Vart hittar jag XMP profilen för mina minnen?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag XMP profilen för mina minnen?

Jag har köpt begagnade 4x4 corsair vengeance cl9 lp minnen och mitt moderkort klarar antagligen inte av xmp.
Har inte hittat något om XMP i bios iallafall och nu undrar jag om jag kan hitta inställningarna någonstans på nätet så jag kan fixa allt manuellt.
Vet om att timings ska vara på 9-9-9-24 men det finns så många fler inställningar att göra som jag inte har så stor koll på.

Mitt moderkort: GIGABYTE GA-MA790GPT-UD3H
Mina minnen: CML16GX3M4A1600C9

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Vila i frid

Klarar ditt moderkort själv inte av att impla XMP är det inte lönt att mecka själv. Minneshastigheten inverkar mindre än en enda ynka procent av systemets totalprestanda - vilket gör att jag alltid köper de billigaste minnena och lägger mina pengar på annat kul istället.

Permalänk
Hjälpsam

Om du bara väljer 1600MHz i BIOS för memory speed (har inte kollat din manual) så bord resten lösa sig själv med tanke på att 1,5v är standard för DDR3 och de är inställda på CL9 default så borde allt vara rätt. Är den stabil därefter så är det fire n forget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du bara väljer 1600MHz i BIOS för memory speed (har inte kollat din manual) så bord resten lösa sig själv med tanke på att 1,5v är standard för DDR3 och de är inställda på CL9 default så borde allt vara rätt. Är den stabil därefter så är det fire n forget.

Resten löser inte sig själv om jag ställer in minnena på 1600mhz för då tror moderkortet att cl11 är bäst att köra på.
Jag har ändrat det till 9-9-9-24 i 1600mhz och det verkar fungera men det finns lite fler inställningar att ändra faktiskt som antagligen moderkortet har ännu en gång valt sämre än vad minnena är gjorda för.

Minnena heter ju cl9, betyder det cl9 i 1333mhz eller cl9 i 1600mhz?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Justin91:

Resten löser inte sig själv om jag ställer in minnena på 1600mhz för då tror moderkortet att cl11 är bäst att köra på.
Jag har ändrat det till 9-9-9-24 i 1600mhz och det verkar fungera men det finns lite fler inställningar att ändra faktiskt som antagligen moderkortet har ännu en gång valt sämre än vad minnena är gjorda för.

Minnena heter ju cl9, betyder det cl9 i 1333mhz eller cl9 i 1600mhz?

Det innebär CL9 i 1600MHz.

Lustigt, om man bara ställer om hastigheten manuellt brukar timings och spänningar hålla sig kvar på SPD-värdena.

Om du använder dv olika benchmarkprogram finns det risk att du faktiskt kan mäta en minimal skillnad mellan CL9 och CL11, men troligen märker du ingen skillnad alls

Det är trevligt att köra minnen som de är avsedda så klart, men inte hela världen vilken CAS Latency som man kör på.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det innebär CL9 i 1600MHz.

Lustigt, om man bara ställer om hastigheten manuellt brukar timings och spänningar hålla sig kvar på SPD-värdena.

Om du använder dv olika benchmarkprogram finns det risk att du faktiskt kan mäta en minimal skillnad mellan CL9 och CL11, men troligen märker du ingen skillnad alls

Det är trevligt att köra minnen som de är avsedda så klart, men inte hela världen vilken CAS Latency som man kör på.

Ska jag ställa om allt enligt SPD-värdena ifall om jag vill köra dom som det är avsedda för?
Jag upptäckte i Hwinfo förresten att det körs i 1.6v, är det normalt eller hur ska jag ändra det i mitt bios?
Finns ingen inställning för volt till minnena vad jag vet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

XMP är bara för intel vad jag vet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hjälpsam

SPD på CML16GX3M4A1600C9 om jag inte missminner mig är 9-9-9-24 1333MHz 1,5V. Det enda som skall behöva göras är att ställa upp hastigheten till 1600MHz, timingen och spänningen skall vara som angett.

I BIOS, under M.I.T. fliken kan du justera DDR3 Voltage Control och spika den till 1,5v om du så önskar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

SPD på CML16GX3M4A1600C9 om jag inte missminner mig är 9-9-9-24 1333MHz 1,5V. Det enda som skall behöva göras är att ställa upp hastigheten till 1600MHz, timingen och spänningen skall vara som angett.

