Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där låter som webhotell (hemsida) det behövs inte om man enbart ska använda mail, då räcker det oftast med domänpaket hos de flesta idag.
Läste lite hos surftown, de verkar inte ha nått rent domänpaket så vill man bara ha mail så är de inte lämpliga.

Jag äger en domän också, och deras webbhotell, går det isåfall?

Permalänk
Medlem

Håller med många andra här att det ser väldigt bra ut med förnamn@efternamn.tld, men det är inte "bara att köpa", som många tycker, om man inte har ett väldigt ovanligt efternamn. Om så är fallet är sannolikheten stor att förnamn.efternamn@gmail.com också är ledig.

Kan ta mig själv som exempel. Enligt namntips.se finns det 300 personer i Sverige med samma efternamn som mitt eget, så inte alls speciellt vanligt. Kan inte tänka mig att det skulle vara vanligare i något annat land heller. Samtliga vettiga TLD är tagna. Visst, man kan ta nån obskyr TLD, men då tycker åtminstone jag att lite av det "seriösa" intrycket försvinner. Om man inte kan baka in TLDn i namnet. Då blir det genast väldigt attraktivt igen. Exempel: förnamn@efterna.mn

Min lösning blev att skaffa förnamnefternamn.tld. Har man ett vanligt namn är risken dock stor att även dessa redan är upptagna.

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iSw3de:

Jag äger en domän också, och deras webbhotell, går det isåfall?

Om du redan har webhotell och domän så har du redan en mailtjänst koplat till det, menar du att du vill flytta så får du kolla på dina avtal, troligen kan du inte göra det utan en avgift om du fvill göra det innan domänen förfaller och du kan inte heller använda Crystones erbjudande, det gäller nyregistreringar av domän.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Du citerar ett inlägg om företag så då borde det rimligtvis vara företagsrelaterat
Och då kommer frågan, seriös för vem?
Dig, din klasskompis eller någon annan i en it-relaterad bransch?

Att ha en domän är en sak, att ha någon som underhåller den och ser till att det fungerar är något helt annat, så någon hundring kommer det inte att kosta

Jag anmärkte mest på delen om dina klienter, :). Är det privatpersoner så spelar ju inte domänen/namnet någon större roll, såvida det inte är extremt fjantigt.

Letar jag dock efter en produkt, sedan hittar en butik som har denna produkt men vars kontaktadress är @hotmail.com etc, så går dem bort direkt.

När dem redan har en hemsida, med egen domän, är det inget större problem att även lägga in en mailadress på samma domän.

Det känns, i alla fall för mig, extremt oseriöst när bolag inte har en egen domän till sin mail. Då framstår det som en scam där personerna bakom inte ens orkat bemöda sig med att registrera en mailadress till sin domän, i alla fall i mina ögon.

Det kostar på sin höjd 200kr/år att ha en domän med mailserver, som dem flesta hostingföretag idag bjuder på när du registrerar en domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du redan har webhotell och domän så har du redan en mailtjänst koplat till det, menar du att du vill flytta så får du kolla på dina avtal, troligen kan du inte göra det utan en avgift om du fvill göra det innan domänen förfaller och du kan inte heller använda Crystones erbjudande, det gäller nyregistreringar av domän.

Vill inte flytta, vill veta hur jag kan använda mejlen, ska kolla på deras sida lite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iSw3de:

Vill inte flytta, vill veta hur jag kan använda mejlen, ska kolla på deras sida lite

Du loggar troligen in på din adminsida och skapar de epostkonton du vill ha för dina domäner, exakt hur det görs får du fråga dem om du inte kommer på det själv, men troligen finns grunderna här http://surftown.se/support

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Jag anmärkte mest på delen om dina klienter, :). Är det privatpersoner så spelar ju inte domänen/namnet någon större roll, såvida det inte är extremt fjantigt.

Letar jag dock efter en produkt, sedan hittar en butik som har denna produkt men vars kontaktadress är @hotmail.com etc, så går dem bort direkt.

När dem redan har en hemsida, med egen domän, är det inget större problem att även lägga in en mailadress på samma domän.

Det känns, i alla fall för mig, extremt oseriöst när bolag inte har en egen domän till sin mail. Då framstår det som en scam där personerna bakom inte ens orkat bemöda sig med att registrera en mailadress till sin domän, i alla fall i mina ögon.

Det kostar på sin höjd 200kr/år att ha en domän med mailserver, som dem flesta hostingföretag idag bjuder på när du registrerar en domän.

Bara företagsklienter Därav miljonomsättningar. Och dom levererar bara till andra företag. Men vad är det för driftgaranti på något sådant? Hur ofta är hotmail lr gmail nere?

Har flera kunder som fortfarande använder fax för att motta offerter och ordererkännanden t.ex

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Bara företagsklienter Därav miljonomsättningar. Och dom levererar bara till andra företag. Men vad är det för driftgaranti på något sådant? Hur ofta är hotmail lr gmail nere?

Har flera kunder som fortfarande använder fax för att motta offerter och ordererkännanden t.ex

Mig veterligen så har Gmail inte varit nere, är man dock bekväm i Google's mailklient så kan man ju binda sin egen domän/sina emailadresser dit.

Har aldrig varit med om någon oplanerad downtime hos min mailhost heller.

Just i scam-sammanhang dock, så är det ju bekvämt med hotmail/gmail etc. då det bara tar några fåtal sekunder att registrera en ny emailadress för ändamålet. Men som jag nämnde innan, så är det lite mer kritiskt när det handlar om just onlinebutiker, som redan har en domän, men som inte registrerat en egen emailadress till domänen.

Det ser ju lite mer betryggande ut med t.ex. info@bolag.tld än info.bolag@hotmail.com.

Permalänk

Jag har en jakoberiksson@hotmail.com. Och det suger.. Hehe. Får massor utav felskick osv.. :/

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du loggar troligen in på din adminsida och skapar de epostkonton du vill ha för dina domäner, exakt hur det görs får du fråga dem om du inte kommer på det själv, men troligen finns grunderna här http://surftown.se/support

Tackar, allt är uppe nu. Dock så kan jag bara skicka mejl men inte ta emot....

Permalänk
Rekordmedlem

Inte ta emot ? Då har du uppenbarligen gjort nått fel, syns mailen på servern och vad får du för felmeddelande?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.