Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD anklagar före detta anställda för dokumentstöld vid övergång till Nvidia

Permalänk
Melding Plague

AMD anklagar före detta anställda för dokumentstöld vid övergång till Nvidia

Fyra före detta anställda hos AMD anklagas för att ha stulit hundratusentals elektroniska dokument i samband med att dessa gått över till konkurrenten Nvidia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på hur det gick med AMD vs Intel fallet för några år sen?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Hade de före detta anställda på AMD börjat jobba någon annan stans än Nvidia hade det förmodligen inte blivit någon stämmning.
Only in 'Merica.. "Stämmningarnas land"
"Kaffet var för varmt" Stäm!

AMD är väl mindre glada över att de personer som de lät gå gick över till konkurrenten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azured:

Hade de före detta anställda på AMD börjat jobba någon annan stans än Nvidia hade det förmodligen inte blivit någon stämmning.
Only in 'Merica.. "Stämmningarnas land"
"Kaffet var för varmt" Stäm!

AMD är väl mindre glada över att de personer som de lät gå gick över till konkurrenten.

Aningen uttjatat kanske?

Nej jag tror inte det, nog för att det är ett land där man stämmer folk titt som tätt.
Om du läste hela artikeln står det att de inte vill göra stämningar mot just Nvidia utan bara personerna.

Så det verkar som AMD går försikitgt fram mot detta, personerna har ju trots allt stulit 100tusen eleketroniska dokument!

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Nej jag tror inte det, nog för att det är ett land där man stämmer folk titt som tätt.
Om du läste hela artikeln står det att de inte vill göra stämningar mot just Nvidia utan bara personerna.

Så det verkar som AMD går försikitgt fram mot detta, personerna har ju trots allt stulit 100tusen eleketroniska dokument!

Säger dom iaf, återstår väl att se om de får rätt i domstol med dessa anklagelser med.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidas:

Säger dom iaf, återstår väl att se om de får rätt i domstol med dessa anklagelser med.

Ja, det ska bli kul att se vad som händer.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Taskigt att göra så mot amd då de är redan i pisset ekonomisk osv. stäm bara!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Intressant att förstå anlening och omständigheter till att först två lämnar AMD för NVIDIA och sen ytterligare två senare.. Det kunde ju säkert ge en del förklaringar och styrka eller försvaga AMD's case.
Hursom, AMD famlar nog ganska ordentligt för att hålla näsan över vattenytan..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

"Sandlåda 1 anklagar före detta anställd för spadstöld vid övergång till Sandlåda 2".

Eller.. läste jag fel?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

En stämning. I USA. Så ovanligt...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Azured:

Hade de före detta anställda på AMD börjat jobba någon annan stans än Nvidia hade det förmodligen inte blivit någon stämmning.
Only in 'Merica.. "Stämmningarnas land"
"Kaffet var för varmt" Stäm!

AMD är väl mindre glada över att de personer som de lät gå gick över till konkurrenten.

Aningen uttjatat kanske?

För det första skulle du också stämmas om du stal 100 000 dokument från ett svenskt företag.
För det andra hade jag samma inställning som du vad gällde det heta kaffet, men det var innan jag sett en dokumentär om saken.

http://www.scarymommy.com/message-board/index.php?p=/discussi...

Det är oansvarigt att låta kunder på knäet, balansera en vätska så het att den ger tredje gradens brännskador inom sekunder.

För det tredje är det inte mer uttjatat, att det ännu inte sjunkit in i huvudet på väldigt många häri forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det här är ingen löjlig patentstöld som vissa verkar tro. Här handlar det om att anställda är anklagade för att ha stulit dokument när de slutade på AMD. Om ni säger upp er från erat jobb och tar med er en massa "företagsinfo" på ett USB eller dylikt och sen går hem så har ni ju också utfört ett konstigt beteende.

Vi vet varken vad dokumenten innehåller och AMD har som tidigare nämnts inte anklagat Nvidia för någonting alls. Hade jag drivit ett företag och några personer hade tagit med sig känsliga dokument när dom slutar så skulle jag också vilja att dom kom till rätta så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

"Sandlåda 1 anklagar före detta anställd för spadstöld vid övergång till Sandlåda 2".

Eller.. läste jag fel?

Du läste fel, inget patent troll det handlar om, en stämning mot någon som stulit 100 000 dokument när de lämnar företaget är helt rätt.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Det här är ingen löjlig patentstöld som vissa verkar tro. Här handlar det om att anställda är anklagade för att ha stulit dokument när de slutade på AMD. Om ni säger upp er från erat jobb och tar med er en massa "företagsinfo" på ett USB eller dylikt och sen går hem så har ni ju också utfört ett konstigt beteende.

Vi vet varken vad dokumenten innehåller och AMD har som tidigare nämnts inte anklagat Nvidia för någonting alls. Hade jag drivit ett företag och några personer hade tagit med sig känsliga dokument när dom slutar så skulle jag också vilja att dom kom till rätta så fort som möjligt.

Om du skall vara en sådan petimeter, tänk då på att ingen ännu vet om killarna stulit några dokument...domstolen skall avgöra det...AMD säger det, men ingen vet än!
Du är inte skyldig förrän någon bevisat det i domstol och du är dömd;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Om du skall vara en sådan petimeter, tänk då på att ingen ännu vet om killarna stulit några dokument...domstolen skall avgöra det...AMD säger det, men ingen vet än!
Du är inte skyldig förrän någon bevisat det i domstol och du är dömd;)

Skrivet av Shiftypants:

Här handlar det om att anställda är anklagade för att ha stulit dokument när de slutade på AMD.

Skrev att dom var anklagade, inte att dom hade gjort det.

Permalänk
Medlem

Handlar inte om någon sandlåda här. Detta är stöld och dom ansvariga skall ställas inför rätta inte Nvidia utan dom 4 personer som TROS ha stulit dessa dokument.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Skrev att dom var anklagade, inte att dom hade gjort det.

Du skrev också:

"Vi vet varken vad dokumenten innehåller... "

Alltså vet vi hur du bedömmer fallet;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Men är det material som har stor betydelse för företaget som dessutom konkurrent kan ha användning för så självklart ska ta till hårdhandskarna. Det skulle nog varje företag göra. Att dessa personer har börjat jobba hos en konkurrent spelar nog mindre roll om man ser antalet personer/anställda.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

Du läste fel, inget patent troll det handlar om, en stämning mot någon som stulit 100 000 dokument när de lämnar företaget är helt rätt.

Läste inte att de hade några bevis på detta och isåfall vilka de är.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

"Sandlåda 1 anklagar före detta anställd för spadstöld vid övergång till Sandlåda 2".

Eller.. läste jag fel?

Ifall det är företagshemligheter så skulle dom där dokumenten kunna vara värda flera miljoner för nvidia. Det är ren och skär stöld

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk

Fantastiskt många här som dömmer de killarna bara efter en artikel som publiserats hos Sweclockers...utan mer fakta, utan att ha granskat bevis...de skall straffas m.m.
Tycker man kan konstatera vad som skett och sedan vänta och låta en domstol avgöra...sedan kan ni dömma eller berömma dem beroende på vad utfallet blev.

Bara för att ett stort företag säger något, så är inte det sant!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Fantastiskt många här som dömmer de killarna bara efter en artikel som publiserats hos Sweclockers...utan mer fakta, utan att ha granskat bevis...de skall straffas m.m.
Tycker man kan konstatera vad som skett och sedan vänta och låta en domstol avgöra...sedan kan ni dömma eller berömma dem beroende på vad utfallet blev.

Seconded. Står ju uttryckligen "anklagas" i artikeln.

Permalänk
Medlem

Känns som om folk har blivit för vana med sandlåda, så dom nu tror att alla stämningar är sandlådor.

Enligt mig, är detta en BRA stämning. Och innan nån säger "Det är ju inte ens säkert att dom har gjort något", det är ju bättre att göra det nu än när Nvidia fått tag i dokumenten.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Azured:

Seconded. Står ju uttryckligen "anklagas" i artikeln.

I artiklen ja...men här i tråden är det redan flera som dömt dem;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Handlar inte om någon sandlåda här. Detta är stöld och dom ansvariga skall ställas inför rätta inte Nvidia utan dom 4 personer som TROS ha stulit dessa dokument.

Fast om stämningen har någon uns sanning i sig så har väl Nvidia gjort ett galet fel då de tog emot stulna dokument.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Azured:

Du är medveten att "uttjatat" var riktat mot "Let me Google it for you", om man skulle Googla allt så skulle det aldrig bli några diskussioner på forum.
Sen så är det inte speciellt trevligt att bara hänvisa till Google. The Mupp frågade just om det var någon som hade information om fallet Intel/Nvidia. Inte att få en nedlåtande länk med lmgtfy.

Som sagt, det är nedlåtande och det bidrar inte till diskussioner. Man måste ju kunna ställa en fråga på forumet utan att bli hänvisad till Google.

Nope, det var jag inte medveten om, då håller jag absolut med dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

En fråga som ställs som besvaras snabbt och enkelt via Google översta sökträff känner jag mig varken vara lärande eller har något som helst diskussionsvärde.

Jag besöker Sweclockers för att föra en intellektuell diskussion om frågor som man inte kan hitta eller beröra via Google's förstaträff.

Diskussioner om nya spännande tekniker som kan vara avgörande för framtiden inom IT, hjälpa en Sweclockare i nöd där han har ett komplicerat problem som vi alla kan hjälpas åt att lösa eller dela egna uppfattningar och köpråd om produkter vi själva har erfarenhet med objektiva bedömningar. Det är därför jag engagerar mig i Sweclockers, det tycker jag är tillfredsställande och intressant.

Men bara för att det finns något som inte du tycker är intressant eller tillfredsställande så betyder ju inte det att det inte kan diskuteras.
Detta är som sagt ett diskussionsforum, det finns olika topics och i en topic kan det finnas olika vyer och liknande scenarion som kan vara intressanta.

Skrivet av Ratatosk:

Nope, det var jag inte medveten om, då håller jag absolut med dig.

Det var ett citat precis ovanför den delen.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Fast om det stämningen har någon uns sanning i sig så har väl Nvidia gjort ett galet fel då de tog emot stulna dokument.

Vet vi om de tagit emot några dokument? Vet vi om några är stulna?

Nej! Alla bara spekulerar...

Kanske var det ritningarna till HD7990? Ah...därför släppte AMD inte det grafikkortet, de hade inga ritningar kvar:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Vet vi om de tagit emot några dokument? Vet vi om några är stulna?

Nej! Alla bara spekulerar...

Kanske var det ritningarna till HD7990? Ah...därför släppte AMD inte det grafikkortet, de hade inga ritningar kvar:D

Men för tusan, läs vad jag skrev.

"Om stämningen har någon uns sanning i sig..."

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Men för tusan, läs vad jag skrev.

"Om stämningen har någon uns sanning i sig..."

Älskar meningar som börjar med ...Om

Om de hade börjat arbeta på ett annat företag än Nvidia, hade allt detta inte hänt...:D (men det får vi inte veta eftersom det är ett "Om")

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb