Hur kollar man vilken komponent som bör förnyas pga dålig prestation?

Permalänk
Medlem

Hur kollar man vilken komponent som bör förnyas pga dålig prestation?

Jag spelar APB och det är ett väldigt krävande spel om man vill ligga på 60+ FPS konstant. Då man i spelet befinner sig på ställen där det är mycket folk så ligger min FPS på 40-50 vilket är helt oacceptabelt. Jag använder originalkylaren till processorn och då är det väl inte så konstigt att processorn ligger på 70 ºC när man spelar. Dessutom känns det som att det laggar mer och mer ju varmare processorn blir och detta beror väl på att processorn klockar ner sig automatiskt för att sänka temperaturen?

Grafikkortet ligger kring 76 ºC när jag spelar.

Jag har för tillfället tre lösningar på detta problem:

  • Köpa en helt ny dator

  • Köpa ny kylare och överklocka processorn

  • Byta ut enskild komponent (vilken?) för att få bättre spelprestanda

Det billigaste alternativet vore nog att överklocka processorn men frågan är hur mycket det skulle höja min prestanda.
Skulle jag få bättre FPS av att köpa en SSD?

Win 7 x64
Asus M5A97 pro
AMD Phenom X4 955 3.2 Ghz Black Edition
8 GB RAM
GTX 260

Permalänk
Medlem

Att köpa en SSD leder aldrig till högre FPS - Det kan leda till snabbare laddningstider på spel, t.ex. när spelet byter bana eller liknande. Det är rätt dyrt med SSD så det är i alla fall enligt mig, sista saken man uppgraderar.

Din dator är rätt gammal, det är svårt att köpa enskilda delar för att göra den snabbare. Lite som att köpa en ny fräsig sadel till en gris - Den kommer fortfarande vara en gris. Möjligen söt. Jag gillar grisar.

Att överklocka en gammal dator hjälper föga. Det är dessutom krångligt och svårt på gamla datorer.

Jag tycker att du ska köpa dig en ny dator, det förtjänar du som lever med din gamle gris, utan sadel.

För 6000:- eller så kan du få en jättebra speldator idag som kan springa i tusen cirklar runt din gamla dator.

Lite som en räcergris jämfört med en vanlig gris.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Jag spelar APB och det är ett väldigt krävande spel om man vill ligga på 60+ FPS konstant. Då man i spelet befinner sig på ställen där det är mycket folk så ligger min FPS på 40-50 vilket är helt oacceptabelt. Jag använder originalkylaren till processorn och då är det väl inte så konstigt att processorn ligger på 70 ºC när man spelar. Dessutom känns det som att det laggar mer och mer ju varmare processorn blir och detta beror väl på att processorn klockar ner sig automatiskt för att sänka temperaturen?

Grafikkortet ligger kring 76 ºC när jag spelar.

Jag har för tillfället tre lösningar på detta problem:

  • Köpa en helt ny dator

  • Köpa ny kylare och överklocka processorn

  • Byta ut enskild komponent (vilken?) för att få bättre spelprestanda

Det billigaste alternativet vore nog att överklocka processorn men frågan är hur mycket det skulle höja min prestanda.
Skulle jag få bättre FPS av att köpa en SSD?

Win 7 x64
Asus M5A97 pro
AMD Phenom X4 955 3.2 Ghz Black Edition
8 GB RAM
GTX 260

Får man fråga, vad är ABP?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk

Kör Windows Experience Index, så bör du få dig en hyfsat uppfattning av vad det är för någonting som är sämst i ditt system.

Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools

Så här kan det se ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag spelar APB och det är ett väldigt krävande spel om man vill ligga på 60+ FPS konstant. Då man i spelet befinner sig på ställen där det är mycket folk så ligger min FPS på 40-50 vilket är helt oacceptabelt. Jag använder originalkylaren till processorn och då är det väl inte så konstigt att processorn ligger på 70 ºC när man spelar. Dessutom känns det som att det laggar mer och mer ju varmare processorn blir och detta beror väl på att processorn klockar ner sig automatiskt för att sänka temperaturen?

Grafikkortet ligger kring 76 ºC när jag spelar.

Jag har för tillfället tre lösningar på detta problem:

  • Köpa en helt ny dator

  • Köpa ny kylare och överklocka processorn

  • Byta ut enskild komponent (vilken?) för att få bättre spelprestanda

Det billigaste alternativet vore nog att överklocka processorn men frågan är hur mycket det skulle höja min prestanda.
Skulle jag få bättre FPS av att köpa en SSD?

Win 7 x64
Asus M5A97 pro
AMD Phenom X4 955 3.2 Ghz Black Edition
8 GB RAM
GTX 260

Har du kontrollerat/rensat CPU-kylaren från damm?
Gör detsamma med GPU-kylaren.
Chassi, bra luftgenomströmning?

Testa att överklocka, och se om resultatet blir tillfredsställande.

Att överklocka just din CPU är lätt!
1. Höj multipliern ett steg i BIOS.
1.5 Testa
2. Öka cpuspänningen ett snäpp i BIOS om det inte är stabilt.
Om mer kraft behövs, kör steg 1 och 2 en 2:a gång(Ger 3.6 GHz, "max" för en std-kylare).

En bättre CPU-kylare skadar inte!
(Konsultera gärna en överklockningsguide)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Får man fråga, vad är ABP?

All Points Bulletin, ett TPS-spel likt GTA fast online.

Skrivet av Subdubwise:

Kör Windows Experience Index, så bör du få dig en hyfsat uppfattning av vad det är för någonting som är sämst i ditt system.

Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools

Så här kan det se ut:

http://anony.ws/i/2013/01/17/5qOVe.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Jag spelar APB och det är ett väldigt krävande spel om man vill ligga på 60+ FPS konstant. Då man i spelet befinner sig på ställen där det är mycket folk så ligger min FPS på 40-50 vilket är helt oacceptabelt. Jag använder originalkylaren till processorn och då är det väl inte så konstigt att processorn ligger på 70 ºC när man spelar. Dessutom känns det som att det laggar mer och mer ju varmare processorn blir och detta beror väl på att processorn klockar ner sig automatiskt för att sänka temperaturen?

Grafikkortet ligger kring 76 ºC när jag spelar.

Jag har för tillfället tre lösningar på detta problem:

  • Köpa en helt ny dator

  • Köpa ny kylare och överklocka processorn

  • Byta ut enskild komponent (vilken?) för att få bättre spelprestanda

Det billigaste alternativet vore nog att överklocka processorn men frågan är hur mycket det skulle höja min prestanda.
Skulle jag få bättre FPS av att köpa en SSD?

Win 7 x64
Asus M5A97 pro
AMD Phenom X4 955 3.2 Ghz Black Edition
8 GB RAM
GTX 260

Nytt grafikkort och en kylare till CPU så du kan överklocka den, den billigaste lösningen men en intel processor skulle säkert resultera i ytterligare 10fps jämfört med överklockningen. Dock mycket dyrare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du kontrollerat/rensat CPU-kylaren från damm?
Gör detsamma med GPU-kylaren.
Chassi, bra luftgenomströmning?

Testa att överklocka, och se om resultatet blir tillfredsställande.

Att överklocka just din CPU är lätt!
1. Höj multipliern ett steg i BIOS.
1.5 Testa
2. Öka cpuspänningen ett snäpp i BIOS om det inte är stabilt.
Om mer kraft behövs, kör steg 1 och 2 en 2:a gång.

En bättre CPU-kylare skadar inte!
(Konsultera gärna en överklockningsguide)

Fo3

Jag har rensat datorn från damm, stängt av CnQ och klockat CPU:n till 3.6 Ghz och spelat med aningen bättre FPS men som ändå droppar till 45-50 på ställen där det är mycket folk. Processorn var då ca 70 ºC varm så jag pallade inte spela mer.

För tillfället ligger processorn på 3.2 Ghz med en idletemperatur på ca 43 ºC...

Permalänk
Skrivet av onaona:

All Points Bulletin, ett TPS-spel likt GTA fast online.

http://i45.tinypic.com/2cfyyci.png

Ooh, låter coolt! Får ta en titt på det senare

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Nytt grafikkort och en kylare till CPU så du kan överklocka den, den billigaste lösningen men en intel processor skulle säkert resultera i ytterligare 10fps jämfört med överklockningen. Dock mycket dyrare.

I så fall kanske det är läge att sälja hela datorn nu (har garanti kvar på CPU och mobo i en månad till) innan den sjunker ännu mer i värde. Nypris för datorn i början på 2010 var ca 700€ exkl tangentbord, skärm och mus.

Permalänk
Skrivet av onaona:

All Points Bulletin, ett TPS-spel likt GTA fast online.

http://i45.tinypic.com/2cfyyci.png

För det första bör du fixa dina temperaturer. De är helt åt skogen. För det andra verkar det som att du bör köpa en SSD, om du vill snabba upp ditt system rent generellt, men köpa ett nytt grafikkort om det endast är antalet FPS du vill höja när du sitter och spelar spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

I så fall kanske det är läge att sälja hela datorn nu (har garanti kvar på CPU och mobo i en månad till) innan den sjunker ännu mer i värde. Nypris för datorn i början på 2012 var ca 700€ exkl tangentbord, skärm och mus.

Som sagts tidigare:
Problemet sitter nog i ditt grafikkort, det är väl i stort sett 5 år gammalt?
(+CPU-kylare så är saken biff)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

För det första bör du fixa dina temperaturer. De är helt åt skogen. För det andra verkar det som att du bör köpa en SSD, om du vill snabba upp ditt system rent generellt, men köpa ett nytt grafikkort om det endast är antalet FPS du vill höja när du sitter och spelar spel.

Hur försäkrar jag mig om att det räcker med att endast köpa ett nytt grafikkort och inte CPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av onaona:

Jag spelar APB och det är ett väldigt krävande spel om man vill ligga på 60+ FPS konstant. Då man i spelet befinner sig på ställen där det är mycket folk så ligger min FPS på 40-50 vilket är helt oacceptabelt. Jag använder originalkylaren till processorn och då är det väl inte så konstigt att processorn ligger på 70 ºC när man spelar. Dessutom känns det som att det laggar mer och mer ju varmare processorn blir och detta beror väl på att processorn klockar ner sig automatiskt för att sänka temperaturen?

Grafikkortet ligger kring 76 ºC när jag spelar.

Jag har för tillfället tre lösningar på detta problem:

  • Köpa en helt ny dator

  • Köpa ny kylare och överklocka processorn

  • Byta ut enskild komponent (vilken?) för att få bättre spelprestanda

Det billigaste alternativet vore nog att överklocka processorn men frågan är hur mycket det skulle höja min prestanda.
Skulle jag få bättre FPS av att köpa en SSD?

Win 7 x64
Asus M5A97 pro
AMD Phenom X4 955 3.2 Ghz Black Edition
8 GB RAM
GTX 260

Skrivet av FatherOfThree:

Har du kontrollerat/rensat CPU-kylaren från damm?
Gör detsamma med GPU-kylaren.
Chassi, bra luftgenomströmning?

Testa att överklocka, och se om resultatet blir tillfredsställande.

Att överklocka just din CPU är lätt!
1. Höj multipliern ett steg i BIOS.
1.5 Testa
2. Öka cpuspänningen ett snäpp i BIOS om det inte är stabilt.
Om mer kraft behövs, kör steg 1 och 2 en 2:a gång(Ger 3.6 GHz, "max" för en std-kylare).

En bättre CPU-kylare skadar inte!
(Konsultera gärna en överklockningsguide)

Fo3

Finns inte utrymme för det.

Skrivet av onaona:

Jag har rensat datorn från damm, stängt av CnQ och klockat CPU:n till 3.6 Ghz och spelat med aningen bättre FPS men som ändå droppar till 45-50 på ställen där det är mycket folk. Processorn var då ca 70 ºC varm så jag pallade inte spela mer.

För tillfället ligger processorn på 3.2 Ghz med en idletemperatur på ca 43 ºC...

Du får se till att fixa bättre kylning till processorn.
Du får dippar för att din Phenom II får en temperatur över 62°C.
Vid 62°C så börjar phenom II Throttla. Dvs sänka hastigheten för att få ner temperaturer. Helt enkelt en skyddsfunktion för att förhindra skador på processorn.

Håll processorn under 62°C och det är ett måste för att den ska prestera fullt ut.
Kolla om du kan under"volta" den lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Som sagts tidigare:
Problemet sitter nog i ditt grafikkort, det är väl i stort sett 5 år gammalt?
(+CPU-kylare så är saken biff)

Fo3

Borde man inte få ut mer pengar genom att sälja hela datorn för att sedan köpa en ny istället för att uppgradera enskilda komponenter? Man får la inte så mycket för t.ex. ett begagnat GTX 260.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

I så fall kanske det är läge att sälja hela datorn nu (har garanti kvar på CPU och mobo i en månad till) innan den sjunker ännu mer i värde. Nypris för datorn i början på 2012 var ca 700€ exkl tangentbord, skärm och mus.

Var ser du värdet? För den dator är nog inte värd 7000kr.
Ska du sälja på blocket får du nog 4-5k dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Hur försäkrar jag mig om att det räcker med att endast köpa ett nytt grafikkort och inte CPU?

Det kan du inte göra och det kommer det inte göra, din CPU är inte jättebra. Ska du sälja datorn skulle jag vänta ett par månader till, både intel och amd släpper nya processorer och grafikkort om ett par månader vilket bör resultera i mer prestanda för pengarna än om du köper nytt idag.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Ska du spela, då är det ju grafikkort du borde uppgradera och sedan en bättre processorkylare så du kan klocka din phenom II 955. Vill du dock ha ett kraftfullare paket överlag så måste du köpa nytt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ernesto:

Din dator är rätt gammal, det är svårt att köpa enskilda delar för att göra den snabbare. Lite som att köpa en ny fräsig sadel till en gris - Den kommer fortfarande vara en gris. Möjligen söt. Jag gillar grisar.

Att överklocka en gammal dator hjälper föga. Det är dessutom krångligt och svårt på gamla datorer.

Det är inget fel på hans dator – den är inte jättebra men ej heller värdelös – och är CPU:n en Black Edition går den att överklocka om han köper en bättre kylare.

Det ser ut som att det är grafikkortet som är flaskhalsen. Det går lätt att byta ut utan att behöva byta något annat. TS, köp ett 7850, 7870, 660, eller 660 Ti, eller ett begagnat 560 Ti, 570, 6950 eller 6970.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Var ser du värdet? För den dator är nog inte värd 7000kr.
Ska du sälja på blocket får du nog 4-5k dock.

Självklart är den värd långt ifrån 700€ och dessutom skrev jag fel, år 2010 köpte jag den för 700€, inte år 2012.

Skrivet av Cruentusa:

Det kan du inte göra och det kommer det inte göra, din CPU är inte jättebra. Ska du sälja datorn skulle jag vänta ett par månader till, både intel och amd släpper nya processorer och grafikkort om ett par månader vilket bör resultera i mer prestanda för pengarna än om du köper nytt idag.

Detta låter intressant, var kan jag läsa mer om det? Jag vill inte köpa en overkill dator för en förmögenhet – är det inte just detta man gör om man köper nyutgivna komponenter?

Skrivet av HurMycket:

Det är inget fel på hans dator – den är inte jättebra men ej heller värdelös – och är CPU:n en Black Edition går den att överklocka om han köper en bättre kylare.

Det ser ut som att det är grafikkortet som är flaskhalsen. Det går lätt att byta ut utan att behöva byta något annat. TS, köp ett 7850, 7870, 660, eller 660 Ti, eller ett begagnat 560 Ti, 570, 6950 eller 6970.

Ja, det kan mycket väl stämma att grafikkortet börjar bli för kasst men jag står fortfarande fast vid att sälja hela datorn dels för att man får ut mer pengar för den då och samtidigt för att det är bekvämt att ha garanti på sina komponenter.

Permalänk
Skrivet av onaona:

Hur försäkrar jag mig om att det räcker med att endast köpa ett nytt grafikkort och inte CPU?

Det beror på vilket grafikkort du hade tänkt att köpa, din processor är vassare än vad ditt grafikkort är. Jag vet inte hur det hade blivit om du hade köpt ett värstingkort, i stil med 7970, 680 eller 690, men så länge du inte köper något av de absolut värsta grafikkorten som går att få tag på så kommer du nog inte att uppleva din processor som en flaskhals.

Permalänk

Att köpa begagnat grafikkort för 500 - 1000 kr plus en cpu-kylare för 200 - 300 kr skulle väl ge hyffsad förbättring av spelprestandan för en rimlig peng?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Att köpa begagnat grafikkort för 500 - 1000 kr plus en cpu-kylare för 200 - 300 kr skulle väl ge hyffsad förbättring av spelprestandan för en rimlig peng?

Jo, det skulle jag kunna tänka mig att göra men jag är ute efter att få ut så mycket pengar som möjligt av min nuvarande dator och det borde jag väl få genom att sälja den rätt så omgående med tanke på att det fortfarande delvis finns garanti kvar på den plus att man får mer om man säljer en komplett dator än om man säljer delarna enskilt.

Permalänk
Medlem

Förresten, vad är det för skillnad på i3 processorerna:

CPU/Core i3-2330M 2.30GHz FCPGA10 TRAY
CPU/Core i3-2350M 2.30GHz FCPGA10 TRAY
1156 INTEL Core i3-560 3,3GHz
Core i3-550 3200MHz LGA1156 TR
NTEL Core i3-2125 3300MHZ 3M BOX
INTEL Core i3-2105 3,10MHz LGA1155
CPU/Core i3-2120T 2.60GHz 3M LGA1155 BOX
Core i3- 2105/3.10G 3M LGA1155 Tray

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av onaona:

Förresten, vad är det för skillnad på i3 processorerna:

NTEL Core i3-2125 3300MHZ 3M BOX
INTEL Core i3-2105 3,10MHz LGA1155
CPU/Core i3-2120T 2.60GHz 3M LGA1155 BOX
Core i3- 2105/3.10G 3M LGA1155 Tray

Tog bort dom som är fel socket. Dom andra är det ingen större skillnad på.
Mne bäst vore de förstås med en i5 quad (i3:orna är dual core)

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort skulle få upp dig till 60+ fps i APB Spelade det själv med mitt gamla 260, och fick en rejäl prestandaboost när jag köpte mitt 660
(dock behöver man deaktivera CUDA i nvidias kontrollpanel för att spelet inte ska krasha, dom jobbar på att lösa det)

Lägg till en CPU-kylare och klocka upp processorn lite så får du lite extra prestanda där också

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Kör Windows Experience Index, så bör du få dig en hyfsat uppfattning av vad det är för någonting som är sämst i ditt system.

Control Panel\All Control Panel Items\Performance Information and Tools

Så här kan det se ut:

http://anony.ws/i/2013/01/17/5qOVe.png

Använd INTE WEI för att kolla om datorn presterar dåligt eller ej, använd istället något av futuremarks 3Dmark program, visar bättre upp vad som är svagaste länken i datorn, det är bara okunnigt att ens nämna det, det visar verkligen ingenting.

Ts, köp nytt grafikkort, helt klart den som flaskar, har några polare som sitter med x4 955 och 965 än idag, en av dom har ett 7970 och ska snart köpa ett till, så den ska nog inte flaska där inte. Sen som så många andra säger på skulle jag satsa på en CPU kylare, min 2600k kan bli uppe emot 80grader ibland, men vet att AMD är lite känsligare mot värme än intel.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av Rappe Rodent:

Använd INTE WEI för att kolla om datorn presterar dåligt eller ej, använd istället något av futuremarks 3Dmark program, visar bättre upp vad som är svagaste länken i datorn, det är bara okunnigt att ens nämna det, det visar verkligen ingenting.

Ts, köp nytt grafikkort, helt klart den som flaskar, har några polare som sitter med x4 955 och 965 än idag, en av dom har ett 7970 och ska snart köpa ett till, så den ska nog inte flaska där inte. Sen som så många andra säger på skulle jag satsa på en CPU kylare, min 2600k kan bli uppe emot 80grader ibland, men vet att AMD är lite känsligare mot värme än intel.

Jag citerar mig själv: "så bör du få dig en hyfsad uppfattning av vad det är för någonting som är sämst i ditt system"

Jag vet om att det är långt ifrån någon bra mjukvara för att benchmarka sitt system, men det ger åtminstone en vag uppfattning. Eller menar du på att WEI visar rentav felaktiga siffror? I så fall vill jag gärna se en källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tog bort dom som är fel socket. Dom andra är det ingen större skillnad på.
Mne bäst vore de förstås med en i5 quad (i3:orna är dual core)

Priset varierar mycket på processorerna, men inte prestandan...?

Skrivet av FreddieT:

Ett nytt grafikkort skulle få upp dig till 60+ fps i APB Spelade det själv med mitt gamla 260, och fick en rejäl prestandaboost när jag köpte mitt 660
(dock behöver man deaktivera CUDA i nvidias kontrollpanel för att spelet inte ska krasha, dom jobbar på att lösa det)

Lägg till en CPU-kylare och klocka upp processorn lite så får du lite extra prestanda där också

Freddie

Okej, vilken processorkylare rekommenderas?

Skrivet av Rappe Rodent:

Använd INTE WEI för att kolla om datorn presterar dåligt eller ej, använd istället något av futuremarks 3Dmark program, visar bättre upp vad som är svagaste länken i datorn, det är bara okunnigt att ens nämna det, det visar verkligen ingenting.

Ts, köp nytt grafikkort, helt klart den som flaskar, har några polare som sitter med x4 955 och 965 än idag, en av dom har ett 7970 och ska snart köpa ett till, så den ska nog inte flaska där inte. Sen som så många andra säger på skulle jag satsa på en CPU kylare, min 2600k kan bli uppe emot 80grader ibland, men vet att AMD är lite känsligare mot värme än intel.

Det verkar som att jag bör köpa ett nytt grafikkort samt en ny CPU-kylare då, men jag vill fortfarande höra er åsikt angående en av mina inlägg ett par poster upp:

Jag är ute efter att få ut så mycket pengar som möjligt av min nuvarande dator och det borde jag väl få genom att sälja den rätt så omgående med tanke på att det fortfarande delvis finns garanti kvar på den plus att man får mer om man säljer en komplett dator än om man säljer delarna enskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

För det första bör du fixa dina temperaturer. De är helt åt skogen. För det andra verkar det som att du bör köpa en SSD, om du vill snabba upp ditt system rent generellt, men köpa ett nytt grafikkort om det endast är antalet FPS du vill höja när du sitter och spelar spel.

Var får folk allt ifrån nuförtiden? Temperaturerna är inte alls helt åt skogen. När ditt grafikkort från den generationen passerar 110grader bör man chilla, det är först runt eller en bit över 120grader det kan ta skada. Så 70 grader på grafikkortet är bra.

70 grader på CPU:n ska inte vara någon fara heller, men det är nog en bra ide att skaffa en bättre kylare för att undvika ännu högre temps när dammet säger sitt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux