Intressant PNY 670 kort för 2885kr på Pixmania

Permalänk

Intressant PNY 670 kort för 2885kr på Pixmania

Jag såg detta kort på Pixmania http://www.pixmania.se/se/se/11984004/art/pny/geforce-gtx-670-2-gb-gddr.html?srcid=85&CodePromo=oui#consumer-advices

Jag har alltid använt Asus eller MSI kort med custum fläkt kylning. Det är naturligtvis oslagbart när det gäller kylning och ljudnivå, aldrig några problem.
Men hur farlig är egentligen ljudnivån på nvidia "standard" kylarna? Vad jag har förstått så är det framför allt på load som kylarna är märkbart högre, men är det överkomligt?
Hur är dom att överclocka?
Just nu har jag ett MSI 560ti med twin frozr kylning, kanonbra.
Men kan det vara värt ett byte till ett 670 kort om jag inte vill betala en krona över 3000, eller kommer jag bli besviken?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

som att ha en dammsugare under bordet så fort du börjar game:a.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

jag hade ett referenskort förut, nu när jag har ett med vettig kylning kan jag aldrig nånsin tänkte mig att köpa ett med referens design igen, man blir ju smått orolig att dator skall lyfta och flyga iväg, så det låter i alla fall

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

1. Pixmania suger, sämst support när någonting krånglar
2. Referenskorten till 670 är även de sämst, men underdimensionerad kylfläns och en damsugare till fläkt

Vad du borde göra är att lägga till ett par hundra och skaffa ett 670 med eftermarknadskylare, tex Gigabyte GTX 670 med W3 kylare på cdon, kombinera med 5% rabatt på cdon så går du "bara" 230kr över budget. Kan själv rekommendera Windforce 3 kylaren, fungerar bra att klocka oxo (inte för att det behövs i de flesta spelen men för när nya spelen kommer)
Eller om du absolut måste stanna inom budgeten tar du ett 660Ti med nån eftermarknadskylare och ev. klockar upp det

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag hade ett referenskort förut, nu när jag har ett med vettig kylning kan jag aldrig nånsin tänkte mig att köpa ett med referens design igen, man blir ju smått orolig att dator skall lyfta och flyga iväg, så det låter i alla fall

Jag beställde ett och fick ångest efteråt, som tur hade det inte skickats iväg än så var bara att stryka den, blev ett Gigabyte Windforce kort istället, sjukt värt 500 kr extra.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Triffid:

som att ha en dammsugare under bordet så fort du börjar game:a.

Skrivet av Cheesier:

Jag beställde ett och fick ångest efteråt, som tur hade det inte skickats iväg än så var bara att stryka den, blev ett Gigabyte Windforce kort istället, sjukt värt 500 kr extra.

Jaha, jag hade nästan bestämt mig för att beställa ett...
Det är så att jag egentligen inte känner något jätte behov av att ersätta mitt 560ti kort.
Men min brors kort har pajat, så jag hade tänkt att han kunde ta mitt så byter jag upp mig, och rustar för framtiden. I alla fall tills det att jag ev. byter ut alla komponenter i datorn.

Just nu hör jag knappt datorn och det är ju skönt det. Men det är så att datorn står i sovrummet och jag har kopplat datorn mellan TVn i vardagsrummet (Där jag faktiskt sitter mest nu för tiden) och till datorskärmen i sovrummet där jag sitter och spelar. Och när jag spelar har jag headset på.
Så ljudnivån är egentligen inte så känslig längre. Men dum-snål har man ju varit förr tyvärr...

660 är naturligtvis ett alternativ, men samtidigt så vill jag ju byta upp mig ordentligt.
Så om ni skulle sätta er in i min situation. borde jag köra ett 660ti eller 670?
Spendera typ 2500 på ett 660ti för marginell skillnad eller ta i ordentligt och byta upp sig rejält...

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag hade ett referenskort förut, nu när jag har ett med vettig kylning kan jag aldrig nånsin tänkte mig att köpa ett med referens design igen, man blir ju smått orolig att dator skall lyfta och flyga iväg, så det låter i alla fall

Ja som xbox 360 då den håller också på att flyga iväg när jag stänger av den... Väldigt störigt.

Skrivet av svanstrom:

Du har inte funderat på ett 7950? Men annars tror jag 660 ti är ett bra val om du inte vill lägga allt för mycket pengar på det. Hellre det än en dator som låter som ett flygplan.

Permalänk
Skrivet av Ronja_ww:

Ja som xbox 360 då den håller också på att flyga iväg när jag stänger av den... Väldigt störigt.

Du har inte funderat på ett 7950? Men annars tror jag 660 ti är ett bra val om du inte vill lägga allt för mycket pengar på det. Hellre det än en dator som låter som ett flygplan.

Nja, jag håller mig nog till Geforce.
Jag gillar MSI och då är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769974 ett alternativ som jag funderat på. Det är ändå ett bra pris.

Någon hundring hit eller dit är väll inget att hänga upp sig på, men eftersom att PNYn är 600kr billigare och under 3000kr så är det klart man blir lite fundersam.
Men vad jag funderar på nu är om jag ska köpa 660ti eller 670. Det är inte så att under 3000 kr är hugget i sten.
Jag har råd att köpa bra mycket dyrare kort än så. Men jag tycker att det också finns annat att lägga pengarna på.
Det handlar snarare om att jag vill köpa ett bra kort som hänger med i några år.
Ska jag ändå byta upp mig från mitt 560ti så lär det ju göras ordentligt. Annars kanske jag lika gärna kan behålla det jag har.

Men det är nog bäst att hålla sig borta från skitkylare som ni säger!

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w