Platinum-kortet. Har suttit och jämfört korten men har inte funnit några andra skillnader än lite högre frekvens på Platinumkortets processor och minne.

Då båda korten tycks vara gjorda för att lätt kunna överklockas borde väl Matrix-kortet vara det självklara valet om man ändå tänkt överklocka? Är det någonting jag har missat? Finns det andra fördelar med Platinum-kortet? Någon med insikt/erfarenhet i frågan?

Som jag förstått det är "platinum"-kortet bara en överklockad variant (som TOP-korten i övriga serier). Vanliga Matrix kör ju i standardfrekvenserna för "GHz Edition".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Platinum bör generellt sett vara ett bättre kort att överklocka, iom att ASUS bär välja GPU:er med högre kvalitet för att de ska vara mer stabila på de högre klockfrekvenserna.

Det kostar väl inte så mycket mer heller?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

God eftermiddag!

Har beställt lite nya delar till min rigg. Jag fastnade bland annat för Asus Radeon HD7970 3072MB DirectCUII MATRIX på grund av de överklockningsmöjligheter det kortet verkar erbjuda.

Då borde väl Matrix-kortet vara det självklara valet om man ändå tänkt överklocka? Är det någonting jag har missat? Finns det andra fördelar med Platinum-kortet? Någon med insikt/erfarenhet i frågan?

Skrivet av Slaktardej:

Platinum bör generellt sett vara ett bättre kort att överklocka, iom att ASUS bär välja GPU:er med högre kvalitet för att de ska vara mer stabila på de högre klockfrekvenserna.

Det kostar väl inte så mycket mer heller?

Asus handplockar inte GPU:er till matrixkorten, det är mycket möjligt att man får en GPU som går att klocka sämre än normalt och då har man betalat en massa extra för bättre komponenter men sitter med en GPU som inte kan utnyttja dem. Matrix kan prestera sämre än ett referenskort.
Det är möjligt att Asus har ändrat detta sedan releasen men så var det då.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Platinum bör generellt sett vara ett bättre kort att överklocka, iom att ASUS bär välja GPU:er med högre kvalitet för att de ska vara mer stabila på de högre klockfrekvenserna.

Det kostar väl inte så mycket mer heller?

Tack för era svar!

Nej, det kostar bara några hundralappar mer. Matrix-kortet tycks också vara gjort för att överklockas: http://www.asus.com/Graphics_Cards/AMD_Series/MATRIXHD79703GD...

Som sagt har jag inte funnit några tecken på att Platinum edition skulle vara mer överklockningsvänlig än det vanliga Matrix-kortet.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Asus handplockar inte GPU:er till matrixkorten, det är mycket möjligt att man får en GPU som går att klocka sämre än normalt och då har man betalat en massa extra för bättre komponenter men sitter med en GPU som inte kan utnyttja dem. Matrix kan prestera sämre än ett referenskort.
Det är möjligt att Asus har ändrat detta sedan releasen men så var det då.

Matrix och Matrix-Platinum är väl klockade långt över referenskortens frekvenser och lär inte prestera sämre

ASUS Matrix Platinum är väl det kort som man fått ut mest överklockning ur från ett 7970 än så länge om jag har förstått saken rätt

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Som sagt har jag inte funnit några tecken på att Platinum edition skulle vara mer överklockningsvänlig än det vanliga Matrix-kortet.

Är kanske helt enkelt en "Slöversion" då

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Matrix och Matrix-Platinum är klockade långt över referenskortens frekvenser och lär inte prestera sämre

ASUS Matrix Platinum är väl det kort som man fått ut mest överklockning ur från ett 7970 än så länge om jag har förstått saken rätt

Matrix är klockat som ett referens "GHz edition"-kort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Är kanske helt enkelt en "Slöversion" då

Haha

Det är väl det jag misstänker, men helt säker är jag inte. Får se om det kan komma någon grafikguru och bekräfta eller dementera detta.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Matrix är klockat som ett referens "GHz edition"-kort.

Det är nog korrekt. När jag tänker på referens så tänker jag på 925 Mhz. GHz edition är ju dock ett referens. Tur det finns de som kan rätta en mindre insatt

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

God eftermiddag!

Har beställt lite nya delar till min rigg. Jag fastnade bland annat för Asus Radeon HD7970 3072MB DirectCUII MATRIX på grund av de överklockningsmöjligheter det kortet verkar erbjuda. Blir inte någon jättestor prestandahöjning från min nuvarande uppsättning (2x Radeon HD6950 CF), men jag får de fördelar som ETT kraftfullt singelkort medför.

Från första början tänkte jag beställa det några hundralappar dyrare Platinum-kortet men eftersom det inte fanns i lager beställde jag istället Matrix-kortet. Jag har därefter försökt förstå varför man ska välja Platinum-kortet. Har suttit och jämfört korten men har inte funnit några andra skillnader än lite högre frekvens på Platinumkortets processor och minne.

Då båda korten tycks vara gjorda för att lätt kunna överklockas borde väl Matrix-kortet vara det självklara valet om man ändå tänkt överklocka? Är det någonting jag har missat? Finns det andra fördelar med Platinum-kortet? Någon med insikt/erfarenhet i frågan?

tro fan att du ska köpa de. Du va precis som jag! hade 2 HD6950 i CF och bytte till ett 7970 Matrix och klocka de jävlar vilken skillnad köp om du har råd säger jag bara !!

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

tro fan att du ska köpa de. Du va precis som jag! hade 2 HD6950 i CF och bytte till ett 7970 Matrix och klocka de jävlar vilken skillnad köp om du har råd säger jag bara !!

Punkter och komma. Och han har ju redan köpt kortet?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

tro fan att du ska köpa de. Du va precis som jag! hade 2 HD6950 i CF och bytte till ett 7970 Matrix och klocka de jävlar vilken skillnad köp om du har råd säger jag bara !!

Kul med någon med erfarenhet av Matrix-kortet! Har du klockat det? Hur fungerade i sådana fall överklockningen för dig?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Kul med någon med erfarenhet av Matrix-kortet! Har du klockat det? Hur fungerade i sådana fall överklockningen för dig?

för mig funkar de fan bra asså lätt och bra. Kylaren är även en DRÖM tyst kyler grymt håller kortet i en stabil temp i load

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

för mig funkar de fan bra asså lätt och bra. Kylaren är även en DRÖM tyst kyler grymt håller kortet i en stabil temp i load

Okej, tummen upp på det Vilka frekvenser kör du grafikprocessorn och minnet i?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Matrix och Matrix-Platinum är väl klockade långt över referenskortens frekvenser och lär inte prestera sämre

ASUS Matrix Platinum är väl det kort som man fått ut mest överklockning ur från ett 7970 än så länge om jag har förstått saken rätt

Men du köper ju kortet för att överklocka det, Matrix garanterar inte hög överklockning, kortet är byggt för överklockning men Asus testar inte om GPUerna är bra för överklockning så GPUn kan flaska långt innan kortets övriga komponenter kan utnyttjas till max.

Jag tog och kollade upp det nu, Matrix Platium har handplockade GPUer så det ska du köpa annars kan du lika gärna köpa ett DCII kort.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Mitt låter som två kopulerande dammsugare under load. Kanske får kolla luftgenomströmningen i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Men du köper ju kortet för att överklocka det, Matrix garanterar inte hög överklockning, kortet är byggt för överklockning men Asus testar inte om GPUerna är bra för överklockning så GPUn kan flaska långt innan kortets övriga komponenter kan utnyttjas till max.

Jag tog och kollade upp det nu, Matrix Platium har handplockade GPUer så det ska du köpa annars kan du lika gärna köpa ett DCII kort.

Oavsett vilken tur han har så är ju Matrix-kortet iaf ett "GHz edition"-kort, så det är ju iaf klockat högre än de DCII-kort som finns ute (än så länge?), inklusive det fabriksöverklockade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Men du köper ju kortet för att överklocka det, Matrix garanterar inte hög överklockning, kortet är byggt för överklockning men Asus testar inte om GPUerna är bra för överklockning så GPUn kan flaska långt innan kortets övriga komponenter kan utnyttjas till max.

Jag tog och kollade upp det nu, Matrix Platium har handplockade GPUer så det ska du köpa annars kan du lika gärna köpa ett DCII kort.

Okej! Vart hittade du den jämförelsen? Kan du länka?

Håller mig nog till Matrix-kortet och överklockar det. Handplockad processor eller ej så misstänker jag att de lär klocka ganska lika då jag tror de har exakt samma kyl-lösning. Den som lever får se! Jag kanske återkommer med resultatet!

Tack för alla svar!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Okej, tummen upp på det Vilka frekvenser kör du grafikprocessorn och minnet i?

shit är inte hemma så jag vet inte. jag köpte de för 2 veckor sedan och har inte börjat pressa de än. men jag tror de ligger på Frekvens: 1300-1350 mHz och 7300 tror jag men asså de håller sig sjukt bra i temp och stabilitet och allt sjukt nöjd ROG<3<3<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

shit är inte hemma så jag vet inte. jag köpte de för 2 veckor sedan och har inte börjat pressa de än. men jag tror de ligger på Frekvens: 1300-1350 mHz och 7300 tror jag men asså de håller sig sjukt bra i temp och stabilitet och allt sjukt nöjd ROG<3<3<3

Önskar verkligen nu i efterhand att jag hade köpt Matrix Platinum kortet när jag ändå bara ska göra single kort.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

shit är inte hemma så jag vet inte. jag köpte de för 2 veckor sedan och har inte börjat pressa de än. men jag tror de ligger på Frekvens: 1300-1350 mHz och 7300 tror jag men asså de håller sig sjukt bra i temp och stabilitet och allt sjukt nöjd ROG<3<3<3

Oj, lät som höga siffor! Har du ett Matrix Platinum eller ett Matrix?

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Önskar verkligen nu i efterhand att jag hade köpt Matrix Platinum kortet när jag ändå bara ska göra single kort.

Skrivet av CommanderShepard:

Oj, lät som höga siffor! Har du ett Matrix Platinum eller ett Matrix?

aa asså de är en kanon kort måste jag säga!! tror inte jag har platinum faktiskt !!!

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

aa asså de är en kanon kort måste jag säga!! tror inte jag har platinum faktiskt !!!

Ok, låter bra!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av CommanderShepard:

Ok, låter bra!

saken är den jag läste inte hela din text i början men asså är du rädd för att klocka? att de ska pajja eller nåt?

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

saken är den jag läste inte hela din text i början men asså är du rädd för att klocka? att de ska pajja eller nåt?

Nej, jag är inte rädd för att clocka. Tråden går egentligen ut på att ta reda på om det är olika hårdvara mellan Matrix- och Platinum-kortet och därmed om man kan vänta sig samma överklockningsegenskaper för de båda korten.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S