Snabbtitt på Intel NUC – Next Unit of Computing

Permalänk
Medlem

Perfekt för att ha en sån monterad i bilen. Kanske man ska införskaffa en sån.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vad använder man en sån här maskin till? Streama Netflix? Jag har lite svårt att se vad marknaden för den är.

Den räcker och blir över som vanlig surfdator. Ska du inte spela eller rendera HD-film eller andra väldigt tunga saker så kommer prestandan räcka. Vanligt folk har ju tröttnat på att ha en stor burk till dator stående. Den här tar ju ingen plats alls och så det är bara skärmen och tangentbordet som tar plats. Det ingår till och med ett VESA-fäste till den och det finns en del skärmar som kan ha både fot och VESA samtidigt så då går det enkelt att skriva fast den på baksidan av skärmen så blir det extremt smidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Asså detta skulle vara en GRYM pc att ha hemma till TVn eller kanske som surf dator mm.
Kostar den under 3k, har en i3 cpu med HD4000 och en 80GB SSD så JA TACK! Kanske blir en Mac Mini konkurrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Asså detta skulle vara en GRYM pc att ha hemma till TVn eller kanske som surf dator mm.
Kostar den under 3k, har en i3 cpu med HD4000 och en 80GB SSD så JA TACK! Kanske blir en Mac Mini konkurrent?

2500:- är priset för enheten, sen behövs lagring, minne och nätverkskort. Alltså blir det ganska mycket mer än 2500:-.

Intressant produkt, men lite högt pris kanske ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Då pratar du nog om en helt annan typ av produkt, troligen dyrare och kanske även sämmre prestanda.

Varför tro och gissa, när det finns fakta...
www.fanlesstech.com/2013/01/silencing-nuc.html
www.fanlesstech.com/2013/01/tranquil-nuc-case-available-for-9...

Permalänk
Medlem

När det gäller denna formfaktorn har jag hellre AMD, billigare och bättre GPU.

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Kanske till föräldrarna som vill ha en enkelt och liten stationär dator? Kanske som dator för vardagsrummet? Kanske för XBMC eller som du säger netflix. Som jag ser det så är det just en produkt som denna som saknats.

Jag vet inte, ville jag ha nåt av ovanstående skulle jag nog köpa en begagnad bärbar. En bärbar är mer "anpassningsbar", förmodligen kraftfullare, har fler ut/ingångar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det bara storleken som e bra, priset e för högt och grejerna i den e för klena.
Bygger en komplett FM2 för mindre pengar än vad detta blir!
Visst större låda o så men den är iaf lika tyst!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Youtube är långsaaaamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

I dagsläget känns det som man offrar för mycket prestanda och lägger för mycket pengar på att gå ner för mycket i storlek.
Om man tittar bara lite större, som den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti... så får man mer prestanda till ungefär halva priset med Windows, dock utan SSD, men bara något större.

Jag ser en intressant framtid för NUC, Haswell och Broadwell kommer antagligen göra den intressantare, men i dagsläget känns det inte alls värt imo.

Plus att den du länkar har sämre processor och grafikkort. Ser nog intels nuc som ett bättre alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar hur denna CPUn presterar mot Brazos 2 E-1800 eller likande.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mintz:

Undrar hur denna CPUn presterar mot Brazos 2 E-1800 eller likande.

CPU-prestandan lär ju vara bättre. GPU delen kanske är bättre på AMDn med båda räcker väl till det man kan tänkas ha de till (1080p uppspelning och liknade).

Sen undrar folk vem som skall ha de, själv tycker jag detta vore perfekt till mina föräldrar... (De har en P4 nu )

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Tyvärr är det bara storleken som e bra, priset e för högt och grejerna i den e för klena.
Bygger en komplett FM2 för mindre pengar än vad detta blir!
Visst större låda o så men den är iaf lika tyst!

Är du säker på det? Billigaste moderkort, processor och låda (mini-itx, hyfsat liten) kan man enligt prisjakt få för 1451 kr, vilket förvisso är 787 kronor mindre än icke-thunderbolt-modellen men samtidigt ordentligt mycket större, sannolikt inte alls lika tyst (chassifläktar/bättre processorkylare ingår ej, effektförbrukningen är flera gånger högre, nätaggregatet är förmodligen som vanligt uselt).

Skrivet av Mintz:

Undrar hur CPUn presterar jämförs med Brazos 2 E-1800 eller likande.

Notebookcheck har en del jämförelser: i3-3217u, E2 1800.

Permalänk
Medlem

tydligen problem med nätverkskortet om man andänder HDMI porten närmst nätverks kortet... Intel verkar inte ha någon lösning på det
http://communities.intel.com/thread/33452

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är du säker på det? Billigaste moderkort, processor och låda (mini-itx, hyfsat liten) kan man enligt prisjakt få för 1451 kr, vilket förvisso är 787 kronor mindre än icke-thunderbolt-modellen men samtidigt ordentligt mycket större, sannolikt inte alls lika tyst (chassifläktar/bättre processorkylare ingår ej, effektförbrukningen är flera gånger högre, nätaggregatet är förmodligen som vanligt uselt).

Notebookcheck har en del jämförelser: i3-3217u, E2 1800.

Vet inte vad du har byggt för några men dem jag har byggt har iaf inte väsnas något. Nu har jag ju inte kört på några extra chassifläktar och dem som fanns körs i 7v och hörs inget!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

2500:- är priset för enheten, sen behövs lagring, minne och nätverkskort. Alltså blir det ganska mycket mer än 2500:-.

Intressant produkt, men lite högt pris kanske ?

Skojar du eller? Måste ha missat det. Men det vore inte fel med en enhet för 2,5k där du får en liten SSD, ok cpu+gpu och tillräckligt med ram.
Hade ju varit perfekt för att ha till TVn hemma, då slipper man släpa fram den feta bärbara som brummar som ett jetplan för att
se på film på nätet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Vet inte vad du har byggt för några men dem jag har byggt har iaf inte väsnas något. Nu har jag ju inte kört på några extra chassifläktar och dem som fanns körs i 7v och hörs inget!

Nu syftar jag främst på billigast möjliga; givetvis kan man hitta bättre (nu är jag kanske fördomsfull, men 370 kr för chassi + nätaggregat låter inte som kvalitet (det verkar också vara i klenaste laget, men man kanske kan underklocka)) men då börjar ju också prisskillnaden ätas upp.

Permalänk
Medlem

skitsamma, jag (personligen) tycker det verkar dyrt för den prestandan man får!
Hade dem ökat priset ett par hundra och slängt med ssd/minne och nätverkskort så hade det varit ett bra köp,tycker JAG.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

skitsamma, jag (personligen) tycker det verkar dyrt för den prestandan man får!
Hade dem ökat priset ett par hundra och slängt med ssd/minne och nätverkskort så hade det varit ett bra köp,tycker JAG.

Tja, det är så den fria marknaden fungerar.
Vill du inte - så slipper du...

Permalänk
Medlem

Hörde första priset, 2500 kronor, och sken upp som en sol. Sedan visade det sig dock vara en barebone, vilket är lite tråkigt. Synd då det annars skulle vara ett perfekt alternativ i tv-bänken!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hörde första priset, 2500 kronor, och sken upp som en sol. Sedan visade det sig dock vara en barebone, vilket är lite tråkigt. Synd då det annars skulle vara ett perfekt alternativ i tv-bänken!

Jag skulle önskat att de hade gjort den lite större för att kunna få plats med en vanlig SSD, då hade man kunnat plocka den från gamla HTPC:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker inte denna cpu verkar klen alls som många säger. Tvärtom är den råstark som HTPC och kommer klara skumma format, videoklipp med hög bitrate på 100Mbit (dslr-klipp) som kanske inte stöds av grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd

Nu först?! Mac Mini har funnits sedan 2005

Skrivet av LemonIllusion:

Frågan är varför jag inte kan få både thunderbolt och trådat nätverk. Jag vill inte välja.

Köp en Mac Mini istället då så får du både trådat och TB...och den är inte lika hög heller (om man nu bryr sig) och den har en Intel Core i5 på 2,5 GHz istället för denna i3

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wifi:

Hörde första priset, 2500 kronor, och sken upp som en sol. Sedan visade det sig dock vara en barebone, vilket är lite tråkigt. Synd då det annars skulle vara ett perfekt alternativ i tv-bänken!

Fast så illa behöver det som sagt inte bli. Den andra varianten är billigare (2238 kr) och 30 GB ssd + 4 GB minne får man för 600 kr.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

I dagsläget känns det som man offrar för mycket prestanda och lägger för mycket pengar på att gå ner för mycket i storlek.
Om man tittar bara lite större, som den här: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_esprimo_q510_intel_penti... så får man mer prestanda till ungefär halva priset med Windows, dock utan SSD, men bara något större.

Jag ser en intressant framtid för NUC, Haswell och Broadwell kommer antagligen göra den intressantare, men i dagsläget känns det inte alls värt imo.

Skulle säga att den största nackdelen med den produkt då länkar till är att den använder en CPU med TDP på 35W mot NUC som har en princip lika snabb CPU och en snabbare GPU, men klarar detta med en TDP på 17W

Skrivet av Mintz:

Undrar hur denna CPUn presterar mot Brazos 2 E-1800 eller likande.

Brazos/Jaguar ligger på Atom/ARM nivå vad det gäller CPU-prestanda, NUC använder sig av en Core i3 som kommer vara 4-5 gånger snabbare.

Och även om HD4000 inte rår på GPUn i AMD Trinity så är den definitivt betydligt snabbare än den GPU som sitter i Brazos plattformen. Här har du en jämförelse, som du ser rår GPUn i den första Brazos plattformen (E350) inte ens på HD2000, som är långsammare än HD3000 som i sin tur är rejält långsammare än HD4000.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att varianten med trådat nätverkskort även har USB 3.0.

Permalänk

Köpte in 4 st såna till jobbet för en mässa. RIktigt nice är dom faktiskt för det lilla formatet! Stoppa i SSDs och 8gb ram så är dom hur nice som helst för små ändamål!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

När det gäller denna formfaktorn har jag hellre AMD, billigare och bättre GPU.

Troligtvis sämre CPU och högre strömförbrukning som vanligt med AMD.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Vad använder man en sån här maskin till? Streama Netflix? Jag har lite svårt att se vad marknaden för den är.

Haha, ja just det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nu först?! Mac Mini har funnits sedan 2005

Köp en Mac Mini istället då så får du både trådat och TB...och den är inte lika hög heller (om man nu bryr sig) och den har en Intel Core i5 på 2,5 GHz istället för denna i3

Desginen är förfarande fast i 2005 ser jag...
Mac mini kostar mer än dubbelt så mycket och när man kommer upp i dom priserna kan man lika gärna bygga en egen med bättre hårdvara.

2500kr för en sån här snygg och diskret mini dator är inte fel.