Frågor om lämpliga temperaturnivåer, kylpasta m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76829:

Jag brukar dutta en ärta på mitten, sen smetar jag ut den med lillfingret lite lagom , sen duttar jag med samma finger, typ "klappar" den så att det täcker hela cpun, ibland får man småsmeta och dutta i omgångar så det är jämntjockt luften försvinner samtidigt som det blir ett tunt jämnt lager över hela.

Låter helt horribelt... Att de inte fixar en 'ogillar' knapp.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Sen ska du strunta helt i vad du har för idle temp. Den säger verkligen ingenting. Du kan ha 30grader i idle men 120grader i load eller 50grader i idle och 55grader i load, så idle säger ingenting.

Så kolla hur varm den blir under belastning och jämför om du har något värde med din tidigare kylpasta.

Om vilken metod som är bäst har alltid och kommer alltid diskuteras. Jag har slutat bry mig utan om jag ska ta av kylaren så sätter jag bara tillbaka den sedan, har gjort så ~10ggr och inte märkt någon märkbar skillnad i temps.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt poängen med att köpa "fin" kylpasta, om du inte åtminstone ska låtsas ge den en möjlighet att prestera på ett vettigt sätt. På / Av / På ger rikligt med möjligheter för fångade luftbubblor, som definitivt inverkar negativt på den totala överföringskapaciteten.
Att du inte ser skillnaden i prestanda beror nog mer på att variablerna runt omkring är många. I ren testmiljö ser man skillnader på ett par grader beroende på vilken kylpasta man använder, och då har man referenstemperatur på luften, kör på en testbänk utan chassits skumma luftflöden, och kör på bestämd last för att få reproducerbara resultat. Fungerar det för dig, fine, kör hårt, men det kan vara den halva graden det skiljer mellan två monteringar som avgör om du lyckas klämma ut den där sista % överklockning ur din CPU / GPU.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Väldigt höga idle temps på ett grafikkort kan jag tycka, men det kanske sitter i en itx låda och är passivt kylt vad vet jag

Permalänk
Skrivet av anon76829:

Jag brukar dutta en ärta på mitten, sen smetar jag ut den med lillfingret lite lagom , sen duttar jag med samma finger, typ "klappar" den så att det täcker hela cpun, ibland får man småsmeta och dutta i omgångar så det är jämntjockt luften försvinner samtidigt som det blir ett tunt jämnt lager över hela.

Wtf?
Du ska lägga ett halv riskorns-stor kylpastklick mitt på processor/gpu och PRESSA ut den med kylaren för att därefter skruva på i ett zickzack-mönster så kylaren ligger lika hårt åt alla håll. INGET annat sätt än det gäller, och det har behandlats om och om igen, här på Swec, andra forum och på youtube. Inga rakblad, plastkort, linjer eller what so ever-metoder. Riskorn.
Varför? Jo, för att cpu kärna/gpu kärna sitter i MITTEN av ihs och det är den delen som ska kylas, inte kanterna.

Och, innan du monterar ska givetvis kylare och cpu/gpu göras rent ORDENTLIGT med typ aceton. Gnugga med en bomullspad, tops, näsduk eller något annat mjukt tyg. Därefter en klick på CPU/GPU (ej kylare alltså). Tricket är att använda så lite pasta som möjligt då det kommer blockera i stället för att leda värme om det är för mycket.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Ska man vara riktigt petig sägs det att bäst prestanda uppnås genom att man med exempelvis en plastpåse på fingret gnuggar in pasta både på kylaren och CPU'n efter rengöring, för att sen torka rent, (tex med kökshandduk, eller luddfritt papper) och sen lägga sitt kvartsgram värmeledande pasta på värmekällan och pressa på kylaren (ytorna som möts parallella) med en fram och tillbaka skruvande rörelse. Den tiondels graden det ger i bättre temperatur skulle jag påstå är svårmätt, men ska man vara petig så...

Personligen gnuggar jag rent med luddfritt papper, inga lösningsmedel, och applicerar motsvarande ett litet riskorn i en rund kladd mitt på värmekällan.
Det största problemet vi har egentligen är att monteringstrycken är för låga för att ge riktigt bra överföring. Men börjar man bli våldsam håller inte socklar, laminat osv. Jämför monteringstrycket med det man har i bultförbandet på kylare med en TEC i en sandwitchad kylare...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Ja nog är det underligt att folk fortfarande tror att deras datorer kan kyla under rumstemp, dom måste ju vara magiska eller nått.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Ja nog är det underligt att folk fortfarande tror att deras datorer kan kyla under rumstemp, dom måste ju vara magiska eller nått.

MM, Håller med.

Permalänk

pff, min cpu temp är-294,68c, lycka till och slå det http://i.imgur.com/ii7puNJ.png

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

*ämnesraden redigerad*

Jag har även justerat rubriken för att den ska passa bättre till de sammanfogade trådarna. Trådarna handlade i det här fallet inte alltid om exakt samma sak, men ämnena hängde ihop och därför tyckte jag att det var lämpligast att sammanfoga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Ja nog är det underligt att folk fortfarande tror att deras datorer kan kyla under rumstemp, dom måste ju vara magiska eller nått.

Nja, det är ju inte helt sant. Om vi bortser från kompressor och peltier-baserade kylningar så kan ju fortfarande bong'ar kyla till under rumstemp. Visst, bara någon / några grader, och med en makalös luftfuktighet som följd, men trots allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Angäende appliceringen av kylpasta så har jag alltid använt ett stabilt rakblad och applicerad så tunt jag bara kunnat. Artic Silver 5 har varit favoriten.
Gjorde så när jag deliddade min nya 3770K och fick ned temperaturen en hel del, och core:arna gick spretade mycket mindre i temp än innan. Såg på nätet att Artic Silver själva rekommenderade en 1mm diameter sträng längs projjen. Testade att göra om som Artic S säger, gjorde samma visa både under IHS:en och över. Tempen steg några grader och spretade betydligt mer vid belastning. Tog tjuren vid hornen och gjorde om det igen, nu med rakblad och så tunnt det bara går. Tempen sjönk igen och blev mer eller mindre exakt som innan med rakbladet.
För mig är det solklart att den extremtunna appliceringen blir bättre. Med strängvarianten hamnade inte kylaren plant mot prollen utan den tryckte ut mer kylpasta åt ena sidan, såg inte bra ut vid demontering.

Skaffade 'Coollaboratory Liquid Pro' och monterade både under IHS och under kylaren igår: Coretempen sjönk ytterligare >10 grader.

Även om kylpasta heter just kylpasta så fungerar det ju som isolering: isolerar mer ju tjockare lager man har. Strängmetoden, om man föjer artic silvers metod blir cirka 0,033mm tjock om man lyckas få den att spridas jämt över hela processorytan, vilket inte alls är troligt. Det är väldigt sannolikt att man använder för mycket, känns det som. Kan man bara ha tillräckligt för att fylla alla ojämnheter(vilket inte är speciellt mycket på en slät processor- och kylaryta) så bör det vara så tunt det bara går för att minska isoleringen som pastan ger.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Skrivet av GAPa:

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

*ämnesraden redigerad*

Jag har även justerat rubriken för att den ska passa bättre till de sammanfogade trådarna. Trådarna handlade i det här fallet inte alltid om exakt samma sak, men ämnena hängde ihop och därför tyckte jag att det var lämpligast att sammanfoga.

Ok, jag ber om ursäkt och tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Detta är nästan lika illa som att köra utan kylpasta helt är du där och duttar med ett finger så tillför du fett och fett leder värme väldigt dåligt jämfört med kylpastan.
Rengör du cpu,kylaren innan du gör detta? om JA varför? du tillför ju fett som är VÄRRE än att om du inte hade gjort rent innan.
Kan bara säga att har du haft ok temp så har du haft TUR och du hade säkert haft minst 10-15 (troligen mer) grader lägre i load utan fettet.

Har alltid gjort så och har aldrig haft problem med värme
Är ju inte precis så att jag drar svetten i pannan först och sedan börjar dutta med pastan
Torkar fingrarna först med papper noga och sen gör jag så

Fast det kan vara fel gjort av mig och ska testa använda mig av "ärtmetoden" nästa gång

Permalänk
Skrivet av Jacke3:

Har alltid gjort så och har aldrig haft problem med värme
Är ju inte precis så att jag drar svetten i pannan först och sedan börjar dutta med pastan
Torkar fingrarna först med papper noga och sen gör jag så

Fast det kan vara fel gjort av mig och ska testa använda mig av "ärtmetoden" nästa gång

Pröva det, jag fick fram att jag fick nästan 5 graders skillnad om jag använde mig av ärtmetoden istället

Så det är lätt värt ett försök!