Ny ->TYST<- 120Gb HD: Seagate?, Maxtor?

Permalänk

Ny ->TYST<- 120Gb HD: Seagate?, Maxtor?

Hejsan!
Jag skall snart köpa en ny 120Gb hårddisk, och denna gång vill jag ha en TYST sådan Kan ni ge mig några förslag på vilken jag skall köpa?

Har hört att "Seagate Barra 5 120GB 7200rpm" är tyst och fin, men jag har även sneglat lite på "DiamondMaxPlus9 120Gb 7200rpm Special Edition (8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE", dock har jag hittat väligt lite information om maxtor disken. Den kostar 1800:- på datorbutiken. Någon som vet vilken som är tystast/snabbast av dessa diskar? Jag vet heller inte vilken kvallite det är på maxtors diskar, jag vill ju inte att den skall gå sönder efter några månader.

Skulle va bra om jag fick svar snabbt, för jag tänkte beställa någon av dessa diskar om några dagar.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk

har precis köpt två samsung spinpoint 5400 rpm 120Gb som var grymt tysta, börjar undra om de går igång när datorn startar, perfekta för en HTPC eller liknande:)

Permalänk
Medlem

Jag har en seagate barracuda IV 80 GB och en seagate barracuda V 120GB och de är riktigt tysta båda två, vet tyvärr inte hur mycket ditt andra alternativ låter men jag kan varmt rekomendera seagate!!

Visa signatur

It's better to burn out, than to fade away - Niel Young

Permalänk
Medlem

5400rpm? Görs sådan längre?

Seagate Barracuda V är i test efter test bevisad som den tystast. Inte den snabbaste dock, men helt klart tystast.
Kolla t.ex. www.storagereview.com när du undrar över diskar.

Här kan man klart se vilken som e tystast. (test @ storagereview)

Visa signatur

[ Tt XaserII I Asus A7N8X @ 200FSB I AMD 2400+ @ 200*10,5x [2,1Ghz] I TwinMOS 2*256MB PC3200 @ 200MHz [2t,2-2-5] ]
[ HiS IceQ 9800pro @ 450/375 I 2*120GB cudaV SATA raid0 + 80GB cudaV] -Luftkyld och tyst-
Betänk: Alla har inte samma smak. Inte alla har tid/ork att modda. Alla har varit nybörjare. Det du äger är inte automatiskt bäst.

Permalänk

^ZerOne^, jag har kollat på www.storagereview.com, men jag hittade inget om maxtor disken. Jag tror att Maxtor disken är ny, så det har väll inte kommit så många reviews om den än. Och det är ju "Fluid-mojjs" teknik på den också, så jag antar att den är tyst.

Sen är det ju gott om den är snabb också (det är 8Mb cache på Maxtor disken). PS: En 5400rpm'are vill jag inte ha

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Seagates SATA Cuda V ser inte alls fullt lika usel ut längre i Storage Reviews performance database (http://www.storagereview.com/comparison.html), inte så att den är speciellt snabb jämnfört med IBMs eller WD's snabbare PATA IDE diskar men den är iallafall enheldel snabbare än deras egen PATA Cuda.

Men jämnför man tex WD 80GBs 5400varvare WD800AB med Seagates 120GBs Barracuda V ST3120023A så blir det pinsamt tydligt att Seagaten inte är en speciellt kvick disk (men den är jättetyst).

IBMs 180GXP serie (med fluidbearings) ser fin ut, tysta samt snabba diskar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

aah, kanske skulle läsa lite om IBM's 180XP serie då, men jag är lite rädd för IBM's diskar, så många som gått sönder :/ Jag är fortfarande nyfiken på Maxtor's "DiamondMaxPlus9 120Gb 7200rpm Special Edition (8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE", någon som vet var jag kan hitta en review på denna? Ni som äger denna disk får gärna skriva vad de tycker om den

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
aah, kanske skulle läsa lite om IBM's 180XP serie då, men jag är lite rädd för IBM's diskar, så många som gått sönder :/ Jag är fortfarande nyfiken på Maxtor's "DiamondMaxPlus9 120Gb 7200rpm Special Edition (8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE", någon som vet var jag kan hitta en review på denna? Ni som äger denna disk får gärna skriva vad de tycker om den

Jag har inte exakt samma disk, men jag besitter föregångaren nämligen Diamondmax9+ 120gb med 2mb cache... tja vad ska man säga annat än att jag är nöjd, ligger väl nånstans mittiemellan WD och Seagate både när det gäller prestanda och ljudnivå. Inte snabbast, inte tystast.... Dock är min disk snabbare än Barracuda IV och IBM 60gxp (har jämfört med polares), får 27000 score i sisoft sandra, kör en helt vanlig disk, inge raid eller sånt...

/S

Visa signatur

AMD AthlonXP @200x10, 512MB HyperX@cas2, Abit NF7-S 2.0, Maxtor 120gb 7,2krpm, Geforce 3 Ti200@Ti500++, Samsung 48X brännare, Aopen HQ08, 1mbit internetlina

Permalänk

Okej. Jag såg att det kommer upp en test på maxtor disken väldigt snart på storagereview.com, om jag har tur kommer den upp innan jag bestämmer mig för någon disk.

PS: Rekomenderar inte IBM att endast ha på deras diskar runt 7 timmar om dagen? (kanske bara var en viss serie?)

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

Jag skulle tveklöst tagit en Seagates Barracuda V, tystare 7200 varvs disk finns inte. Jag har en kompis som köpe en Maxtor DiamondMaxPlus9 120gb och den låter mer än mina 3 Seagate Baracuda IVor och jag tvivlar på att den nya Seagaten skulle låta mer än den gamla. Prestandaskillanden är försummbar mellan dessa diskar så du kommer aldrig märka den.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbin

Jag har inte exakt samma disk, men jag besitter föregångaren nämligen Diamondmax9+ 120gb med 2mb cache... tja vad ska man säga annat än att jag är nöjd, ligger väl nånstans mittiemellan WD och Seagate både när det gäller prestanda och ljudnivå. Inte snabbast, inte tystast.... Dock är min disk snabbare än Barracuda IV och IBM 60gxp (har jämfört med polares), får 27000 score i sisoft sandra, kör en helt vanlig disk, inge raid eller sånt.../S

Jag fick mellan 26800 och 27500 på mina Seagate diskar i SiSoft Sandra 2002 sist jag kollade.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
PS: Rekomenderar inte IBM att endast ha på deras diskar runt 7 timmar om dagen? (kanske bara var en viss serie?)

det där har tagits tillbaka för länge sen av IBM, det de menade var att en vanlig deststar är avsedd att snurra ca åtta timamr per dag då är menade att användas i desktopsystem, ej i servrar som snurrar 24/7..