Rykte: Nästa Xbox presenteras i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Och mycket sämre latenser...
Sanningen är väl tråkigt nog nånstans mitt emellan. Ddr3 är mer lämpat för cpu och gddr5 mer lämpat för gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir intressant att se vem som valde rätt angående låg latens (DDR3) vs. hög bandbredd (GDDR5).

Rent intuitivt känns det som att en lösning med t.ex. 2GB GDDR5 till GPU + 4GB DDR3 till cpu skulle bättre än 8GB av det ena, men det finns nog många skäl till att deras kunniga hårdvaru-ingenjörer väljer delat minne av ena typen.

Permalänk
Medlem

Ja får väl hoppas de visar mer utav konsolen och dess kompontenter och inte bara massa game trailers. Till skillnad från Sony.

Permalänk

Riktig roligt och bra för AMD som jag nästan trodde skulle gå under för några månader sen. Detta kommer stärka AMD rejält då även Sony Ps4 kommer att satsa på dom

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Tror bara att Muricans är hypade över ny xbox då Sony har alltid haft Marknaden i Europa/Asien. Men hoppas på Fallout 4 visning iaf.

Förutom att det sålts fler Xbox än PS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Förutom att det sålts fler Xbox än PS3

Ja i Nordamerika (vilket han påpekade) vad jag vet har det så har playstation sålt bättre europa och japan sen ett bra tag tillbaka. PS3 har förövrigt gått om XBOX360 i flest skeppade enheter http://www.ign.com/articles/2013/01/10/report-ps3-surpasses-x...

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så kommer nästa generation konsoler bestå av:

Androidkonsoler för indiespel och andra småspel med samma kraft som en smartphone - Datorprestanda motsvarande 1998
Wii U med prestanda motsvarande Xbox360 som släpptes 2005.
PS4 med prestanda som motsvarar en dagens gaming laptop eller billigare speldator.
Xbox720 som tydligen blir märkbart långsammare än PS4.

Att ha prestanda motsvarande en 8tkr dator för en plattform som inte släppt än och som ska hålla 10 år framåt är idioti om man satsar på avancerade spel. Hårdvaran kommer vara obsolet innan när den släpps. Antagligen satsar de på snabbare generationsskifte med billigare konsoler för att kunna omsätta fler spel och konsoler samt att de går mot en enklare och mer lättutvecklad plattform.

Vad de missar är att hela marknaden för högkvalitativt spelande går missat och kommer överlämnas helt till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hoppas nu att Rockstar Games kompilerar om programkoden för GTA V så att den även släpps till Xbox "3" och PS4 och därefter anpassas till nuvarande hårdvara på PC. Personer med äldre datorer (4-5 år) ska givetvis kunna ta del av spelet och vi med kraftigare system ska kunna skruva upp för att få maximalt ögongodis.

Absolut!!

Permalänk

Äsch jag väntar nog hellre till 2020 på PlayStation 5.

Permalänk
Skrivet av OggeB:

Förutom att det sålts fler Xbox än PS3

Ja det är en stor skam då det är en underfärig konsol.

Nej men vänta nu... Xbox sålde i 24 miljoner exemplar och PS3 har sålt i ~73 miljoner exemplar, vinnaren är alltså PS3.

Permalänk
Medlem

Eventet lär ju handla 10% om spel, 40% om hårdvara och 50% om media som inte har med spel att göra... man har blivit riktigt trött på Microsofts E3-framträdanden på senare år, tror knappast att detta blir annorlunda.

Permalänk
Testpilot

tycker folk får sluta klaga på hela PC vs console gaming... själv äger jag varenda konsoll från Nintendo, hela vägen från NES upp till Wii (inkl. de portabla, gameboy upp till 3DS), samma sak med Sony och Microsoft.

Men bara för att jag tycker det är skönt att öppna en flaska en lördagskväll framför TV'n och xboxet betyder inte det att jag neglerar PC spelandet. Jag tycker det är 2 helt olika saker, bara att spela Skyrim på konsoll är en helt annan upplevelse framför TV'n i förhållande till datorskärmen..

Så lägg ner... inget är bättre än det andra, allt kommer till personlig upplevelse.
Och en sak till; Vem fan bryr sig om inte spelen portas till PC? Vill du spela GTA V får du väl skaffa dig själv en konsoll.. Ska alla som inte har en bra gaming PC sitta och grina över alla PC exklusiva titlar de med? Ser du någonsin någon som gör det, allvarligt?

Och det att konsoll håller tillbaka PC utvecklingen är ju ren BS det med... för vad jag kan se så är det inte en jävla skillnad mellan portade spel och PC exklusiva titlar när det kommer till mechanics eller så, knappt någon skillnad grafiskt för den delen heller (om man bortser från Anti-Aliasing och sådant, utan rena texturer).

Nu har jag bashat klart hela den diskussionen...*pust*
------------------------------------------------------------------
OT:
Rätt så besviken på PS4.an då den inte bidrog med något "revolutionerande" för en next-gen konsoll, tyckte till och med Wii/Wii-U hade mer att komma med faktiskt på den innovativa fronten.
Och helt ärligt tror jag inte Microsoft kommer ha något mega-super-kick-ass att slå ut PS4.an med för den heller, speciellt inte med ett påtvingat Kinect.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OggeB:

Förutom att det sålts fler Xbox än PS3

Tänk på att minst 1/4 är xbox som har blivit utbytta mot ROD....och dessa räknar dom med i den totala summan sålda enheter..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

tycker folk får sluta klaga på hela PC vs console gaming... själv äger jag varenda konsoll från Nintendo, hela vägen från NES upp till Wii (inkl. de portabla, gameboy upp till 3DS), samma sak med Sony och Microsoft.

Men bara för att jag tycker det är skönt att öppna en flaska en lördagskväll framför TV'n och xboxet betyder inte det att jag neglerar PC spelandet. Jag tycker det är 2 helt olika saker, bara att spela Skyrim på konsoll är en helt annan upplevelse framför TV'n i förhållande till datorskärmen..

Så lägg ner... inget är bättre än det andra, allt kommer till personlig upplevelse.
Och en sak till; Vem fan bryr sig om inte spelen portas till PC? Vill du spela GTA V får du väl skaffa dig själv en konsoll.. Ska alla som inte har en bra gaming PC sitta och grina över alla PC exklusiva titlar de med? Ser du någonsin någon som gör det, allvarligt?

Och det att konsoll håller tillbaka PC utvecklingen är ju ren BS det med... för vad jag kan se så är det inte en jävla skillnad mellan portade spel och PC exklusiva titlar när det kommer till mechanics eller så, knappt någon skillnad grafiskt för den delen heller (om man bortser från Anti-Aliasing och sådant, utan rena texturer).

Du verkar ha missförstått det med att konsolerna håller bak utvecklingen på spelmarknaden...Läs på och återkom gärna med rätt svar

http://www.gatheryourparty.com/articles/2012/05/04/console-th...

Saxar lite till dig

''PCs are equal to many consoles in terms of hardware and the ability to have better graphics. So when developers make the game for a console, they are constrained by the systems poor hardware. PC gamers are then stuck with a port that has console quality graphics. What could have been a mind-blowing realistic game on PC is now just an average game with mediocre graphics.''

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Att ha prestanda motsvarande en 8tkr dator för en plattform som inte släppt än och som ska hålla 10 år framåt är idioti om man satsar på avancerade spel. Hårdvaran kommer vara obsolet innan när den släpps. Antagligen satsar de på snabbare generationsskifte med billigare konsoler för att kunna omsätta fler spel och konsoler samt att de går mot en enklare och mer lättutvecklad plattform.

Varför det? Xbox 360 och PS3 hade sämre prestanda än en motsvarande dator när de släpptes 2005/2006 och de håller fortfarande målet idag, om man ser på dem som rena spelmaskiner.

De kan givetvis inte mäta sig mot en speldator idag i varesig hastighet eller grafik men kvaliteten på spelen har utvecklats eftersom åren gått på en likvärdig kurva som speldatorerna gjort, vilket betyder att ett Xbox 360 spel idag är ungefär lika mycket sämre, jämfört med en PC, som ett Xbox 360 spel jämfört med en PC var i 2005.

Kommer de nu med något som kan mäta sig med en low- till mid- range dator, ser jag inga problem i att behålla den som spelmaskin tills 2020+. Så länge de lyckas med multitaskingen så jag kan streama musik genom iHeartRadio samtidigt som jag spelar GTA V eller streama twitterfeeden samtidigt som jag tittar på House of Cards är detta den ultimata vardagsrumsboxen (mycket mer så än Google TV).

När det är sagt, ska man inte se bort ifrån att de istället går samma väg som Apple gjort, med smärre hårdvaruuppdateringar varje år där produkten som sådan är den samma men får lite snabbare processor, mer minne, bättre GPU osv - samtidigt som majoriteten av mjukvaran (spelen) kommer fungera på en revision ett eller två steg längre bak. Då har de en jämnare inkomstström pga alla som uppdaterar varje år samtidigt som casual gamern inte känner sig helt övergiven då produkten faktiskt fortfarande fungerar fint efter två år f.ex.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hoppas Sony inte glömmer bort PS3 för fort.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mooter:

Och mycket sämre latenser...
Sanningen är väl tråkigt nog nånstans mitt emellan. Ddr3 är mer lämpat för cpu och gddr5 mer lämpat för gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

1, Hur stor roll spelar egentligen latensen i praktiken?

2, Är du säker på att det verkligen är så stor skillnad?
http://www.sisoftware.net/?d=qa&f=gpu_mem_latency

Sen även om det var sant. Hur logiskt är det att sätta en minnesbegränsning till grafikkortet på en enhet som är designad för just spel? Någonting låter konstigt med specifikationerna. Antingen stämmer det inte att det är DDR3, eller så har de gjort något för att öka hastigheten (många kanaler kanske?), eller så kanske de helt enkelt har valt ett så klent grafikkort att minnesbandbredden inte blir ett problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ak-47:

Du verkar ha missförstått det med att konsolerna håller bak utvecklingen på spelmarknaden...Läs på och återkom gärna med rätt svar

http://www.gatheryourparty.com/articles/2012/05/04/console-th...

Saxar lite till dig

''PCs are equal to many consoles in terms of hardware and the ability to have better graphics. So when developers make the game for a console, they are constrained by the systems poor hardware. PC gamers are then stuck with a port that has console quality graphics. What could have been a mind-blowing realistic game on PC is now just an average game with mediocre graphics.''

Ännu en gång, grafik, grafik och grafik...

Detta är vad som är fel med dagens gaming generation; Allt ska ha en massa 2.5k+ upplösta texturer annars "ser det inte bra".
De problemen jag kan se med en PC port är det att kontrollerna är kassa, det kommer en del buggar eller det att det finns en FPS limiter, men att grafiken inte är foto-realistisk? Lägg ner, aldrig varit ett problem, och jag hoppas fan det inte blir det heller.

ARMA II / ARMA III som ska vara realistiska simulatorer är PC exklusiva titlar, ser mer ut som skit än vad Crysis 3 gör till konsoll, och det är den hårda sanningen.

Den dagen det kommer ett spel som kräver mer än vad konsollen klarar av (EJ GRAFISKT), den dagen kan jag medge att konsoller håller tillbaka PC industrin.
(inget i texten är personligt, utan rent allmänt så ingen liten PC fanboy kommer och tar åt sig)

EDIT: Sedan är det bra med exklusiva titlar till olika plattformer, det skapar en så kallad marknad! Hur skulle tex. världen se ut om endast Nvidia gjorde grafikkort? Tror du inte vi skulle sitta på 2000-tals övergångs GPU'er fortfarande då det inte fanns någon anledning att uppgradera så ofta/mycket då alla ändå skulle köpa Nivida kort? ;P

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

''PCs are equal to many consoles in terms of hardware and the ability to have better graphics. So when developers make the game for a console, they are constrained by the systems poor hardware. PC gamers are then stuck with a port that has console quality graphics. What could have been a mind-blowing realistic game on PC is now just an average game with mediocre graphics.''

