problem med fan speed på corsair h40 vattenkylningssytem

Permalänk
Medlem

Kör du med det där cpu smart fan control inkopplat eller inte??

en dum fråga bara? Notera att rotationshastigheten på noctua fläkten är 1300 varv min medan h40 fläkten är en 2000/varvs fläkt.Kommer noctuan räcka till då när man spelar krävande spel å så?

Jag har satt min pump på sys 3 som inte går att styra och alltid kör max...för så fort jag sänker hastigheten på pumpen börjar den klaga lite lätt medan kör man den på max så låter det inget knarrande

Jo är jag som e okunnig. e radiatorn som jag menar såklart.har man inte koll så har man inte.men lär mg iaf nå nytt varje dag

Ska prova å köpa å byta nån gång i helgen om jag hinner....

Permalänk
Medlem

Kör med smart fan ctrl.

maxtempen på min (oklockade) 3570K med H60 i ett NZXT H2 (två 120mm in fram / en 120 mm in i botten och H60 utblås bak):

Grafikbench / spel: 55-60 grader vid 60-70% fan-speed
Prime ~30min: 65-70 grader vid 75-80% fan speed

Det finns fortfarande några RPM att ta av, så det blir nog inga problem!

Min pump låter tyvärr bäst på under 85%. -Jaja, man får väl vara nöjd ändå.

Permalänk
Medlem

okej jag har ett fractal design r4 chassi som ska ha en 140 mm front och en 140 m bak men där sitter väl H40 fläkten nu kan jag tänka mig...kanske kommer bli för varmt för mig å byta..har ju inte lika mycket fläktar som du...??

Funkar smart fan ctrl bra för dig så fanen ökar som det står den ska göra vid olika temperaturer? för jag har ju som sagt min h40 fläkt inkopplad på sys1 och jag tycker inte den ökar även fast jag ställt in sys1 smart fan control på att öka vid 52 grader och jag uppmätt 55.

har också en i5:a btw.men h40 e ju lite klenare än h60 så kanske svårt å jämföra helt...

Permalänk
Medlem

Smart fan reagerar omedelbart. Du kan ju dra den upp och ner för att se om den ändrar sej för dej.

Jag har faktiskt inte lyckats säkerställa någon tempskillnad alls om jag kör mina chassifläktar på low eller medium med den inbyggda controllern. Ej heller med/utan bottenfläkt, men jag tyckte den kändes sund för luftflödet till grafikkortet.

Jag tror att CPU-Fan är PWM-styrd medan sys1 och 2 endast är spänningsstyrda och den medföljande Corsairfläkten lär väl vara PWM?

Permalänk
Medlem

farten ändrar sig när man drar den upp å ner.men den där automatiska ändringen på grund av temperatur ökning verkar inte hända.Men det e väl kanske för att bara är voltstyrd och inte PWM styrd som den inte funkar.jo fick med en corsairfläkt som väl e pwm som de tagit bort för h40 fläktens skull som ju dumt nog är 3 pins bara å inte PWM...så knäppt att det är så...

Men den här noctua är väl bra mycket bättre än montera tillbaka corsairfläkten?

vad har du ställt in din smart fan control på?? min och max och vid vilka temperaturer??

Permalänk
Medlem

Har CPU på 50 grader/55% till 80 grader/100%
Förstod inte riktigt: Hade dom inte monterat H40 med corsair-fläkten?

Noctua's signum är tysta/välljudande fläktar:
NF-P12 är framtagen som en "optimal kompromiss" mellan statiskt tryck (viktigt för radiatorer och låg ljudnivå).
Sedan finns även NF-S12 med ännu bättre tryck och högre RPM på bekostnad av något högre ljudnivå. Skulle tro att denna kan vara ett bättre val för tjockare radiatorer typ H80, med högre luftmotstånd.
http://www.noctua.at/main.php?show=produkte&lng=en

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaret. då ska jag ställa in nåt liknande sen.

Ska jag va ärlig så vet jag inte.pinsamt nog...det jag vet är att jag fick en svart corsair 3 pins fläkt medskickad i lådan tillsammans med den lilla intelfläkten.vilket skulle ju kunna tyda på att den inte är inkopplad.men vet ju inte säkert vad som sitter i då den täcks av radiatorn.är iaf också en 3 pins fläkt. så har inte heller PWM styrning då ju.

Men till ett H40 borde väl samma som du har till h60 funka bäst?

Permalänk
Medlem

Tror inte du blir besviken!
Sedan finns det så klart en hel uppsjö andra (billigare) fläktar att välja på också.

Permalänk

Noctua är dyra men bra.

Permalänk
Medlem

har testat å lirat lite Planetside 2 typ en timma med nya noctua fläkten ikopplad... då steg temeperaturen upp till typ 75 grader.äre nån fara? behöver jag mer fläktar? Ligger på ca 50 grader i idle...

Permalänk
Medlem

Verkar som du ligger ca 10 grader högre i temp i både idle och load än vad jag gör.
Är väl inga jätteroliga temperaturer, men fortfarande en bra bit kvar till Tj max 105 grader för 3570.
-Kanske skillnaden mellan H40 och H60 som syns?
Har du provat med "mera aggressiv" fläktprofil -100% fan vid 70 grader exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av couchboy:
Skrivet av Darkus:
Skrivet av Hoggaforfan:

Hej grabbar. Jag har stött på samma problem som TS.
Jag förstår allvarligt talat inte varför Corsair skickar med en fläkt som INTE är PWMstyrd.. Aaargh.. Jag har min kopplad till Cpu_fan vilket gör att den går på full rpm. Utan någon möjlighet att ändra i bios/mjukvara då det bara går att styra cpufläkten via pwm och inte voltstyra.

Det känndes drygt att behöva köpa en pwm fläkt och byta ut den. Så därför funderar jag på att koppla in den i sys_fan1 och reglera den via mjukvara. Speedfan tex. Skulle gärna ta tips om det finns något annat bra program. Då speedfan är lite mer för avancerade användare och jag inte använt det förut. Kanske går bra om jag sätter mig in i det ifs.. Men kan det fungera bra att köra på den lösningen?

Men vad kommer moderkortet säga om jag kopplar ur cpu fan? VARNING VARNING? Finns det någon av-knapp i bios för cpufan monitoring? Har inte sett någon.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90