Permalänk

Jag "lånar" för tillfället en Lenovo Thinkpad T420, och är rätt nöjd hittills!

i5 2450m
4 GB ram
HD 3000
7200 varvs (!) 500 GB HDD
Windows 7 Profesional
1366X768 skärm

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

heh kommer kunna köpa loss min efter tre år för 1500 ^^

Dom babblade om 5k för att köpa ut våra skit datorer, de skyller på att programmen är dyra...:P

Permalänk
Skrivet av sj6:

Precis det jag menar. Och om det behövs så bidrag till de som behöver, de som har föräldrar som inte har råd.

Detta är en liten del som påvisar att Sverige inte mår bra idag, vårt land blir sjukare hela tiden. Attityden som man ser i politiken, skolor, samhället överlag...

Oj... lite offtopic blev det.

Håller inte med dig för fem öre.

Förutom att en dator är ett väldigt effektivt verktyg överlag så finns det också andra syften, bl.a. att lära ut hur man använder internet korrekt.
Skillnaden idag och för 10-20 år sedan är att internet finns över allt, även barn är ständigt uppkopplade, och för de flesta är det via internet man hämtar nära all sin information. Vill man ta reda på något så googlar man, eller besöker en hemsida etc.
Ett starkt huvudsyfte med dator i skolan är att lära ut hur man söker information online på ett källkritiskt sätt för att både utanför skolan och i framtiden kunna sålla bland och förhålla sig till informationen rätt.

Ekonomiskt får man också tänka på att skolan mycket sällan köper datorerna, utan hyr dem av ett leasingföretag för en fast månadskostnad och sedan lämnar tillbaka dem.
De ersätter också de datorsalar med stationära datorer som finns på de flesta skolor.

Angående att pengar hellre skulle läggas på de familjer som har det svårare ekonomiskt:
Absolut, men dessa familjer är också dem som drar nytta av detta mest då en son/dotter kan få låna en dator helt gratis. Att hjälpa på andra sätt är inte riktigt skolans roll.

Tillägg:En av mina gamla lärare berättade för ett par år sedan att införandet av datorn haft ett en märkbar effekt på hur länge eleverna stannade i skolan (längre) och hur arbetetsprocessen och resultaten sett ut vid uppsatser och grupparbeten(bättre). Teorin bland lärarna hade varit att studiemotivation och disciplin är högre i skolbyggnaden än hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Dom babblade om 5k för att köpa ut våra skit datorer, de skyller på att programmen är dyra...:P

Den jag sitter på just nu har typ office paketet (alltihop där som är det nyaste.), Master collection CS6 3 års antivirus skydd (fsecure) och legit windows 7 pro kopia ^^
dem kommer dock ta bort programmen när jag köper loss min så den blir som original när man köper datorn privat...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hp Elitebook 8560p fick vi i 1an, går 2an nu.

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Den jag sitter på just nu har typ office paketet (alltihop där som är det nyaste.), Master collection CS6 3 års antivirus skydd (fsecure) och legit windows 7 pro kopia ^^
dem kommer dock ta bort programmen när jag köper loss min så den blir som original när man köper datorn privat...

På våran skola är de så efterblivna med datorsupporten så de vet väl knappt hur man avinstallerar ett program

Permalänk

Macbook Air sent 2012 60 GB SSD 4 GB ram i5
Office paket
Alla i kommunen har fått det ^^

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk

När jag gick i skolan fick vi köpa både miniräknare, penna och papper själva.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Jag går just nu Teknik på Nti och vi har en HP ProBook 4530s. Kan inte säga mycket positivt om den då den är seg som ett as på grund av all mjukvara skolan tycker man ska ha i den. Samt att man har vant sig vid ssd med sin stationära dator så allt med hdd känns som stenålder i jämförelse.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

För några år sedan så hade jag en Macbook Pro med Telia Hotspot + Extra mobilt internet som skolan betalade. Dock var det sista året på gymnasiet men var ändå ganska trevligt för stunden. Det bästa var nog att allt vi fick var helt nytt så man inte behövde gå runt med något halvtaskigt någon annan varit vårdslös med

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk

Thinkpad T420. Funkar fint med Linux Mint Dock obrukbar i windowsinstallatinen med alla program vi behöver i skolan, pga lenovo bloat etc.

Permalänk
Medlem

Skrev i denna tråd i nian och tänker göra det igen nu. Om ni läst inlägget
så tror ni säkert jag har iPad nu men faktum är att dom gav oss Dell istället.
En Dell Latitude 3330, i3 varianten. Dock så eftersom jag ska välja (förmodligen)
Dator och kommunikation som inriktning (på El- och energiprogrammet) så skall jag
få den bättre versionen med i5a istället har jag för mig dock inte säker.
Fin dator annars, mycket bättre än det billiga Asus skräpet i grundskolan

Permalänk

när jag gick på högstadiet då hade vi macen som är i min sign. sen nu ska vi få antingen mac book air retina skärm 2013 elr mac book pro 2013

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem

Macbook air UTAN windows trots att jag går el där vi jobbar en hel del med SolidEdge som man måste ha windows för... Teknikarna får pro med windows woot ??? 0_o

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Vi får plåtburkar

Spec INTEL i7-4770K, OC to 4,1Ghz - 16GB - NV GTX680, 2GB - 1TB - SSD 128GB - DVD-RW - USB KBM - Win 8 - 2y Warranty - Water Cooling

Visa signatur

INTEL i7-4770K, OC to 4,1Ghz - 16GB - NV GTX780, 2GB - 1TB - SSD 128GB - DVD-RW - USB KBM - Win 8 - Water Cooling

Permalänk
Medlem

Hade en Macbook i högstadiet som var den sämsta dator jag någonsin använt och just nu (går i 3an) har jag en Lenovo T420 som fungerar ganska bra.

Permalänk

en Hp probook 6470b. men får ej datorer av skolan utan jag har fått den genom sjukdom funkar för vad den är till för, skolarbete sprillans ny. går i 8:an förövrigt.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Kommer få en MacBook air 13" om ett tag

Permalänk

Kanske inte dator men vi har iaf iPad 4.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Skrivet av Niklas_Jensen97:

när jag gick på högstadiet då hade vi macen som är i min sign. sen nu ska vi få antingen mac book air retina skärm 2013 elr mac book pro 2013

Förlåt att jag påpekar men tyvärr finns det ingen Air med Retina skärm just nu

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad Edge 135.....Riktigt skämt till dator, seg som attan.

Permalänk

går sista året på gymnasiet informations och mediateknik
med all photoshop och cad och alla cs4 och inloggningsprogrammet så startar man endast om datorn i extrema nödfall!
har i alla fall en hp probook 4330s med i3-processor

BTW tror ni att den duger som serverdator för enklare spel som minecraft?

Permalänk
Medlem

orkar nt läsa nu vafan vad avundsjuk man blir *-* vi får ingenting och några får ipad 4 !!

Permalänk
Medlem

Min syrra får en fujitsu 10tum (verkligen skräääääp byggkvalitet). Eller ja, allt är skräp. Fattar inte varför de köper in dem. Det är trots allt en skoldator, och de väljer en med sirap som tangentbord... Bra jobbat Jönköpins kommun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skrev i denna tråd i nian och tänker göra det igen nu. Om ni läst inlägget
så tror ni säkert jag har iPad nu men faktum är att dom gav oss Dell istället.
En Dell Latitude 3330, i3 varianten. Dock så eftersom jag ska välja (förmodligen)
Dator och kommunikation som inriktning (på El- och energiprogrammet) så skall jag
få den bättre versionen med i5a istället har jag för mig dock inte säker.
Fin dator annars, mycket bättre än det billiga Asus skräpet i grundskolan

Jag går tredje året på el och energi och vi fick samma variant som dom flesta andra fick på skolan med i3. Bara teknisterna fick i5 med 6 eller 8gb ram. Vi har en HP 4330s med i3 och 4gb ram. -.- ganska seg med alla mjukvara

Visa signatur

Volvo!!!

Permalänk
Medlem

Vi skulle tydligen få Mac någon gång i slutet av året.. Men jag kommer tacka nej om gymnasiet går med på det (Går Data- och Kommunikationsteknik och anser att Windows bör vara obligatoriskt i vår skoldator.), och insistera att min egna laptop med Vista funkar så mycket bättre! Apple Mac + Microsoft Office.. Sen när går det ihop?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av i7 2600k:

Jag går tredje året på el och energi och vi fick samma variant som dom flesta andra fick på skolan med i3. Bara teknisterna fick i5 med 6 eller 8gb ram. Vi har en HP 4330s med i3 och 4gb ram. -.- ganska seg med alla mjukvara

Dem på teknik i min skola får Macbook. I alla fall så är det inte massa skit på Dell datorerna, riktigt skönt.

Permalänk
Medlem

Dell vostro v130
4Gb ram
Intel core I5 dual core 4 thread 1,333ghz
297Gb hdd
15" tror jag

Permalänk
Medlem

Fick en HP Elitebook 6930p (Intel) på gymnasiet och en HP Probook 6360b när jag pluggade på gymnasieingenjörsprogrammet. Hade 6930p i tre år varpå jag använde den i knappt ett par månader då den var hos HP på service resten av tiden. Medans min 6360b började läsåret med att spendera tre månader på service. Tröttnade så jag lämnade tillbaka datorn.

Använde en Zepto 3215w på gymnasiet och en Thinkpad X201 på gymnasieingenjörsprogrammet. Båda var privata datorer. Orkade inte med skolans skräp.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Vi skulle tydligen få Mac någon gång i slutet av året.. Men jag kommer tacka nej om gymnasiet går med på det (Går Data- och Kommunikationsteknik och anser att Windows bör vara obligatoriskt i vår skoldator.), och insistera att min egna laptop med Vista funkar så mycket bättre! Apple Mac + Microsoft Office.. Sen när går det ihop?

Själv skulle jag tacka och ta emot. Är man en "äkta" tekniknörd gillar man all teknik
Nejmen jag älskar att testa nya grejer, OS X är inget jag använt på det sättet jag velat.
(Virtuel maskin räknas knappast som att köra Mac, buggigt, program funkar inte osv)