AMD A4-5000 "Kabini" med "Jaguar"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Utan att vara vidare insatt så känns det som att den extra kommunikationen innebär en hel del högre latenser. Känns som att det blir svårare att hålla exekveringsenheter matade. Påverkar det mycket i ren prestanda?

Som med nästan allt kan man inte säga att prestanda alltid är bättre med den ena designen, finns fall där en exklusiv cache har fördelar. Men just multitrådade program där trådarna behöver kommunicera sinsemellan är något där inklusiv cache är bättre. Tittar man på kostnaden i klockcykler för att utföra x86-instruktioner som ger garantier kring konsistens på en minnesadress över alla CPU-kärnor så är Intels Core i3/5/7 processorer mellan 2-3 gånger snabbare än Bulldozer/Piledriver. Allt kommer inte från inklusive vs exklusiv cache, Intel har rent generellt en snabbare cache (mycket lägre latens), men det gör skillnaden större.

Jämför man i stället Jaguar och Silvermont så har de i princip exakt samma design på både L1 och L2-cache, men Silvermont kommer ändå vara mer effektiv på att kommunicera mellan kärnor då dess L2 cache har ungefär halva latensen mot Jaguars cache.

Jaguar är däremot en mycket mer "rå-stark" kärna, den har större buffertar, lägre OoO fönster etc så kommer bli väldigt intressant att jämföra IPC på Silvermont mot Jaguar, kommer ge en väldigt talande bild för hur extremt viktigt cache-designen är för prestanda på moderna CPUer. Bl.a. AnandTech har kommenterat detta och han är rätt säker på att Silvermont kommer ha något högre IPC tack vare sin L2-cache trots att det är en så pass mycket enklare CPU-kärna.

Att dagens Atom överhuvudtaget kan konkurrera prestandamässigt mot Cortex A9 (där Atom typiskt är snabbare) och Cortex A15 (där Atom är långsammare, men drar å andra sidan mycket mindre ström) är just p.g.a. att Atom har så mycket lägre latens och även högre bandbredd mot sin L2 cache jämfört med ARM:arna. Tittar man på själva CPU-kärnan så är A9 och Silvermont rätt lika i design, dagens Atom är simplare än Cortex A8...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning.
Kanske "behöver" en ny HTPC snart.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Det är en SoC, vi skriver systemkrets/systemprocessor på svenska

Aha, tack.
Nån borde lägga USB 3, SDHC/MMC-kortplats, Ethernet, lite RAM minne och göra en enkortsdator (single-board computer).

Permalänk
Medlem

3 av 4 fördelar kändes väldigt framkrystade. Det känns väldigt AMD-favoriserat. Denna plattform passar nog surfplattor bäst, när det kommer till vanliga laptops och ultrabooks så har den egentligen inget att säga till om, och det är till och med innan Haswell är lanserad. Tyvärr måste jag säga då jag alltid gillat AMD.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Jag är inte helt säker. Core i7 härstammar ju från en arkitektur optimerad för låga frekvenser och strömsnålhet. Pentium M var ju favorit bland äventyrliga entusiaster, och den klockade grymt bra. Jaguar har ju inte riktigt lika många exekveringsenheter. Men att den är byggd för låga frekvenser betyder alltså inte nödvändigtvis att det behöver vara enorma hinder för att få upp frekvensen.
Historiskt så har ju mindre tillverkningsprocesser ökat frekvenspotentialen varje gång, fram till någon gång efter 3GHz då arkitekturer med både kort och lång pipeline började skala dåligt. Jag tycker att skillnaden i frekvenspotential borde vara mindre idag mellan de olika konstruktionerna då högfrekvensarkitekturer nått en vägg.

Hur mycket skulle det hjälpa att tillverka dem på kisel optimerat för frekvens istället för lågt läckage t.ex?

Inte speciellt.
Termisk utveckling ökar exponentiellt till förhållande med frekvensen. Inte bara om man överklockar utan rent "fysiskt" på alla elektriska komponenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

3 av 4 fördelar kändes väldigt framkrystade. Det känns väldigt AMD-favoriserat. Denna plattform passar nog surfplattor bäst, när det kommer till vanliga laptops och ultrabooks så har den egentligen inget att säga till om, och det är till och med innan Haswell är lanserad. Tyvärr måste jag säga då jag alltid gillat AMD.

Säg inte det, min sambo sitter med en atom processor i sin laptop och hon klagar inte på den. A4-5000 springer ju cirklar runt atomen så det kommer absolut duga till "vanligt Svensson användande"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

3 av 4 fördelar kändes väldigt framkrystade. Det känns väldigt AMD-favoriserat. Denna plattform passar nog surfplattor bäst, när det kommer till vanliga laptops och ultrabooks så har den egentligen inget att säga till om, och det är till och med innan Haswell är lanserad. Tyvärr måste jag säga då jag alltid gillat AMD.

Bortsett från att en Haswell med tillhörande moderkort blir några tusen. Jaguar kan du få med väldigt enkla moderkort och är dessutom väldigt mycket billigare.

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte speciellt.
Termisk utveckling ökar exponentiellt till förhållande med frekvensen. Inte bara om man överklockar utan rent "fysiskt" på alla elektriska komponenter.

Nej, med spänning ökar det exponentiellt. Det ökar ju med frekvens också, men inte i närheten av så mycket som med spänning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Nej, med spänning ökar det exponentiellt. Det ökar ju med frekvens också, men inte i närheten av så mycket som med spänning.

Det är fortfarande en exponentiell ökning av frekvensen(dvs den är inte linjär). Sedan att spänningen påverkar mer i dagens elektronik är en annan femma.
Tror dock att du för söker säga samma sak som jag men ta upp att spänningen påverkar mer vid de nivåer vi använder idag.

Men ditt "Nej" syftar dock på att jag har fel och frekvensens påverkan av temperatur i elektronik Inte är exponentiell...?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är fortfarande en exponentiell ökning av frekvensen(dvs den är inte linjär). Sedan att spänningen påverkar mer i dagens elektronik är en annan femma.
Tror dock att du för söker säga samma sak som jag men ta upp att spänningen påverkar mer vid de nivåer vi använder idag.

Men ditt "Nej" syftar dock på att jag har fel och frekvensens påverkan av temperatur i elektronik Inte är exponentiell...?

Det ökar linjärt med frekvens.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Det ökar linjärt med frekvens.

Då får jag väl ta en titt i mina studieböcker kring hur jag har fått detta om bakfoten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sugen som fan på att se en tablet/laptop hybrid med denna och Win8.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Då får jag väl ta en titt i mina studieböcker kring hur jag har fått detta om bakfoten.

Rent teoretiskt gäller

P = C * f * V²

där P är effekt, C är en konstant, f är frekvens och V är matningsspänning. Men normalt sett blir ändå effektökningen mer än linjär då det ofta krävs i alla fall en liten höjning av spänningen för att nå en högre frekvens. Framförallt gäller detta för de som överklockar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad menas egentligen med "Improved virtualization"? Någon som vet? Innebär det stöd för AMD-Vi/IOMMU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Vad menas egentligen med "Improved virtualization"? Någon som vet? Innebär det stöd för AMD-Vi/IOMMU?

Du kan nå processorn direkt, vilket är bra om man vill köra en "virtuell maskin" alltså köra ett OS när du är inne i ett OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Du kan nå processorn direkt, vilket är bra om man vill köra en "virtuell maskin" alltså köra ett OS när du är inne i ett OS.

Jag förstår vad virtualisering innebär. Det jag undrar är vad som är förbättrat i Jaguar kontra Bobcat? Även Bobcat har stöd för virtualisering (AMD-V) men inte för IOMMU (AMD-Vi). Det hade varit intressant att veta om Jaguar har detta stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag förstår vad virtualisering innebär. Det jag undrar är vad som är förbättrat i Jaguar kontra Bobcat? Även Bobcat har stöd för virtualisering (AMD-V) men inte för IOMMU (AMD-Vi). Det hade varit intressant att veta om Jaguar har detta stöd.

Det, och 8 kärnor = jag ser min strömsnåla hemmaserver närma sig verkligheten snabbare !

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xenofonus:

Ja det är bra med teman så klart men själv tycker jag att just "spanska" kanske är lite svagt. Då kan de döpa en grej till parkbänk och nästa till sopcontainer. Fast kan man inte spanska så märker man väl inte i o f s.

Som sagt så verkar det snarare vara städer eller floder som är temat. Jag orkade inte gräva så noga i det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Rent teoretiskt gäller

P = C * f * V²

där P är effekt, C är en konstant, f är frekvens och V är matningsspänning. Men normalt sett blir ändå effektökningen mer än linjär då det ofta krävs i alla fall en liten höjning av spänningen för att nå en högre frekvens. Framförallt gäller detta för de som överklockar.

