Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Snart tre år sedan den här kameran kom och gjorde succé får man väl säga?

En 4K uppdatering borde väl kännas som nåt man inte behöver vänta alltför länge på? Eller kommer en sån konkurrera väl mycket med deras större kameror? Problem med värmeutveckling i ett litet hus?

Jag skulle gärna uppgradera till 4K, men känns inte riktigt som det finns nåt i rimlig prisklass för en amatör som endast filmar för sin egen skull och som samtidigt bjuder på den "sköna" bild BM gör?

Ganska många som tycker som du. Själv tycker jag inte det finns en uppdatering av Pocket riktigt än.
Visst, micro cinema camera... men det är lite som en mellanmodell. Den är fin och fet men fortfarande inte
4K vilket du frågar efter. Jag hade väntat till NAB2016 för att se vad som ev. kommer ut.
Även från andra tillverkare.

Jag har beställt Ursa mini 4.6K och det är ingen uppgradering till Pocket utan en helt annan kamera.
Min Pocket blir kvar som B-kamera / steadicamkamera beroende på hur tung Ursa minin blir för mig.

Pocketkameran är så bra så det är därför många känner som du. Vet ingen kamera som spöar pocketen
på dess känsla och bild på denna sidan om 15k.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Här kommer en nästan 10 min lång video där jag och min kusins band låtar radas upp. Allt är filmat med en bmpcc och ett 20mm 1.7f.

Vi gick ut en kall vinterdag för att filma någonting och detta blev resultatet. Orkar man inte kolla hela klippet så kolla gärna från 7.40 då jag är väldigt nöjd med just den sista biten. Tar tacksamt emot feedback ang. ALLT!!

Mvh

Permalänk
Medlem

Så jag är på jakt efter en ny liten smidig kamera att leka med och börjar på allvar överväga blackmagic'en. Priset ser hyfsat rätt ut rent generellt, går att få tag i begagnat och så vidare, men samtidigt frågar jag mig ständigt om jag inte investerar pengar i teknik som kanske snart byts ut.

Det börjar bli ganska akut med kameraköpet, för jag ska filma en längre intervju i Februari så att vänta på några nya kamerasläpp senare i år är inte aktuellt, men samtidigt känner man ju att pengar är inget som växer på träd och ska man väl göra en investering så ska den vara genomtänkt.

Tyvärr är det väl så att i princip alla mina objektiv är fullformat, så vid ett eventuellt köp antar jag att det bara är att lägga på en metabones speedbooster om man överhuvudtaget skall ha någon nytta av kameran. Så frågan är väl: är det värt det? Hur skulle ni gjort om ni var i min sits, köpa BMPCC+Speedbooster (anta nypris och inte begagnat) eller kanske försöka satsa på en annan kamera?

Jag är ganska sugen på en GH4 också, men även där så blir det samma köpångest som infinner sig när man blir tvungen att investera i en speedbooster för att använda de canon-objektiv jag äger. Lika mycket som jag behöver kameran snart så känns det som att man skulle bli ganska lack om en GH5 presenteras i vår med lansering i höst.

Slutligen: Tanken är att främst använda kameran som komplement till en 5D MKIII och en 6D då jag många gånger hamnat i situationer där jag gärna haft en extra kamera att filma på när en av DSLRerna agerar fotokamera på event. Jag vet vad många tänker: Sälj de där kamerorna och köp andra. Men jag fotar så pass mycket att jag ogärna sitter fast med filmkameror som inte duger åt foto när man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Så jag är på jakt efter en ny liten smidig kamera att leka med och börjar på allvar överväga blackmagic'en. Priset ser hyfsat rätt ut rent generellt, går att få tag i begagnat och så vidare, men samtidigt frågar jag mig ständigt om jag inte investerar pengar i teknik som kanske snart byts ut.

Det börjar bli ganska akut med kameraköpet, för jag ska filma en längre intervju i Februari så att vänta på några nya kamerasläpp senare i år är inte aktuellt, men samtidigt känner man ju att pengar är inget som växer på träd och ska man väl göra en investering så ska den vara genomtänkt.

Tyvärr är det väl så att i princip alla mina objektiv är fullformat, så vid ett eventuellt köp antar jag att det bara är att lägga på en metabones speedbooster om man överhuvudtaget skall ha någon nytta av kameran. Så frågan är väl: är det värt det? Hur skulle ni gjort om ni var i min sits, köpa BMPCC+Speedbooster (anta nypris och inte begagnat) eller kanske försöka satsa på en annan kamera?

Jag är ganska sugen på en GH4 också, men även där så blir det samma köpångest som infinner sig när man blir tvungen att investera i en speedbooster för att använda de canon-objektiv jag äger. Lika mycket som jag behöver kameran snart så känns det som att man skulle bli ganska lack om en GH5 presenteras i vår med lansering i höst.

Slutligen: Tanken är att främst använda kameran som komplement till en 5D MKIII och en 6D då jag många gånger hamnat i situationer där jag gärna haft en extra kamera att filma på när en av DSLRerna agerar fotokamera på event. Jag vet vad många tänker: Sälj de där kamerorna och köp andra. Men jag fotar så pass mycket att jag ogärna sitter fast med filmkameror som inte duger åt foto när man behöver det.

Du pratar om en elgigantenförsäljares argument. (no offence till dem - de vill bara sälja)..
4K är en möjlighet idag men inte ett behov. Det ligger INTE runt hörnet att allt blir 4K.
Biografer visar 4K till viss del men främst 2K (2048x1080 för 16:9). Våra tvsändningar är 720p.
Bluray är 1080p 4:2:0.
Om 2K duger för en 10 meter bred duk med avstånd på 5 meter för de närmaste - så duger väl det åt webben?
Det är en enorm skillnad på 1080p 4:2:0 från en 5D mot 4:2:2 eller utan chromasubsampling (raw t.ex) från pocketkameran. Det lär du ha sett på webben trots att materialet inte ens är nära vad det ser ut när du sitter med originalfilerna.

Att du skaffar dig en speedbooster är absolut ett behov om du har objektiv för stillbild. Fullformat för stillbild är vad 5Dns sensor är och för film är det vad S35 är. Med speedboostern kommer du farligt nära S35 på BMD vilket i stillbild är nära APS-C.
Jag har en Ursa mini 4.6K bokad. Jag kommer ha kvar min BMPCC då den tillför mycket och är oerhört bra på att producera en bra bild. Men betänk att ALLT som kommer ur den kameran MÅSTE efterarbetas. Du måste arbeta upp ett workflow för detta. Det finns program där du drar i ett par rattar och sätter en hyfsat bra bild och det finns program där du arbetar med varje detalj av bilden, nästan som photoshop. Men, denna kamera är INTE för att skjuta ett par bilder och leverera till youtube.

Beträffande dina övriga frågor:
Jag hade köpt BMPCC idag nu när jag vet hur den är (haft den sedan lansering). Hade inte tvekat men jag vill arbeta med mitt material.

Om en GH5:a lanseras - blir en GH4 automatiskt dålig? Försämras bilden över natten? Folk skjuter fortfarande MASSOR på Canon DSLR som inte överhuvutaget hängt med i svängarna och som idag levererar en ytterst medioker bild jämfört med konkurrenter.

BMPCC är en videokamera - ej stillbild. Köp en beggad 5D mk2 och en BMPCC+SB så är du fit for fight.
Kika även på Sonys sortiment. Går att stoppa på Canongluggar på Sonys kameror med en smartadapter.
Dock får du trög AF men du kan ju lära dig fota manuell fokus också.
Filma manuellt är ju vad du gör på BMPCC.

Glöm inte att du måste ha ND-filter och annat också, en del batterilösningar, ljudlösningar etc..

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du pratar om en elgigantenförsäljares argument. (no offence till dem - de vill bara sälja)..
4K är en möjlighet idag men inte ett behov. Det ligger INTE runt hörnet att allt blir 4K.
Biografer visar 4K till viss del men främst 2K (2048x1080 för 16:9). Våra tvsändningar är 720p.
Bluray är 1080p 4:2:0.
Om 2K duger för en 10 meter bred duk med avstånd på 5 meter för de närmaste - så duger väl det åt webben?
Det är en enorm skillnad på 1080p 4:2:0 från en 5D mot 4:2:2 eller utan chromasubsampling (raw t.ex) från pocketkameran. Det lär du ha sett på webben trots att materialet inte ens är nära vad det ser ut när du sitter med originalfilerna.

Att du skaffar dig en speedbooster är absolut ett behov om du har objektiv för stillbild. Fullformat för stillbild är vad 5Dns sensor är och för film är det vad S35 är. Med speedboostern kommer du farligt nära S35 på BMD vilket i stillbild är nära APS-C.
Jag har en Ursa mini 4.6K bokad. Jag kommer ha kvar min BMPCC då den tillför mycket och är oerhört bra på att producera en bra bild. Men betänk att ALLT som kommer ur den kameran MÅSTE efterarbetas. Du måste arbeta upp ett workflow för detta. Det finns program där du drar i ett par rattar och sätter en hyfsat bra bild och det finns program där du arbetar med varje detalj av bilden, nästan som photoshop. Men, denna kamera är INTE för att skjuta ett par bilder och leverera till youtube.

Beträffande dina övriga frågor:
Jag hade köpt BMPCC idag nu när jag vet hur den är (haft den sedan lansering). Hade inte tvekat men jag vill arbeta med mitt material.

Om en GH5:a lanseras - blir en GH4 automatiskt dålig? Försämras bilden över natten? Folk skjuter fortfarande MASSOR på Canon DSLR som inte överhuvutaget hängt med i svängarna och som idag levererar en ytterst medioker bild jämfört med konkurrenter.

BMPCC är en videokamera - ej stillbild. Köp en beggad 5D mk2 och en BMPCC+SB så är du fit for fight.
Kika även på Sonys sortiment. Går att stoppa på Canongluggar på Sonys kameror med en smartadapter.
Dock får du trög AF men du kan ju lära dig fota manuell fokus också.
Filma manuellt är ju vad du gör på BMPCC.

Glöm inte att du måste ha ND-filter och annat också, en del batterilösningar, ljudlösningar etc..

// A

Jag måste ändå säga att det känns som du helt missförstår mig och vad det är jag vill ha hjälp med.

För det första nämner jag inte 4k någonstans. Visst hade det varit trevligt, speciellt att utgå ifrån och sen skala ner till 1080p, men det är absolut inget måste. Dessutom är jag mindre intresserad av vad det innebär i rendering och enkodning, sedan det inte är helt sällan att jag sitter med 4-5 kortare intervjuer och ett par tre föredrag efter ett event. Så nej, marknadsföringen kring 4k har jag inte gått på.

Utöver detta undrar jag om du ens förstod vad jag var ute efter. Jag behöver en extra kamera till en intervju jag skall filma ganska snart och jag behöver bestämma mig ganska omgående för vad jag behöver inskaffa. Just nu går tankarna kring gh4/bmpcc, eftersom a7s/a7sII är lite väl högt upp prismässigt för vad jag vill lägga just nu. Jag vet mycket väl om att bmpcc filmar väldigt platt och att det måste färgkorrigeras, vilket jag i sammanhanget faktiskt välkomnar eftersom jag har större möjligheter att färgkorrigera efter hur övrigt material ser ut snarare än att vara fast med ett dåligt codec som inte alls är lika lätt att färgkorrigera som prores eller till och med raw (kommer nog filma väldigt lite i raw i vilket fall som helst). Så läxan om färgkorrigering kan du spara, jag ville veta vad folk tyckte om systemet (bmpcc) och om det är värt att kasta mig in i det trots att man kan misstänka att kameran är en bra bit in i sin livscykel.

Läste du förövrigt mitt inlägg? Jag kommer inte köpa en 5d mkII, jag sitter redan med en mkIII privat och en 6d på föreningen som används i film och videosyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Jag måste ändå säga att det känns som du helt missförstår mig och vad det är jag vill ha hjälp med.

För det första nämner jag inte 4k någonstans. Visst hade det varit trevligt, speciellt att utgå ifrån och sen skala ner till 1080p, men det är absolut inget måste. Dessutom är jag mindre intresserad av vad det innebär i rendering och enkodning, sedan det inte är helt sällan att jag sitter med 4-5 kortare intervjuer och ett par tre föredrag efter ett event. Så nej, marknadsföringen kring 4k har jag inte gått på.

Utöver detta undrar jag om du ens förstod vad jag var ute efter. Jag behöver en extra kamera till en intervju jag skall filma ganska snart och jag behöver bestämma mig ganska omgående för vad jag behöver inskaffa. Just nu går tankarna kring gh4/bmpcc, eftersom a7s/a7sII är lite väl högt upp prismässigt för vad jag vill lägga just nu. Jag vet mycket väl om att bmpcc filmar väldigt platt och att det måste färgkorrigeras, vilket jag i sammanhanget faktiskt välkomnar eftersom jag har större möjligheter att färgkorrigera efter hur övrigt material ser ut snarare än att vara fast med ett dåligt codec som inte alls är lika lätt att färgkorrigera som prores eller till och med raw (kommer nog filma väldigt lite i raw i vilket fall som helst). Så läxan om färgkorrigering kan du spara, jag ville veta vad folk tyckte om systemet (bmpcc) och om det är värt att kasta mig in i det trots att man kan misstänka att kameran är en bra bit in i sin livscykel.

Läste du förövrigt mitt inlägg? Jag kommer inte köpa en 5d mkII, jag sitter redan med en mkIII privat och en 6d på föreningen som används i film och videosyfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Du tillhör den typen av person som ställer en fråga och bråkar om svaret.

Köp vilken kamera du vill - du är ju experten.

"Som kompliment till 5D etc.." säger inte om du äger eller om du tänkt dig köpa en sådan.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du tillhör den typen av person som ställer en fråga och bråkar om svaret.

Köp vilken kamera du vill - du är ju experten.

"Som kompliment till 5D etc.." säger inte om du äger eller om du tänkt dig köpa en sådan.

// A

Inte alls, jag tyckte bara det verkade som att du missförstod mig och tolkade in en massa jag inte skrev. Och tydligen har det väl begåtts ett misstag någonstans eftersom det jag ville förmedla i mitt första inlägg inte nådde fram.

Men någon expert är jag inte, det är ju därför jag frågar om lite råd rörande kameran.

Om du själv hade en hög canon-glas och behövde ta ett beslut rörande ett kameraköp, hade det som ägare av en BMPCC köpt den även idag - trots att det innebar ett köp av en metabones-adapter också till nästan samma pris som kameran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Inte alls, jag tyckte bara det verkade som att du missförstod mig och tolkade in en massa jag inte skrev. Och tydligen har det väl begåtts ett misstag någonstans eftersom det jag ville förmedla i mitt första inlägg inte nådde fram.

Men någon expert är jag inte, det är ju därför jag frågar om lite råd rörande kameran.

Om du själv hade en hög canon-glas och behövde ta ett beslut rörande ett kameraköp, hade det som ägare av en BMPCC köpt den även idag - trots att det innebar ett köp av en metabones-adapter också till nästan samma pris som kameran?

Jag besitter själv en massa Canonglas (L) och faktum är att jag fuskar lite.
Jag kör med en $99 focal reducer och styr bländare genom att helt enkelt ta en
gammal analog Canon EOS 300V alt. min 5D som jag ställer bländaren jag vill ha och sen drar jag
av gluggen med strömmen på så stannar bländaren utfälld. Du kan byta gluggar med strömmen på.
ALDRIG läst om någon som haft sönder något och manualen, vad jag kan hitta, täcker inte hurvida strömmen måste vara av eller på.
Resultatet är värt $99. Men för en metabones SB är det inte, för mig, värt ytterligare typ $500-$600 eller vad den kostar.
Så mycket bättre är inte resultatet.

Bor du i Stockholm är du välkommen att leka med min BMPCC så du kan bilda dig en egen uppfattning med egna gluggar samt med adapter (dummy och med focal reducer) så skickar jag resultatet till dig så kan du resolva runt med det.

Jag tycker BMPCC är HÖGST trevlig att ha. Som jag sade tidigare - trots ytterligare inköp kommer den bli kvar som B-kamera då den i mitt tycke fortfarande inte blir slagen av något på denna sidan av 20kkr..

RAW-delen ska du inte hänga upp dig på. Det är bra i kniviga situationer men ProRes 422 HQ är fantastiskt snabb att arbeta med full med info när du gradar skiten.

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Snabb fråga! Är på jakt efter bättre ljud att köra ihop med min pocket. I senaste videon körde vi inbyggda och ja, det fungerade men inte mer. Jag har varit inne på en extern ljudinspelare men då vi ska börja vlogga och grejer skulle jag nog kunna tänka mig en mikrofon att kunna koppla in i pocketen men även min systemkamera vid behov! Har sett många med Rödes lite billigare mic men har ni några tips? Budget: Inte mycket över 3k (om man nu inte får världens bästa mic för säg 5k som jag sen aldrig behöver uppgradera inom närmaste 10 åren)..

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej igen!

Snabb fråga! Är på jakt efter bättre ljud att köra ihop med min pocket. I senaste videon körde vi inbyggda och ja, det fungerade men inte mer. Jag har varit inne på en extern ljudinspelare men då vi ska börja vlogga och grejer skulle jag nog kunna tänka mig en mikrofon att kunna koppla in i pocketen men även min systemkamera vid behov! Har sett många med Rödes lite billigare mic men har ni några tips? Budget: Inte mycket över 3k (om man nu inte får världens bästa mic för säg 5k som jag sen aldrig behöver uppgradera inom närmaste 10 åren)..

Tack på förhand!

Mvh

Röde video mic pro på max volym låter ganska kasst.
Bästa första steget är en Zoom H1. Då kan du både spela in direkt i kameran eller externt beroende på projekt.
Bästa av två världar helt enkelt.

Annars är det en preamp som gäller så du kan köra med en riktig mikrofon direkt i kameran. Jag fick hem en billig idag som jag ska recensera, kan återkomma med resultat.

Permalänk
Medlem

Haha Mattias du kunde väll sagt att du tagit upp just detta ämnet på din kanal. Nu råkade jag få upp den av en slump när jag skulle se hur man monterade den på kameran. Men följdfråga: Vilka tillbehör hängde med Zoomen och vad behövde du köpa till? Lutar åt att det får bli en Zoom h1a!

Mvh

Permalänk
Medlem

Du behöver en 3.5mm kabel (vanlig hörlurssladd) och sedan något att sätta den i.
En blixt sko och fot funkar (cold shoe).

Permalänk
Medlem

Test av tidigare nämnda interface.

Permalänk
Medlem

Hittade fel i förra video så jag laddade upp det igen. Kan tydligen inte redigera gamla inlägg längre.

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite
Jag håller på och bygger om en gammal ENG kamera för att använda som "stomme" till min BMPCC
Jag har skaffat fram det mesta som behövs men skulle gärna vilja ha tips på en bra och kraftfull powerbank.
Gärna med lite olika utspänningar om möjligt.

För dom som är intresserade så är donationskameran en Panasonic WV-F200E

Permalänk
Inaktiv

Dom går på blocket för runt 5000 kronor nu så det kan vara värt att kolla där, ibland med lite extra prylar med också. En noname speedbooster funkar ok jag har två. Ett alternativ som också är prisvärt nu på blocket är panasonic g7.

Jag har bmpcc tre stycken en gh3 samt en g7 och jag tycker alla ger bra resultat men olika dock. Att gå från bmpcc till g7 blev lite konstigt då g7an faktiskt har en riktigt fin kvalitet och 4k gör inte saken sämre. Faktum är att det tog ett tag att börja gilla bmpcc kamerorna igen.

Man kan också använda alla kamerorna till live streaming eller multicam inspelning och jag tror att jag är en av dom första som livesänt med en g7a med lite färg läggning på med bara mjukvara och dator.

Detta gör jag ju givetvis också med mina bmpcc så dom är helt klart helt fantastiskt användbara och bild kvaliten är väl känd så för en femtusing är det en bra deal enligt mig. Har faktiskt varit på väg att köpa en fjärde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oet:

Bumpar tråden lite
Jag håller på och bygger om en gammal ENG kamera för att använda som "stomme" till min BMPCC
Jag har skaffat fram det mesta som behövs men skulle gärna vilja ha tips på en bra och kraftfull powerbank.
Gärna med lite olika utspänningar om möjligt.

För dom som är intresserade så är donationskameran en Panasonic WV-F200E

https://static.wixstatic.com/media/4308cf_c41f24278fe64bada6c773d2d7dc905c.jpg/v1/fill/w_1217,h_772,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/4308cf_c41f24278fe64bada6c773d2d7dc905c.jpg

Ser ut som ett riktigt häftigt projekt så lite bilder framöver vore skoj att få se. Östergötland här också.