Medlem driver fläkt med värmeljus

Permalänk
Föredetting

Det var inte igår jag såg någon köra en peltierkylning på CPU. Tror jag slängde en 300W-TEC igår också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Swednick:

/http://www.theregister.co.uk/2008/02/29/msi_stirling_cooling/
Klart smartaste lösningen om man nu måste ha rörliga delar.
En smakfullare variant är helt fläktlöst. Men ska 150 watt bort blir det mycket kylflänsar.

Nice!

Skrivet av AddeezZ:

Intressant men låter ganska mycket för att ha på soffbordet en myskväll kanske?

Jag har beställt en tyst motor från Japan, så den ska bytas ut om några veckor när bananbåten kommit fram till Göteborg.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Koppla fläkten till en generator och du kan driva husets alla elprylar!!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Koppla fläkten till en generator och du kan driva husets alla elprylar!!

Kipkay kan det http://www.youtube.com/watch?v=yNDxkXVjRFU&list=PLE2B022EF144...

Permalänk
Medlem

Peltier-element va längsen man hörde att folk använde i vattenkylningsystemerna. man borde kunna dra ner fläktarnas rpm rejält om man använder sig av en sån mellan vattenblocket och prollen och ändå ligga på bra tempraturer. (alla skulle ju ha peltier för ett decenium sen)
Snyggt bygge

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

min pappa har en sån fläkt på sin kamin
Jag frågade honom, åh jävlar? är den peltierdriven?
Vad är peltier? Den drivs av värmen sa han
haha

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

SÅ JÄVLA FRÄNT! D:

Permalänk
Hedersmedlem

nice vill dock inte råka stoppa in fingrarna i den

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Detta hade varit superbra för en större kylare till väldigt varma cpuer, typ 3930k och i den stilen. Bara sätta fast, så körs den av sig själv!
Det roliga är också att den ju då får en egen fläktkontroller som verkligen styrs av värmen, då mindre värme = mindre ström = lägre fart på fläkten.

Önskar såna fanns att köpa

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av napnapnap1:

Kolla EBAY!
Finns från strax över $3/st ex frakt. Finns även från typ $3.74 med fri frakt! Blir mycket billigare än Conrads!

Här finns även CPU-block med peltier för vattenkylning om jag inte fattar fel!? (Vore ju inte första gången isf)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=peltier+plate&_osacat=0&...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Vill dock minnas att de är hyfsat dyra, så även om du får en trevlig verkningsgrad så blir det inte värt det...

Hur dyra de blir beror på hur du bygger dem. Man kan bygga en själv om man vill.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Utsökt vackert bygge ända nerifrån fundamentet upp till toppen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Hahaha, Riktigt cool, att använda värme till att kyla...

Vilket kretslopp man kan bygga!
... även om det säkert i praktiken inte fungerar - så tänker minst 10 av er som läser detta; "Borde man inte kunna bygga en själv-kylande dator då??"

Och så börjar man tänka;
Ja... eller nej... eller jo?... fast det går väl inte... eller?

Haha

Det används faktiskt värme för att kyla hus. I varma länder går det att använda solen för att kyla hus genom en smart kombination av värmeväxlare och luftfuktare. Vill minnas att tekniken även används för att kyla serverhallar.

Sen har vi ju den magiska apparaten Stirlingmotorn. Värme in, arbete ut. Används nu i solkraftverk där man låter solen värma motorn som är kopplad till en generator. Har även sett en liten Stirlingmotor som man kan ha som underlägg till sin kaffekopp eller sin kalla läskburk. på sidan satt en liten USB-kontakt så man kunde använda temperaturskillnaden mellan den kalla läsken eller varma kaffet för att ladda sin mobil.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nu behöver man bara en effektiv kompressor, som med 1W eletricitet kan fixa 4W värme på varma sidan. Så kylar man det med pelten och har den kalla delen av kompressorn på flänsen för att kyla pelten. Om pelten kan producera 1W elektricitet av 3W värme som kan driva en kompressor som generar 4W värme med 1W elektricitet så har man 1W överskott sedan. Ingen evighetsmaskin btw, det blir kallare och kallare där den är under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jo alltså strömmen kommer in igenom hålet där
och går sedan vidare till verket fram till motorn här,
som får driva den här cykelpumpens - pistong,
som sedan blåser på propellern så propellern går igång.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaha, jahaja, jag tror fattar,
men vad gör den här maskinen för någonting?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat,
som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul,
som sitter fast, i en mast, i vårat cykelskjul.

Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit,
och den startar på ett kick, det är en makalös manick.

Jaja, tack tack, man var är det för maskin,
vad har man den till?

Jo i ändan ut av masten finns det en pedal,
som trampar runt en gammal cykel utav märke National,
och då får får man ström från cykelgeneratorn där,
det blir en tio-tolv ampere, sådär, ungefär.

Dold text

Den Makalösa Manicken (Lego version)

Permalänk
Medlem

Sitter och bygger på nya serverhallen, synd att man inte kunde använda den 40-50 gradiga luften till något kul som detta. För låg temperatur för att kunna köra sterling motorer på. 1.8mw rakt ut i luften för tillfället.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Hm, det är kanske tid att göra något med mitt Tom Leufkins 52w Peltier kit och Alpha PEP66.
Hade den till min Celeron 566. @ 850+
Men jäklar vad varm PEP 66án blev.
Men det blev väll runt 0 grader på andra sidan, Har för mig att jag fixade den omöjliga 1000mhz spärren med den.
Celly 566 drog 18watt original.
Jag kom just på att det va på ett volt och processor moddat Abit ZX440.
Då moderkortet inte kunde köra Coppermine utan ändast det äldre klim..
http://www.sharkyforums.com/showthread.php?52447-52w-Peltier-...........

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Tycker att alla med smarta ideer borde läsa en universitetskurs i termodynamik innan de revolutionerar världen med sina perpetuum mobile idéer.

Skrivet av Andre_H:

min pappa har en sån fläkt på sin kamin
Jag frågade honom, åh jävlar? är den peltierdriven?
Vad är peltier? Den drivs av värmen sa han
haha

Det var nog en stirlingmotor, liknande denna: https://www.youtube.com/watch?v=qM8FyRsfqYY

Skrivet av AndersBlomdahl:

Peltier-element va längsen man hörde att folk använde i vattenkylningsystemerna. man borde kunna dra ner fläktarnas rpm rejält om man använder sig av en sån mellan vattenblocket och prollen och ändå ligga på bra tempraturer. (alla skulle ju ha peltier för ett decenium sen)
Snyggt bygge

Om man har ett peltier elemet som används som en "värmepump" så blir ju den varma sidan varmare än vad processorn är utan elementet, eftersom själva elementet drar ström. Visst blir det kallare för processorn, men vattensystemet måste flytta bort mer värme än annars.

Om man istället låter elementet omvanlda värme till elektrisk energi för att driva en elektrisk fläkt så är verkningsgraden betydligt lägre än den hos en stirling motor och eftersom det är mekanskt arbete som erfodras för fläktar och pumpar är stirling varianten att föredra.

Skrivet av Bluestreakfus:

Detta hade varit superbra för en större kylare till väldigt varma cpuer, typ 3930k och i den stilen. Bara sätta fast, så körs den av sig själv!
Det roliga är också att den ju då får en egen fläktkontroller som verkligen styrs av värmen, då mindre värme = mindre ström = lägre fart på fläkten.

Önskar såna fanns att köpa

Dessa delar finns att köpa, det är inget hokus pokus. Men orsaken till att du inte har ett kyslystem i din dator som bygger på dessa principer är att kyleffekten är för låg. Det skulle möjligens fungera på en underklockad mobil haswell, Atom eller större ARM CPU/SOC.

Permalänk
Medlem

Kan man inte göra samma sak med en processor? Dom blir ju ganska varm

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk

Finns det färdiga CPU-kylare att köpa som har en sådan här fläkt?

Spelar ingen roll för mig om den inte går särskilt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ehm. Borde man då inte kunna använda värmen som kommer från CPU:n för att driva fläkten och således inte ta ström från moderkortet? Eller blir CPU:n inte tillräckligt varm?

Skrivet av ljuglampa:

Vem löser det så att värmen från CPU:n driver sin kylfläns egna fläkt?

Ett peltier-element skulle insulera din processor väldigt bra och du kommer nog upp i minst hundra grader innan fläkten äns går igång

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Prova att kyla en TEC först..
Noob fråga.
Då jag kört med den kylningen.

Om du skall kyla nya cpuer?

I dagens läge så måste du ha en 500W TEC som skall kylas ner.
Det är nästan omöjligt utan vatten...
Och då är det bättre att köra med det ifrån början..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Vackert bygge!
Jag har dock ett förslag på en kosmetisk förbättring: En nedsänkning i träbasen, ca 5mm djup, för att placera värmeljusen i gärna med en insats i metall så det matchar med kylaren.
För att förtydliga så tänker jag något liknande botten på en aluminiumburk eller mojängen i länken nedan som är nedsänkt i träfundamentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

...

Det var nog en stirlingmotor, liknande denna: https://www.youtube.com/watch?v=qM8FyRsfqYY

...

Nä, var något liknande det här han hade
http://www.youtube.com/watch?v=LsxQSnIxXi8

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

man får .v.ä.l.d.i.g.t mycket mer effekt än man kunde tro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Undra hur mycket de skulle kosta att skala upp det till en större fläkt på sommaren, när det blir så varmt, automatiskt temperatur kontroll ingen extra el räkning och inget man glömmer att sätta på/stänga av.

Frågan är hur man ska få snurr på fläkten i 30 graders värme. Tror knappast att huset blir ca 200 grader varmt på sommaren (som ett värmeljus)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Redblaze:

Frågan är hur man ska få snurr på fläkten i 30 graders värme. Tror knappast att huset blir ca 200 grader varmt på sommaren (som ett värmeljus)

Höga temperaturer är lätt att lösa så länge man har sol. Det finns solkraftverk som når temperaturer på över 1000 grader. Det handlar bara om att ha en tillräckligt stor spegel eller lins.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Två peltier-element beställda! En stor kylfläns har jag redan (Schytce Mugen). Man borde väl kunna smälla på en vanlig chassifläkt som går tystare? (inte lika estetiskt tilltalande möjligtvis)

http://dx.com/p/tec1-12705-diy-cooling-plate-white-40-x-40mm-...
30 kr styck. Fri frakt till Sverige

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

På vintern är det kallt ute & varmt inne - peltierväggar ?