Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS GeForce G210, Hur bra är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Han menar kanske prestandamässigt? Hur länge dem klarar sig i spel.

Det var ju det som var poängen med mitt inlägg som han svarade på, att begagnade kort står sig rätt bra prestandamässigt då de går att få tag på så billigt...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av shauni:

fermi dör också rätt snabbt. Har personligen två gtx 460 där lödningarna släppt. Så det är väl inte helt fel att säga att grafikkort kan slitas ut. Om man jämför med processor, moderkort och minnen så är ju grafikkortet nästan alltid komponenten som dör först.

8000-kortens svaghet var ju att man började använda blyfritt lödtenn just då, vilket kvalitetsmässigt inte var helt optimalt och också är varför bakning fungerar så bra som det gör. Detsamma gäller AMD's HD 2000-serie. Däremot är det ändå ett bra tag sedan de korten såldes - 5-6 år sedan?

Finns förresten gott om 8000-kort som fortfarande är i drift, men de har ju prestandamässigt varit "döda" för speldatorbruk ett bra tag nu.

Fermi som dör är väldigt ovanligt då korten är byggda för att tåla värme, och 460 är inte heller ett särskilt varmt kort. Låter ju mest som om du verkligen eldat upp dem, typ väldigt tight SLI-rigg, övervoltat rejält eller dylikt.

Blyfritt lödtenn håller förresten upp till ca 200 grader, och blir inte ens mjukt förrän du nått nånstans 130-140c, så lödningarna ska inte ge sig på ett normalt grafikkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Grafikkort dör lite då och då av intensiv belastning såsom folding, handlar ibland om att fläkten börjar bli dålig vilket gör kortet varmare, men också kort som normalt sett går varmt dör ganska snabbt. Exempelvis gamla 8800gt finns nog inte så många levande exemplar kvar av, fermi dör också rätt snabbt. Har personligen två gtx 460 där lödningarna släppt. Så det är väl inte helt fel att säga att grafikkort kan slitas ut. Om man jämför med processor, moderkort och minnen så är ju grafikkortet nästan alltid komponenten som dör först.

lämnade kvar en burk med ett 8800 GT i mitt gamla studenboende, det hade väl en åtminstone 2000 gamingtimmar på nacken och funkar fortfarande prima, mina gamla grannar använder den som film/serieburk dagligen

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msquid:

Tjena tjena,
Tänkte införskaffa ett ASUS GeForce G210 från webbhallen, kortet ligger för 239kr endast.
Är inte jättehajj på grafikkort men det ser enligt mig bra ut på specifikationen.
Kortet kommer framförallt att användas till Online spel som kräver viss grafik.
Vill kunna köra FPS spel såsom WoW, CS osv. med medelgrafik.

Så min fråga är, Är kortet dugligt för online spel?

Länk till kortet:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146411-asus_geforce_g...

Köp beg om du har en tajt budget. Kolla blocket eller här.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Så det är väl inte helt fel att säga att grafikkort kan slitas ut. Om man jämför med processor, moderkort och minnen så är ju grafikkortet nästan alltid komponenten som dör först.

Kanske bara jag som är ett undantag då, för varken jag eller några av mina närmare vänner som använder datorer mycket har lyckats slita ut någon av de komponenter du nämner. Normaltsett har jag Moderkort + CPU i 4 år och byter grafikkort varje 2år men använder de gamla grejerna antingen i tjejens dator eller mediadator några år till. Ingen i min närhet har lyckats slita ut ett grafikkort under 10 års tids spelande somsagt.

Jag har även haft modeller som gått extremt varmt såsom 4870, körde lite bitcoin belastning med den ett tag och då låg den en bit över 100 grader innan jag tog bort dammet så den gick ned till 90

Har även överklockat grafikkort endel och aldrig haft några problem, vilket jag definitvt borde haft pga min behandling om det var en komponent som var lätt att slita ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Grafikkort dör lite då och då av intensiv belastning såsom folding, handlar ibland om att fläkten börjar bli dålig vilket gör kortet varmare, men också kort som normalt sett går varmt dör ganska snabbt. Exempelvis gamla 8800gt finns nog inte så många levande exemplar kvar av, fermi dör också rätt snabbt. Har personligen två gtx 460 där lödningarna släppt. Så det är väl inte helt fel att säga att grafikkort kan slitas ut. Om man jämför med processor, moderkort och minnen så är ju grafikkortet nästan alltid komponenten som dör först.

Ja det var lite så jag tänkte/menade.
När vi ändå är inne på trasiga grafikkort så har jag ett nVidia Geforce 8800 här som är trasigt.
Dem små kondensatorerna som sitter på grafikkortet har "sprängts", 3 utav dem. Ovansidan av dom som spruckit, ingen aning om vad detta beror på, men frågan är snarare, Går dessa att laga/byta ut? Isåfall är det värt att göra det? Kan löda själv om det skulle behövas.

Kortet funkar i dagsläget att ha i datorn, men det krashar efter en liten stund när man spelar spel, så antar att det bara är pga problemet som beskrivs ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Den där burken lär ju ha AGP port och inte PCI-express? ATI Radeon X300 är iaf ett AGP kort.

Ett nytt HD4650 eller begagnat HD3850 är väl det bästa som finns isf. Om du nu inte har PCI-express.

PCI-E 1.0 har funnits rätt länge. Har i alla fall en 7 år gammal dator med det och det var en budget dator.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

PCI-E 1.0 har funnits rätt länge. Har i alla fall en 7 år gammal dator med det och det var en budget dator.

Jo, ja vet bara att P4:orna fanns både på AGP moderkort, och senare med PCI-E. Så det var en liten fälla. Va dock nästan säker på att x300 va ett AGP kort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

piss är ett bra ord för detta kort. köpte det till min morsas dator, och gav c:a 20 fps med absolut lägsta inställningar i css i 1080p

Visa signatur

Corsair Carbide 500r Black - Xfx Proseries 750w - Msi z77a-g43 - Intel 3570k @4.4ghz, Stock voltage -CM Seidon 120m - MSI GTX 680 2gb OC edition - 2x4gb Corsair Vengeance - WD Caviar black 500gb

Permalänk

Har själv ett gtx 275 med det får jag ca 20-50 fps normalt kör jag en raid får jag skruva ner allt en bra bit
Kan dock rekommendera gtx 275 har haft det snart 3 år och fungerat som en dröm