ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem

kommer aldrig handla på clickok, vart lite små intresserad, men nee de verkar helt oseriösa..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Du inser att TS åtgärdade det strax efter att någon bad honom dela upp texten va? Dvs för över en vecka sedan...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från otrevligt offtopic*

Håll er till ämnet och lägg av med gruppangreppen. Personen ifråga är upplyst om trådens vändningar nu.

Forumregel 1, respekt och trivsel. Ni kan den, eller hur?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Bara vetskapen om vad man kan dras in i bara om man handlar hos er samt er bristande kompetens har nu fått mig att aldrig någonsin handla hos er framgent. Även om ni kan slingrar er som nog gör ovan så är det dumsnålt av er för ni lär förlora mer kunder och pengar av den här tabben än om ni vunnit målet och de stackars konsumenten tvingats betala den lilla mellanskillnaden. Vidrigt gjort måste jag säga.

TLDR: HANDA ALDRIG HOS DESSA SKURKAR!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte clickok har lagt en failsafe på butiken. Det är ju viktigare än lås på dörren.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Intressant. Efter att prisskillnaden kom fram har jag lite större förståelse för ClickOks agerande. Men man borde nog ha gett upp långt tidigare. Alla förlorar på sånt här trams.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas tillräckligt många håller sig borta från ClickOK så det märks i deras försäljning. Då kanske ägarna lär sig att det är bättre att driva företag där man inte försöker bryta avtal och lura kunden. Vem vet hur stort skuggtalet är? Hur många vågar gå till rätten när ett företag hotar med det och Kronofogden skickar kravbrev? Detta kan ha förekommit systematiskt från ClickOKs sida men att detta är första gången någon vågade ta det till domstol och inte bara betala mellanskillnaden eller lämna tillbaka varan.

Jag skulle inte våga ta chansen att behöva bråka för att spara några kronor. Mycket bättre att betala de där extrakronorna och handla från en riktig butik istället för en butik som sysslar med sådana här bedrägerier.

Permalänk

Intressant fall! verkligen intressant!

Halt sjukt att de har pu*g nog att begära extra betalt efter det att du redan betalat för varorna, helt sjukt!

Tack för delningen, Tror jag håller mig till att köpa allt jag vill ha från ett stabilt företag som NetOnNet Ett sjukt Seriöst och stabilt företag

Permalänk
Medlem

Bästa och värsta jag läst på SweC någonsin.

Kudos till TS för att han stod på sig igenom hela processen, många andra hade nog aldrig orkat.

Antar det bara är att spamma dåliga betyg om Click.OK på Prisjakt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spamma dåliga betyg på Prisjakt har folk redan gjort, och nu skrattar ClickOK gott, eftersom Prisjakt systematiskt städar bort alla negativa omdömen. ClickOK har aldrig framstått så bra på Prisjakt som de gör just nu...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Detta är mkt enkelt, man handlar INTE hos Click OK! punkt slut, och jag tackar för upplysningen om deras förfaranden så det spelar ingen roll om deras varor är i princip gratis, jag kommer ALDRIG att handla en pryl hos dem.

Click är INTE OK!

/7an

Visa signatur

Mac!

Permalänk

Kan nån förklara varför prisjakt tar bort alla dåliga omdöme på ClickOk, även dem som inte har med rättegången att göra? Betalar ClickOk nåt extra för att prisjakt ska ta bort dem?

Permalänk
Medlem

Men hur kan dom vara så dumma o bråka om några hårddiskar på detta sättet det fattar ju inte jag alls, känner ni varann sen förr o det är nåt grollmed i leken eller? Hoppas inte.. Hur som hellst så där får man inte göra det är sjukt.....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennieBoy91:

Kan nån förklara varför prisjakt tar bort alla dåliga omdöme på ClickOk, även dem som inte har med rättegången att göra? Betalar ClickOk nåt extra för att prisjakt ska ta bort dem?

När Prisjakt får en anstormning av uppenbart felaktiga negativa omdömen (Felaktiga eftersom man ska lämna omdömen om personliga erfarenheter, och inte någon annans erfarenheter, man läst om någonstans.) så plockar de bort dem, och även korrekta negativa omdömen ryker med "av bara farten". ClickOK, är, precis som alla andra butiker med en knapp som länkar till varan i deras e-shop, betalande kunder hos Prisjakt, och prisjakt är därför måna om att ge butikerna en så "rättvis" bedömning som möjligt. (Tidvis läser man om att Prisjakt mot extra ersättning kan ta bort negativa omdömen, men jag har inget belägg för att det skulle ha skett.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har varit i clickok "butik" och hämtat ut prylar till min RC helikopter. Maken till kaos har jag aldrig sett någonstans, skräp, papper överallt. Har aldrig handlat därifrån igen och efter denna tråd, aldrig någonsin i framtiden heller.

Permalänk

Här kommer, bland annat, en uppdatering från mig.

Den 1:a april skriver ClickOk ett inlägg i denna tråd där de ger sin syn på saken. Inlägget har nummer 318 och finns direktlänkat från mitt första inlägg, starten av tråden.
ClickOk angav att offentlig ursäkt var skickad till mig i dagarna. Jag har inget hört från ClickOk sedan rättegången hölls den 11 februari 2013, förutom deras inlägg i denna tråd.

Jag har fått veta att det finns flera som frågat ClickOk varför de inte lät ARN. Allmänna Reklamationsnämnden, utreda ärendet. ClickOk har inte besvarat denna fråga, vad jag känner till.
Jag kan ge en möjlig förklaring.

Antag att ARN hade fått utreda ärendet och kommit fram till samma sak som Göteborgs Tingsrätt gjorde. ClickOk accepterar inte utfallet och väljer att driva ärendet vidare. Under sådana omständigheter skulle ClickOk hamna på Råd & Röns så kallade "Svarta Lista".

http://www.radron.se/svarta-listan/

För att undvika att hamna på Råd & Röns "Svarta Lista" valde ClickOk att driva ärendet vidare till Kronofogden innan ARN hann ta ett beslut. I och med att Kronofogden fått ärendet är ARN tvingade att avvisa att utreda ärendet. Skälet är att ARNs beslut är rekommendationer medan ett utslag hos Kronofogden är beslutande.

Varför krävde ClickOk att ARN skulle lägga ned ärendet redan när det inleddes, med beskedet att de inte ansåg att ARN hade med saken att göra?
Jag kan enbart spekulera i detta och det är att ClickOk förmodligen trodde att ARN inte skulle besluta till deras fördel. Sannolikt kände ClickOk sig osäkra på att få rätt och ansåg sannolikt att en dom i Tingsrätten skulle vara betydligt säkrare till deras fördel.
Det kan också var så att de tänkte att ett krav från Kronofogden skulle innebära ett slut i denna tvist. Många är rädda för Kronofogden, vilket jag förstår. Det kan bli mycket problem om man hamnar hos KFM.

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att prata med personalen hos KFM. Jag fick mycket matnyttig information av dem i tvisten med ClickOk.

Skrivet av mungo_skata:

Intressant. Efter att prisskillnaden kom fram har jag lite större förståelse för ClickOks agerande. Men man borde nog ha gett upp långt tidigare. Alla förlorar på sånt här trams.

Jag handlade varor den 31 juli 2012 för sammanlagt 1751 kronor.
Den 2 augusti meddelar ClickOk mig att deras leverantör höjt priset till dem denna dag. Dagspriset är den 2 augusti 8431 kronor.

Mellanskillnaden denna dag: 6680 kronor.

Den 20 augusti får jag faktura från ClickOk. Beloppet på fakturan är 10480 kronor. Någon reducering för köpeskillingen den 31 juli 2012 finns inte.
Mellanskillnaden är nu 10480 kronor. ClickOk begär således 3800 kronor mer när fakturan kommer mot den mellanskillnad som presenteras den 2 augusti.

När ARN får ärendet är beloppet på fakturan, 10480 kronor, ClickOks inköpskostnad, enligt ClickOk själva. ClickOk hävdar att "marknadspriset" på varorna uppgår till 10 gånger mer än jag betalade, d.v.s. 15380 kronor.

Gällande prisskillnaden så är frågan vilken prisskillnad som gällde, eftersom ClickOk ändrade beloppet under tvistens gång.

Slutligen, ClickOk förnekar kategoriskt att de aldrig skickat en orderbekräftelse till mig. Att det står "Härmed bekräftar vi din order" innebär, enligt ClickOk, inte någon orderbekräftelse. ClickOk hävdar att eftersom ordet "orderbekräftelse" aldrig använts har någon sådan inte skickats.
Jag har letat upp ebrevet som ClickOk skickade mig med orderbekräftelsen. I ämnesraden står det "Orderbekräftelse". För att bevisa detta visar jag här hur ebrevet ser ut.

Åge

P.S. Redigeringen är tillägget av bilden ovan. D.S.

Permalänk
Skrivet av Fear:

känner ni varann sen förr o det är nåt grollmed i leken eller?

Nej, jag känner inte någon hos ClickOk och har aldrig träffat någon av dem förrän vi möttes upp i Göteborgs Tingsrätt.
Jag har aldrig tidigare handlat från ClickOk. Det här var en ny erfarenhet för mig.

Åge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbreeze:

Hur snyggt är det att utnyttja ett uppenbart tryckfel, och lägga en stororder med ett gäng kompisar?

Det är ganska uppenbart att TS köpte i god tro. Hade gjort samma sak själv. Men hur snyggt är det som företag att dels "hitta felet" när killen har redan betalat och kräva att de ska sända tillbaka diskarna alt. betala tre OLIKA (och helt astronomiska summor i jämförelse till värdet) summor? Summan på 10 diskar med "marknadspris" skulle hamna på omkring 4000-5000 kr. Inte över 10 tusen.

Skrivet av lolight:

Jo, jag tror faktisk att butiken har rätten att kräva mer, detta om det uppenbarligen har blivit fel. Lagarna är skrivna, mycket så att de skyddar företag. Fast i detta fallet är det nog för att skydda mot konkurs. Sedan att de oftast inte kan hävda detta om det är en mindre summa är en annan sak. Dvs under 10 000 kr eller så.

Men nu ser inte lagen ut så... Butiken har inte rätt att kräva ett öre mer när personen i fråga har hämtat ut produkten och därav ingått ett avtal och dessutom valt att ange tre olika summor vid tre olika tillfällen.

Skrivet av runeman:

Från "Om Oss" på clickok.se:

"ClickOK.se drivs av företaget ClickOK HB. Företaget grundades i januari 2006 av 3 entreprenörer med en vision om att kunna erbjuda data och mediaprodukter till ett förnuftiga priser och med en exceptionell service till sina kunder."

"Vi jobbar activ med följande varumärke: [logotyper från några företag]"

en datorbutik som erbjuder data eller möjligtvis dataprodukter och som jobbar activ. jag svämmar över av förtroende!

Som Pixmania med andra ord. Eller vänta... De snor ju användarvillkoren från Webhallen ist..

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Har skummat igenom tråden och har än så länge inte lyckats hitta en enda länk till bevis på att det har inträffat och har inte heller hittat några artiklar på varken GP eller Råd och Rön. Kan någon länka lite bevis?

Det lustiga är att han faktiskt har framfört domsnummer och dessutom har han även angivit exakt sida till artiklen i råd och rön. Det är bara du som verkar ha missat det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Eftersom ärendet är klart finns det inga tvivel på att TS fått rätt enligt lagen, men det finns ju en moraliskt dilemma i historien också där trådskrivaren har fått ett värde som han blev meddelad var helt felaktigt, han fick chansen att göra rätt för sig eller skicka tillbaka men valde en helt annan väg.

Någon, i detta fall clickok, kommer att få betala mellanskillnaden och TS har i sin ägo ett antal diskar som betalats av någon annan, moraliskt rätt ? Naturligtvis inte, rätt enligt avtalslagen, ja uppenbarligen.

Tyvärr verkar många (inga?) förstå vad moral är nuförtiden och det skulle behövas kurser i det i grundskolan men det är en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Nu var ju priset inte inte direkt "förbluffande lågt" eftersom tillverkaren ifråga blivit uppköpte och de gamla diskarna slumpades iväg hos flera butiker/leverantörer som jag förstått det. Men det tyckte inte clickok var ok, eftersom deras pris tydligen hanteras av deras leverantör, de ville väl kanske tjäna en rejäl slant på
eventuella kunders ovetskap? Då kan man ju alltid hävda att leverantören hade fel, vilket de alltid kör med..

Enda som bör lära sig om moral är ClickOK och deras fulknep de alltid kör, bara att kolla inlägg gällande dem.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Grattis, du vet inte vad du pratar om eller vad du svarar på.

ja tyckte de vart helt rättfärdigat svar.. men men

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjobb..:

Tyvärr verkar många (inga?) förstå vad moral är nuförtiden och det skulle behövas kurser i det i grundskolan men det är en annan tråd.

Du kan väl skriva ihop något förslag till skolverket då du verkar sitta på facit redan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjobb..:

Eftersom ärendet är klart finns det inga tvivel på att TS fått rätt enligt lagen, men det finns ju en moraliskt dilemma i historien också där trådskrivaren har fått ett värde som han blev meddelad var helt felaktigt, han fick chansen att göra rätt för sig eller skicka tillbaka men valde en helt annan väg.

Någon, i detta fall clickok, kommer att få betala mellanskillnaden och TS har i sin ägo ett antal diskar som betalats av någon annan, moraliskt rätt ? Naturligtvis inte, rätt enligt avtalslagen, ja uppenbarligen.

Tyvärr verkar många (inga?) förstå vad moral är nuförtiden och det skulle behövas kurser i det i grundskolan men det är en annan tråd.

Måste älska moralpredikanter.. Moralen i detta är att ClickOK faktiskt först inte hänvisar till att det är fel pris på hemsidan utan att "Priset har gått upp.." vilket i sig inte är någon orsak att kräva redan betalande kunder att hosta upp mer pengar. ClickOK väljer dessutom att höja priset vid varje faktura och dessutom hänvisar till att priset är 10ggr av det som TS betalat (vilket är allmänt absurt.. 1TB hårddiskar har inte kostat 1600:- på flera år.. inte ens vid översvämningarna i Thailand som ökade priset upp till tusenlappen). Vad inom moralens gränser har Åge egentligen brytit mot? Han betalade det pris som ClickON begärde. Moraliskt rätt? Självfallet.. Han betalade i god tro.

Sedan att du alltid så ädelt angerar som urtypen av den moraliska människan kanske borde ge ut kurser?
Slår vad om att folk kommer att köa utanför lokalen för att höra dina moraliska och fina uttalanden.

PS. Slår vad om att du gjort samma sak som Åge.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjobb..:

Eftersom ärendet är klart finns det inga tvivel på att TS fått rätt enligt lagen, men det finns ju en moraliskt dilemma i historien också där trådskrivaren har fått ett värde som han blev meddelad var helt felaktigt, han fick chansen att göra rätt för sig eller skicka tillbaka men valde en helt annan väg.

Någon, i detta fall clickok, kommer att få betala mellanskillnaden och TS har i sin ägo ett antal diskar som betalats av någon annan, moraliskt rätt ? Naturligtvis inte, rätt enligt avtalslagen, ja uppenbarligen.

Tyvärr verkar många (inga?) förstå vad moral är nuförtiden och det skulle behövas kurser i det i grundskolan men det är en annan tråd.

Skulle du med din överlägsna moral kunna förklara varför TS skulle betala mer för att säljaren ångrat sig och vill höja priset i efterhand?
Priset var inte orimligt lågt och dom hade dessutom chansen att annullera ordern. Istället skickar dom både orderbekräftelse och varor.

De enda som skulle behöva "göra rätt för sig" är ClickOk som orsakat en kund otroligt mycket besvär genom sitt agerande.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Bra gjort TS!

Om jag råkade ut för något liknande idag skulle jag garanterat våga mer efter att ha läste denna tråd!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Nu var ju priset inte inte direkt "förbluffande lågt" eftersom tillverkaren ifråga blivit uppköpte och de gamla diskarna slumpades iväg hos flera butiker/leverantörer som jag förstått det.

Du har missförstått. Priset var förbluffande lågt, som en direkt följd av felaktigt annonserat pris. ClickOK har inte kommenterat det, men troligtvis är det deras (och många andra butikers) robot som har fått ett felaktigt pris från grossistens sida och pushat det till webbshoppen. Att tillverkaren hade blivit uppköpt påverkade inte prisbilden, och har aldrig gjort när någon av de andra disktillverkarna blivit uppköpta. Det hade kanske påverkat prisbilden om tillverkaren hade gått i konkurs, men det är inte troligt, eftersom grossistledet hade fått stå för garantierna i alla fall.

Det är inte alls omöjligt att någon som beställde till det felaktiga priset i andra butiker fick sina diskar, och slapp utpressningsförsök, hot med fogden osv, men det bevisar bara att inte alla har lika taskig affärspolicy som ClickOK. Sånt här händer, och är inte det minsta konstigt. ClickOK reagerade troligen, och gjorde sak av det eftersom köpet gällde så stor volym. Man har helt enkelt velat ha "sina" pengar. TS har egentligen haft en jäkla tur, hade ClickOK från början till slut varit öppna med att priset blivit felaktigt för att en grossist listat fel pris, och en automat pushar fel pris till websidan är det mycket möjligt att man hade fått rätt, och TS hade varit tvungen att betala, eller häva köpet. (Han hade dock haft rätt att häva köpet. Troligen hade han dock blivit stående med sina rättskostnader. Eftersom butiken inte kan bevisa att TS uppsåtligen handlat till det fördelaktigt felaktiga priset är det inte troligt att han hade fått betala ClickOK's rättsliga kostnader dock.) Men jag anser fortfarande att det är direkt förkastligt att skicka krav på en betald & levererad vara. I min värld skulle ClickOK vänt sig till grossisten som listat det felaktiga priset, och fått dem till att vara med och dela på smällen, eller tagit den själv, eftersom de brustit i sin självkontroll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av bjobb..:

Eftersom ärendet är klart finns det inga tvivel på att TS fått rätt enligt lagen, men det finns ju en moraliskt dilemma i historien också där trådskrivaren har fått ett värde som han blev meddelad var helt felaktigt, han fick chansen att göra rätt för sig eller skicka tillbaka men valde en helt annan väg.

Någon, i detta fall clickok, kommer att få betala mellanskillnaden och TS har i sin ägo ett antal diskar som betalats av någon annan, moraliskt rätt ? Naturligtvis inte, rätt enligt avtalslagen, ja uppenbarligen.

Tyvärr verkar många (inga?) förstå vad moral är nuförtiden och det skulle behövas kurser i det i grundskolan men det är en annan tråd.

Du har antingen inte läst domslutet eller missförstått det.
Jag fick inte rätt enligt lagen. Det var inte jag som väckte åtal mot ClickOk och stämde dem i Tingsrätten. Det var ClickOk som väckte åtal mot mig och stämde mig i Tingsrätten.

ClickOks åtal mot mig ogillades. ClickOk hade inte stöd i lagen för sitt åtal.
Därmed prövar lagen inte mitt handlade.

Du anser att det är moraliskt rätt att väcka åtal utan att ha stöd för det enligt lag och genomföra en rättegång.
Du anser att det är moraliskt fel att betala för de varor man beställer och får levererade, enligt det utbud som gäller vid köptillfället.

Det kanske inte är enbart de som går i grundskolan som behöver kurser i vad moral är.

Åge

Permalänk
Medlem

För att inte nämna att:

ClickOKs första ursäkt var inte att de hade fel pris ursprungligen, utan att deras leverantör hade höjt priset, och i efterhand ville de ha ut mer pengar - något som en konsument verkligen inte ska gå med på.

Det är extremt stor skillnad på "vårt pris var fel när du köpte" och "vår leverantör har höjt priset efter att du köpte".
Det ena är moraliskt debatterbart, det andra (som gäller) är det verkligen inte.

Åge agerade rätt och behöver inte försvara sig moraliskt. Kan inte dom som bevisligen inte har en aning om vad dom pratar om, sluta skriva i denna tråden?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

ClickOKs första ursäkt var inte att de hade fel pris ursprungligen, utan att deras leverantör hade höjt priset, och i efterhand ville de ha ut mer pengar - något som en konsument verkligen inte ska gå med på.

Jag ser inte riktigt din poäng. Ur ClickOK's synvinkel är det samma sak. ClickOK's pris var felaktigt, eftersom deras leverantörs pris var felaktigt. Som jag har sagt ett flertal gånger har man varit förbannat korkad och gett sig på fel part i frågan, man skulle ha gått efter leverantören, och antingen krävt att denna levererade till det utsatta priset, eller åtminstone närmade sig det, istället för att jaga kunden. Extra spännande blir det eftersom ClickOK hävdar att de kontrollerar prisets korrekthet innan de "inte bekräftar" med en orderbekräftelse, och det därför är rimligt att ClickOK har beställt diskarna från sin leverantör medan denna fortfarande hade det felaktiga priset listat. Alternativet är att ClickOK helt enkelt ljudet, och att den självkontroll som påstås existera är helt obefintlig. Vilket för all del är sannolikt det med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fast det Minsc S2 skriver är ju sant och intressant.

ClickOk påstod väl aldrig att prissättningen var felaktig direkt, utan hävdade, som de gör med alla ordrar (väldigt seriös affärsmodell där), att leverantör höjt priset. Sedan började de köra med att priserna varit i Euro etc under rättegången som jag förstått det.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz