Posten utan leg, ta med förälder för att styrka identitet?

Permalänk

Posten utan leg, ta med förälder för att styrka identitet?

Ja som topicen lyder så undrar jag om man kan ta med sig en förälder till posten för att styrka ens identitet?

Mitt leg gick ut för ca 1 vecka sedan så jag tänkte idag när jag skulle åka och hämta ut en CPU jag beställt åt brorsan att jag tar mitt pass, väl där visade det sig dock att det gick ut den 14e, så vad gör man? Ska till polisen och fixa ett nytt leg men då jag haft mycket för mig har det blivit lite framskjutet. Dock vill jag ju hämta ut CPU'n så snabbt som möjligt då det är enda delen i brorsans nya dator som fattas.

Så vad tror ni, kommer det gå ta med sig förälder? Kan även tillägga att jag är 22.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra att göra så. Eventuellt kan du nog hämta ut det med ditt utgångna id-kort också, giltighetstiden är knappast något de kollar. På mitt postombud kontrollerar de på sin höjd att namnet stämmer.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

Ja det tror jag kommer att gå utmärkt, troligen märker dom inte ens att din legitimation gått ut.
Om man inte varnas för det när dom skannar ditt leg. Eller är det ett gammalt pass som du drar runt på?

Lätt värt att testa iaf, gå dit på morgonen, går inte dit så gå dit på kvällen o testa med nästa nisse

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte. Du måste ha giltig legitimation.

Permalänk

Kolla med posten. www.posten.se och ring kundtjänst. Dom vet svaret på din fråga. Om du vinner bifall i din fråga hos kundtjänst kan du gå till ombudet och hämta ut varan. Om butiksinnehavaren krånglar ringer du postens kundtjänst framför näsan på honom (man får 1000 och 1 besked hos ombuden som sällan stämmer enligt min erfarenhet, när det kommer till avancerade frågeställningar).

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Medlem

Går inte enl postens regler. Men frågar man snällt finns de ibland okunnig personal som lämnar ut ändå.

Annars måste dina föräldrar fixa en fullmakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Ja som topicen lyder så undrar jag om man kan ta med sig en förälder till posten för att styrka ens identitet?

Mitt leg gick ut för ca 1 vecka sedan så jag tänkte idag när jag skulle åka och hämta ut en CPU jag beställt åt brorsan att jag tar mitt pass, väl där visade det sig dock att det gick ut den 14e, så vad gör man? Ska till polisen och fixa ett nytt leg men då jag haft mycket för mig har det blivit lite framskjutet. Dock vill jag ju hämta ut CPU'n så snabbt som möjligt då det är enda delen i brorsans nya dator som fattas.

Så vad tror ni, kommer det gå ta med sig förälder? Kan även tillägga att jag är 22.

Det borde inte vara några som helst problem, en förälder kan användas för att styrka identitet.
Skall tilläggas att jag hade ett väldigt gammalt pass som jag använde för att hämta ut massor av paket, det hade gått ut runt 4-5 månader innan

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

För mig gick det bra att ta med förälder innan jag hade skaffat leg, så det borde väl gå nu också?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

det är olika hos olika postombud om detta skulle funka eller inte, på mitt lokala postombud drar dom alltid streckkoden på idkortet så jag vet inte om dom skulle gå med på nåt sånt här men ';)

Permalänk
Medlem

Hade de varit benhårda att du skulle ha giltigt pass eller ID s skulle risken varit stor att det tar så långt tid att skaffa fram dessa att den cpu:n som ligger på posten hinner skickas tillbaka till avsändaren.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Skrivet av kode:

Ja, det går bra att göra så. Eventuellt kan du nog hämta ut det med ditt utgångna id-kort också, giltighetstiden är knappast något de kollar. På mitt postombud kontrollerar de på sin höjd att namnet stämmer.

Skrivet av anon4992:

Ja det tror jag kommer att gå utmärkt, troligen märker dom inte ens att din legitimation gått ut.
Om man inte varnas för det när dom skannar ditt leg. Eller är det ett gammalt pass som du drar runt på?

Lätt värt att testa iaf, gå dit på morgonen, går inte dit så gå dit på kvällen o testa med nästa nisse

Skrivet av ozo64:

Det tror jag inte. Du måste ha giltig legitimation.