Tack!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det, och 8 kärnor = jag ser min strömsnåla hemmaserver närma sig verkligheten snabbare !

Jag tänker lite i samma banor.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln/recensionen gör mig glad

Älskar nördighetsnivån och "techsnacket". Gillar alla swecs artiklar rent generellt men när det kommer ut t.ex. nya arkitekturer får det gärna vara såna här lite längre och lite mer ingående texter även i framtiden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag tänker lite i samma banor.

Jag med. Hoppas på en http://www.asus.com/Motherboards/E45M1I_DELUXE/ fast med A6-5200 snart!

Permalänk
Medlem

Är efterträdaren till Trinity, Richlands, Jaguar eller Piledriver baserad?

"Playstation 4 och Xbox One bygger på arkitekturen "Jaguar", en processordesign som även dyker upp på persondatorsidan i form av AMD A-serien "Kabini" för bärbara. SweClockers har resultaten."

Kommer arkitekturen kunna skalas upp betydligt i prestanda om de får dra mer ström?
Om det här testet är en indikation på hur Xbox One och Playstation 4 kommer att prestera så är det inte mycket att ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Är efterträdaren till Trinity, Richlands, Jaguar eller Piledriver baserad?

"Playstation 4 och Xbox One bygger på arkitekturen "Jaguar", en processordesign som även dyker upp på persondatorsidan i form av AMD A-serien "Kabini" för bärbara. SweClockers har resultaten."

Kommer arkitekturen kunna skalas upp betydligt i prestanda om de får dra mer ström?
Om det här testet är en indikation på hur Xbox One och Playstation 4 kommer att prestera så är det inte mycket att ha.

Richland är typ Trinity med högre klockfrekvenser, alltså Piledriver-baserad. När det gäller konsolerna kommer dessa ha åtta istället för fyra kärnor, samt en väsentligt vassare grafikdel. A4-5000 har bara 128 SP, Xbox One får 768 SP och PS4 1152 SP enligt de senaste uppgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror personligen stenhårt på denna CPU för lätta/billiga laptops. Där är TDP på ~10W inte ett problem, visst kommer det finns Haswell-baserade SoC med samma TDP som kommer vara långt snabbare men de kommer också vara långt mycket dyrare. Silvermont verkar inte vara riktad mot denna marknad, Intel vill säkert hellre sälja Haswell här, så detta kan bli en marknad där AMD kan få rejält med "design wins"

Däremot är Temash DoA. En CPU-frekvens på 1.0GHz och ändå en TDP på 4W betyder att även dagens Atom, t.ex. Z2760, kommer vara snabbare tack vare mycket högre frekvens + att den har en TDP på <2W. Temash kommer inte heller vara konkurrenskraftig mot Cortex A15 då Bulldozer har samma eller möjligen marginellt bättre IPC än A15, men Cortex A15 går att köra på >1.5GHz och ändå sitta i ett SoC med 4W total TDP.
AMD verkar besatta av GPUn, men i fallet Temash kommer CPU-delen vara så brutalt underdimensionerad att produkter baserad på Temash kommer kännas som förra årets ARM SoCer

TDP på 4W för hela chipet så det är väldigt bra med tanke på prestandan. Anandtech har lite jämförande med Atom Z2760, Exynos 5250, Snapdragon 600, Apple A6X där man kan räkna ut lite prestanda utifrån Amd A4-5000, om man räknar på singeltrådad prestanda så kommer en A4-1200 (1.0 Ghz) vara snabbare än Z2760 (1.8 Ghz) i både heltal (~15%) och flytal (~40%).
I multitrådade program kommer dock A4-1200 hamna lite efter, lite svårt att räkna fram hur mycket dock då det är flera skalningsaspekter att räkna på mellan A4-5000 och A4-1200 (antal cores och frekvens) men flytalsprestandan bör ligga på samma nivå som Atom Z2760 och för heltal den multitrådade prestandan kanske hamnar 30-35% under Atom Z2760 tack vare Atoms 4 trådar.
Den stora behållningen i jämförelse med Atom Z2760 är dock grafiken i A4-1200, den kommer vara 4-5 gånger snabbare än Atom Z2760.

Dåligt med CPU-test för ARM i jämförelse, men Anandtech hade ett Mozilla Kraken benchmark med Exynos 5250 (1.7 Ghz) vilket jag gissar är singeltrådat, där är A4-5000 c:a 50% snabbare, halverar man det resultatet med 1.5 (1.5GHz -> A4-1200 1.0 Ghz) så hamnar de på ungefär samma prestanda, dvs, A4-1200 (1.0 Ghz) ger samma singeltrådade prestanda som Cortex A15 baserade Exynos 5250 (1.7 Ghz) som jag antar har en liknande TDP. Prestandan är inte dålig i A4-1200, men den kommer inte hänga med i jämförelse med 4-kärniga Cortex A15 CPU:er, dock är frågan hur ofta man använder 3-4 kärnor på en surfplatta.

I grafik-prestanda i jämförelse med ARM-modellerna är det dock lite si och så, men det går att utläsa att A4-1200 kommer ligga med i toppen av ARM-segmenten och kan förmodligen konkurrera med Apple A6X som med PowerVR SGX554MP4 är en av de snabbaste GPU:er på surfplattemarknaden i dagsläget.

När det gäller prestanda/watt så tror jag A4-1200 kan hävda sig rätt bra, den stora frågan är hur bra strömbesparings-funktionerna är när man inte använder all prestanda, t.ex. hur lång tid går det att spela upp film eller surfa med den på en surfplatta med 10WH batteri?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Detta är tydligen mest ett obekräftat rykte, men det känns ändå bättre än att inte ha hört ett ljud.
Tre stycken Mini-ITX i antågande i bästa fall alltså, med toppmodellen på 2GHz som den kraftigaste
Skulle den visa sig vara helt passiv, med en stor fin kylfläns över hela kortet, så blir det nog svårt att låta bli att köpa

http://www.cpu-world.com/news_2013/2013041501_Rumored_details...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Men herregud, inte ens A4 på 15W TDP lyckas de leverera en passiv lösning av.
Vilken besvikelse, vem kommer köpa någon av dessa?

http://www.computerbase.de/news/2013-06/kabini-mini-itx-board...

Vad skulle det kosta? 100kr extra för en rejäl fläns som kör passivt, istället för dessa med en liten 60mm (?) som tjuter?
Aaarrgh!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Men herregud, inte ens A4 på 15W TDP lyckas de leverera en passiv lösning av.
Vilken besvikelse, vem kommer köpa någon av dessa?

http://www.computerbase.de/news/2013-06/kabini-mini-itx-board...

Vad skulle det kosta? 100kr extra för en rejäl fläns som kör passivt, istället för dessa med en liten 60mm (?) som tjuter?
Aaarrgh!

Jag skulle ta den med 25W och försöka stuva in den i ett chassi för passiv kylning. Något i stil med denna
http://www.hardwareluxx.se/index.php/nyheter/hardvara/datorla...

Här är förresten 2 andra kandidater med Kabini
http://www.computerbase.de/news/2013-06/amd-kabini-zur-comput...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Jag skulle ta den med 25W och försöka stuva in den i ett chassi för passiv kylning. Något i stil med denna
http://www.hardwareluxx.se/index.php/nyheter/hardvara/datorla...

Här är förresten 2 andra kandidater med Kabini
http://www.computerbase.de/news/2013-06/amd-kabini-zur-comput...

Risken är väl ganska stor att dessa kort inte matchar någon standard vad gäller fäste för kylare?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Iofs, om en sån här monsterkylare krävs för E-350 och dess 18W TDP (vill minnas att folk klagat på att just denna lösning går rejält varm dessutom) så är det kanske inte möjligt att klämma dit något praktiskt som kyler ytterligare 40% värme från en A6-5200

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Iofs, om en sån här monsterkylare krävs för E-350 och dess 18W TDP (vill minnas att folk klagat på att just denna lösning går rejält varm dessutom) så är det kanske inte möjligt att klämma dit något praktiskt som kyler ytterligare 40% värme från en A6-5200

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/02/01/IMG_6124.jpg?...

Passiv kylning är överskattat om man bryr sig om temps och bara vill ha en tyst dator. Jag provade en gång ett passivt bygge genom att ta bort fläkten på ett MSI E350IA-E45 (den har också en stor kylfläns som ASUS dedikerat passiva variant), visst fungerade det men temperaturen låg på 80C vid belastning. Det räckte med att sätta tillbaka 40mm fläkten begränsad till lägsta varvtal för att temperaturen ska sjunka till 50C. Jag limmade senare på en 120mm slimprofile fläkt på 800RPM som var ohörbart på mer än 5cm avstånd med lika gott resultat på temperaturen.

Slutsats: en knäpptyst dator går att åstadkomma med rätt fläktar och varvtalsbegränsning, och fortfarande med överlägsen kylförmåga jämfört med en helt passiv lösning.