Recension av Asus Padfone 2 64gb med platta

Permalänk
Medlem

Recension av Asus Padfone 2 64gb med platta

Detta blir en påfyllnadsrecension då det alltid tar ett tag att känna efter och få erfarenhet.
Jag ska göra mitt bästa för att testa de flesta widgets och applikationer som följer med telefonen och plattan,
jag kommer inte svara på hur bra en viss tredjepartsapplikation från Play Store fungerar på just denna telefon ifall någon tänkte fråga om det.
Testar jag någon speciell nedladdad tredjepartsapplikation frivilligt och den inte fungerar som den ska kommer jag dock med största sannolikhet att skriva om det här.
Jag svarar gärna på frågor som har med annat än tredjepartsapplikationer att göra.

Följande text är mina observationer och synpunkter och kan skilja sig från dina.

Dag 1
Fick hem min Padfone2 64gb bundle med både telefon och platta igår. Observera att Micro SIM-kort behövs i denna telefon.
Har knappt hunnit testa än men både telefonen och plattan känns riktigt fräscha. Hört att telefonen ska kännas plastig och billig, det tycker jag definitivt inte(!).
Då ramen är i aluminium så känns den inte helt olik iPhone, i profil är telefonen dock kilformad och skiljer sig från Apples fyrkantiga.
Både luren och plattan har riktigt fina skärmar med klara färger och skarpa kanter. Observera att varken plattan eller telefonen har full HD-upplösning men detta är inget som märks eller behövs på varken 4.7 eller 10.1 tum stora skärmar.
Kan dock inte uttrycka mig om prestanda än då jag inte hunnit pröva ordentligt, jag kan heller inte kommentera om huruvida den är värd att köpa eller ej men vill du, som jag, ha både ny telefon och platta så kan det vara värt att titta närmare på.

Dag 2
Nu har jag lekt lite mer med luren och funnit många bra och trevliga funktioner. Om dessa är specifika för just den här telefonen vet jag ej då min förra telefon är drygt 3 år gammal och inte hade många space:ade funktioner och har därför inte så mycket att jämföra med.
Exempelvis finns widgets för spotify mediaspelare där du kan styra musiken direkt från hemskärmen, youtube med senast upplagda klipp man kan bläddra mellan och kolla på, samt så kan du lägga upp din gmails inkorg (eller utkorg eller vad du nu vill se), detta har du på hemskärmen så du ser direkt alla mail i inkorgen utan att behöva gå in genom appen, väldigt smidigt.
Vissa applikationer har dock en tendens att krascha, till exempel kontakter när man vill radera en kontakt, beror troligtvis på mjukvara som med all säkerhet kommer patchas.
Padfonens design verkar vara baserad på HTCs telefoner så tidigare HTC-användare kommer nog känna sig lite mer hemma i början än jag som kommer från Samsung, det är dock mycket trevligt att inte känna sig hemma utan få upptäcka allt nytt och spännande.
Till sist kan jag säga att kameran är mycket bra, så länge man inte zoomar in alltför mycket då digital zoom ger rätt trista och gryniga bilder precis som med alla mobilkameror med fast objektiv. Blixt finns och fungerar bra.

Mvh

Permalänk
Medlem

Dag... senare
Har nu haft telefonen ett tag och kan väl inte säga så mycket mer än att allt har fungerar perfekt, alla appar jag provat hittills funkar klockrent. Padläget fungerar också kanon.
Till Padfonen fick man med en officeapp som funkar bra, dock har jag inte införskaffat bluetooth-tangentbord än och det är rätt segt att skriva på touch.
Kan tillägga att jag nu har kommit fram till att jag rekommenderar dig som är sugen på den att ge den en chans. Den spöar idag de flesta andra telefoner på marknaden förutom Note 2, emot vilket den drar ungefär lika, dock är Note 2 sinnessjukt stor och otymplig.
Vet inte vad jag ska tillägga mer utan svarar hellre på frågor än fortsätter "recensionen".

Permalänk

Tjenare! Hur är standbytiden med bara telefonen?

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erpatjoff:

Tjenare! Hur är standbytiden med bara telefonen?

Min håller sig nära två dygn om jag inte spelar eller kör Spotify. Surf brukar vara någon timme om dagen.

Det enda jag direkt finner något irriterande med modellen är den specialkontakt de utformat istället för mikroUSB. Sladden är dessutom kort så det är knepigt att ladda den och surfa samtidigt. Förlängningssladd till eluttaget är den bästa lösningen jag har i dagsläget.

För övrigt kan jag bara rekommendera denna modell, förutsatt att man accepterar storleken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag får rätta mig själv här. Efter lite efterforskningar och test visar det sig att en vanlig micro-USB går att använda, men den sitter lite rangligt och tappar lätt kontakten om man rör på padfonen eller sladden.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Skulle inte vilja säga att micro usb funkar

Personligen skulle jag inte vilja säga att micro USB funkar. Jag slängde I hop en stor review här om någon vill läsa mera. Jag har jämfört den med bland annat TF700 som är en "high-end" platta.
http://blackmoore.wordpress.com/2013/02/23/asus-padfone-2-review/

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntamat:

Personligen skulle jag inte vilja säga att micro USB funkar. Jag slängde I hop en stor review här om någon vill läsa mera. Jag har jämfört den med bland annat TF700 som är en "high-end" platta.
http://blackmoore.wordpress.com/2013/02/23/asus-padfone-2-review/

Den fungerar med de två MicroUSB-kontakter jag testat. Den ena är lite tjockare (En HTC original) och satt därav lite stabilare. Det är troligen inte lika bra som originalkontakten, men som nödlösning har det gått att använda.

För övrigt var det en bra recension. Jag kan hålla med om det mesta, hur den fungerar i kontorsmiljö kan jag inte kommentera då jag ej använder den i det syftet.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kul att någon mer testat lite!
Jag har testat lite olika kontakter under veckan och det verkar variera väldigt på framför allt "Pad station", sämst var en micro USB från Nokia - de föll ut bara man kom åt den eller stoppade laddningen helt..

Jag skulle gärna vilja säga "Ja det funkar", men det känns mer som en lycklig tillfällighet att det det funkar än att det skulle vara planerat (Är 13 pins även designat för Micro USB eller bara en tillfällighet? Någon som vet?). Själva Padfone 2 verkar vara mer förlåtande - där sitter de laddare jag provat lite mer "tight".

Jag dock erkänna att det känns lite som jag tvingar mig att hitta något att klaga på Överlag är jag skitnöjd faktiskt. Det känns som jag kan sälja min TF700T nu. Kul att du gillade recensionen!

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |