Sovrumsljud för 1000-3000kr (Ipad/airplay/3.5mm)

Permalänk
Medlem

Sovrumsljud för 1000-3000kr (Ipad/airplay/3.5mm)

Jag vet att den här typen av trådar brukar bli en fråga om vilken nivå av ljudkännare man är. Jag kan finlyssna och jämföra dyra högtalare men när jag bara slappnar av så behöver det inte vara helt perfekt.

Med sovrumsljud menar jag att jag söker något som är enkelt, snyggt och låter okej. Inte stora golvhögtalare med förstärkare alltså. Tanken är att jag ska spela från en ipad. Antingen genom ipad-dockning eller airplay. Jag har en raspberry pi över som jag skulle kunna köra airplay till och spela upp på aktiva högtalare via 3.5mm plugg.

Gillar Samsung DA-E550 (990kr) eftersom den är enkel och snygg. Lär inte leverera perfekt ljud men förhoppningsvis tillräckligt.

I överkanten på budgeten så ser Nocs NS2 (3190kr) ganska bra ut:

Tänkte se om någon har några andra förslag eller idéer?

Permalänk

Jag kör Swans M10 till sovrumsljudet. Dom låter riktigt bra samt är billiga också. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047548

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Jag kör Swans M10 till sovrumsljudet. Dom låter riktigt bra samt är billiga också. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1047548

Mycket intressant måste jag säga. Då swans M10 har en storebror inom min budget så kommer ju följdfrågan ifall du tror det kan vara värt att gå upp en nivå till Swans M100 MKII (2490kr)?

Permalänk

Kan tänka mej att Swans M100 MKII låter kanon. Jag hade själv ett par Logitech innan. Ljudet var så dåligt så jag ville inte ens lyssna på musik i sovrummet, men nu låter det bra.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Avstängd

Låg och tänkte på detta häromdagen. Funderar sjukt mycket på att skaffa något liknande med typ ett typ av djungelljud att vakna upp till. Hade inte det varit sjukt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Låg och tänkte på detta häromdagen. Funderar sjukt mycket på att skaffa något liknande med typ ett typ av djungelljud att vakna upp till. Hade inte det varit sjukt?

Hehe, inte riktigt min tanke. Men ett bra ljud öppnar ju för denna möjlighet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Vet inte riktigt. Högtalarna i sig var fina men jag är skeptisk till Bluetooth. Har aldrig varit riktigt nöjd med Bluetooth-produkter då de tappar täckning och är allmänt struliga.

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning på Swans M10. Återkommer med betyg... om jag kommer ihåg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag la en beställning på Swans M10. Återkommer med betyg... om jag kommer ihåg.

Du kommer säkert bli nöjd med dom Swan M10 låter bra direkt och man slipper hålla på att pilla på EQ'n

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och det låter helt okej för 1000kr. Om jag försöker finlyssna så känner man att det saknas lite av varje. Lite mer snärt i basen, lite klarare diskant m.m. som man förväntar sig av fullskaliga system. Men precis som jag efterfrågade så är det ett litet snyggt system som låter helt okej när jag bara slappnar av.

Permalänk
Medlem

Jag har hört talas om Sonos tidigare och inte orkat läsa på. Så dumt nog uteslöt jag dem då jag trodde att de var dyra och bestod av många delsystem.

Men hade jag gjort om valet nu och med aningen högre krav/budget så hade jag nog valt Sonos. Hifi-klubben har dessutom erbjudanden där de slänger med en bridge när man köper play:3 eller play:5.