Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG investerar 4,1 miljarder kronor i OLED

Permalänk
Melding Plague

LG investerar 4,1 miljarder kronor i OLED

Koreanska LG storsatsar på nästa generations skärmpaneler med OLED-teknik och planerar att investera motsvarande 4,1 miljarder kronor i nya produktionsanläggningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser helt sjukt snyggt ut, men jag tror inte samhället kommer ha så mycket pengar över till allt detta snart så hoppas de dras ner...men då kanske inte företagen överlever..då tillverkningskostnaderna kostar en hel del ...:/

Permalänk
Inaktiv

Äntligen, nu börjar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kommer 27 tums OLED till ett rimligt pris? ^^

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur blir livslängden på tv apparaterna med oledteknik

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas det blir bra grejer till lågt pris

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

När kommer 27 tums OLED till ett rimligt pris? ^^

när 27-32" OLED 4k skärm kommer, då köper jag tre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor555:

när 27-32" OLED 4k skärm kommer, då köper jag tre!

Glöm inte 120 Hz.

Istället för tre, tänk en 40" 21:9 5040/5120 * 2160. Det kanske låter lite överdrivet men det är också 5,5" skärmar på mobiltelefoner.

Jag tänker stort eftersom de kommer kunna "printa" oled skärmar på löpande band vilket pressar priserna medan skärmarna kan vara väldigt tunna vilket håller vikten nere.

Permalänk
Medlem

Åhnej, nu börjar circlejerken om 4k, PPI och 120hz igen...

Brace yourselves!

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Ser helt sjukt snyggt ut, men jag tror inte samhället kommer ha så mycket pengar över till allt detta snart så hoppas de dras ner...men då kanske inte företagen överlever..då tillverkningskostnaderna kostar en hel del ...:/

Lugn lugn, de säljer ju super mega smart LED TV till alla svenssons tills de fått kirrat de Samma sak var det ju när de började tillverka plasma och LCD skärmar i slutet av tjock TV tiden

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Password:

Glöm inte 120 Hz.

Istället för tre, tänk en 40" 21:9 5040/5120 * 2160. Det kanske låter lite överdrivet men det är också 5,5" skärmar på mobiltelefoner.

Jag tänker stort eftersom de kommer kunna "printa" oled skärmar på löpande band vilket pressar priserna medan skärmarna kan vara väldigt tunna vilket håller vikten nere.

Oled har väl teoretiskt 10 000Hz eller var det 1000Hz så det är ju bara att få till styrkretsar som klarar de Haha fuck tänk 8000x5000 10 000Hz 100% svärta med 120% Adobe färg rymd >.<" SHUT UP AND TAKE MY MONEY

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Usch tänk att investera så mycket pengar som 4,1 miljarder i datorkomponenter. De tappar värde snabbare än en bil...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De tappar värde snabbare än en bil...

Tveksamt..
OLED är ju en teknik inte bara en produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tveksamt..
OLED är ju en teknik inte bara en produkt.

Fast det framgick inte av rubriken som min kommentar baseras på Får var mer flitig med mina smilies

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Har länge sett fram emot att OLED-tekniken ska komma ut ordentligt på konsumentmarknaden. Jag kommer dock ihåg att en av de stora pratisarna kring OLED var att livslängden inte var särskilt bra för en så pass dyr teknik. Hoppas att det går åt rätt håll. Framför allt att priset går ner ordentligt så att man som "vanlig" konsument har råd med den

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Har en Sony 24-tum på jobbet och den ser ganska bra ut
Kostar dock över 100 000 kr.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

Ha, har väntat på att OLED ska slå igenom länge köpte min 19" LCD 2005 och sa till mig själv att nästa skärm ska minsann bli en OLED
Men ju äldre jag blir desto oviktigare blir bildkvaliten, kanske för att mycket av det som finns idag ser rätt så bra ut om man matar det med vettigt material.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra av LG! Hoppas verkligen på att OLED kommer ner i mer rimliga priser bara så fort det kan börja massproduceras med rimliga tillverkningskostnader.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hoppsan!

"OLEDs can also have a faster response time than standard LCD screens. Whereas LCD displays are capable of between 2 and 16 ms response time offering a refresh rate of 60 to 480 Hz, an OLED can theoretically have less than 0.01 ms response time, enabling up to 100,000 Hz refresh rate." /Wikipedia

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter! Jag har fan väntat på OLED skärmar i över 5 år nu, sanslöst vad företagen kan hålla tillbaka processen för att tjäna in pengar på sämre produkter.

50'' OLED är exakt vad jag vill ha

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg som inte tillförde diskussionen något.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det finns några nackdelar med OLED tekniken. Wikipedia listar några som att precis som plasma så drar OLED väldigt varierande mycket ström beroende på hur ljusa pixlarna ska vara och vid helt vit skärm drar den flera gånger mer än en LCD står det. Ytan är väldigt reflekterande vilket kräver ett lager anti-glare coating. Dioderna lyser svagare med tiden och blå dioder har sämre livslängd än dom som ger andra färger vilket gör att dom blå subpixlarna måste göras större för att dom ska hålla lika länge som dom andra färgerna och grön måste även vara lite större än röd (det här kräver säkert lite eftertanke för att få balans mellan färgerna så att färgerna inte blir blåaktiga i tonen och så vidare). Antagligen så påverkas livslängden av hur starkt varje subpixel behöver lysa vilket kanske kan ge intressanta resultat om man har fält som har mer eller mindre samma färg på skärmen som aktivitetsfältet i Windows och så vidare. Kanske är detta inte något större problem längre beroende på hur uppdaterade artikeln på Wikipedia är. Frågan är hur kvalitén är på dom första OLED skärmarna som kommer om det kanske tar ett tag för tekniken att mogna och förbättra eventuella brister i tekniken.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Gunmoses:

Frågan är om det finns några nackdelar med OLED tekniken. Wikipedia listar några som att precis som plasma så drar OLED väldigt varierande mycket ström beroende på hur ljusa pixlarna ska vara och vid helt vit skärm drar den flera gånger mer än en LCD står det. Ytan är väldigt reflekterande vilket kräver ett lager anti-glare coating. Dioderna lyser svagare med tiden och blå dioder har sämre livslängd än dom som ger andra färger vilket gör att dom blå subpixlarna måste göras större för att dom ska hålla lika länge som dom andra färgerna och grön måste även vara lite större än röd (det här kräver säkert lite eftertanke för att få balans mellan färgerna så att färgerna inte blir blåaktiga i tonen och så vidare). Frågan är hur kvalitén är på dom första OLED skärmarna som kommer om det kanske tar ett tag för tekniken att mogna och förbättra eventuella brister i tekniken.

Det stora problemet med OLED är att bildpunkterna "åldras" olika snabbt beroende på färg (röd, grön, blå). Skärmen kan således ändra färgtemperatur under livslängden. Teorin är att detta ska kompenseras av mjukvara, men förmodligen är det ingen exakt vetenskap och kan variera en del beroende på exemplar och användningsmönster. Går säkert att lösa med kalibrering, men det är ytterst få konsumenter som har tillgång till utrustningen och kunskapen att genomföra en sådan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det stora problemet med OLED är att bildpunkterna "åldras" olika snabbt beroende på färg (röd, grön, blå). Skärmen kan således ändra färgtemperatur under livslängden. Teorin är att detta ska kompenseras av mjukvara, men förmodligen är det ingen exakt vetenskap och kan variera en del beroende på exemplar och användningsmönster. Går säkert att lösa med kalibrering, men det är ytterst få konsumenter som har tillgång till utrustningen och kunskapen att genomföra en sådan.

Ja precis men lösningen verkar enligt Wikipedia vara att göra dioderna för dom färgerna som åldras fortare större för att dom ska hålla lika länge som dom andra. Blå betydligt störst sen grön och sen röd. Frågan är ju som sagt hur exakt man kan räkna på hur stora dioderna för dom olika färgerna ska vara för att åldras precis lika mycket över tid. En annan lösning vore ju att skärmen kompenserar för det mjukvarumässigt som du säger på nåt vis men det låter ju rätt komplext. Hur som helst finns det säkert problem med tekniken när den är ny precis som LCD tekniken knappast var perfekt när den började dyka upp i datorskärmarna för hemmabruk och perfekt är den ju inte nu heller men vissa problem med LCD tekniken som väldigt dåliga pixelresponstider i början har man ju löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Ja precis men lösningen verkar enligt Wikipedia vara att göra dioderna för dom färgerna som åldras fortare större för att dom ska hålla lika länge som dom andra. Blå betydligt störst sen grön och sen röd. Frågan är ju som sagt hur exakt man kan räkna på hur stora dioderna för dom olika färgerna ska vara för att åldras precis lika mycket över tid. En annan lösning vore ju att skärmen kompenserar för det mjukvarumässigt som du säger på nåt vis men det låter ju rätt komplext. Hur som helst finns det säkert problem med tekniken när den är ny precis som LCD tekniken knappast var perfekt när den började dyka upp i datorskärmarna för hemmabruk och perfekt är den ju inte nu heller men vissa problem med LCD tekniken som väldigt dåliga pixelresponstider i början har man ju löst.

Ännu smartare är att bara göra vita oled(sub)pixlar med färgfilter framför för respektive färg. På så vis åldras alla färger lika mycket (så länge färgfiltren inte tappar färg då.)
Detta är sättet LG ska arbeta med om jag har förstått det rätt.

/sledde

Permalänk
Medlem
Skrivet av sledde:

Ännu smartare är att bara göra vita oled(sub)pixlar med färgfilter framför för respektive färg. På så vis åldras alla färger lika mycket (så länge färgfiltren inte tappar färg då.)
Detta är sättet LG ska arbeta med om jag har förstått det rätt.

/sledde

Det skulle ju kunna va en bra lösning fast troligen begränsar en sån lösning färgomfånget för skärmen men kan den ändå täcka in sRGB så räcker det ju för dom flesta.

Svärta och kontrast borde i alla fall bli bra mycket bättre på OLED än LCD när man har mycket bättre kontroll över belysningen.

Permalänk
Medlem

Den här bilden visar hur starkt dom olika dioderna lyser i förhållande till strömstyrkan (cd/A) man kan också se hur många timmar det tar innan ljusstyrkan har halverats och värden är ju minst sagt varierande. I den nedre tabellen med andra material är det antal timmar ner till 95% ljusstyrka för respektive diod. Förutsatt att man på ett eller annat sätt har sett till att dioderna lyser lika starkt i relation till varandra över tid när man tillverkade skärmen så kan man ju bara dra upp ljusstyrkan på skärmen när den börjar bli äldre för att kompensera.

Permalänk
Snusfri

Äntligen!

Ge mig en 84" 4K OLED tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

Ja precis men lösningen verkar enligt Wikipedia vara att göra dioderna för dom färgerna som åldras fortare större för att dom ska hålla lika länge som dom andra. Blå betydligt störst sen grön och sen röd. Frågan är ju som sagt hur exakt man kan räkna på hur stora dioderna för dom olika färgerna ska vara för att åldras precis lika mycket över tid. En annan lösning vore ju att skärmen kompenserar för det mjukvarumässigt som du säger på nåt vis men det låter ju rätt komplext. Hur som helst finns det säkert problem med tekniken när den är ny precis som LCD tekniken knappast var perfekt när den började dyka upp i datorskärmarna för hemmabruk och perfekt är den ju inte nu heller men vissa problem med LCD tekniken som väldigt dåliga pixelresponstider i början har man ju löst.

Kör inte Samsung med en liknande lösning med deras så kallade "PenTile" matris?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

När jag var typ tio så tänkte jag vad awesome det skulle vara om man kunde tapetsera väggarna med teveapparater, verkar som det kommer närmre och närmre nu. Eftersom oled är så pass tunn så kan man ju täcka en hel vägg med oled (en teve) och ha riktigt sköna maraton! Blir ju typ som en tapet. Längtar! Ser ut att vara jäkligt fin färg återvinning också

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