Svart bild på datorn var femte omstart? (OC i5-750)

Permalänk
Medlem

Svart bild på datorn var femte omstart? (OC i5-750)

Tja jag satte mig in lite i detta med överklockning nu för jag har en grym kylare som inte ens behöver arbeta för att hålla nere mina temps, så jag drog på en liten OC enbart upp till 3,4ghz och minnena i 1600mhz

det fungerade bra ett par dagar tills jag upptäckte att jag satte på datorn, gick ifrån och kom tillbaka så var skärmen oftast svart, jaja tänkte jag starta om och de fungerade.

Igår när jag kom hem efter jobbet så var de bara svart skärm, skärmen hoppar på men går inte in i viloläge eller något liknande alls, utan den är på och lyser men utan bild, fick inte igång den förrän jag rensade CMOS, så jag undrar vad gick fel för bilden kommer bara då och då?

Moderkortet som matar ut fel volt vid boot kanske?

jag minns inte vad kompisen körde min BLCK på just nu (nyvaken)

Mvh\\

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har du stresstestat den? Min gamla i5 750 gjorde 4.3 ghz på 1.39v så 3.4 är en ganska liten överklock och ändrar nog knappt ens volten.
De flesta 750 gör nog en 3.8 - 4, men glöm inte att stresstesta den och läs noga på forum och guider.
Vad gäller bildskärmen så beror det på inställningar i bios eller något med grafikkoret, fungerade det innan överklockningen?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har du stresstestat den? Min gamla i5 750 gjorde 4.3 ghz på 1.39v så 3.4 är en ganska liten överklock och ändrar nog knappt ens volten.
De flesta 750 gör nog en 3.8 - 4, men glöm inte att stresstesta den och läs noga på forum och guider.
Vad gäller bildskärmen så beror det på inställningar i bios eller något med grafikkoret, fungerade det innan överklockningen?

har inte haft några som helst problem innan OC, sedan upptäckte jag detta igår, men jag kom inte ens in i bios förrän CMOS rensning.

läst på rätt mycket men tänkte hålla en mindre OC nu så man lär sig. mina CPU poäng i nyaste 3d mark gick från 4800 till 5900 vet inte hur myckte bättre de är men märkte en positiv förändring i spel, annars fungerade allt bra men bara vid uppstart.

stresstestade lite furmark och 3dmark tempsen var mer än OK, 50 grader max som load med lägsta fläkthastigheterna. grafikkorten så var referenskylaren 65 grader och mitt andra PCS+ ~55 grader?

testade dock inte byta port i grafikkortet innan start utan enbart när jaghade datorn redan igång men gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Stresstesta med prime eller liknande för att belasta processorn hårt.
Vad gäller bilden så antingen någon inställning i bois eller så är det något med grafikkortet, vet faktiskt inte.
Jag hade aldrig några problem med bild när jag överklockade, var det på tok för hög överklock så bootade den inte ens.
Och vid instabilitet så hängde/ eller så startade datorn om och var bara att höja volten eller sänka.
Har du verkligen kollat upp alla inställningarna?
Skriv ner dina oc settings så vi kan se vad du har gjort.
Testa även att köra minnena i stock, dvs 1333 mhz o se om problemet kvarstår?

Här kan du gotta dig lite ^^
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Stresstesta med prime eller liknande för att belasta processorn hårt.
Vad gäller bilden så antingen någon inställning i bois eller så är det något med grafikkortet, vet faktiskt inte.
Jag hade aldrig några problem med bild när jag överklockade, var det på tok för hög överklock så bootade den inte ens.
Och vid instabilitet så hängde/ eller så startade datorn om och var bara att höja volten eller sänka.
Har du verkligen kollat upp alla inställningarna?
Skriv ner dina oc settings så vi kan se vad du har gjort.
Testa även att köra minnena i stock, dvs 1333 mhz o se om problemet kvarstår?

Här kan du gotta dig lite ^^
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

har lekt runt lite i OC nu, återgick till gamla värdena men inte stresstestat eller spelat ännu, ska se vart de gick fel.
Minnena är på 1360 mhz annars kommer jag långt under 1333 eller nästa steg är då 1600, försöker jag köra safe BLCK värde så är detta bästa jag hittar?

ska skriva mina inställningar när jag får tid över.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7