Permalänk

OS för raspberry pi xbmc

Hej, min raspberry landade precis i brevlådan och tänkte installera den idag

Har läst väldigt mycket om xbmc och det är det jag tänkte använda den till. Framför allt airplayfunktionen för musik direkt till min reciever.
Har dock inte kunnat bestämma mig om jag ska köra raspbmc eller någon linuxversion typ eden.

Har folk här testat båda? Vilken föredrar ni?

En sak jag funderar på är att om jag kör linux så kan jag lägga till andra funtioner som inte hör till xbmc så som ssh och liknande?

Vilket OS bör jag installera?

Permalänk
Medlem

Finns lite olika man kan installera. Jag kör med raspbmc, det var så enkelt att installera. Installerade bara på sdkortet och sen in i raspberryn och sen var det igång med xbmc på ett nafs!.

Permalänk

Förstod att raspbmc var den lätta vägen att gå. Bara undrar var det är för OS bakom då? Kan jag installera vad jag vill på SDkortet utöver bmc:n eller är jag låst till raspbmc plugins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svennisen:

Förstod att raspbmc var den lätta vägen att gå. Bara undrar var det är för OS bakom då? Kan jag installera vad jag vill på SDkortet utöver bmc:n eller är jag låst till raspbmc plugins?

Det är enkelt att använda ssh för att komma åt raspbmc och sedan använda den hur du vill.

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Avstängd

Jag kör på Openelec det fungerar också utmärkt.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Skrivet av erCarN:

Det är enkelt att använda ssh för att komma åt raspbmc och sedan använda den hur du vill.

Skrivet av StorSnur:

Jag kör på Openelec det fungerar också utmärkt.

Ok. Tack för svar. När jag tänker efter så är väl mitt problem egentligen och det jag vill ha svar på, vad är skillnaden mellan de två? Förutom installationsprocessen då.

Permalänk
Medlem

ssh är inång som förval med raspbmc

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jepp, du kan ssh'a in i raspbmc, och t.om. använda apt-get för att installera en del saker.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Har fått igång allt nu

Men får inte wifi att fungera. Vet inte om den hittar min TP-link WN821N. Den ligger dock under listan för godkända wifistickor.

Permalänk
Medlem

En del wifi-usbstickor behöver ström från tex usbhubb med nätadapter för att orka fungera bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.