I BIOS, under M.I.T. fliken kan du justera DDR3 Voltage Control och spika den till 1,5v om du så önskar.

Leta mig fram till DDR3 Voltage Control och där går det bara att höja volten inte sänka.. pröva med 1333mhz men det är fortfarande inställt på 1.6v...
Och nu plötsligt tycker bios att autoinställningarna ska vara 1600mhz med cl11...
Hjälp mig få ner volten!

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

flasha nytt BIOS om det finns är väl det enda som skulle kunna hjälpa din min-voltsgräns.

Annars, du kan se den mesta infon om dina minnen i CPU-Z om du vill ha ut datan på de olika SPD-stegen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

flasha nytt BIOS om det finns är väl det enda som skulle kunna hjälpa din min-voltsgräns.

Annars, du kan se den mesta infon om dina minnen i CPU-Z om du vill ha ut datan på de olika SPD-stegen.

Jo fast jag har inte dualbios vad jag vet, vad ska jag göra om flashningen misslyckas? Tror inte att jag har någon resetknapp precis.

Edit: Cpu-Z ser ingen info om mina minnen utom hur mycket minne det är installerat.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Hjälpsam

Ingen fara med 1,6v, finns ingen anledning att vara nervös för spänningar under 1,65v.

Om du får dem till 1600MHz och CL 9-11 och spänning 1,5 - 1,6v så är det helt OK. Du kommer inte märka någon skillnad.

Generellt så ger högre spänning mer stabilitet, men kan dra lite mer ström och avge lite mer värme. 1,6v är fullt inom all normala ramar för DDR3 dock.

Om du absolut vill få till det precis "som det skall vara" så kan en BIOS update som sagt vara en idé. Personligen undviker jag att uppdatera BIOS om det absolut inte behövs av en eller annan anledning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ingen fara med 1,6v, finns ingen anledning att vara nervös för spänningar under 1,65v.

Om du får dem till 1600MHz och CL 9-11 och spänning 1,5 - 1,6v så är det helt OK. Du kommer inte märka någon skillnad.

Generellt så ger högre spänning mer stabilitet, men kan dra lite mer ström och avge lite mer värme. 1,6v är fullt inom all normala ramar för DDR3 dock.

Om du absolut vill få till det precis "som det skall vara" så kan en BIOS update som sagt vara en idé. Personligen undviker jag att uppdatera BIOS om det absolut inte behövs av en eller annan anledning.

Ja jag får dom till 1600mhz med cl9 och övriga SPD inställningar dock med 1.6v.
Kanske går att kräma på med bättre timings med tanke på att jag kör med för mycket volt?

Gör gärna en biosuppdatering bara jag vet hur jag ska gå tillväga om något går snett.

Edit: Såg det nu att jag har dualbios enligt gigabytes hemsida, då är det väl safe att uppdatera? ^^

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

hmm, det borde CPU-Z göra. Jag tänkte att du kunde kollat vad minnena rapporterar för latency osv. för och se om den delen funkar som det ska eller om bios antar ett värde. Men eftersom du inte får nåt så låter det som att SPD:n inte går fram till BIOS.

Flasha! if brick, köp nytt

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

hmm, det borde CPU-Z göra. Jag tänkte att du kunde kollat vad minnena rapporterar för latency osv. för och se om den delen funkar som det ska eller om bios antar ett värde. Men eftersom du inte får nåt så låter det som att SPD:n inte går fram till BIOS.

Flasha! if brick, köp nytt

Har ej pengar att köpa nytt annars hade jag gjort det med en gång.. Cpu-Z ser i stort sett ingenting och jag tror det beror på att den inte har stöd för det moderkortet jag har. HwInfo ser ju SPDvärdena osv.

Mitt bios rapporterar ju SPDvärdena åt mig också fast jag vet inte om det stämmer riktigt. Det är cl9 iallafall på det värdena.

Edit: Uppdaterat till senaste stabila bios men samma problem är kvar. Finns bara en beta bios att testa nu men det är jag inte så säker på om jag vill göra..

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1