AMD FX-9000 och FX-8770 lanseras på spelmässan E3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, 20 W på sikt. Men dom kan ju börja på tex 450 W eller nåt för ett datorsystem, sen cutta ner med 10 watt för varje år som går.

Gamers ska inte ha något undantagstillstånd alls, dom får sluta klaga om att dom ska 16x MSAA med trilinear filtering på. Undantagstillstånd ska finnas för forskning, inte för nöje.
Gamers representerar 1% av världens befolkning, 90% av världens befolkning lever i fattigdom – utan sjukvård, utbildning, mat eller ens rent vatten.

Hur många procent är det gamers fel att folk lever i fattigdom , borde ju vara relevant så vi vet hur stor verkan dina restriktioner kommer ha på fattigdomen.
Nej det du vill komma åt ligger djupare än folk som spelar på datorer, vi kanske kan börja med den global kapitalismen.

Skrivet av rektor:

Jag anser att elektronikkomponenter som säljs i handeln inte ska få ha hur hög TDP som helst.
Flesta som köper datorer överklockar inte och har heller inte ens hört talats om det, så om någon vill överklocka så får dom gärna göra det.

Snälla kan du formulera denna lagen, hur ska den se ut och hur ska eu kontrollera att den följs?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, 20 W på sikt. Men dom kan ju börja på tex 450 W eller nåt för ett datorsystem, sen cutta ner med 10 watt för varje år som går.

Gamers ska inte ha något undantagstillstånd alls, dom får sluta klaga om att dom ska 16x MSAA med trilinear filtering på. Undantagstillstånd ska finnas för forskning, inte för nöje.

Gamers representerar 1% av världens befolkning, 90% av världens befolkning lever i fattigdom – utan sjukvård, utbildning, mat eller ens rent vatten.

Energieffektivitet i hemelektronik är eftersträvansvärt och industrin i stort rör sig också i den riktningen. Men vad ger dig rätt i att peka ut vissa områden som "onödiga" nöjen medan andra aktiviteter som är betydligt mer energislukande per "konsument" skall vara tillåtna? Den årliga energiförbrukningen (eller om man vill mäta i "koldioxidekvivalenter) för en person som bor i villa, äter kött, äger bil och åker på chartersemester till exempelvis Thailand är rimligtvis mycket högre än för en individ som bor i lägenhet, är vegitarian, åker kollektivt och semestrar i Sverige MEN som råkar prioritera datorspelande med 16x MSAA med trilinear filtering.

Och eftersom jag fortsätter att en så logisk person som du "lever som du lär" antar jag att du lever på existensminimum och skänker all inkomst till välgörenhet? För du ägnar väl dig inte åt "nöjen" själv som förvägras större delen av världens befolkning så som att äga bil, titta på TV, sitta framför datorn, läsa tidningen, åka på chartersemester, eller bo i uppvärmt hus/lägenhet?

Det kan väl inte vara så att du talar om för andra vilka "nöjen" som skall vara förbjudna medan du själv gör saker som andra personer skulle kunna definiera som "nöje"? Men det tror jag inte, för det enda logiska om man utgår från det här resonemanget är ju att "forskning" skall få ha "undantagstillstånd" medan allt annat som (av någon person) kan definieras som "onödigt nöje" och inte tillhör de mest basala mänskliga behoven (typ mat och vatten) bör vara är förbjudet från EU:s sida.

Permalänk
Medlem

Börjar ju låta som aftonbladet här. "För hög tdp", "AMD är skit, Intel är bäst" osv...

Att AMD släpper en CPU med hög klocka är ju hur tufft som helst. Tänk alla roliga tester och benchmarks som kommer göras om 1 till 2 veckor. Alla som verkligen gillar att klocka och mickla med datorer kommer ha det roligt att se vem som kommer lyckas klocka den här besten så högt som möjligt.

Så till alla er som sitter och gnäller som en bunt kärrningar på tdp, ta era dell eller imacs och klaga på aftonbladets teknikavdelning istället.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

Hur många procent är det gamers fel att folk lever i fattigdom , borde ju vara relevant så vi vet hur stor verkan dina restriktioner kommer ha på fattigdomen.
Nej det du vill komma åt ligger djupare än folk som spelar på datorer, vi kanske kan börja med den global kapitalismen.

Snälla kan du formulera denna lagen, hur ska den se ut och hur ska eu kontrollera att den följs?

Gamers som har ett 770 GTX och sen uppgraderar till ett 780 GTX är ju del av problemet globala kapitalismen.

"En mikroprocessor som säljs på konsumentmarknaden ska inte få dra mer än 95 W. Ett expansionskort som säljs på konsumentmarknaden ska inte få dra mer än 200 W".

Innan nåt säljs på marknaden så måste företagen skicka in ett produktexemplar till en myndighet som beslutar om produkten ska få säljas eller inte på den europeiska marknaden utifrån tester där strömförbrukning mäts.

Typ som dom har CE-logga.

Skrivet av Yrch:

Det kan väl inte vara så att du talar om för andra vilka "nöjen" som skall vara förbjudna medan du själv gör saker som andra personer skulle kunna definiera som "nöje"? Men det tror jag inte, för det enda logiska om man utgår från det här resonemanget är ju att "forskning" skall få ha "undantagstillstånd" medan allt annat som (av någon person) kan definieras som "onödigt nöje" och inte tillhör de mest basala mänskliga behoven (typ mat och vatten) bör vara är förbjudet från EU:s sida.

Jag har aldrig förespråkat att nöjen skall vara förbjudna, men nöjen ska inte få dra hur mycket resurser som helst.

Permalänk
Medlem

Intressant att se vad för kylare den kommer säljas med, om man nu får med en kylare. De borde skicka med en behållare med flytande kväve tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1p3r_91:

Intressant att se vad för kylare den kommer säljas med, om man nu får med en kylare. De borde skicka med en behållare med flytande kväve tycker jag.

Ehmm varför det, har du sett att grafikkortstillverkare skickat med flytande kväve till sina kort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ta det med bil & mc marknaden vetja eller varför inte researrangörerna & dess flygresor enbart för nöjes skull & gnäll inte här!

http://images.tribe.net/tribe/upload/photo/8e2/8d1/8e28d158-7...

Jag tycker att det är intressant att det är så många på det här stället som omedelbart anklagar någon för att "trolla" så fort den personen har en avvikande åsikt. Vad kallas det när någon håller på så där då? Trakasserier? Tycker du att det ska gå till så på ett forum att bara önskvärda åsikter får lov att uttryckas, eller är det lika för alla? Jag kan inte se något i hans inlägg som är fel. Han uttrycker sina åsikter och du dina. Är det någon jag skulle kalla för troll är det du.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Gamers som har ett 770 GTX och sen uppgraderar till ett 780 GTX är ju del av problemet globala kapitalismen.

"En mikroprocessor som säljs på konsumentmarknaden ska inte få dra mer än 95 W. Ett expansionskort som säljs på konsumentmarknaden ska inte få dra mer än 200 W".

Innan nåt säljs på marknaden så måste företagen skicka in ett produktexemplar till en myndighet som beslutar om produkten ska få säljas eller inte på den europeiska marknaden utifrån tester där strömförbrukning mäts.

Typ som dom har CE-logga.

Japp så är det precis vad jag sa vad tror du är effektivast att jobba emot att ändra på folks konsumtions vanor, eller tvinga dem och vilket tror du tas bäst emot i demokratier?

tanken kanske inte har slagit dig men vad tror du för effekt det kommer få om vi får det som du vill, tror att hela elektronikkomponenter industrin kommer sluta tillverka komponenter som dar över dina specifikationer eller kommer dom endast att begränsa eu till dem strömsnåla och relativt kelna processorer och expansionskorten?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Ta det med bil & mc marknaden vetja eller varför inte researrangörerna & dess flygresor enbart för nöjes skull & gnäll inte här!

Självklart borde bil, mc, och flygresor bättra på sig också, men man kan inte hela tiden hålla på skylla ifrån sig. Hade man sagt det till mc-industrin, så hade dom skyllt på bilindustrin, hade man sagt det till bilindustrin så hade skylt vidare på flygindustrin.

Det här är ett datorforum, så därför tar jag det här.

Skrivet av jesusbarnet:

Japp så är det precis vad jag sa vad tror du är effektivast att jobba emot att ändra på folks konsumtions vanor, eller tvinga dem?

tanken kanske inte har slagit dig men vad tror du för effekt det kommer få om vi får det som du vill, tror att hela elektronikkomponenter industrin kommer sluta tillverka komponenter som dar över dina specifikationer eller kommer dom endast att begränsa eu till dem strömsnåla och relativt kelna processorer och expansionskorten?

Effektivast är att tvinga.
Du kan inte ändra på folks konsumtionsvanor för dom vill inte ändra sig, dom vill inte införskaffa information, dom vill inte lära sig, dom vill inte ändra eller ge vika, dom är egoistiska och vill bara ha mer, därför så är det effektivast att tvinga fram ändring genom legalisering.

Ja, kanske industrin fortsätter med dessa elektronikkomponenter, men den europeiska unionen är stor och att begränsa försäljning av strömhungrigelektronik här vore en vinst.
Eftersom så mycket elektronik säljs här så skulle den globala marknaden vara tvungen att lägga ett ökat fokus på energieffektvitet vilket även skulle speglas i försäljning utanför eurozonen.

Permalänk
Medlem

Svettig TDP D:

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Japp så är det precis vad jag sa vad tror du är effektivast att jobba emot att ändra på folks konsumtions vanor, eller tvinga dem och vilket tror du tas bäst emot i demokratier?

tanken kanske inte har slagit dig men vad tror du för effekt det kommer få om vi får det som du vill, tror att hela elektronikkomponenter industrin kommer sluta tillverka komponenter som dar över dina specifikationer eller kommer dom endast att begränsa eu till dem strömsnåla och relativt kelna processorer och expansionskorten?

Människor i allmänhet kan inte tänka så långt själva att allt dom gör påverkar något mycket större än bara sitt eget liv, och borde (enligt mig) därför inte få lov att vara med och bestämma något förrän detta har insetts. Demokrati i all ära, men om det ska bli någon jävla ordning på den här världen (miljön framför allt) så kommer det i demokratins namn sluta riktigt, riktigt illa om inte vissa saker tvingas fram. Tyvärr, men så är det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

55W per modul – vad är det här för galenskap!?

Inte mer galenskap än att Intels Pentium G2130 (Ivy Bridge) har 55W TDP på två kärnor vid 3,2GHz... I och för sig har den en grafikdel också men den räknas knappt så klen som den är

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Vi har väl redan på bilar att alla bilar måste ha katalysator, och inte får släppa ut för mycket avgaser och dra för mycket bensin.
Borde ha likadant på datorkomponenter, att dom inte för dra hur mycket som helst.

Det handlar inte om den politiska ideologin kommunism eller att alla ska ha det lika dåligt, det handlar som energieffektivitet.

Jag gillar jämställdhet, men hatar feminism.

Men man får göra bilar som drar hur mycket som helst också? så vart går gränsen.

Gör intel en prolle som har 300 TDP och presterar efter det så köper jag den då man får ju fortfarande samma pris/prestanda då den presterar efter vad den drar i ström.
Hade dom satt denna lagen för icke OEM datorer hade fan jag gått i taket, skiter om dom gör det för OEM datorer då jag aldrig någonsin kommer köpa en.

Va någon som räkna på hur lång tid det skulle ta för jorden att få jämställdhet tror det va 700-800 år om alla VA med på de så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tycker att det är intressant att det är så många på det här stället som omedelbart anklagar någon för att "trolla" så fort den personen har en avvikande åsikt. Vad kallas det när någon håller på så där då? Trakasserier? Tycker du att det ska gå till så på ett forum att bara önskvärda åsikter får lov att uttryckas, eller är det lika för alla? Jag kan inte se något i hans inlägg som är fel. Han uttrycker sina åsikter och du dina. Är det någon jag skulle kalla för troll är det du.

Ok, var bara jag som trodde att tråden handlade om lanseringen av FX 8770/9000, men den handlar tydligen om regleringen av nöjen men fortsätt gärna att trolla om topicen!

Edit: Den stackars sate som köper den är förmodligen den som köpt ett ASUS ROG MATRIX GTX 580 Platinum som peakar ~370w.. Fast det är inga problem att kyla den iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ok, var bara jag som trodde att tråden handlade om lanseringen av FX 8770/9000, men den handlar tydligen om regleringen av nöjen men fortsätt gärna att trolla om topicen!

Edit: Den stackars sate som köper den är förmodligen den som köpt ett ASUS ROG MATRIX GTX 580 Platinum som peakar ~370w.. Fast det är inga problem att kyla den iaf.

Vi har diskuterat en parentes som har med nyheten att göra. Att du inte kan läsa dig till detta på egen hand är faktiskt inte mitt problem. Snälla, läs på vad ordet "trolling" innebär innan du börjar gnälla om det till höger och vänster. Annars blir effekten bara att du dumförklarar dig själv helt i onödan.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vad gnäller du om egentligen? Hur mkt tror du egentligen att denna kommer dra jämfört med en överklockad 3930k/3960x?
Och jag är ganska säker på att det kommer gå utmärkt att kyla denna med typ en H80/H100 kylare.

Vad sitter du själv på för cpu och vad använder du din dator till?

Stock mot OC är väll lite väl orättvisst eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

I recensionen av fx-8350 skrämmer ju swec upp sitt exemplar i 5GHz och om man jämför de värdena med i7-3770 så tror jag att amd kommer marknadsföra fx-9000 som världens snabbaste. Och enkeltrådat ser det inte ut som ett orimligt påstående i de hastigheterna. Och flertrådat ser det väldigt bra ut:-)

Kommer den va snabbare en i7-3970x eller Xeon E5-2690 tror du? Drömma kan man ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vi har diskuterat en parentes som har med nyheten att göra. Att du inte kan läsa dig till detta på egen hand är faktiskt inte mitt problem. Snälla, läs på vad ordet "trolling" innebär innan du börjar gnälla om det till höger och vänster. Annars blir effekten bara att du dumförklarar dig själv helt i onödan.

Parantesen avhandlades mycket riktigt i tråden om att dessa proppar kommer dvs. i själva nyheten, denna tråd handlar om att dom lanseras!

Nyheten -> http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1213744...

Lanseringen -> Dvs. denna tråd.

Kan du förklara vad eu´s reglering av nöjen har med denna tråd att göra?

Trolling? http://www.simrishamnstrolling.se/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

TDP har väll inget med hur mycket processorn drar? Är det inte någon slags "garanti/max" gräns för vad kylaren skall klara? AMD kanske bara har överspecat till max för att ingen skall kunna gnälla. Tänker det är ju ändå samma krets som 8350 så en överklockad sådan (bra exemplar) borde få samma effektförbrukning. Men eftersom dessa är plockade för att de klockar bra så kanske man kan klämma ur lite extra jämfört med 8350.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

TDP är precis vad det låter som en thermal design power & inget annat, det är helt enkelt en guide till hur man skall designa kylningen för processorer exempelvis.

Citat:

Det finns också olika definitioner på hur man mäter exempelvis en processors TDP-värde [1]. Intel anger ett TDP-värde baserat på hur mycket effekt processorn i praktiken drar då den kör ett program, medan AMD anger ett TDP-värde baserat på den teoretiskt maximala effekt processorn kan utveckla. Det gör att AMD:s värden ligger något över Intels värden

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Så teoretisk sett så borde (tycker man enligt ovanstående text) AMD kanske gå svalare än Intel men i praktiken är det tvärtom.

Sen det med att AMDs värden ligger något över Intel (något?) den biten kan alltid diskutures men det som inte behöver diskuteras är att alla moderna prestanda processorer behöver kylas!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

det var då endå

vad alla klagar på tdp värdet 220 w är inte så mycket iaf en vanlig motorvärmare i bilen är 1500w plus kupe fläkten på 2000 men med gnäller ingen över bara pluggar in. konstigt ???

Permalänk

Varför gråter alla över tdp:n? Är det köptvång på den här prollen eller har jag missat något..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Du har en poäng i det faktiskt. Som miljömedveten måste jag nog säga att TDP som ligger så här högt borde ses som orimligt.

Skillnaden är att du själv har modifierat ditt system för att nå så hög TDP, medan den här produkten är sådan direkt ifrån tillverkaren.

På tal om att missförstå, han skrev först att EU borde förbjuda den pga dess höga TDP, sedan uttryckte han sin åsikt om att OEM inte borde röra dom.
Är man ett "systematiskt troll" för att man har en åsikt om en sån sak? Jag tror faktiskt att det är du som har missförstått honom i det här fallet.

Läs igenom vad han brukar skriva så ska du se.

Skrivet av rektor:

Sjävlklart ska inte överklocking förbjudas.
Konsumenter ska ha rätten att göra vad dom vill med sina processorer; överklocka, modda, röka, äta, etc.
Men något som säljs på konsumentmarknaden borde inte ha så här hög TDP i standardutförande.
Hoppas ingen OEM rör dessa.

Man vet aldrig, Dell har ju Alienware, och HP har VoodooPC - hoppas dom inte får för sig några dummar idéer.

Hur många klockningsgalna finns det i världen?
Är det ens värt att lansera något på marknaden för den minoriteten?

Tillräckligt många för att många företag inom datorbranchen ska släppa extrema modeller. Intel har sina Extreme-modeller som kostar 9000 kr styck. Nvidia har denna generation släppt två grafikkort i 9000 kr klassen. Hänger du med i nyhetsflödet så dök det nyligen upp RAM i 2933 MHz, gissa vilka de är riktade mot. Som en indikation på priset så kostar ett sett med 16 GB 2800 MHz från samma tillverkare idag 5000 kr. När jag köpte min nya dator betalade jag 650 kr för samma mängd RAM.

Så ja, det finns tillräckligt med folk för att man ska kunna sälja extrema saker utan större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs igenom vad han brukar skriva så ska du se.

Det har jag gjort och jag vet hur han brukar skriva i forumet också, men jag tycker ändå inte att han är ett typiskt troll.
En bekant till mig uttrycker sig exakt likadant och han är 100% seriös. Vissa människor har lite svårigheter med den kommunikativa delen i sociala sammanhang och blir ofta missförstådda. Jag hävdar inte att det är varken på det ena eller andra sättet, men många här är alldeles för snabba med sina anklagelser.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Så ointressant att man nästan blir lite arg eller rent av förbannad. Vid 5ghz så drar ju en sådan här prolle nära 500w medan en 4770K drar futtiga 140w för ytterst lite sämre prestanda.

Nej AMD ni kommer aldrig slå lika stort konsumentsidan som när ni lanserade era Athlon prollar. Ni är en skugga av ert forna jag.

Tack och hej!

Vad är det för skitsnack?! Den drar som mest 220W vid 5GHz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vi har väl redan på bilar att alla bilar måste ha katalysator, och inte får släppa ut för mycket avgaser och dra för mycket bensin.
Borde ha likadant på datorkomponenter, att dom inte för dra hur mycket som helst.

Det handlar inte om den politiska ideologin kommunism eller att alla ska ha det lika dåligt, det handlar som energieffektivitet.

Jag gillar jämställdhet, men hatar feminism.

Alltså vad svamlar du om? Det finns redan satta standarder inom pc världen angående strömförbrukning. Det AMD gör här är att ta fram ett fåtal exemplar bland flera miljoner processorer som drar mer än normalt.

Det vore att jämföra med en Lamborghinis förbrukning och sedan ha en Toyota Prius som referens. Det är inte så världen ser ut. Det är inte Lamborghini som trots sin högre förbrukning är den stora miljöboven utan antalet Prius samt tillverkningen av alla dessa.

Precis som med grafikkort i de övre prisklasserna är det enbart ett fåtal 5ghz processorer som produceras. Dessa tas fram i marknadsföringssyfte och är idag precis vad AMD behöver. De har nu chansen att städa upp ett något skamfilat rykte nu när de fått avtal med både Microsoft och Sony och deras nya konsoller. Likaså har deras processorer hela tiden varit bra, bara inte bäst men ofta väldigt bra prissatta jämfört med Intels diton.

Ur ett spekuleringsperspektiv så är antagligen inte denna processorn särskilt klockvänlig heller utan snarare en garanterad cpu på 5ghz.

Permalänk
Inaktiv

Kan meddela Rektor mf. att man ska inte stirra sig blind på 'bara' TDP, energiförbrukning för olika arkitektur\procesorer ihop med vilken applikation man kör kan variera högst avsevärt. När jag kör SIMAP med min FX-8350 hinnar jag köra klart 4 work unit's på samma tid som en i7 3770K hinner köra 3 samtidig som skillnaden i efekt bara är ca. 100 watt, villket innebär att FX-8350 faktiskt drar mindre stöm än i7 3770K map. det arbete den uträttar i det här fallet. Det här är väl troligen ett undantag men TDP säger iaf långt ifrån hela sanningen om energiförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

och nu till det viktigaste, priset och test resultat? ska bli väldigt intressant att se hur dessa kommer stå sig upp imot intels senaste generation

Eftersom det är AMD så lär ju vanligt folk kunna ha råd med dem.

Permalänk
Medlem

Men som sagt, en sån här modell tillsammans med 16GB ram och två kraftigt grafikkort har undantag från EUs direktiv till att börja med så det är inga problem att sälja det. Precis som en 80-ton dumpers har större motor än en flakbil från Fiat. Dessutom reglerar bara EUs kommande regler förbrukningen under idle och avstängt tillstånd. Det bekymrar sig inte om förbrukning under belastning.

Permalänk
Medlem

TDP värde betyder inte att den kommer dra X mycket ström för er som inte vet. Anyway, de här processorerna är säkert sönder oveclockade under hög spänning och kommer inte förvåna mig om det inte går overclocka de mer.