Skrivet av Ryska språket:

Kolla med posten. www.posten.se och ring kundtjänst. Dom vet svaret på din fråga. Om du vinner bifall i din fråga hos kundtjänst kan du gå till ombudet och hämta ut varan. Om butiksinnehavaren krånglar ringer du postens kundtjänst framför näsan på honom (man får 1000 och 1 besked hos ombuden som sällan stämmer enligt min erfarenhet, när det kommer till avancerade frågeställningar).

Skrivet av kex:

Går inte enl postens regler. Men frågar man snällt finns de ibland okunnig personal som lämnar ut ändå.

Annars måste dina föräldrar fixa en fullmakt.

Skrivet av netbuddy:

Det borde inte vara några som helst problem, en förälder kan användas för att styrka identitet.
Skall tilläggas att jag hade ett väldigt gammalt pass som jag använde för att hämta ut massor av paket, det hade gått ut runt 4-5 månader innan

Skrivet av Ekner:

För mig gick det bra att ta med förälder innan jag hade skaffat leg, så det borde väl gå nu också?

Mass-citat!

Tackar för svar, då får jag kolla med morsan eller farsan om någon av dom har tidi ikväll att hänga med och hjälpa mig få ut paketet.

Jag har alltså redan varit på posten och det stog nån ny ung tjej där som kollade ordentligt på passet och då upptäckte att det var utgånget, med 3 dagar. Antar att hon verkligen följer reglerna till punkt och prica om hon är ny på jobbet.

Det var bättre den lilla butiken som min moster jobbar på hade hand om paket utlämningen, kunde jag hämta ut paket utan ID. x)

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av fax110:

det är olika hos olika postombud om detta skulle funka eller inte, på mitt lokala postombud drar dom alltid streckkoden på idkortet så jag vet inte om dom skulle gå med på nåt sånt här men ';)

För mig vill de gärna scanna streckkoden på körkortet, men jag visar typ alltid min legitimation via jobbet och där är streckkoden skadad så de får knappa själv. Så TS kanske kan skada streckkoden lite så de knappar in personnummer manuellt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Ja som topicen lyder så undrar jag om man kan ta med sig en förälder till posten för att styrka ens identitet?

Mitt leg gick ut för ca 1 vecka sedan så jag tänkte idag när jag skulle åka och hämta ut en CPU jag beställt åt brorsan att jag tar mitt pass, väl där visade det sig dock att det gick ut den 14e, så vad gör man? Ska till polisen och fixa ett nytt leg men då jag haft mycket för mig har det blivit lite framskjutet. Dock vill jag ju hämta ut CPU'n så snabbt som möjligt då det är enda delen i brorsans nya dator som fattas.

Så vad tror ni, kommer det gå ta med sig förälder? Kan även tillägga att jag är 22.

Jobbar själv på ett postombud och det ska inte gå, efter nya regler får vi INTE lämna ut paket utan giltig legitimation. (ska man följa reglerna så måste t ex. till och med jag ta leg på mina föräldrar för att allt ska va i sin ordning. För att svara på din fråga så kan en förälder inte styrka din identitet. Och med fullmakt så måste fullmakten lämnas in till posten så dom kan lägga in det centralt och så vi kan hitta fullmakten i datorn. Det går INTE att ta med en fullmakt till ombudet.

Men som flera andra har påpekat så finns det en hel del okunnig personal som kanske skulle lämna ut det i alla fall.

EDIT: Har vart med om ett flertal fall där föräldrar beställer saker i sina spädbarnsnamn och sen när man ber om mottagarens leg så har de inte något leg för att barnet bara är några månader. Följer ombudet postens nya stenhårda om leg så får man inte lämna ut paketet. Då måste förälrarna ha ett pass eller personbevis för att kunna få ut paketet som bud.

Permalänk
Skrivet av SmittenX:

Jobbar själv på ett postombud och det ska inte gå, efter nya regler får vi INTE lämna ut paket utan giltig legitimation. (ska man följa reglerna så måste t ex. till och med jag ta leg på mina föräldrar för att allt ska va i sin ordning. För att svara på din fråga så kan en förälder inte styrka din identitet. Och med fullmakt så måste fullmakten lämnas in till posten så dom kan lägga in det centralt och så vi kan hitta fullmakten i datorn. Det går INTE att ta med en fullmakt till ombudet.

