Html CSS JavaScript, photoshop?

Permalänk

Html CSS JavaScript, photoshop?

Hej!

För att göra en hemsida som ser ut som vilken proffsig hemsida som helst, behöver man då bara html, CSS och JavaScript? Eller ska man ta del av Photoshop alt drwamwevier också för tex snyggare menyer och sådant?

Har precis börjat lära mig basic i html och lite CSS, jag har svårt att förstå att det kommer se proffsigt ut med bara dessa koder.

Sen undrar jag om ni har tips på bra sidor som lär ut. Har gått igenom wc3school eller vad sidan heter.

Tacksam för hjälp!

Hälsningar Tony

Permalänk
Medlem

HTML, CSS, Javascript och PHP. Med dessa fyra språk kan du bygga i princip vad som helst på webben. Det går att bygga riktigt snygga sidor helt utan bilder, men mest troligtvis behöver du någon slags bildmaterial till dina hemsidor och då är Photoshop eller liknande program ett måste. För simplare hemsidor räcker det ofta med att kunna HTML och CSS.

Dreamweaver skulle jag aldrig rekommendera någon att använda.

För andra källor, se exempelvis Team Treehouse, WebPlatform eller MDN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HTML och CSS räcker för att bygga snygga sidor, det är grunden till alla sidor på webben, Javascript(eller jQuery) behövs om du vill skapa interaktiva element på sidan(boxar som öppnas/stängs, effekter osv).
Photoshop eller vilket annat bildprograms som helst behövs om du vill klippa och skapa bilder till sidan.

Dreamweaver har inget med något att göra, förutom att förenkla byggandet för nybörjare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det du först och främst behöver kunna är HTML och CSS. Utan CSS så blir hemsidan svart på vitt. Photoshop eller ett annat foto redigeringsprogram är nödvändigt. Ifall du bara ska göra en hemsida så tror jag inte att du behöver vara den bästa men du kommer att behöva grundkunskaper i det. Med dessa kunskaper så kan du göra så att en hemsida ser professionell ut.
Ifall du till exempel vill en ruta som rullar ner olika alternativ (jag förklarade nog det dåligt men jag hoppas att du förstår) så behöver du kunna skriva i något script språk. Som jag har förstått så ersätter HTML5 alla ovanstående (HTML, CSS och script). Citera mig inte på det ^^ I vilket fall så tror jag HTML5 är ett mycket svårt språk att lära sig från början.

tl;dr Ifall du inte lär dig HTML5 så behöver du kunna HTML och CSS för att skapa snygga hemsidor. Javascript ger dig fler möjligheter.

Rekommenderar dig att använda Bucky Roberts för att lära dig, han är mycket duktig och du kan lära dig det mesta från honom

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Det du först och främst behöver kunna är HTML och CSS. Utan CSS så blir hemsidan svart på vitt. Photoshop eller ett annat foto redigeringsprogram är nödvändigt. Ifall du bara ska göra en hemsida så tror jag inte att du behöver vara den bästa men du kommer att behöva grundkunskaper i det. Med dessa kunskaper så kan du göra så att en hemsida ser professionell ut.
Ifall du till exempel vill en ruta som rullar ner olika alternativ (jag förklarade nog det dåligt men jag hoppas att du förstår) så behöver du kunna skriva i något script språk. Som jag har förstått så ersätter HTML5 alla ovanstående (HTML, CSS och script). Citera mig inte på det ^^ I vilket fall så tror jag HTML5 är ett mycket svårt språk att lära sig från början.

tl;dr Ifall du inte lär dig HTML5 så behöver du kunna HTML och CSS för att skapa snygga hemsidor. Javascript ger dig fler möjligheter.

Rekommenderar dig att använda Bucky Roberts för att lära dig, han är mycket duktig och du kan lära dig det mesta från honom

HTML5 är enklare och borde tas som en standard numera.
HTML5 ersätter inget scriptspråk, man använder fortfarande Javascript för att skapa interaktion.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

HTML5 är enklare och borde tas som en standard numera.
HTML5 ersätter inget scriptspråk, man använder fortfarande Javascript för att skapa interaktion.

Okej! Som sagt så var jag inte helt säker men nu vet jag

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

För att göra en hemsida som ser ut som vilken proffsig hemsida som helst, behöver man då bara html, CSS och JavaScript? Eller ska man ta del av Photoshop alt drwamwevier också för tex snyggare menyer och sådant?

Har precis börjat lära mig basic i html och lite CSS, jag har svårt att förstå att det kommer se proffsigt ut med bara dessa koder.

Jag använder XHTML, HTML5, CSS, PHP, mySQL och Javascript. Rekommenderar dessa till dig också.

Programvaror jag föredrar är Dreamweaver och GIMP. Också Paint Tool SAI för illustrationer.

Permalänk
Medlem

Det beror ju också vad för slags innehåll du ska ha på sidan. HTML + CSS kan räcka gott och väl för en sida utan dynamiskt innehåll.
Jag tror det är viktigt att bestämma vad du vill ha på sidan och hur du vill att den ska fungera -- sedan kan du utifrån det ta reda på vad som krävs.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Så html5 ersätter den äldre versionen av html och CSS? Jag trodde html5 och html var samma bara det att html5 hade nya koder och att dom gick att mixa tillsammans.

Är det någon som har en bra guide till html5? Om jag nu har fattat det här rätt?

Permalänk
Skrivet av asphyxie:

Det beror ju också vad för slags innehåll du ska ha på sidan. HTML + CSS kan räcka gott och väl för en sida utan dynamiskt innehåll.
Jag tror det är viktigt att bestämma vad du vill ha på sidan och hur du vill att den ska fungera -- sedan kan du utifrån det ta reda på vad som krävs.

Bilder, videon inloggning forum och allt sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Så html5 ersätter den äldre versionen av html och CSS? Jag trodde html5 och html var samma bara det att html5 hade nya koder och att dom gick att mixa tillsammans.

Är det någon som har en bra guide till html5? Om jag nu har fattat det här rätt?

Kan du de tidigare HTML så kan du HTML5, det finns lite nya taggar, t.ex <video>,<audio>, <nav>, <footer> etc.

Skrivet av Jansson200:

Bilder, videon inloggning forum och allt sådant

PHP behövs för att kommunicera med en databas ifall du vill kunna mata in/hämta/ändra information på sidan och hålla användare.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

Varför verkar så många vara anti Dreamweaver?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Den här sidan (http://lyan.no-ip.org/htmlcssprojekt/index.html) är gjord i HTML(xHtml1.0), CSS och Javascript (Jquery) - Gjorde lite snabbt och tog inspiration ifrån Windows 8.

Sen om den är proffsig eller inte kan jag svara på. Men jag blev nöjd med resultatet.
Kolla in csszengarden(http://www.csszengarden.com/) och välj design på sidan. Det är alltså samma sida bara att man väljer olika CSS-mallar. Css är sjukt kraftigt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Den här sidan (http://lyan.no-ip.org/htmlcssprojekt/index.html) är gjord i HTML(xHtml1.0), CSS och Javascript (Jquery) - Gjorde lite snabbt och tog inspiration ifrån Windows 8.

Sen om den är proffsig eller inte kan jag svara på. Men jag blev nöjd med resultatet.
Kolla in csszengarden(http://www.csszengarden.com/) och välj design på sidan. Det är alltså samma sida bara att man väljer olika CSS-mallar. Css är sjukt kraftigt!

Rekommenderar hellre http://twitter.github.io/bootstrap/ för bättre webbsidor.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Rekommenderar hellre http://twitter.github.io/bootstrap/ för bättre webbsidor.

Jag förstår inte riktigt vad du vill rekommendera? Ett ramverk för någon som ska lära grunderna.
Nej det är helt fel. Han ska skriva sina egna divar och positionera dem själv.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag förstår inte riktigt vad du vill rekommendera? Ett ramverk för någon som ska lära grunderna.
Nej det är helt fel. Han ska skriva sina egna divar och positionera dem själv.

Han ville göra en sida som ser proffsig ut.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Han ville göra en sida som ser proffsig ut.

Jojo, men grabben håller på och lär sig basic grunderna.
Kanske blir enklare för honom om han vet vad som händer med designen. Annars kan han lika gärna ladda ned Wordpress och tanka ett färdigt tema!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Jag känner att jag vill göra design själv för att lära mig vad jag håller på med. Dock är jag fortfarande fundersam över vad html5 är och om det ersätter äldre versionen av html och CSS? Är html5 html och CSS tillsammans?

Permalänk

html5 är inte css.
Så lär dig html4/5 och css.
Vill man ha en snygg sida enligt mig så krävs det mycket jobb i photoshop eller liknande program.

Permalänk
Medlem

CSS3 är supervärt att kika på, bland annat får man möjlighet att runda av kanter utan en massa kod, räcker med en fin liten rad!

För dig är det nog mest värt att lära dig HTML och CSS först. Träna på positionering av DIVar och bara lite allmänt experimentera med språken så du lär dig möjligheter och begränsningar med dem innan du rör dig vidare till javascript eller php. imo.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av SirTiner:

html5 är inte css.
Så lär dig html4/5 och css.
Vill man ha en snygg sida enligt mig så krävs det mycket jobb i photoshop eller liknande program.

vad exakt är det i photoshop som man gör? header, menyer och dylikt? har fått uppfattningen om att vissa sidor har bara photoshpade bilder på hela sidor.. men som jag förstått det så ska man helst undvika sånt.

Kan man blanda html4 med html5? och hur ska doctype koden se ut då tex?

Permalänk

Tackar för alla svar, nu har jag mer koll på det hära! väldigt tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem

använd endast:
<!DOCTYPE html>

Kör hårt, som jag redan sagt, HTML5 lägger till saker, den ersätter INGET.
Kör med HTML5 doctype och koda i HTML4, det kvittar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Jansson200:

vad exakt är det i photoshop som man gör? header, menyer och dylikt? har fått uppfattningen om att vissa sidor har bara photoshpade bilder på hela sidor.. men som jag förstått det så ska man helst undvika sånt.

Kan man blanda html4 med html5? och hur ska doctype koden se ut då tex?

Bra att du tog upp det absolut sämsta exemplet man kan komma på, vet inte vad det är för sidor du är inne på men så ska man ju självklart inte göra.
Enlig mig iallafall så är inte en webdesign endast "bygg stenarna" utan även loga, stora och små iconer, knappar osv är en stor del av designen. Tar man bort detta på valfri sida så ser hemsidan rätt vek ut.

Självklart kan man fixa till en logga lite snyggt med css3 om man har en enkel stilren sådan, även knappar går ju att fixa till. Men ibland räcker det kanske inte med enkla saker. Sedan ska ju sidan se korrekt ut i alla browsers.

Inget fel med att använda photoshop för mycket av designen, se bara till att köra med sprite/s så det inte blir onödigt mycket http requests.
Folk här på Swe verkar vara väldigt analt lagda till att allt ska vara css3 (låter det som). Men sen kanske sidorna dem gör är extremt simpla ala "Twenty Twelve" (vit sida med några gråa streck.

Permalänk
Skrivet av SirTiner:

Bra att du tog upp det absolut sämsta exemplet man kan komma på, vet inte vad det är för sidor du är inne på men så ska man ju självklart inte göra.
Enlig mig iallafall så är inte en webdesign endast "bygg stenarna" utan även loga, stora och små iconer, knappar osv är en stor del av designen. Tar man bort detta på valfri sida så ser hemsidan rätt vek ut.

Självklart kan man fixa till en logga lite snyggt med css3 om man har en enkel stilren sådan, även knappar går ju att fixa till. Men ibland räcker det kanske inte med enkla saker. Sedan ska ju sidan se korrekt ut i alla browsers.

Inget fel med att använda photoshop för mycket av designen, se bara till att köra med sprite/s så det inte blir onödigt mycket http requests.
Folk här på Swe verkar vara väldigt analt lagda till att allt ska vara css3 (låter det som). Men sen kanske sidorna dem gör är extremt simpla ala "Twenty Twelve" (vit sida med några gråa streck.

Nja, jag vet ju inte om sidorna är som jag säger, tycker en del sidor ser för bra ut för att ha kodat CSS, men det kan ju vara min dåliga kunskap i detta som gör att jag fått en uppfattningen.

Vad exakt menas med sprite/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jansson200:

Nja, jag vet ju inte om sidorna är som jag säger, tycker en del sidor ser för bra ut för att ha kodat CSS, men det kan ju vara min dåliga kunskap i detta som gör att jag fått en uppfattningen.

Vad exakt menas med sprite/s?

CSS används för struktur, färger, fonter, radavstånd,en del mus-hover-effekter och många andra detaljer som skapar ett trevligt och läsbart gränssnitt på hemsidan.
Om en sida har massa effekter såsom rullande bilder, flashiga animationer osv, så är det inte CSS.
MEN, det är alltid CSS element som placerar ut allting på en hemsida.

Photoshop brukar användas för att skapa den första prototypen(layouten), när man är klar så kodar man oftast en mall i CSS som stämmer överens med elementen i photoshop bilden, sedan beskär man ut de nödvändiga delarna från photoshop och placerar det i sina CSS element.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Rekommenderar
Webdesigntuts
nettuts
psdtuts

En sak du kan göra är att hitta en färdig layout att ladda ner sen leka runt med koden, kolla vad som händer och söka upp det du ej förstår dig på. Jag gjorde mycket så i början, se bara till att inte kopiera någon rakt av, det är inte snällt.

Permalänk

alright! tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Varför verkar så många vara anti Dreamweaver?

Förstår inte heller det, men min tes är att det är föredetta användare som ledsnat alternativt "sett ljuset".

Dreamweaver är varken bättre eller sämre, det är ett verktyg precis som allt annat.

(Jag föredrar A3-block och penna för att mocka design.)

Permalänk

jag har en till fråga här, bygger man layouten i html och sedan länkar den sidan till CSS filen som gör om desginen och sådant, eller ser man till att bygga layouten i CSS filen och linkar den till html filerna/sidorna?