Men det är ju utvecklarnas fel. Det är de som inte "orkar" ta sig tid (läs pengar) att uppgradera alla textures till HD versioner bl.a. Allt handlar om pengar och om spelutvecklare X säljer 50000 färre PC kopior än om de uppdaterat till high-end PC spec vil de givetvis ha en "garanti" om att den extra utvecklingskostnaden inte överstiger ungefär hälften av "förlusten" de gör.

Själv spelar jag bara på konsol (och ibland mobil eller tablet), mina datorer används till arbete och jag sitter bra mycket komfortablare i soffan framför 64" skärmen än jag gör vid datorn framför 27" skärmarna (som visserligen har mycket bättre upplösning osv) men inte är det mitt fel för det att spelutvecklare marknadsför spel direkt till konsol iställetför PC - om något är det marknadens fel (vilket jag visserligen är en del av).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Håller fullständigt med! Xbox integrerat i w8/7! skulle vara en dröm!

Jag köper alla mina spel! Så jag hade lätt gett mitt bidrag till spelbolagen!

Lätt Forza 5 och Halo 5 på PC!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se, har dock bokat Ps4 och det ska mycket till om jag ska skaffa nya Xbox. Enda anledningen till jag ägt en 360 var att de va 1år före Sony/Nintendo förra generationen.

Permalänk

det skulle varit skit kull att få testa min svetsade rally rigg med hemma bygd analog hand broms på Forza men det kommer nog inte hända : ( spel tillverkarna vill inte att man skall kunna använda realistiska styr sett tyvärr. men jag har Dirt 3 som är grymt kul : )

Permalänk
Medlem

2 dagar efter min födelsedag och en dag efter min namnsdag. Schysst present ^^

Permalänk
Medlem

Undra om de kommer att köra det på ännu ett MTV event som de gjort med föregående utannonseringar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mudde:

Blir intressant att se vem som valde rätt angående låg latens (DDR3) vs. hög bandbredd (GDDR5).

Rent intuitivt känns det som att en lösning med t.ex. 2GB GDDR5 till GPU + 4GB DDR3 till cpu skulle bättre än 8GB av det ena, men det finns nog många skäl till att deras kunniga hårdvaru-ingenjörer väljer delat minne av ena typen.

Då det stora fördelen med konsol är just att HW är helt fastslagen så finns alltid möjligheten att göra lösningar som kräver att speltillverkarna optimera för just den specifika HW-konfigurationen. I fallet Xbox tror jag att man kommer koppla sitt DDR3 minne med 64MB-128MB eDRAM. eDRAM kan erbjuda brutal bandbredd, bättre än vad PS4 får med sitt GDDR5 RAM. Nackdelen med eDRAM är främst att det kostar rätt mycket chipyta (==dyrt) så man kan inte ha speciellt mycket av detta. Å andra sidan är DD3 rätt mycket billigare än GDDR5, så finns ju en kostnadsbuffer att ta av.

Så även om det är en relativt liten mängd eDRAM så kan de ge en enorm knuff i prestanda om spelen är specifik optimerade för den mängd eDRAM som sitter i konsolen. I det läget har CPUn en stor fördel av att ha låg-latens DDR3, de texturer som används sparsamt dras från DDR3 och de texturer som används mest + z-buffer och image-buffer ligger i eDRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant å se vad de visar upp. Känns som att de måste visa nått spel som har exklusivt till Xbox iaf. Lär bli mer Halo, men de behöver andra titlar.

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Du verkar ha missförstått det med att konsolerna håller bak utvecklingen på spelmarknaden...Läs på och återkom gärna med rätt svar

http://www.gatheryourparty.com/articles/2012/05/04/console-th...

Saxar lite till dig

''PCs are equal to many consoles in terms of hardware and the ability to have better graphics. So when developers make the game for a console, they are constrained by the systems poor hardware. PC gamers are then stuck with a port that has console quality graphics. What could have been a mind-blowing realistic game on PC is now just an average game with mediocre graphics.''

Det där är mer eller mindre bara ren bs.

Konsollerna har egentligen ingenting med att grafiken i spelen är dålig, kolla bara på hur många OLIKA datorsystem som finns ute i alla hem, miljontals, sen får du också tänka på att alla har inte hög-presterande datorer, sen får du också tänka på att PC marknaden är skitliten jämfört med konsoll marknaden så egentligen så har inte konsollerna nånting med att pc spelen ser fula ut, kolla bara på The Witcher 2 som skulle ha blivit gjort på och för PC först och sen att den ska ha portats till konsoll, hur snyggt tycker du det ser ut jämfört med säg Uncharted 3?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det bara jag som drömmer om möjligheten att spela alla Xboxspel på PC? Det skulle dessutom ge Microsoft en stor konkurrensfördel.

Jag tror inte att det är så svårt att få till. Nästa Xbox kommer garanterat bygga på Windows 8. Dessutom blir arkitekturen x86. Låt utvecklarna utveckla för WinRT och så blir det extremt enkelt att porta eller till och med köra spelen på båda plattformarna. Plugga in en Xbox-kontroll i PCn och så är det klart typ.

Det är nog det dummaste förslaget jag har hört på länge...

Vad blir då skillnaden mellan xbox-spel och vanliga pc-spel? Hur får det folk att köpa en xbox(som har kostat en hel del att utveckla) när man lika gärna kan köra spelen på sin nuvarande pc?

Visst att det skulle vara kul, men det ligger absolut inte Microsofts intressen att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Blir intressant att se vem som valde rätt angående låg latens (DDR3) vs. hög bandbredd (GDDR5).

Rent intuitivt känns det som att en lösning med t.ex. 2GB GDDR5 till GPU + 4GB DDR3 till cpu skulle bättre än 8GB av det ena, men det finns nog många skäl till att deras kunniga hårdvaru-ingenjörer väljer delat minne av ena typen.

Om man får tro ryktena på nya Xbox, så har de inte en shared memory architecture, utan distributed memory architecture.
Dvs att de kommer även ha ett separat grafikminne (dock inte spec stort) med högre bandbredd för att motverka bandbreddsförlusten de får genom att använda DDR3 som system minne. Mer likt en PC alltså. Det är både för och nackdelar.

Dock så har jag hört att just i konsol branchen så föredrar åtminstonde programmerarna en delad minnes arkitektur.
Också lite roligt (om ryktet visar sig vara sant) är ju att både MS och Sony mimikerar varandra ifrån föregående generation

Xbox 360 -> Shared memory
Ps3 -> Distributed memory

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Blir ju lätt ett köp dag 1. Hoppas dock att mina nedladdade spel via marknadsplatsen kan överföras till nya konsollen och att den kan lira 360 spel men är 95% säker på att den kan göra det. Vore lite drygt annars eftersom jag äger över 70spelst 360spel

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om man får tro ryktena på nya Xbox, så har de inte en shared memory architecture, utan distributed memory architecture.
Dvs att de kommer även ha ett separat grafikminne (dock inte spec stort) med högre bandbredd för att motverka bandbreddsförlusten de får genom att använda DDR3 som system minne. Mer likt en PC alltså. Det är både för och nackdelar.

Dock så har jag hört att just i konsol branchen så föredrar åtminstonde programmerarna en delad minnes arkitektur.
Också lite roligt (om ryktet visar sig vara sant) är ju att både MS och Sony mimikerar varandra ifrån föregående generation

Xbox 360 -> Shared memory
Ps3 -> Distributed memory

nja, så ironiskt är det inte riktigt. MS går från delat minne + buffer till detsamma fast lite större.

Sony går från delat minne med dubbelfilig motorväg mellan + ingen buffer till enbart motorväg som minne i princip.

Xboxen kommer tvingas använd sitt bufferminne som en busshållplats för allt långsamt DDR om spelen utformas på ett vis som gör både mycket utbyte och statisk åtkomst, PS4 kommer tvingas hålla mer minne statiskt för åtkomst då dess visserligen mycket snabbare GDDR-minne har högre åtkomsttider än Xboxens långsammare.

tror det jämnar ut sig i stort sett på multipel, PS4 kommer ha fördel på direktutvecklade, samma som i nuvarande generation alltså.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint