Permalänk

Utsliten cpu?

Hej
Har kört med en core 2 duo 8500 på 4.275ghz i 3 år och nu har systemet börjat bli lite ostabilt med blåskärm och omstarter emellanåt vid den frekvensen, så jag har kört med standard frekvens nu i en månad utan ett enda problem.
Frågan är då vilken/vilka komponenter som tagit skada av överklockningen.
Cpu kan jag tänka mig då jag legat på ca 1.32volt ca hela tiden.
Systemet var superstabilt i 2 år o 9 månader men som sagt , nåt har tagit skada.
Ska bygga nåt nytt nu men vill ge en vän datorn eftersom han inte själv har råd att skaffa en.
Så någon som vet vilka delar som skadas vid överklockning på sikt?
Ja, jag hade kunnat ge honom den med standardfrekvensen men det känns som det behövs ett par uppgraderingar för att den ska funka i längden.
Ha de gött
Lars

Permalänk
Medlem

För min del har det oftast varit minnena som tagit stryk av överklockning. Prova dem med memtest eller liknande gratisprogram.

Skrivet av gummybearkiller:

Hej
Har kört med en core 2 duo 8500 på 4.275ghz i 3 år och nu har systemet börjat bli lite ostabilt med blåskärm och omstarter emellanåt vid den frekvensen, så jag har kört med standard frekvens nu i en månad utan ett enda problem.
Frågan är då vilken/vilka komponenter som tagit skada av överklockningen.
Cpu kan jag tänka mig då jag legat på ca 1.32volt ca hela tiden.
Systemet var superstabilt i 2 år o 9 månader men som sagt , nåt har tagit skada.
Ska bygga nåt nytt nu men vill ge en vän datorn eftersom han inte själv har råd att skaffa en.
Så någon som vet vilka delar som skadas vid överklockning på sikt?
Ja, jag hade kunnat ge honom den med standardfrekvensen men det känns som det behövs ett par uppgraderingar för att den ska funka i längden.
Ha de gött
Lars

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Hej
Har kört med en core 2 duo 8500 på 4.275ghz i 3 år och nu har systemet börjat bli lite ostabilt med blåskärm och omstarter emellanåt vid den frekvensen, så jag har kört med standard frekvens nu i en månad utan ett enda problem.
Frågan är då vilken/vilka komponenter som tagit skada av överklockningen.
Cpu kan jag tänka mig då jag legat på ca 1.32volt ca hela tiden.
Systemet var superstabilt i 2 år o 9 månader men som sagt , nåt har tagit skada.
Ska bygga nåt nytt nu men vill ge en vän datorn eftersom han inte själv har råd att skaffa en.
Så någon som vet vilka delar som skadas vid överklockning på sikt?
Ja, jag hade kunnat ge honom den med standardfrekvensen men det känns som det behövs ett par uppgraderingar för att den ska funka i längden.
Ha de gött
Lars

Helt normalt att en CPU degraderas med tiden, i och med du har överklockat den så snabbas degraderingsprocessen upp. En frekvens som var stabil innan blir ostabil etc, bara att sänka frekvensen lite så den blir den stabil igen.

Permalänk

Höj spänningen annars, 1.32 är inte så mycket

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så det inte är damm som gör att något blir för varmt i sin ursprungliga konfiguration. Montera ner maskinen och rengör, plocka ihop igen och klocka om den..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya