Permalänk
Medlem

Stock kylaren till i7 3770

Hej,
Jag kommer inte överklocka och har valt en i7 3770 ivy bridge utan K för att jag kommer syssla med virtualiserade miljöer... och spela

1. Kan man köra på den CPU-kylaren som följer med processorn eller sliter man på processorn för att den kylaren är för dålig?
2. Det finns gråa ytor under kylaren, är det någon slags kylpasta? Ska man ha någon extra kylpasta mellan kylaren och processorn?
3. Går det att byta CPU-kylare på något enkelt sätt efter man kört med den som följde med processorn eller sitter den fastklistrad? Eller blir det krångligt att få bort rester utav kylpasta när man ska byta?

Lite övrig info:
Har ett Fractal Design R4-chassi för jag ville ha en hyffsat tyst dator. Men den kanske inte blir så tyst iom att jag har ett ganska högljutt grafikkort: "Gigabyte GeForce GTX 680 Super Overclock HDMI DisplayPort Dual-DVI 2GB"

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

1. Man kan köra på den som följer med utan större temperaturproblem. Om den skulle slita på processorn så tror jag inte att Intel skulle inkludera den. Om du vill ha det tystare är dock en tredjepartskylare att föredra.

2. Det gråa är kylpasta och man behöver och bör inte lägga till mer och man använder den kylaren.

3. Det du behöver göra är att lossa på pinsen och köra med en mikrofibertrasa och 99%-alkohol på processorn några gånger för att få bort kylpastan. Inte svårt alls.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jättetacksam för svaren.

3.4 GHz går den i som standard men sen finns det nån inbyggd Intel® Turbo Boost Technology som ska göra att den går i 3.9 GHz. Stock kylaren pallar det också eller?

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reenhilm:

Jättetacksam för svaren.

3.4 GHz går den i som standard men sen finns det nån inbyggd Intel® Turbo Boost Technology som ska göra att den går i 3.9 GHz. Stock kylaren pallar det också eller?

Ja.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Stock kylaren låter dock en del vi fullbelastning, så rekommenderar att köpa en ny! Har dock inte gjort det själv än, men ska inom inte en allt för lång framtid hoppas jag

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black