Men som flera andra har påpekat så finns det en hel del okunnig personal som kanske skulle lämna ut det i alla fall.

EDIT: Har vart med om ett flertal fall där föräldrar beställer saker i sina spädbarnsnamn och sen när man ber om mottagarens leg så har de inte något leg för att barnet bara är några månader. Följer ombudet postens nya stenhårda om leg så får man inte lämna ut paketet. Då måste förälrarna ha ett pass eller personbevis för att kunna få ut paketet som bud.

Aj tusan, hoppas verkligen det står någon där ikväll som känner en och som inte är så petnoga med att passet gått ut för någon dag sedan bara.

Annars blir det till att be morsan beställa en till processor så att brorsan får den innna helgen som han önskat och sedan hämta ut den jag beställt för att skicka tillbaka den på direkten när jag fixat nytt id-kort. x)

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Aj tusan, hoppas verkligen det står någon där ikväll som känner en och som inte är så petnoga med att passet gått ut för någon dag sedan bara.

Annars blir det till att be morsan beställa en till processor så att brorsan får den innna helgen som han önskat och sedan hämta ut den jag beställt för att skicka tillbaka den på direkten när jag fixat nytt id-kort. x)

Du kan även kontakta avsändaren och be dom kontakta posten och ändra mottagarnamnet till någon av dina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så kan man lika gärna skriva KUK i rutan där man fyller i legnr manuellt så godkänner "PABLO" det hur fint som helst.

Reglerna existerar bara på pappret och inte i datorsystemet.
När jag jobbade som postombud så gav jag egentligen blanka fan i vad de hade för leg, kände jag igen dom så tog jag bara personnr. Du kan hämta paket på andra personer med ditt eget leg om du vill, mitt tips är att lämna fram körkortet med baksidan först eller så, är man lat så scannar man bara steckkoden på baksidan.

Postens system säger ingenting, det har ingen aning om vilket personnummer eller legnr som är rätt.
När jag skulle lämna ut paket till en amerikan som kom in ofta, men inte hade pass så skrev jag bara 0 och det gick vidare.

Förmodligen så går det även att SQL Injecta i de rutorna

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av SmittenX:

Du kan även kontakta avsändaren och be dom kontakta posten och ändra mottagarnamnet till någon av dina föräldrar.

Provade just detta, funkade inte enligt dom.

Skrivet av Josasp:

Samtidigt så kan man lika gärna skriva KUK i rutan där man fyller i legnr manuellt så godkänner "PABLO" det hur fint som helst.

Reglerna existerar bara på pappret och inte i datorsystemet.
När jag jobbade som postombud så gav jag egentligen blanka fan i vad de hade för leg, kände jag igen dom så tog jag bara personnr. Du kan hämta paket på andra personer med ditt eget leg om du vill, mitt tips är att lämna fram körkortet med baksidan först eller så, är man lat så scannar man bara steckkoden på baksidan.

Postens system säger ingenting, det har ingen aning om vilket personnummer eller legnr som är rätt.
När jag skulle lämna ut paket till en amerikan som kom in ofta, men inte hade pass så skrev jag bara 0 och det gick vidare.

Förmodligen så går det även att SQL Injecta i de rutorna

Får hoppas att någon av mina gamla klasskompisar som jobbar på ICA står i kassan när jag ska dit senare ikväll, dom känner mig väl och borde inte vara paragrafryttare som följer allt till exakt punkt och pricka, blir så sur eftersom passet bara är 3dagar gammalt, hade varit skillnad om det hade varit flera år tycker jag.

Sen är det lustigt hur man kan fixa nytt pass och leg med en förälder men inte hämta ut ett jäkla paket. Sen hade det varit mitt paket hade jag inte brytt mig men nu är det CPU till brorsan som har moderkort och minnen ligger till nya datorn men inte CPU'n för den sitter fast på ICA.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk

Ville bara tillägg att morsan åkte dit med mitt gamla pass och som tur var så stog en gammal klasskompis till mig i kassan så det gick utan problem, sen sa han att passet snart går ut fast det redan gått ut. Så nu är det en glad brorsa som fick sin 3820 innan helgen ändå.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |