Adata lanserar XPG V2 – högpresterande DDR3-minnen för Intel Haswell

Permalänk
Melding Plague

Adata lanserar XPG V2 – högpresterande DDR3-minnen för Intel Haswell

Snabba minnesmoduler står på dagordningen när Adata släpper loss DDR3-minnen med 2 800 MHz klockfrekvens, särskilt avsedda för Intels fjärde generation Core-processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

6 599:- för 16GB, givet köp.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Väldigt fula.

Permalänk
Medlem

Vad kan det tänkas ge i prestanda jämfört med 1600MHZ och kortare latenser? Jag tror det är försumbart nästan, iaf i icke syntetiska tester. Lägger ju hellre dom pengarna på ett extra GTX780 lär ge mer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Hemska latenser!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Med de latenserna vetefan om det gör skillnad. Fast intel-plattformar kanske tjänar mer på Mhz än latenser?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast

Där har vi gamla DDR2 priser, GB / krona. 2GB kostade dock 5-600:- då (1x2GB), ungefär hälften av dessa A-Data minnen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

LOL på priset, totalt meningslös investering.

Permalänk
Medlem

1,65V Spänning

Hur var det där med integrerad spänningskontroller även för minnen på haswell? Klarar den konstant 1,65V till minnena utan att ta skada? Vad jag minns (kanske jag är helt ute och cyklar) så är högsta officiellt stödda minnesspänning 1,5V för Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem

Dyrare och högre latenser (knappt) än G.Skill TridentX, så de är inte ens först http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/174044-gskill_trident...

Eller varför inte Team Group i 3000Mhz? visserligen med hiskeligt hög spänning... http://www.caseking.de/shop/catalog/Arbeitsspeicher/DDR3-3000... Men priset är ju intressant

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Master of Overkill

26396:- kronor för 64 GB RAM a man kan ju köpa de om man vill ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med de latenserna vetefan om det gör skillnad. Fast intel-plattformar kanske tjänar mer på Mhz än latenser?

Högre frekvens ger högre bandbredd och latencyn skalar timings mot frekvens så latencyn blir inte högre än lägre timings och lägre frekvens. Så det ger ca samma latency men högre bandbredd.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad kan det tänkas ge i prestanda jämfört med 1600MHZ och kortare latenser? Jag tror det är försumbart nästan, iaf i icke syntetiska tester. Lägger ju hellre dom pengarna på ett extra GTX780 lär ge mer.

Nog för att prestandaskillnaden för det mesta skulle vara högst marginell, men det är sällsynt att hitta 1600MHz-minnen med kortare latenser. Du behöver komma ner i 6-8-8-20 vid 1600MHz för att ha snabbare responstid, vilket inte är så vanligt.
Edit2: Kanske borde förtydliga. Prestandaskillnaden på hela datorn skulle i de flesta fall vara högst marginell. Men prestandaskillnaden på just minnet, i syntetiska tester eller de (någorlunda få för privatpersoner) program som faktiskt drar nytta av högpresterade minne, skulle ju för det mesta stort favorisera högre bandbredd och något högre latenser, mot lägre bandbredd och något lägre latenser. Så de få program som drar nytta av snabbt ram tjänar ju definitivt på högre bandbredd, och ofta mer på bandbredden än på latenserna.

Lite snabb räkning ger ju att 12-14-14-36 i 2800MHz motsvarar 6,86-8-8-20,57 i 1600MHz, eller 5,71-6,66-6,66-17,14 i 1333MHz.
Så jag gissar att du lurar dig till att tro att CL-värdena motsvarar rakt av latenserna i tid, när de motsvarar latenser i klockcykler (som i sig är ganska meningslöst att jämför mot andra minnen i andra frekvenser och därför olika längd på klockcyklerna).

Edit:

Skrivet av CoIossus:

Hur var det där med integrerad spänningskontroller även för minnen på haswell? Klarar den konstant 1,65V till minnena utan att ta skada? Vad jag minns (kanske jag är helt ute och cyklar) så är högsta officiellt stödda minnesspänning 1,5V för Ivy Bridge?

Sandy bridge's minneskontroller är enbart specad till att klara minnen i 1066MHz och 1333MHz i 1,5V +- 5% (1,425V - 1,575V), och Ivy bridge's minneskontroller är enbart specad till att klara minnen i 1333MHz och 1600MHz i 1,5V +- 5% (1,425V - 1,575V). Så varken SB eller IB klarar officiellt 1,65V-minnen. Båda klarar det ganska bra dock. Det kan eventuellt påverka livslängden på processorn, men hur pass mycket går bara att spekulera i än då de inte funnits på marknaden tillräckligt länge för att det ska börja märkas av än.
Och tekniskt sett så förverkar man sin garanti lika mycket av för låg spänning som för hög, eller för låg eller för hög frekvens lika gärna som för hög spänning. Så deras specar går ju att ta med en nypa salt.

Haswell kommer antagligen också köra på 1,5V +- 5% officiellt, och inofficiellt klara 1,65V skapligt bra skulle jag tippa på.

Permalänk
Avstängd

Haft A-Data minnen en enda gång.. Tre uppsättningar havererade inom loppet av ett halvår, helt oklockat. Fick alltså hämta ut tre par på garanti.

Bytte sedan till Corsair och har aldrig haft problem sen dess.

Visa signatur
Permalänk

Ibland funderar jag på hur pass effektiva kylflänsar man skulle kunna göra om man optimerade dem. De behöver kanske inte vara högre om man ser till att göra arean stor på flänsen som är i standardhöjd.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Vi hade ju en tråd på forumet nyss där frekvensen faktiskt gjorde större skillnad än man kan tro...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoIossus:

Hur var det där med integrerad spänningskontroller även för minnen på haswell? Klarar den konstant 1,65V till minnena utan att ta skada? Vad jag minns (kanske jag är helt ute och cyklar) så är högsta officiellt stödda minnesspänning 1,5V för Ivy Bridge?

Jag tänkte detsamma. Har för mig att det är max 1,5V för Haswell också, så de här borde vara utanför spec.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det som är spännande är ju hur högt priserna ligger så här i starten. På grafiksidan ser man ju iaf en tydlig prestandaökning när man kliver upp i de prisklasserna. RAM känns mest som ngt de tyngsta OCerna har nytta av.

Synd på färgerna måste jag säga. Och formen på flänsarna oxå för den delen.
Guld hade varit kul med Asus nya färger.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Mina gamla OCZ Reaper på 1600MHz och cl 6-6-6 som jag hade en gång i tiden var nog rappare än dessa!

DDR3 med en volt av 1.75 om jag inte minns fel på en C2D och ett X38 moderkort. Det var grejer det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vadå... kommer haswell kräva dessa hastigheter eller vadå? Vad är vitsen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av CoIossus:

Hur var det där med integrerad spänningskontroller även för minnen på haswell? Klarar den konstant 1,65V till minnena utan att ta skada? Vad jag minns (kanske jag är helt ute och cyklar) så är högsta officiellt stödda minnesspänning 1,5V för Ivy Bridge?

DDR3 XMP- minnen ska tydligen klara 1,65V, men 1,5V gäller för vanliga minnen.
http://www.anandtech.com/show/6898/intel-details-haswell-over...

Permalänk
Avstängd

Inte bara sjukt dyra, men dessutom sjukt fula!

Det var dom fulaste minnen jag någonsin sett!

Permalänk
Medlem

6600 SEK för 16GB RAM? Det kan man få en hel dator för. :S
Visst, det finns väl personer som kommer köpa detta, men jag är absolut inte en av dem.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Enda anledningen du skulle vilja ha minne med den hastigheten är om du gör integrerad grafik som delar minnet. Dock tror jag inte att någon med integrerad grafik skulle lägga 6000kr på ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Nog för att prestandaskillnaden för det mesta skulle vara högst marginell, men det är sällsynt att hitta 1600MHz-minnen med kortare latenser. Du behöver komma ner i 6-8-8-20 vid 1600MHz för att ha snabbare responstid, vilket inte är så vanligt.
Edit2: Kanske borde förtydliga. Prestandaskillnaden på hela datorn skulle i de flesta fall vara högst marginell. Men prestandaskillnaden på just minnet, i syntetiska tester eller de (någorlunda få för privatpersoner) program som faktiskt drar nytta av högpresterade minne, skulle ju för det mesta stort favorisera högre bandbredd och något högre latenser, mot lägre bandbredd och något lägre latenser. Så de få program som drar nytta av snabbt ram tjänar ju definitivt på högre bandbredd, och ofta mer på bandbredden än på latenserna.

Lite snabb räkning ger ju att 12-14-14-36 i 2800MHz motsvarar 6,86-8-8-20,57 i 1600MHz, eller 5,71-6,66-6,66-17,14 i 1333MHz.
Så jag gissar att du lurar dig till att tro att CL-värdena motsvarar rakt av latenserna i tid, när de motsvarar latenser i klockcykler (som i sig är ganska meningslöst att jämför mot andra minnen i andra frekvenser och därför olika längd på klockcyklerna).

Edit:

Sandy bridge's minneskontroller är enbart specad till att klara minnen i 1066MHz och 1333MHz i 1,5V +- 5% (1,425V - 1,575V), och Ivy bridge's minneskontroller är enbart specad till att klara minnen i 1333MHz och 1600MHz i 1,5V +- 5% (1,425V - 1,575V). Så varken SB eller IB klarar officiellt 1,65V-minnen. Båda klarar det ganska bra dock. Det kan eventuellt påverka livslängden på processorn, men hur pass mycket går bara att spekulera i än då de inte funnits på marknaden tillräckligt länge för att det ska börja märkas av än.
Och tekniskt sett så förverkar man sin garanti lika mycket av för låg spänning som för hög, eller för låg eller för hög frekvens lika gärna som för hög spänning. Så deras specar går ju att ta med en nypa salt.

Haswell kommer antagligen också köra på 1,5V +- 5% officiellt, och inofficiellt klara 1,65V skapligt bra skulle jag tippa på.

Jo jag förstår hur du menar jag tänkte mer mellan tummen och pekfingret. Det känns bara som att marknaden för sånna minne till konsument måste vara extremt liten. Jag kant änka mig att i specifika scenarion så kan det nog vara bra, i servrar osv. I toretisk bandbredd så tvivlar jag inte på att dessa 2800Mhz minne är snabbare än mina 1600mhz även om ja kör mina i CL8. Det jag dock kom på nu är att intels integrerade GPU kanske tjänar på detta då den delar minnet? Men å andra sidan, är man ute efter GPU prestanda så köper man inte RAM för 6-7tusen för att speeda upp den integrerade GPU:n

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tänkte köpa en Haswell och 2st titan kort så fort Haswell kommer ut, blir till att köpa 16gb av dessa med

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vadå... kommer haswell kräva dessa hastigheter eller vadå? Vad är vitsen?

Samma vits som med 3970X.

Felstavning
Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jonssown:

Där har vi gamla DDR2 priser, GB / krona. 2GB kostade dock 5-600:- då (1x2GB), ungefär hälften av dessa A-Data minnen.

Ugh, jag köpte Nehalem tidigt. Betalade 2000kr för 3x2GB

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Prisvärt! 6 papp för två extra fps i bf3.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

1,65V minnen, känns som lite för hög spänning.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w