Permalänk
Medlem

köpa damsugare

Tja

jag har aldrig behövt köpa en damsugare förut
men nu ska jag köpa en. i denna djungel av sugare.. vad ska man ha och vilken är bäst kontra pris?
vill inte bli lurad av nån snobbig försäljare och bli påprackad nåt som jag inte behöver

Permalänk
Medlem

Och det frågar du i ett forum där större andelen rum städas av mamma?
Dammsugare heter det.

Bra, tyst och prisvärd:
http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/171038-electrolux_damm...

Permalänk
Medlem

Alla dammsugare suger.
Själv kör jag på en för 99kr på jula (skylt exemplar) och jag upplever ingen större skillnad på den och min Bosch(som motorn blev bränd i) för 2500kr i slutresultatet. Visst den är inte lika tyst och har inte alla finesser, men jag använder den bara till golvet ändå. Sen kompletterar man det ju ändå med moppning lite då och då

Dock finns det ju filter osv i de dyrare prylarna, vet ej om det är marknadsföringsgrejer eller om det påverkar en normal människas hälsa om man är utan. Dra iväg ett pm om 10 år så kanske jag svarar om jag inte dött pga min ofiltrerade maskin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har denna http://www.webhallen.com/se-sv/hushall/169547-philips_dammsug... och kan varmt rekommendera den, oerhört mycket bättre än min gamla 299 kr på elgiganten dammsugare. Svärföräldrarna har någon variant som heter "silent"/"Silencer" eller något i den stilen och det är en fröjd att använda den för låter oerhört lite

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

äsch. damsugare

Permalänk
Medlem

tack för svaren

Permalänk
Medlem

Köp en Dyson dammsugare, då slipper du köpa nya påsar hela tiden, billigare och grönt

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Köp en Dyson damsugare, då slipper du köpa nya påsar hela tiden, billigare och grönt

Ja påslös är väl rätt nice kan jag tänka mig

Permalänk

Electrolux eller Miele rekommenderar jag. Gärna en modell med extra lång sladd och bra ergonomi.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har inget att tillföra tråden annat än att du är inte ensam att stava det som "damsugare". Min far gör det också, väldigt roligt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Se till att den har två stora hjul där bak. Detta gör att den tar sig över trösklar och mattkanter och andra eventuella hinder på ett bra sätt. Vi har en dammsugare från Siemens som har 4 pyttesmå hjul under och den ligger mer "på rygg" än med hjulen neråt när man är igång och städar. HELT värdelöst. Jag blir helt tokig på den och längtar tillbaka till min pyttepyttelilla Elektrolux jag hade innan, som tack vare hjulen var som värsta terrängmaskinen.

Permalänk

Har en Gul Electrolux Silencer Oxidation nånting. Funkar bra. Går snabbt att ändra längden på skaftet likt en hagelbössa om man brukar förminska den när dammsugaren ska förvaras i nån trång utrymme.

Twinner som munstycke är rekommenderat. Blir så mycket lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fungerar den tekniken bra idag?

Har haft en sådan och den var hemsk rent ut sagt. Den vi har idag... kostade runt tusenlappen och har HEPA-filter. Har fungerat bra i ett par år nu.

BÄSTA dammsugarna annars är dessa som "dammsugarförsäljarna" säljer. Mina föräldrar har en "LUX" som är minst 20 år gammal nu. Och den är det då inget fel på än. O.o Nackdelen är ju dock att den kanske är lite väl klumpig o tung jämfört med alla dessa små modeller som finns idag.

Så något som var "sant" för 20 år sedan extrapolerar du till nutid?

Tanken har aldrig slagit dig att fundera på varför de tvingas skicka omkring löst folk som stör en och ska pracka på skräp? Jo, för att deras produkter inte håller måttet i vanliga säljkanaler. En bra produkt säljer sig själv, nästan.

Edit: Om det inte framgick så ogillar jag säljare starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Fungerar den tekniken bra idag?

Har haft en sådan och den var hemsk rent ut sagt. Den vi har idag... kostade runt tusenlappen och har HEPA-filter. Har fungerat bra i ett par år nu.

BÄSTA dammsugarna annars är dessa som "dammsugarförsäljarna" säljer. Mina föräldrar har en "LUX" som är minst 20 år gammal nu. Och den är det då inget fel på än. O.o Nackdelen är ju dock att den kanske är lite väl klumpig o tung jämfört med alla dessa små modeller som finns idag.

Det finns mindre Dyson damsugare idag, kolla på deras hemsida.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Se till att den har två stora hjul där bak. Detta gör att den tar sig över trösklar och mattkanter och andra eventuella hinder på ett bra sätt. Vi har en dammsugare från Siemens som har 4 pyttesmå hjul under och den ligger mer "på rygg" än med hjulen neråt när man är igång och städar. HELT värdelöst. Jag blir helt tokig på den och längtar tillbaka till min pyttepyttelilla Elektrolux jag hade innan, som tack vare hjulen var som värsta terrängmaskinen.

Har med en dammsugare från Siemens. 4 små hjul och alla kan svänga Fastnar i allt; sladd, trösklar och mattor. Dessutom resulterar 4 svängbara hjul i en j*vla massa "powerslides" in i alla möbler/dörrar. Måste dock ge den en tumme upp för hållbarheten. Den har stått emot många hårda spark, slag och bli kastat in i klädkammaren. Tyvärr fungerar skiten än.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Alltid köpt Miele/bra/starka.. kostar skjortan och lägger iaf av efter 2-3 med husdjur.

Har kört på en påslös philips för 399 :- i fyra år nu, men hepa filter.. :]