kan dåligt nätagg påverka långsam start av datorn?

Permalänk
Medlem

kan dåligt nätagg påverka långsam start av datorn?

har en dator på jobbet som tar typ 10 minuter på sig nästn innan den startar P.O.S.T och sätter igång.. väl vid post så går det som vanligt..

vad kan vara orsak att det går så segt innan den kommer till att starta P.O.S.T

har testat hårddisken och den är ok.. minnena har jag inte hunnit gå igenom för att se om det är där problemet ligger..

men har tänkt eftersom det tar sån tid innan posten att det kan vara nåt med strömagget som gör att det tar tid innan den börjar skicka ström till komponenterna

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

har en dator på jobbet som tar typ 10 minuter på sig nästn innan den startar P.O.S.T och sätter igång.. väl vid post så går det som vanligt..

vad kan vara orsak att det går så segt innan den kommer till att starta P.O.S.T

har testat hårddisken och den är ok.. minnena har jag inte hunnit gå igenom för att se om det är där problemet ligger..

men har tänkt eftersom det tar sån tid innan posten att det kan vara nåt med strömagget som gör att det tar tid innan den börjar skicka ström till komponenterna

Hade förut så att det tog ett par sekunder innan datorn "gick igång" berodde förmodligen på dålig strömtillförsel från vägguttaget. Löste sig med en ups.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Det finns andra saker som är ökända för att orsaka det här och värre fel tills de tagit bort.

Tex skadad kringutrusning, tangentbord, mus, USB/SATA/IDE kablar, diskar, skrivare, USB minnen mm eller porten de kopplats till. JA, såna struntsaker som inte ens behövs för att få bild så ta bort allt sånt och se hur det går. Eftersom problemet händer innan Windows startar så kan koppla ur Windows disken också.

Är felet kvar nollställer du bios ordentligt innan du letar vidare efter felet. Finns flera sätt att nollställa bios. tex att ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet.

Permalänk
Medlem

vad är det för dator? komponenter?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Datorn är en http://www.advanpos.com/eng/products_2.php?cid=1&sid=81 kassadator.

det finna inga tangentbord kopplade till den. den kör windows 7. enda tillkopplat är skrivare.

ska testa och flytta datorn och ge den ström från annan väggkontakt.. samt testa att starta den utan skrivare.

tycker det är mysko att det tar 10 min innan den ens börjar POSTA

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Är den inte tillkopplad till ett nätverk eller mot en extern hårddisk?
Troligtvis är det därför den tar tid på sig för att den skall etablera kontakt mot en extern enhet och den är väl kopplad till en kassalåda med?

Jag skulle inte pilla alltför mycket med den där, prata med eran leverantör eller den som företaget har support och serviceavtalet med istället.

Pillar du själv så kanske garantierna ryker all världensväg och så blir du personligen betalnings skyldig för felen du har åsamkat...

Permalänk

jag hade samma problem med min gamla stationära dator.
Efter att man hade tryckt på knappen så tog det ca 5-10 innan datorn reagerade och startade.
ganksa konstigt att det kan ta så lång tid, men det löste sig när vi köpte ett nytt nätagg

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att störningar kan påverka hur stabilt uppstarten blir, nätagg kanske inte presterar topp när det är kallstartade!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Nu är ju detta inte på något vis likartat med en "vanlig" dator och det är ju ganska tydligt om man bemödar sig att läsa spec för kassaregistret ifråga:

http://www.advanpos.com/eng/products_spec.php?id=74

Denna dator har ingen annat gemensamt än systemet mot en vanlig persondator... Så ta inte för givet att den fungerar som en sådan därmed....

Permalänk

Jag blev väldigt förvånad när mitt byte från ett Noname nätagg till ett från en erkänd tillverkare (och lite mer effekt) resulterade i att min dator vaknade mycket fortare, inte bara från uppstart utan även från skärmsläckare etc.. Så visst kan det det

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är den inte tillkopplad till ett nätverk eller mot en extern hårddisk?
Troligtvis är det därför den tar tid på sig för att den skall etablera kontakt mot en extern enhet och den är väl kopplad till en kassalåda med?

Jag skulle inte pilla alltför mycket med den där, prata med eran leverantör eller den som företaget har support och serviceavtalet med istället.

Pillar du själv så kanske garantierna ryker all världensväg och så blir du personligen betalnings skyldig för felen du har åsamkat...

Den startar i windows sen för man starta klienten manuellt. Då söker den kontakt med servern.. problemet är att den tar tid på sig att posta när den väl gör det så är allt normalt...
Jag är ansvarig för datorerna som tekniker så det är inga problem med garantierna..
Ska köpa in ett nytt agg.. och testa. Ser inte nåt annat fel just nu. Jag uppdaterar resultat så fort bytet är klart

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

uppdaterar lite hur det gått..

Det var strömagget som var dåligt.. efter jag bytt det så funkade allt normalt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning