Asus satsar på routrar för trådlöst nätverk 802.11ac upp till 1,3 Gbps

Permalänk

Najs, om den presterar bra i tester så blir det kanske en sådan som ny AP hemma. Min gamla 655:a börjar kännas extremt slö så pass att man undviker trådlöst i lägenheten till fördel för trådat. Sen är jag ju i stort behov av 5GHz med tanke på att jag hittar inte mindre än 82 2.4GHz nätverk i min lägenhet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuffsiPluffsiDoo:

Min AC66U har inte strulat någonting alls för mig och jag har pillat i den nästan dagligen i över 2 månader nu.

AC standarden över 5Ghz frekvenserna går galet snabbt.
Vad många inte fattar är att de 1,3Gbps är inte praktisk hastighet öht, precis som N standardens praktiska hastighet inte är i närheten av 300mbps.

i själva verket så är den praktiska hastigheten runt 30-35Mbit/s på G standarden, ca 45Mbit/s på N standarden och jag har mätt upp precis över 100mbit/s på min AC66U xD

Det här stämmer inte.
Jag har fått upp cirka 100mbit över 802.11n, det har även andra som testat gjort.
Skulle också vilja se det benchmark där någon tillförlitlig fått ut några 35mbit över 802.11g, för det är över teoretisk max.

Alla wlan-hastigheter som nämns syftar inte på vad som går att få för överföringshastighet, utan hur mycket data som skickas genom luften. En stor del av datan i luften är overhead som behövs endast för wlan-länken. Alltså är siffror som 54mbit, 300mbit och liknande inte "upp till" vad som går att få ut, utan hur mycket som skickas genom radion.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bra att det blir snabbare, men kommer inte kunna ersätta ett kablat Gb nät, varken i hastighet eller tillförlitlighet.
Men självklart bra för alla rörliga mobila enheter man har, eller snarare kommer ha når det mesta får denna standard.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min Asus RT-N66U ger mig maxhastigheten på min 100/100 lina. Använder 802.11n över 5ghz. Den kan också streama FullHD till min Samsung D8000 trådlöst, osäker på vilken hastighet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bra att det blir snabbare, men kommer inte kunna ersätta ett kablat Gb nät, varken i hastighet eller tillförlitlighet.
Men självklart bra för alla rörliga mobila enheter man har, eller snarare kommer ha når det mesta får denna standard.

Jag ser det mer som att när det kommer över 100mbit finns det inte någon anledning att använda USB-minnen eller 100mbit-nät för enklare överföringar.
Vid tillräcklig överföringshastighet är det tveksamt om det känns värt att koppla in en 1gbit-kabel.

Men för saker som kräver en stabil, låglatens-överföring med rejäl bandbredd kommer det aldrig finnas några alternativ till kabeln.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det hade varit trevligt med ett nytt test. Dlink 655 säljs än men det har kommit bra mycket bättre enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vad har ni för problem med RT-AC66U?

För att få igång Usb-modemet måste jag starta om eller flera gånger samt ibland dra ur och sätta i modemet tills det funkar. Ibland hittar den inget alls och ibland vill den bara inte. Fast när det väl funkar, då funkar det Dessutom hittar den inte min externa hårddisk överhuvudtaget (Zendisk 500gb). Trafikräknaren visar på tok för lite, dock inget jätteviktigt. Jag har inte provat med de senaste drivrutinerna pga. att jag inte hittar nåt som verkar åtgärda just dom problemen i uppdateringen.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Intressant, med tanke på att jag typ aldrig sett att man får ut mer än 10MB/s på ett N trådlöst nätverk , vilket borde motsvara 100MBIT trådlöst igentligen.

Har en RT-N65U och får ofta 15-16MB ner när jag laddar torrents. Trådlöst via n på 5 bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Har en RT-N65U och får ofta 15-16MB ner när jag laddar torrents. Trådlöst via n på 5 bandet.

Det är ju ett comhem router/Modem så vad mer kan man begära , får ut bra trådat iaf

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av destoxes:

För att få igång Usb-modemet måste jag starta om eller flera gånger samt ibland dra ur och sätta i modemet tills det funkar. Ibland hittar den inget alls och ibland vill den bara inte. Fast när det väl funkar, då funkar det Dessutom hittar den inte min externa hårddisk överhuvudtaget (Zendisk 500gb). Trafikräknaren visar på tok för lite, dock inget jätteviktigt. Jag har inte provat med de senaste drivrutinerna pga. att jag inte hittar nåt som verkar åtgärda just dom problemen i uppdateringen.

Har du provat FW Version 3.0.0.4.270? Vi uppdaterar hela tiden stödet för USB-modem och i detta firmware har det gjorts flera uppdateringar. Ang externa disken så måste jag fråga om du använt ett filformat som routern har stöd för?

Permalänk
Medlem

Trevligt att wifi bara blir snabbare och snabbare, men jag tycker ändå bättre om kablar. Då vet jag att jag har lika bra anslutning var jag än är i huset.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Skrivet av kinc:

Har du provat FW Version 3.0.0.4.270? Vi uppdaterar hela tiden stödet för USB-modem och i detta firmware har det gjorts flera uppdateringar. Ang externa disken så måste jag fråga om du använt ett filformat som routern har stöd för?

Tjena!

Kul att se ASUS representerat på forumet (ni har säkert varit har jättelänge men kul att se er aktivt kommentera artiklar, som ni säkert också gjort ett tag men första gången jag ser det).

Fråga: När kommer 802.11ac USB-adaptrar med USB 3.0 för de närvarande med USB 2.0 gör ju att hastigheten man kan få ut med 802.11ac är begränsad?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Har du provat FW Version 3.0.0.4.270? Vi uppdaterar hela tiden stödet för USB-modem och i detta firmware har det gjorts flera uppdateringar. Ang externa disken så måste jag fråga om du använt ett filformat som routern har stöd för?

Vilka USB-modem stöds av Asus routrar, mailade Telenor, dom hade ingen aning, mailade även Assus men dom visste inte heller konstigt nog, så blir tvungen att passa på och fråga här, vill ju ogärna köpa router för +2000kr & binda upp mig för modem+abb som kanske inte fungerar. Telenor använde tydligen modemet ZTE MF821D, funkar till nuvarande AC maskin och kommande AC maskiner?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av TheSwede86:

Tjena!

Kul att se ASUS representerat på forumet (ni har säkert varit har jättelänge men kul att se er aktivt kommentera artiklar, som ni säkert också gjort ett tag men första gången jag ser det).

Fråga: När kommer 802.11ac USB-adaptrar med USB 3.0 för de närvarande med USB 2.0 gör ju att hastigheten man kan få ut med 802.11ac är begränsad?

I samband med att vi släpper nytt i Q3 släpper vi även USB-AC56 som använder USB 3.0. Men berätta inte för något att jag har sagt det

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av JesperA:

Vilka USB-modem stöds av Asus routrar, mailade Telenor, dom hade ingen aning, mailade även Assus men dom visste inte heller konstigt nog, så blir tvungen att passa på och fråga här, vill ju ogärna köpa router för +2000kr & binda upp mig för modem+abb som kanske inte fungerar. Telenor använde tydligen modemet ZTE MF821D, funkar till nuvarande AC maskin och kommande AC maskiner?

ZTE MF821D vet jag att vi tyvärr inte testat ännu och kan därför inte svara på om det fungerar eller ej. Många ISP använder unika versioner av modem som mer eller mindre särskiljer sig. Därför är det mycket svårt för oss att tillhandahålla en lista på vilka som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Det här stämmer inte.
Jag har fått upp cirka 100mbit över 802.11n, det har även andra som testat gjort.
Skulle också vilja se det benchmark där någon tillförlitlig fått ut några 35mbit över 802.11g, för det är över teoretisk max.

Alla wlan-hastigheter som nämns syftar inte på vad som går att få för överföringshastighet, utan hur mycket data som skickas genom luften. En stor del av datan i luften är overhead som behövs endast för wlan-länken. Alltså är siffror som 54mbit, 300mbit och liknande inte "upp till" vad som går att få ut, utan hur mycket som skickas genom radion.

35Mbit är inte över G-standarden (54 Mbit), men sällsynt i praktiken.
Tror jag såg test på någon afterburner-historia som klarade det, men då krävdes både router/ap och kort med stöd för det.
Normalt är snarare 20-25MBit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

ca 20-25mbit för mig över 802.11g och runt 100mbit över 802.11n är rätt normalt.
Skulle nog gissa att man i bra förhållanden kanske kan få ut 3-400mbit över 802.11ac så det borde räcka för dom flesta.
Däremot så är det väl kortare avstånd med ac så på längre avstånd kanske det inte blir så mycket snabbare.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Det här stämmer inte.
Jag har fått upp cirka 100mbit över 802.11n, det har även andra som testat gjort.
Skulle också vilja se det benchmark där någon tillförlitlig fått ut några 35mbit över 802.11g, för det är över teoretisk max.

Alla wlan-hastigheter som nämns syftar inte på vad som går att få för överföringshastighet, utan hur mycket data som skickas genom luften. En stor del av datan i luften är overhead som behövs endast för wlan-länken. Alltså är siffror som 54mbit, 300mbit och liknande inte "upp till" vad som går att få ut, utan hur mycket som skickas genom radion.

Ok. Om du fått uppemot 100mbit på N standarden så har jag fått 30+mbit på G standarden, praktisk hastighet. Works for you?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av LuffsiPluffsiDoo:

Ok. Om du fått uppemot 100mbit på N standarden så har jag fått 30+mbit på G standarden, praktisk hastighet. Works for you?

Jag testade lite snabbt hemma med Bredbandskollen i samband med en ombyggnation av nätverket. Konfigurationen är en stationär dator med Atheros Broadcom WLAN till Asus RT-N66U och vidare till BBB 100 Mbps "fiber".

Edit: Nätverkskortet är från Broadcom

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

http://i.imgur.com/8IDlAVi.jpg

Jag testade lite snabbt hemma med Bredbandskollen i samband med en ombyggnation av nätverket. Konfigurationen är en stationär dator med Atheros WLAN till Asus RT-N66U och vidare till BBB 100 Mbps "fiber".

0ms över trådlöst hävdar den också, tyvärr kan jag inte ta detta resultat som fakta då en väldigt relevant faktor inte är realistisk öht.
Men sure, korta avstånd o bra utrustning kan man få rätt schysst hastighet över N standarden också.

Permalänk

Ja är väl ingen som hävdar att man får 100mbit genom flera betongväggar i andra sidan lägenheten men rummet brevid med någorlunda sikt så är det inte svårt komma upp i 100mbit.
0ms är inte så konstigt då han antagligen sitter i Stockholm och bor i princip granne med mätservern.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det börjar ta sig rejält för Asus nu. Det får nog bli en sådan när min DIR-655 ger upp.

Sitter själv på en stadig 655, men värstigen blir det inte tills ASUS fixat VPN funktionerna.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det börjar ta sig rejält för Asus nu. Det får nog bli en sådan när min DIR-655 ger upp.

Haha, har exakt samma router och funderat på att uppgradera till en Asus router inom närmasten tiden, blir nog någon av dessa

Permalänk
Medlem

Kommer tredjeparts-firmware som exempelvis Tomato (Shibby) fungera på även den här versionen av Asus routrar? Har använt min Asus RT-N16 med Tomato i ett par år nu och varit väldigt nöjd med det.

Permalänk

Kommer väl säkert förr eller senare smo det brukar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

just nu är Asus wlan routers de bästa på marknaden.
Jag kommer aldrig välja något annat

På 10 år och att ha gått igenom wlan routers från varenda tillverkare så har jag aldrig haft en så bra, så stabil, så perfekt router som min Asus RT-N56U.

Och så köpte farsan en RT-N66U han kunde inte heller vara nöjdare. Skickade till mig, "jag har aldrig problem med internet längre, behöver inte störa dig mer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

just nu är Asus wlan routers de bästa på marknaden.

Nåja, linksys och apple är likvärdiga på N-nät. I stort sett ingenting har stöd för AC än så nyttan är begränsad än så länge.
Osäker på netgear, deras värsting kanske hänger med också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Netgear routers har alltid funkat bra för mig och dom flesta stöder alternativ som DD-WRT bla.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Kan någon ge något tips på en ny router?
Jag ska flytta till ett 3 lägenhetshus (trä). Och vi delar på inkommande internet. Han jag tar över lägenheten ifrån tar dock med sin router som de använder så jag tänkte köpa en ny och ta dit.
De jag har nu är den äldre DIR655. tror den heter 635 eller något. Därför funderade jag på en 655. Men de har ju några år på nacken :s Så vad finns det annat för bra? (till hyffsat pris)
EDIT: Både kabel och trådlöst kommer användas.

Kan tillägga att jag är lite skrämd för netgear från min första router. Fick starta om den jääämt.. Men de kanske är bättre nu!?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer det ta denna gång för att ratificera standarden och inte hålla på med drafts och skit. N var ju nog problematiskt under flera år.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.