Vilja ha ett chassi som kan vara ljudlös och som verkligen är ”ljudlöst”

Permalänk
Medlem

Vilja ha ett chassi som kan vara ljudlös och som verkligen är ”ljudlöst”

Jag skulle vilja ha ett chassi som kan vara ljudlös och som verkligen är ”ljudlöst”! Vill också gärna ha fläktar platser som man kan sätta tysta Noctua fläktar typ NF-S12B-ULN så jag har ett bra skylning. Cpu kyls av Corsair Hydro H80! Har också ett ASUS GeForce GTX 680 2GB Direct CU II TOP OC (GTX680-DC2T-2GD5).
Idag har jag Corsair Graphite 600TM och jag kör med standard fläktarna dock så väsnas lite mycket även om de går lägsta hastighet! Dock är kylningen bra även vid låg hastighet.

Vad rekommenderar ni samt vad är bättre än 600TM!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s...

Tycker de flesta populära datorlådorna är knäpptysta. Att det låter mycket beror nästan alltid på grund av högljudda komponenter. Fixa tysta fläktar och ev. Fläktkontroller.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Ljudlöst kommer du aldrig få eftersom ljudlöst = inga fläktar.

Din dator kommer heller aldrig bli tyst av ett ljuddämpat chassi om komponenterna (typ din H80) låter för mycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det som irriterar ihjäl mig är HDD-resonans.
Se lite på SPCR (silent pc review)-forumet hur de brukar lösa det rätt smart.
Själva fläktarna hörs knappt om man har ner dem i varv (har mina på 40% i BIOS)

Permalänk
Medlem

Okej tackar för info!

Kan man inte få datorn tystare med ljuddämpat chassi eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk

Alla chassien är ljudlösa. Däremot är inte fläktar och komponenter det. Antingen får du köra passivt och då blir det ljudlöst eller tyst och välja komponenter därefter.

Jag kör med ett Bitfenix Prodidgy (delvis moddat) med Zalman Fanmate 2 på alla fläktarna. Rpm ligger på 400-700 ungefär beroende på fläkt. 220mm Bitfenix, 140mm Bitfenix och 120mm Zalman
Extern WD HDD och SSD inuti chassiet.
Det enda som i sällsynta fall låter är mitt grafikkort, Gigabyte 660ti med derans superkylare. Men det är när jag spelar så det är ok.
Be Quiet PSU med.

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Okej tackar för info!

Kan man inte få datorn tystare med ljuddämpat chassi eller?

Beror på vad det är för ljud. Mekaniska ljud kan lösas med ljuddämpning. Är det vibrationer så kan det lösas med stomljuddämpning (tänk tunga gummimattor som tynger ner så det inte kan vibrera).
Motorljud på fläktar kan även tas bort men tyvärr så är det ju oftast blåsandet från fläktar som stör och då hjälper inte ljuddämpning.
Ljudabsorbering kanske gör lite men det enda som egentligen funkar är fläktstyrning och större kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Okej tackar för info!

Kan man inte få datorn tystare med ljuddämpat chassi eller?

Lite tystare kan det alltid bli. Men en H80 som ylar på högsta hastighet kommer inte dämpas det minsta.

Fläktar på låga varvtal och fläktkurvor som går på minimum upp till höga temperaturer är vad som gäller.

Du kan inte räkna med att din dator kommer vara tyst när du spelar, då kommer fläktar behöva gå. Idle däremot är lite lättare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipp!:

http://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-s...

Tycker de flesta populära datorlådorna är knäpptysta. Att det låter beror mycket beror nästan alltid på för högljudda komponenter. Fixa tysta fläktar och ev. Fläktkontroller.

mvh

Fast nu är ju inte R4'an speciellt tyst... Mitt gamla HAF 922 va bra mycket tystare än mitt nya R4. En aning besviken kan jag ju minst sagt säga. Kör med fläktkontroller i båda chassina och har nästan alltid fläktarna på lägsta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Graphite 600T är ju annars ett riktigt trevligt chassi, har du med fönster eller mesh på sidan?

Det lättaste till en början är att

  • Ordna dina kablar så luftflödet blir bra

  • Skaffa tysta fläktar, kör dem helst på 800 RPM eller lägre

  • Köp ljuddämpande material och sätt i hela chassit

  • Byt ut meshen i fronten så det inte är hål rakt in

  • Om ditt 680 väsnas, skaffa eftermarknadskylare

Permalänk
Medlem

Hade en knäpptyst dator från Lappower under win98/xp-tiden bara hårddisken som hördes, annars visste man inte om den var på eller av... Sedan dess har jag nog aldrig stött på en dator som ens varit i närheten av hur tyst den var, värmeutvecklingen idag är ju högre än på den tiden och kylningen kan ju då, som redan nämnt, låta en del.
Ljuddämpade chassin kan nog hjälpa till att minska resonansen i lådan och på så vis minska ljudnivån en aning, annars som de andra säger; väl valda fläktar, kylsystem osv.
Själv är jag relativt nöjd med ljudnivån på min dator - ska nog byta ut chassifläktarna mot något annat dock då det främst är de som gör lite onödigt mycket ljud ifrån sig. När grafikkortet börjar jobba ordentligt så låter det ju lite mer också förstås men det är nog inte lätt att undkomma (kanske med vattenkylning men det har jag ingen erfarenhet av).

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En helt tyst monsterdator vore helt vattenkylda komponenter, endast SSD och så pumpen och raddarna nånstans långt borta. Men då skulle man antagligen förlora trycket helt. Alt.2 är passivt, men då får du som ren sagts välja delar därefter. Att då dra till med en överklockad FX8350 är ju omöjligt så döm själv. Ditt bästa alternativ är väl Define R4 med noctuor och stora såna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Lite tystare kan det alltid bli. Men en H80 som ylar på högsta hastighet kommer inte dämpas det minsta.

Fläktar på låga varvtal och fläktkurvor som går på minimum upp till höga temperaturer är vad som gäller.

Du kan inte räkna med att din dator kommer vara tyst när du spelar, då kommer fläktar behöva gå. Idle däremot är lite lättare.

Min H80 kör jag med NF-F12-PWM på lägsta hastighet på punpen & fläktarna, och bara standard chassi fläktar på minimum med den inbyggda fläktstyrning som följer med chassit! Det är just blåsandet från fläktar som stör!, min 2 st 200mm låter frågan är om ett ljuddämpat chassi typ Antec p280 skulle göra att blåsandet från fläktar blir tystare om jag kompletterar med NF-S12B-ULN för in och ut i Antec P280?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Det som irriterar ihjäl mig är HDD-resonans.
Se lite på SPCR (silent pc review)-forumet hur de brukar lösa det rätt smart.
Själva fläktarna hörs knappt om man har ner dem i varv (har mina på 40% i BIOS)

HDD byter man ut till SSD. Svårare med chassi resonans med fläktar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Antec P280

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk

Finns ett zalman chassi som har inbyggda heatpipes istället för fläktar. Kostar dock runt 9lök:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Min H80 kör jag med NF-F12-PWM på lägsta hastighet på punpen & fläktarna, och bara standard chassi fläktar på minimum med den inbyggda fläktstyrning som följer med chassit! Det är just blåsandet från fläktar som stör!, min 2 st 200mm låter frågan är om ett ljuddämpat chassi typ Antec p280 skulle göra att blåsandet från fläktar blir tystare om jag kompletterar med NF-S12B-ULN för in och ut i Antec P280?

Skrivet av AlbvEri:

Antec P280

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv P280. Och medföljande fläktar etc är tysta och nu när jag kör alla fläktar på ~500 RPM (även D14) är det väldigt tyst.

Tyvärr kan jag nog inte påstå att P280 är väldigt bra på ljuddämpningsdelen, stort hål i taket etc. Väldigt nöjd med chassit däremot, ångrar det inte, men man måste ha en fläktkontroller eller liknande om man ska få det tyst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Graphite 600T är ju annars ett riktigt trevligt chassi, har du med fönster eller mesh på sidan?

Finns det 600T med mesh? o_O
Eller du menar vanlig sidoplåt? Mesh = ihålig plåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Finns det 600T med mesh? o_O
Eller du menar vanlig sidoplåt? Mesh = ihålig plåt

Det är modulärt om jag inte minns fel. Man får både fönster och mesh med chassit.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Finns det 600T med mesh? o_O
Eller du menar vanlig sidoplåt? Mesh = ihålig plåt

Japp! Det finns mesh går att byta ut fönstret mot mesh om man inte köper den varianten som har det.

Permalänk
Medlem

500 rpm på fläktarna är den magiska siffran om du bor i en någorlunda tyst lägenhet. Ta fläktar som flyttar mkt luft vid lågt varvtal.
Skippa allt vatten.
Köp passivt nätagg.
Köp passiv kylning till grafikkortet (alternativt sätt en 500rpm fläkt brevid kortet). Inga HDD bara ssd.
Minimera antalet sladar så det blir bättre flöde.
Testa runt med olika fläktfilter så du slipper ljudet av luften som rör sig genom dem.

Därefter köp vilket chassi du vill.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Japp! Det finns mesh går att byta ut fönstret mot mesh om man inte köper den varianten som har det.

http://farm7.static.flickr.com/6236/6286988355_5b663525fd.jpg

Där ser man! Jag är ett stort fan av mesh, kommer synas i min nuvarande bygglogg efter nästa update!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Där ser man! Jag är ett stort fan av mesh, kommer synas i min nuvarande bygglogg efter nästa update!

Har väntat på update i din logg! Får hålla kik

Permalänk
Medlem

Det viktigaste om du vill ha ett tyst chassi är att det är tätt, samt att inte ha en massa mekaniska diskar som skapar resonans. Övriga källor till ljud är ju såklart fläktarna, framförallt då på grafikkort och överlag fläktar som snurrar fortare än chassifläktar. Det är inte önskvärt att ha öppna fläktgaller på ovansidan eller sidorna av chassit som släpper ut ljud utan stängda fronter där chassifläktarna drar in luft nerifrån är att föredra.

Jag har själv ett Corsair 550D som är väldigt tyst. Inte hörbart om du sitter på stolen och datorn står på golvet (i idle) med tyst omgivning.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Har väntat på update i din logg! Får hålla kik

Ligger en update nu i min projektlogg! Enjoy!

Permalänk
Medlem

Jag kommer att prova med ett Antec p280 med tysta Noctua NF-S12B-ULN fläktar och se om jag kan få ner ljudnivån lite till

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!