Permalänk
Medlem

Throughput med Inteno fg500?

Skulle någon vänlig skäl kunna testa throughputen på inteno fg500 enligt alla konstens regler. Pågång att byta till den i vår BRF och undrar om den faktiskt kan fungera och routa 1Gbit...

Permalänk
Vila i frid

Hm, den har en dual core Broadcom 6818 i 400 MHz som cpu vilket bör landa på ca 300/300 med många NAT'ningar.

Köp istället en separat fiberconverter och en separat router. Jag skulle föreslå en mini-ITX med en i5 körandes två Intel gigabit LAN-kort och pfSense som routermjukvara dvs prylar som pallar för många samtidiga anslutningar i realtid över lång tid - om det är snålt med investeringspengar. Den klarar gigabit. Köper ni en konsumentrouter lär ni räkna med att behöva starta om den rätt ofta när (inte om) den hänger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hm, den har en dual core Broadcom 6818 i 400 MHz som cpu vilket bör landa på ca 300/300 med många NAT'ningar.

Köp istället en separat fiberconverter och en separat router. Jag skulle föreslå en mini-ITX med en i5 körandes två Intel gigabit LAN-kort och pfSense som routermjukvara dvs prylar som pallar för många samtidiga anslutningar i realtid över lång tid - om det är snålt med investeringspengar. Den klarar gigabit. Köper ni en konsumentrouter lär ni räkna med att behöva starta om den rätt ofta när (inte om) den hänger sig.

jag ringde faktiskt Inteno idag...och dom talade om att den kunde routa sammanlagt 2.5Gbit (en del upp och endel ner) och att NAT och routing var iprincip samma sak och inte tog så mycket bandbredd i anspråk...

blev lite misstänksam som ni kanske förstår och skulle därför vilja ha den testad...

PS. Vi får inte glömma att lösningen ska passa hela föreningen. Jag sitter ju i styrelsen och ska fixa det så smidigt det bara går för dem....