Sverige bäst i världen på 4G/LTE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Konstigt att andra tillverkare då lyckades leverera enheter med stöd för 4G. Varför inte iPhone fungerar hänger helt och hållet på Apple och inte på att vi var först ut med 4G.

Det är inte alls konstigt, Samsung t.ex tillverkar en asiatisk version, en amerikansk version, en europeisk version och en nordisk version av sina lurar medan Apple gör en global version och den fungerar överallt där de har störst kundkrets, Sverige är inte en stor kund för Apple, men det hänger fortfarande på operatören och inte på Apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Men t.ex. Estland var före Sverige med 4g, de ni

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Japan sist? Känns lite fel.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Bättre 4G än Sydkorea, achievement unlocked.

Kan jag känna iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är inte alls konstigt, Samsung t.ex tillverkar en asiatisk version, en amerikansk version, en europeisk version och en nordisk version av sina lurar

Lite fel där, finns många fler versioner. T.ex. finns det minst två olika S3 4G för den svenska marknaden (en för Tele2 och en för Telia).

Skrivet av Justbecause:

medan Apple gör en global version och den fungerar överallt där de har störst kundkrets

Inte sant heller, det finns tre olika iPhone 5.

Skrivet av Justbecause:

Sverige är inte en stor kund för Apple, men det hänger fortfarande på operatören och inte på Apple

I Sverige är mängden Apple-fans långt över genomsnittet, men eftersom folk köper för dyra pengar fast LTE inte fungerar behöver de bara skratta ända till banken. Ungefär som i Kina där många kör iPhone över GPRS/Edge bara för att det är status och telefonen egentligen inte stödjer deras abonnemang.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Lite fel där, finns många fler versioner. T.ex. finns det minst två olika S3 4G för den svenska marknaden (en för Tele2 och en för Telia).

Inte sant heller, det finns tre olika iPhone 5.

I Sverige är mängden Apple-fans långt över genomsnittet, men eftersom folk köper för dyra pengar fast LTE inte fungerar behöver de bara skratta ända till banken. Ungefär som i Kina där många kör iPhone över GPRS/Edge bara för att det är status och telefonen egentligen inte stödjer deras abonnemang.

Nu måste jag bara som alla andra gör om allt och begära källa på det...

När det gäller antalet versioner av iPhone så antar jag att du tänker på AT & T och Verzion som är exakt samma telefon fast operatörsknutna, precis som de är här med ifall du inte köper direkt från Apple.

Det första inlägget du svarade på tillförde inte direkt något mer än att du la till ytterligare versioner, men min poäng gick redan fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Vilket stort skämt, Telenor/BBB är iaf två av de oseriösaste på marknaden i sverige, ljuger och skriver konstiga avtal, de vägrar ge dig support och skickar inte ut folk för att reparera deras master, vart på de i ca 1 år nu och de har inte gjort ett skit än.
Varnar alla för att skaffa TELENOR & BBB.
Hur många som helst i området där jag bor som har problem men ingen får hjälp.
Ligger på ca 1mbit dygnet runt och 7-8 upp.
Dessutom har 4G ingen framtid som det ser ut nu, för ett område i en zon kan max ha 3st cell-id = 3x32mbit eller 32x80mbit som alla i de området delar på.
Är det 80 personer i de området på 80mbit så får de 1mbit var, så om det är 240 st på en 4g mast som kör på 2600 så får ni bara ut ca 1mbit var. Sen efter den extremt låga mängden data per månad 100gb så är ni nedlåsta tills ni "skärper" er och inte laddar ner.
Eftersom det är de senaste 30 dagarna och de kollar om man vart över 100gb var 5e dag.
I Danmark har de 500gb per månad.
Dessutom borde det vara fritt och att begränsingar sker dynamiskt beroende på vem som laddat ner mest så får de som laddat ner mindre högre prio. Inte som det är nu med Telenor att när du går över 100gb har du 0.5 mbit hela tiden om du inte kommer under 100gb per månad.
Det räcker att man tittar lite på YouTube och spelar och drar ner max 1 spel i månaden så är du snart uppe i 100gb.
Om man har familj kan man glömma det direkt när barnen kollar YouTube och surfar på diverse sidor.
3G näten blir vi utsparkade ut så vi får extremt sölig hastighet pga Mobiltelefonerna har prio där och sparkar ut mobila bredband om de behöver komma åt masten.

Hoppas detta hjälpte någon som fundera på skaffa 4G/3G att tänka om eller iaf fundera ut om det är hållbart.
Enda anledningen att jag inte kör vårat ADSL är att uploaden är så fruktansvärd på ADSL på 8mbit och de är den bästa vi kan få här där jag bor. Sen att deras support bullshitta med att det är förlångt avstånd o allt möjligt och ber oss åka ut och göra deras jobb o testa modemet på olika platser runt om i världen och säger sedan att de ska skicka ut en direkt när de fått testen från mig från programmet TPTEST.
Vad hände? inte något de bad mig hitta kundnummer på andra som har problem ist för att ta tag i skiten när jag redan gjort de jobbet som vi kunder inte ens ska göra.
Så snälla vägra välja Telenor/BBB båda två är extremt oseriösa företag och förmodligen kommer de bli granskade inom snar framtid för hur de bedriver sitt företag med mobila bredband.

Glöm inte heller att den vanligaste 4G är upp till 32mbit på masterna = är det 96 kunder i området i en by som använder samtidigt är det stor risk att ni får max mellan 1-5mbit

Hoppas att det inte är för mycket stavfel och annat.
Ta till och läs, de är inte gröna skogar som de lovar.
Tyvärr

/Necry

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Haha vadå Hong kong. Nu var det väl land o inte städer det handla om?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte ens har 3g täckning i "stan" är det skit.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det finns ett större behov av att fortsätta bygga ut nät/kapacitet på landsbygden/i småstäder i 3G, folk som bor i storstäder/innerstan har redan möjlighet till fiber. Dock roligt att se att vi ligger först just nu med 4G i snitt.

Du vet att de sparkar ut mobila bredband ur 3G nätet när mobiler behöver komma in?
Det är ett extremt stort problem med mobilabredband i 3G eftersom mobiltelfonerna har prio där.
Detta händer mig dagligen på 3G här där jag bor.
Medans 4G är 1-3mbit eftersom inte lagar våran mast

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

4G, 3G, Edge... whatever jag hade varit nöjd om det ens fanns täckning för att ringa vanliga samtal (!) i hela Sverige. Går in i total skugga på tåget till och från när jag åker norrut och då har jag ändå Telia som tydligen ska vara bäst på sträckan.

Tja, på pendeltåget jag åker med i Stockholm så tappar jag all signal på flera ställen. Har också Telia. Sitter man och kollar Swec så får man plötsligt sidan kan inte hittas och en stoppskylt på mottagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Men t.ex. Estland var före Sverige med 4g, de ni

nej, det var Sverige och Norge

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nu måste jag bara som alla andra gör om allt och begära källa på det...

När det gäller antalet versioner av iPhone så antar jag att du tänker på AT & T och Verzion som är exakt samma telefon fast operatörsknutna, precis som de är här med ifall du inte köper direkt från Apple.

Det första inlägget du svarade på tillförde inte direkt något mer än att du la till ytterligare versioner, men min poäng gick redan fram

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag ska ge källor på allt, men att du hade fel om allt du skrev gör inget men "din poäng gick ändå fram" och jag "tillförde inte direkt något mer". Så om jag har fel kan jag säga samma sak då?

Det är inte alls samma telefon fast operatörslåsta:

GSM-modell A1428*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE** (Band 4 och 17)
CDMA-modell A1429*: CDMA EV-DO Rev. A och Rev. B (800, 1900, 2100 MHz); UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE** (Band 1, 3, 5, 13, 25)
GSM-modell A1429*: UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz); GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz); LTE** (Band 1, 3, 5)

iOS i världen: 26%
iOS i Sverige: 62%
iOS i USA: 53%
(iOS i Tunnelbanan i Stockholm: 98%)

http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-201202-201302

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är en av nackdelarna med att Sverige alltid ska ha så bråttom med att ha saker, då blev det fel frekvens de valde istället mot vad de flesta andra använder, men det kommer, Telia, Tele2 och Telenor har haft tillstånd att köra igång på 1800MHz sedan 1 Januari, så de ska komma igång under våren så att det fungerar på iPhone med

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det känner man ju igen från digital-tv övergången. Samma hysteri och nu är det dags igen att byta mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är en av nackdelarna med att Sverige alltid ska ha så bråttom med att ha saker, då blev det fel frekvens de valde istället mot vad de flesta andra använder, men det kommer, Telia, Tele2 och Telenor har haft tillstånd att köra igång på 1800MHz sedan 1 Januari, så de ska komma igång under våren så att det fungerar på iPhone med

Skickades från m.sweclockers.com

Så lät det inte när iPhone 5 lanserades när Apple-fansen i Sverige trodde att 4G skulle fungera i Sverige.
Flera påpekade att ingen Android hade det (Fast det fanns några som hade det) och det var självklart briljant att iPhone 5 hade det.

Ett fint minne nu i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så lät det inte när iPhone 5 lanserades när Apple-fansen i Sverige trodde att 4G skulle fungera i Sverige.
Flera påpekade att ingen Android hade det (Fast det fanns några som hade det) och det var självklart briljant att iPhone 5 hade det.

Ett fint minne nu i efterhand

går dock att köra 4G med fulhack i telenor nätet http://www.99mac.se/artikel/3683-forummedlemmar-laser-upp-4g-...

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Skrivet av saaade:

nej, det var Sverige och Norge

Rättelse, Estland hade 4g innan Sverige började med det. 4g fanns i Estland innan det fanns i Sverige. Deet niiiii

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 3G till 4G då mitt 3G var så slött 1-5Mbit/s. Fungerade bra i början då jag hade 20-25Mbit/s. Hastigheten har dock hela tiden sjunkit och nu ligger den på 5-9Mbit/s. Snart är man nere på 1Mbit/s igen. Så trött på mobilt bredband så man kan spy. Jag bor på landet så jag har tyvärr inget annat alternativ då jag inte ens kan få telekabel dragen till huset. 100Mbit/s år 2020 ja visst bor man i stan så kanske de funkar.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ja det känner man ju igen från digital-tv övergången. Samma hysteri och nu är det dags igen att byta mottagare.

Jo, men när digital-TV kom i marknätet för 15 år sedan ansågs 32" fortfarande vara en stor TV. Visst borde man redan från början satsat på någon form av HD när man ändå bytte system, men idag är det ju ohållbart att ha TV-sändningar med lägre-än-DVD-kvalitet på folks >42"-apparater (som väl är ungefär den storleken vi nu närmar oss som standard). Märkligt nog har inte alla TV-apparater inbyggd DVB-T2-mottagare, trots att detta varit standard i sändningarna ett par år. Jag tillhör inte dem som vill ha en för snabb övergång till ny teknik, bland annat är jag fortfarande för marksänd TV, men 10-15 år får man nog räkna med är max livslängd för en sändningsstandard, sedan kommer en ny, och så existerar systemen parallellt ett tag. Blir nog liknande med mobilnäten, fast man kan egentligen fråga sig om det blir GSM som ryker före 3G överallt, det är inte säkert.

Det viktiga för LTE/4G ur konsumentsynpunkt är till stor del om man lätt kan byta operatör, det vore skit om en "Teliatelefon" inte gick att koppla upp i ett "Tre"-nätverk bara för att de använder inkompatibla frekvenser. Snacka om operatörslåst telefon.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Imponerande, inte svårt att överträffa 3G-nätet som i stort sett är oanvändbart, skulle uppskatta att ca. vart tredje samtal (personligen och bland medarbetarna) bryts av antingen dålig mottagning eller överbelastat nät och då i relativt platta bebodda trakter...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Uppgraderade från 3G till 4G då mitt 3G var så slött 1-5Mbit/s. Fungerade bra i början då jag hade 20-25Mbit/s. Hastigheten har dock hela tiden sjunkit och nu ligger den på 5-9Mbit/s. Snart är man nere på 1Mbit/s igen. Så trött på mobilt bredband så man kan spy. Jag bor på landet så jag har tyvärr inget annat alternativ då jag inte ens kan få telekabel dragen till huset. 100Mbit/s år 2020 ja visst bor man i stan så kanske de funkar.

Hur långt ut bor du? Kommuner brukar vara mycket bättre på att bygga ut sitt stadsnät än vad de kommersiella företagen är. Regnsjö, som ligger ~2 mil utanför Bollnäs stad skall nu få fiber, och då har Rengsjö en befolkningsnivå på 264 personer. Jag som bor i byn Rabo som ligger mellan Bollnäs och Rengsjö får också fiber då de gräver ner i närheten. Anslutningskostnaden är extremt rabatterad och kostar runt 3000 om jag inte missminner mig. Kontakta kommunen och fråga om det ligger expansionsintressen inom den närmaste framtiden.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag, 8 km från Ystad i en hyfsat stor förort på den skånska sydkusten, med en 3G-mast (tror jag) 100 meter ifrån huset, och kan inte få bättre bredband än 4/0,5 i telejacket... -_-

Vi kan få bättre bredband om kommunen får in minst 100 intresse-anmälningar, och varje hushåll måste betala 25.000:-, jovisst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Ja sigh... Man blir lite bortskamd av att bo i Sverige.

Sitter pa manhattan med typ 0.5-3mbit NER, gar inte fa battre. Och da bor man enda inte i ghettot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Vilket stort skämt, Telenor/BBB är.../Necry

Höftar mycket info ser jag :). Jag tycker att du borde läsa på lite mer angående hur våra olika telefontekniker fungerar och används och varför det är på vissa sätt innan du spyr galla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Så lät det inte när iPhone 5 lanserades när Apple-fansen i Sverige trodde att 4G skulle fungera i Sverige.
Flera påpekade att ingen Android hade det (Fast det fanns några som hade det) och det var självklart briljant att iPhone 5 hade det.

Ett fint minne nu i efterhand

Har jag inte hört något alls om...och detta tillförde inget till det jag sa såvida inte Apple äger Telia, Tele2 och Telenor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Ja det känner man ju igen från digital-tv övergången. Samma hysteri och nu är det dags igen att byta mottagare.

Precis, Sverige var för snabba där med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Dedär latenserna r helt konstiga. Minns för något år sedan då jag hörde att 4G kunde ta sig ner till 80ms. Men här är wifi på 200+. Eftersom det är data från användare gissar jag att det ofta är publika wifi-hotspots i europeiska storstäder. Dem är säkert ofta överbelastade och därför får dem siffror som är så höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hevin:

Detta betyder ju inte att Sverige har bäst 4g-nät...... Sverige har en densitet på runt 20 pers/kvadratkilometer.... Vilket är väldigt lågt.....

Vilket gör att man måste bygga ut nätet mer för att nå fler kunder.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vilket gör att man måste bygga ut nätet mer för att nå fler kunder.

Man skulle kunna argumentera för att så fort man slår upp en mast så blir det höga hastigheter för att det inte finns några som nyttjar masten. Någon 4G täckjning ute i obyggden finns inte. (Och med obyggden menar jag då Norrlands inland, inte byhålan 5 minuter ifrån Malmö)

Så fort det blir vanligt med 4G mobiler kommer ju hastigheten att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinnis:

Höftar mycket info ser jag :). Jag tycker att du borde läsa på lite mer angående hur våra olika telefontekniker fungerar och används och varför det är på vissa sätt innan du spyr galla.

De står rätt mycket där uppe och självklart finns det mer info.
Jag har fått lära Telenor och Bredbandsbolaget själva hur det fungerar eftersom de själva inte har kunskapen på företagen
Inser man inte att Telenor / BBB har dålig support och skiter oftast i sina kunder så är man tyvär bara blind till verkligheten och tror på allt som "sveriges bästa mobila bredband 2012" ect.
Självklart finns det personer som har de någorlunda bra med 4G med mobila bredband, men ska man skita i kunder som har problem i över 1 år pga deras utrustning som de vägrar laga när ena operatören kontrollerat att det är fel men andra vägrar skicka ut innan jag gjort arbeten för dem?
Sen när jag gjort arbetet som de själva ska göra att åka runt i en by och andra ställen ok köra TPTEST så skickar de inte ut en person endå?
Personligen tror jag 4G kommer dö ut snart på mobila bredbanden, speciellt nu när det kommer fler och fler mobiler in i 4G näten.
En mast för en operatör är indelade i 3 zoner/områden med max 3 cell-id på varje zon.
På landsbygden vid tex byar innebär det på 900mhz. 3x32mbit för alla kunder i en by eller 3x32 mbit i varje zon runt om.
Telenor tror att 2km med fri sikt ifrån en mast är långt ifrån när det i verkligheten når 7-10km ifrån.
Detta har jag pratat med kunnigt folk på ett företag som säljer antenner över nätet om och även när vår mast låg 7km ifrån istället för 2km.
7km ifrån 10-12mbit, 2km 1-3mbit med 9 mbit upp dygnet runt.
De värsta är just att de inte har någon form av support allt som hjälper sina kunder, undra varför operatörerna håller på och gör om alla sina abonnemang ? Föm för de inte var realistiska med deras utrustning

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto