Helgsnack: Vad får spel inte innehålla?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vad får spel inte innehålla?

Realistiska våldsskildringar, sexism och droger är bara några av alla kontroversiella inslag som orsakar debatt i spelvärlden. Veckans helgsnack handlar om var gränsen egentligen går.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Allt...sålänge man går med på avtalet vid installationen

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Det är upp till varje spelföretag, utgivare och konsument att välja vad de vill och inte vill ha.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Våldtäkt/våldtäkt av barn, barnmisshandel, djurmisshandel.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare (skrivare?): Allt.

EDIT: Jag var lite långsam, menar #1.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Allt som är tillåtet i annan media, exempelvis film (vilket är i princip allt), bör vara tillåtet i spel. Åldersgränsen bör anpassas därefter.

Permalänk
Medlem

Världen är ju rätt så tuff på många platser och om man ska göra ett realistiskt spel så ska de ju enligt mig
innehålla allt som världen har att erbjuda!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Skrivet av Xlave:

Allt som är tillåtet i annan media, exempelvis film (vilket är i princip allt), bör vara tillåtet i spel. Åldersgränsen bör anpassas därefter.

Jag håller med Xlave. Det kan vara lärande, det kan ge bi-effekter. precis som film/böcker annan media.

Permalänk
Medlem

Våld mot barn, djurmisshandel och våldtäkt är väl inget jag skulle ha nöje av att se i ett spel.

Annars är väl det anything goes.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk

Barnvåld.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Ja, det som har att göra med att skada barn.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

För mig så får det gärna innehålla allt. Det är som sagt bara ett spel

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag anser att ett spel är ett spel och kan innehålla allt o inget. Det är fiction och inget annat.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Man får väl dra gränsen vid sådant som är olagligt. Typ hot mot namgiven person?

Senaste om barnporr var väl att teckningar inte räknas, så det borde vara tillåtet i spel tycker jag. Vem som sen skulle vilja spela detta är en annan fråga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Tycker inte att det kan handla om vad spelen "får" eller "inte får" innehålla. Tycker inte myndigheter ska få bedöma vad som är okej eller inte. Gränsen drar jag som konsument när jag köper ett spel.

Dessutom är en annan aspekt att det måste vara otroligt svårt att klassificera sandbox-spel. GTA-serien exempelvis går ju att spela både som massmördare och som lite halvkriminell. I Skyrim kan jag antingen vara rikets hjälte eller välja att lemlästa varenda unge.

(Ledsen om texten är osammanhängande, sitter på bussen med telefon vilket ger dålig översikt..)

Permalänk

Ja, allt. Censur kan gå och brinna i en eld.

Det är därför man lirar mycket mod-vänliga sandbox-spel

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Postal 2

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jag tycker frågan är felställd, då den utgår ifrån att det finns en gräns för vad som inte är okej.
Personligen tycker jag att allt är okej, så länge det finns vettig information om vad man kan förvänta sig av spelet i förväg.

Den intressantare frågan är när man BÖR ha med vissa saker. Återigen utgår jag ifrån mig själv och tycker att allt är okej, så länge det bärs av historien på ett vettigt sätt. Att bara slänga på extra mycket våld, eller sex eller vad som helst för den delen hjälper inte ett spel i mina ögon.

Så länge spelaren är ser handlingarna ur protagonistens ögon (här användare jag begreppet protagonist som "den man följer", huvudpersonen" och i relation till världen och situationen som protagonisten befinner sig ser jag inget problem med något innehåll alls i spel.
Spel är kultur, spel är konst. Precis som musik, teater, film, tavlor och allt annat kommer spel alltid att trampa vissa människor på tårna.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Jag tycker att allt borde vara tillåtet att vara med i spel. Om sedan någon tycker det är olämpligt så är det bara för honom att strunta i att spela det. företagen bör dock upplysa folk vad som spelen innehåller.

Permalänk

Finns ingen gräns. Fri marknad får bestämma om det finns efterfrågan.

Köparen ansvarar för uppfostring av sina barn m.m. inte staten, inte säljaren och inte polisen.

Jag ser dock att det finns ett behov av åldersgränser som tvingar föräldrar att se vad barnen "köper". Finns ingen anledning att 12 åringar springer omkring och skjuter skallen av poliser och knullar horor i spel. Det bidrar bara till den allmänna dekadensen som råder. Åldersgränsen är till för att minderåriga inte ska gå och köpa själva utan föräldrars insyn, att föräldrarna är medvetna men inte bryr sig är föräldrarnas ansvar.

Håller med ovanför, all form av censur är människofientligt.

Permalänk
Medlem

Allt.

Censuren är börsen. Vem lär utveckla spel när man inte får några eller få väldigt få exemplar sålda?
Folk måste förstå att dom har ett fritt val, än så länge, att styra med börsen.

Vill vuxet folk bli handhållna i frågan så kan dom ju omyndigförklara sig och bo med sina päron som kan göra valen åt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Ja, det som har att göra med att skada barn.

Betyder det då att spel med skjutvapen inte får innehålla barn eller att de ska vara odödliga?

Själv tycker jag att anything goes. Om man inte gillar det, spela inte.

Permalänk
Medlem

Beror nog på, om man får utöva akten själv eller ej.
Mycket av det som finns i dagens media, det vill säga i filmer, serietidningar etc. anser jag är ok, men att själv få styra en sekvens där exempelvis tortyr utövas känns som en helt annan grej.

Jag är ingen psykolog så jag vet inte hur mycket man egentligen påverkas. Kan bara utgå från mig själv och de i min närhet som spelat mycket. Kan inte påstå att jag än så länge berörts alls av mitt spelande.

Permalänk

Allt utöver Postal 2 är förbjuden mark.

vilket spel asså HAHAHA

Permalänk
Medlem

Allting skall få finnas i spel. Så länge köparen är medveten om vad spelet innehåller så spelar det ingen roll hur groteskt det än är!

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

spel som t.ex Postal där man kan tända eld på folk, slå en sjua på dem och använda katter som ljuddämpare tycker jag är helt och hållet godkända! Sålänge personen som spelar är medveten om att det är fiktivt och således ej så den verkliga världen är uppbyggd!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uibi:

Ja, det som har att göra med att skada barn.

Ibland kan det vara bra att visa hur verkligheten ser ut...även om jag håller med dig till 100%

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Våldtäkt/våldtäkt av barn, barnmisshandel, djurmisshandel.

Skjuta massa pilar i ett djur innan de dör kan ju räknas som misshandel av djur enligt vissa. Tänker på FarCry 3 t.ex. Nä själv tycker jag allt ska vara tillåtet utom barnporr och sex med sådana, där går gränsen. Vill man inte spela våldsspel så kan man låta bli. Diskussionen att man kan bli galen av att spela sånna spel och sen gå ut och skjuta vilt omkring sig på riktigt tror jag inte på alls. De som gör de skulle nog ha snappat ur förr eller senare ändå vare sig datorspel eller inte.

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

djurmisshandel.

Ska vi räkna in minecraft i det?

Permalänk

barnmisshandel

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide