Fractal Design i blåsväder över icke-japanska kondensatorer

Permalänk

trevlig nyhet, då vet man vilket företag man ska undvika de närmsta 10åren minst innan man ger dom en ny chans

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av femkantig:

inte så förvånad, tycker inte deras chassien ger någon vidare kvalitetskänsla direkt även om designen är god

Dessa två saker har ju inte något gemensamt med varandra förutom att det står Fractal Design på dem båda. De tillverkas troligen inte på samma ställen och om Fractal nu gjort detta medvetet är bara något vi kan spekulera i. Du tycker kanske plåten är lite väl klen i chassit, men vad har det med kondensatorerna att göra?

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Det lär bli många återköp.

Fractal får allt skita i brallan nu.

Dagens ironi? Hur många tror du orkar montera ur sina nätagg och skicka tillbaka bara för att komponenterna inte är av japansk nationalitet men antagligen lika bra för det.

Fult av FD att lova japanska komponenter när det inte är det dock.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hoppsan. Det där var mindre väntat.

Jag lutar nog åt att det behövs mer än en simpel ursäkt från FD. Så där gör man ju bara inte.
Nätagg är nog den delen som är mest kännslig inom datorvärlden. Visst AMD floppade med sin Bulldozer men de ligger rätt stabilt nu igen. Men titta på Ace of Sweden, det namnet är ju helt förstört efter deras lurendrejeri nätagg. Snälla, vi behöver inte ännu ett svenskt företag vars namn blir nedsmutsat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Hoppsan. Det där var mindre väntat.

Jag lutar nog åt att det behövs mer än en simpel ursäkt från FD. Så där gör man ju bara inte.
Nätagg är nog den delen som är mest kännslig inom datorvärlden. Visst AMD floppade med sin Bulldozer men de ligger rätt stabilt nu igen. Men titta på Ace of Sweden, det namnet är ju helt förstört efter deras lurendrejeri nätagg. Snälla, vi behöver inte ännu ett svenskt företag vars namn blir nedsmutsat.

Förlängd garanti är väl en väldigt bra deal?

Permalänk
Medlem

Har alltid hört skit om CapXon.

Misshandlade endel olika kondingar i ett projekt och kan väl inte säga så bra saker om CapXon, som inte alls tålde lika mycket stryk som andra; "finare" märken.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tycker de hanterar det på ett mycket bra sätt
Å andra sidan håller jag med föregående inlägg att det är dumt att skriva att det är det om det uppenbarligen inte är det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar som att många inte brytt sig om att läsa längre än till nyheten. Jonny Guru är närmast en legend när det kommer till tester av nätaggregat, en röst att lita på. Varför skriver då vissa att de ska undvika Fractal Design bara för att märkningen var fel när följande är Jonnys omdöme i samma artikel?:

Citat:

...
Build Quality (20% of the final score) - here, I do have some ranting to do. When you stick a blurb into your marketing promising Japanese caps throughout, it's probably best if you go ahead and do it. We reviewers are going to find out, even if it's an honest mistake. But I'll be gentle in scoring here, because Teapo really isn't as bad in my opinion as what could have been stuffed in there instead. It's just the whole promising one thing and delivering another tends to rub me the wrong way, even if it's done by mistake. But I try not to score on promises, so half a point comes off for the tier 2 caps. Another half point comes off for the amazing detaching insulator plastic on the PFC coil. Two minor issues that do not compromise the amazing performance this unit delivers. 9.

Performance - 9.5
Functionality - 9
Value - 10
Build Quality - 9
Total Score - 9.4

(Fet text tillagd av mig)

Jag har inget aggregat ifrån Fractal Design, utan jag citerar bara detta för att ett fel inte ska hindra konsumenter från att köpa en uppenbarligen bra produkt.

Permalänk

Jag tycker många har missat sammanfattningen av recensionen:

Citat:

It only took one single review for Fractal Design to walk right in here, toss me a unit, and instantly prove that this is a company that means business when it comes to power supplies. Everything done wrong on this unit is rather minor, and everything done right speaks volumes. When you can come in here with an OEM hardly anybody knows or talks about and beat Seasonic at their own stability game, that really tells me all I need to know about your company. Folks, Fractal wants your business and from what I've seen today they most definitely deserve it.

Nu säger någon jo men dom här håller ju inte lika länge. Well FD gav dig precis 7 års garanti på produkten.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha nätaggregat med 100% japanska kondensatorer så rekommenderar jag Aurum-serien från FSP Group starkt. Helt fantastiskt nöjd med mitt FSP Aurum Gold nätaggregat, och nästa gång så blir det nog FSP för min del också, fast då hoppas jag dom har 80 Platinum istället för "bara" 80 Guld.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt agg pga sweclockers test bland annat. Alltid gillat fractal design, nästan använt deras saker i samtliga byggen jag gjort.

Detta agget osar kvalitet långa vägar. Ingen coilwhine eller annat konstigt som man brukar få med Corsairs.. Dessutom knäpptyst.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Shit... Mitt nuvarande Seasonic SII-nätagg är 7 år gammalt. Om de inte tror att det lever längre än så kanske jag borde byta nu? Det var på den tiden man fick betala 1600Kr för simpel 80+-märkning.

Hahaha har samma problem

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Nu står det ju att det är japanska, och det är det ju. Står inget om att det BARA skulle vara japanska.

Skrivet av FaniSkogen:

Det står ju på bilden att det ska vara 100% japanska?

Att det inte är fler som reagerat på vad som faktiskt står, oavsett formulering; Nätagget innehåller kondensatorer som är 100% high-end japanska.. Den meningen säger enbart ett par saker:

-Nätagget innehållet fler än 1 kondensator
-Fler än 1 kondensator är 100% high-end japansk

Det säger inte att alla kondensatorer är japanska.

Jag hoppas verkligen att majoriteten av läsarna inser detta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Hahaha har samma problem

Ja, det skulle liksom vara en investering... 100 000 timmar klarar de visst sägs det. Men nu när de har en platinum-serie vill man ju ha nytt men det jag har går som en klocka och är oförskämt stabilt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Att det inte är fler som reagerat på vad som faktiskt står, oavsett formulering; Nätagget innehåller kondensatorer som är 100% high-end japanska.. Den meningen säger enbart ett par saker:

-Nätagget innehållet fler än 1 kondensator
-Fler än 1 kondensator är 100% high-end japansk

Det säger inte att alla kondensatorer är japanska.

Jag hoppas verkligen att majoriteten av läsarna inser detta.

Dock så faller detta argument då dom har sagt i en forumpost att alla kondensatorer är japanska. Samt att det inte är det enda stället som dom påstått detta.

#12431873

http://fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=84

Går du ner till specifikationerna står det:

Capacitors - Japanese

Permalänk
Medlem

Starkt gjort av Be Quiet.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk

Inte bra av Fractal Design men bra att dom gör detta och visar att dom tar åt sig av kritiken som kommit.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoferj:

Dock så faller detta argument då dom har sagt i en forumpost att alla kondensatorer är japanska. Samt att det inte är det enda stället som dom påstått detta.

#12431873

http://fractal-design.com/?view=product&category=3&prod=84

Går du ner till specifikationerna står det:

Capacitors - Japanese

Nej det faller inte alls, du gör samma misstag som många andra gör och drar felaktiga slutsatser (av saker jag inte skrivit). Jag har inte tagit upp något argument, jag har presenterat fakta.

För att förtydliga: Jag har alltså inte skrivit att FD inte gjort fel i det stora hela. Det är dock fullständigt felaktigt att påstå att det på förpackningen står att samtliga kondensatorer är japanska, för det gör det inte. Det är vad jag har sagt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dimman:

Nej det faller inte alls, du gör samma misstag som många andra gör och drar felaktiga slutsatser (av saker jag inte skrivit). Jag har inte tagit upp något argument, jag har presenterat fakta.

För att förtydliga: Jag har alltså inte skrivit att FD inte gjort fel i det stora hela. Det är dock fullständigt felaktigt att påstå att det på förpackningen står att samtliga kondensatorer är japanska, för det gör det inte. Det är vad jag har sagt.

Jag håller med och tycker att du har rätt, MEN, faktum kvarstår att det är en ordlek som är som gjord för att missförstås. Det är ganska lätt att dra slutsatsen att man medvetet vill att det skall uppfattas såsom att ALLA kapacitorer är japanska även om den aktuella formuleringen faktiskt öppnar för en viss tolkning.

Användningen av 100% är olycklig i sammanhanget och bör tas bort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag håller med och tycker att du har rätt, MEN, faktum kvarstår att det är en ordlek som är som gjord för att missförstås. Det är ganska lätt att dra slutsatsen att man medvetet vill att det skall uppfattas såsom att ALLA kapacitorer är japanska även om den aktuella formuleringen faktiskt öppnar för en viss tolkning.

Användningen av 100% är olycklig i sammanhanget och bör tas bort.

Jag håller givetvis med dig om att texten kan misstolkas och borde bytas ut. Det förändrar dock inte vad som faktiskt står (eller faran i att göra tolkningar av saker som _inte_ står)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Om man vill ha nätaggregat med 100% japanska kondensatorer så rekommenderar jag Aurum-serien från FSP Group starkt. Helt fantastiskt nöjd med mitt FSP Aurum Gold nätaggregat, och nästa gång så blir det nog FSP för min del också, fast då hoppas jag dom har 80 Platinum istället för "bara" 80 Guld.

Tror jag inte på för fem öre. Bevisa att FSP har 100% japanska kondensatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var tvungen att gå ner i källaren och kolla lådan på mitt R3 600W och ja man tolkar det att det ska vara 100% japanskt i den.

Men gott med längre garanti på det eftersom jag inte kommit till skott att stoppa in det i en dator än och vet inte när det kan tänkas bli... iof sugen på en dator till tvn...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Skrivet av Henkka:

Sitter man och hänger på sweclockers borde man veta vad problemet med taiwanesiska kondensatorer är. Det är inte landet de är tillverkade i utan det faktum att de ofta är baserade på bristfälliga stulna ritningar och därför inte fungerar korrekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=4

Det är riktigt uselt av Fractal Design att köra med vilseledande marknadsföring. Något misstag kan det givetvis inte vara tal om, de vet exakt vad de har för komponenter i de egna produkterna.

Nu kör de "damage control" för fulla muggar, något som inte vore nödvändigt om de inte hade ljugit om sin produkt från början.

Kondensator-pesten är sedan länge över. Det är mycket ovanligt att kondensatorer går sönder på det sättet numera.

Dessutom är Samxon och Teapo några av de mest pålitliga kondensatortillverkarna som finns. Inget som helst att oroa sig för. Deras komponenter har aldrig hållt dålig kvalitet, ens under konsensator-pest-eran.

Permalänk
Medlem

Mitt Vita Fractal Design Newton R3 1000W kostade 1375:- på komplett i december 2012.
Straxt innan nyår 2020 går min nyss förlängda 7års garanti ut...
Ni som är skeptiska till detta nätagg, även om man har köpt det till ordinarie pris (2081:- på Inet), rada raskt upp BÄTTRE nätagg i denna prisklass. Recensionerna är väl tydliga, trots en del påstådda sekunda thai-komponenter.
Vi får se vad som händer i framtiden.
Ni som nu byter in erat agg nu på RMA. kan väl berätta vad ni köpte istället för samma peng

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det verkar som att många inte brytt sig om att läsa längre än till nyheten. Jonny Guru är närmast en legend när det kommer till tester av nätaggregat, en röst att lita på. Varför skriver då vissa att de ska undvika Fractal Design bara för att märkningen var fel när följande är Jonnys omdöme i samma artikel?:

http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/recommended...

(Fet text tillagd av mig)

Jag har inget aggregat ifrån Fractal Design, utan jag citerar bara detta för att ett fel inte ska hindra konsumenter från att köpa en uppenbarligen bra produkt.

Jag tycker du gör en bra poäng här över något som många säkert glömmer i det här sammanhanget att recensenten gav nätdelen ett väldigt högt betyg trots minuset för kondensatorerna hela 9,4 av 10 möjliga det är ett mycket bra betyg.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om FD har lite hästkött i lasagnen trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Efter att ha jobbat på typ 15 olika företag i många olika brancher är åtminstone min erfarenhet att det absolut svåraste är internkommunikation. Förmodligen är det inte alls samma personer som har koll på hårdvara som sköter texter på kartonger, inte ens säkert att de sitter i samma land eller pratar samma språk. Jag vet inte om det är ett misstag eller inte, men jag vet att jag sett många många liknande saker som alla varit just misstag.

Ja, att marknadsansvariga och säljare på ens företag svävar ut och lovar lite för mycket har man allt stött på i flera lägen.
Detta beror oftast inte på att det medvetet ljuger, utan snarare saknar kunskap om självaste verksamheten och vad som är realistiskt att lova.
För mig är det ett uppenbart misstag.

Permalänk
Medlem

Adresserar detta inlägg till alla som påstår att FD inte alls har ljugit om sitt nätagg. Till att börja med så betyder procent 'hundradel' dvs. En andel av något med enheten hundradelar. Det är då uppenbart att man i detta fall menar att alla kondensatorer är japanska. Någonting kan inte vara av olika mängd högpresterande. "innehåller 5 högpresterande kondensatorer" skulle knappast kunna tolkas som "fler än en kondensator är på nivå 5 när det kommer till högprestation".

Permalänk
Medlem

skulle vara intresant om the fanns något sätt och testa hur sant det är med att japanska kondensatorer är bättre för jag har alltid tyckt det är ett udda ryckte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

f¨r ja bara fråga detta med japanska kondensatorer?? vad e de som gör dom så bra? är det japanerna som är bäst på göra dem ?

Finns det något japaner inte är bäst på att tillverka?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW