Snabbtitt: Seagate Laptop Thin SSHD

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: Seagate Laptop Thin SSHD

Lagringsjätten Seagate satsar vidare på hybridlösningar med kombinerad flash- och skivlagring. SweClockers tar en närmare till på företagets senaste SSHD-modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mer av dessa tack!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Hedersmedlem

synd trodde endå den skulle prestera lite bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa, som jag ser det, är att det nästan känns lika bra att helt enkelt ha en 120 gigs SSD istället i dom flesta fall.
Men det är ju en väldigt bra och prisvärd kompromiss verkar det som ifall man behöver utrymmet och vill hålla prislappen nere, trevlig produkt även om den känns nischad.

Permalänk

Installderade en sådan disk som speldisk i datorn. Känns mycket rappare än min Raptor vid laddningstider av spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Problemet med dessa, som jag ser det, är att det nästan känns lika bra att helt enkelt ha en 120 gigs SSD istället i dom flesta fall.
Men det är ju en väldigt bra och prisvärd kompromiss verkar det som ifall man behöver utrymmet och vill hålla prislappen nere, trevlig produkt även om den känns nischad.

Framförallt en laptop som bara har plats för en hårddisk är det ju bra för.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet med dessa, som jag ser det, är att det nästan känns lika bra att helt enkelt ha en 120 gigs SSD istället i dom flesta fall.
Men det är ju en väldigt bra och prisvärd kompromiss verkar det som ifall man behöver utrymmet och vill hålla prislappen nere, trevlig produkt även om den känns nischad.

Fast så nischad är dom ändå inte.
Dom är perfekta för den stora bredden av laptop marknaden.
Där man får både ganska bra prestanda men ändå har utrymmet som många vill ha, utan att kosta så mycket som en SSD fortfarande gör.
Dom är perfekta att sätta i som andra disk i en laptop också. Om man redan har en SSD som main men vill ha lite spel eller liknande på sin andra disk så gör dom här ändå rätt stor skillnad i prestanda utan att kosta särskilt mycket mer än hel mekaniska diskar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Framförallt en laptop som bara har plats för en hårddisk är det ju bra för.

Beror ju på vad man använder laptopen till, behöver man mer än 120 gig i den?
Och om man behöver det, hur mycket nytta har man av dom prestandavinster man gör jämfört med vanlig HDD?

Jag tror dock att SSHD-liknande saker kommer vara lika självklart som det cache hårddiskarna redan har inom en snar framtid och att det blir standard i laptops snarast vore trevligt.

Men jag tänker om man redan har en laptop och vill uppgradera hårddisken i den, är det då värt det med denna?

Skrivet av zOlid:

Fast så nischad är dom ändå inte.
Dom är perfekta för den stora bredden av laptop marknaden.
Där man får både ganska bra prestanda men ändå har utrymmet som många vill ha, utan att kosta så mycket som en SSD fortfarande gör.
Dom är perfekta att sätta i som andra disk i en laptop också. Om man redan har en SSD som main men vill ha lite spel eller liknande på sin andra disk så gör dom här ändå rätt stor skillnad i prestanda utan att kosta särskilt mycket mer än hel mekaniska diskar.

Ja, jag hoppas det blir standard med dessa snarast i nya laptops.
Men jag tänkte bara på hårddisken i sig om man själv ska uppgradera sin laptop så känns det ganska nischat för om det är värt kostnaden mot vad man får.

Permalänk
Medlem

Men man borde väl kunna ha detta i en stationär också?
Det kanske tar sin tid innan det finns SSD så billiga per GB
(fast hur mycket snabbare är dom än vanlig hdd?)
till stationära och vore riktigt najs att ha en lagom stor SSD för spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Framförallt en laptop som bara har plats för en hårddisk är det ju bra för.

HP ha gjort två hårddisk-platser på en laptop/notebook.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Bra koncept, mer snabbtittar åt folket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

HP ha gjort två hårddisk-platser på en laptop/notebook.

Jag tror detta är bra i de mindre prisklasserna. För i mellan och högre kommer ju NGFF att slå ut behovet att ha två fullstora 2,5" enheter

Permalänk
Medlem

Skulle en sån här funka i en PS3? Finns en 1TB SSHD för lite under 1000kr som skulle vara en vettig uppgradering för att ersätta nuvarande 640GB stora disken som är överfull.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706075

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Installderade en sådan disk som speldisk i datorn. Känns mycket rappare än min Raptor vid laddningstider av spel.

Ja, men är det konstigt då? För du hade väl inte väntat dig något annat. Raptorn hade sin tid och var underbar, när det inte fanns något bättre.
Det är rätt roligt att med namnet Raptor så har nog dom flesta tänkt på dinosar.
Och Raptorhårdisken är precis som dinosar, ett utdöende släkte. Som systemdisk åtminstone.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Beror ju på vad man använder laptopen till, behöver man mer än 120 gig i den?
Och om man behöver det, hur mycket nytta har man av dom prestandavinster man gör jämfört med vanlig HDD?

Jag tror dock att SSHD-liknande saker kommer vara lika självklart som det cache hårddiskarna redan har inom en snar framtid och att det blir standard i laptops snarast vore trevligt.

Men jag tänker om man redan har en laptop och vill uppgradera hårddisken i den, är det då värt det med denna?

Ja, jag hoppas det blir standard med dessa snarast i nya laptops.
Men jag tänkte bara på hårddisken i sig om man själv ska uppgradera sin laptop så känns det ganska nischat för om det är värt kostnaden mot vad man får.

Den stora massan som använder sin laptop som primär dator behöver garanterat mer än 120 GB eftersom de ska få plats med rätt mycket filer. Har man den bara som sekundär enhet klarar man sig långt på 120 GB. Jag har inga problem med 120 GB på min laptop men den används nästan uteslutande för skolan och den är för långsam för spel. Innan, för 8 år sedan, hade jag bara en laptop och då hade jag stora problem med att få 120 GB att räcka till.

Man får ju väga pris och prestanda mot behovet. Den kostar 600 kr vilket inte är så farligt för en enhet på 500 GB. Prestandan man får ut är ju ett mellanting mellan SSD och HDD vilket ju helt klart är ett lyft. Framförallt OS och sånt brukar ju kännas mycket rappare då det där finns mängder av småsaker som används ofta och som därför hamnar på flashminnet. Innan SSD når en prisnivå på 500 GB för tusenlappen så kommer den här typen av hybrider ha en plats.

Det stora problemet är nog att få ut informationen till folk. Vore faktiskt trevligt om fler som tillverkar enklare laptopar kunde tänka sig att lägga en hundralapp extra på priset och slänga in hybriddiskar. Det hade gjort mycket för användarupplevelsen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skulle en sån här funka i en PS3? Finns en 1TB SSHD för lite under 1000kr som skulle vara en vettig uppgradering för att ersätta nuvarande 640GB stora disken som är överfull.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706075

Högst sannolikt, för datorn/konsollen är den bara en vanlig disk. Styrningen sker enbart inifrån enheten. Sen vet jag inte hur en PS3a laddar data jämfört med en Windowsdator men troligen borde det snabba upp även den. Uppstart brukar ju vara ett av skrytmomenten för såna här lösningar.

Edit: Kontrollerade storlek också och 9,5 mm ska fungera det med, men antar att du hade koll på det.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig hdd samt en 16 gb msata i min bärbara, msata fungerar som cache. Kan man förvänta sig samma resultat ungefär som hybrider?
Jag tycker min laptop har blivit markant snabbare av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är ett intressant koncept där resultaten i vanlig användning ser bra ut. Skulle kunna tänka mig en sådan i arbetsdatorn faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den stora massan som använder sin laptop som primär dator behöver garanterat mer än 120 GB eftersom de ska få plats med rätt mycket filer. Har man den bara som sekundär enhet klarar man sig långt på 120 GB. Jag har inga problem med 120 GB på min laptop men den används nästan uteslutande för skolan och den är för långsam för spel. Innan, för 8 år sedan, hade jag bara en laptop och då hade jag stora problem med att få 120 GB att räcka till.

Man får ju väga pris och prestanda mot behovet. Den kostar 600 kr vilket inte är så farligt för en enhet på 500 GB. Prestandan man får ut är ju ett mellanting mellan SSD och HDD vilket ju helt klart är ett lyft. Framförallt OS och sånt brukar ju kännas mycket rappare då det där finns mängder av småsaker som används ofta och som därför hamnar på flashminnet. Innan SSD når en prisnivå på 500 GB för tusenlappen så kommer den här typen av hybrider ha en plats.

Det stora problemet är nog att få ut informationen till folk. Vore faktiskt trevligt om fler som tillverkar enklare laptopar kunde tänka sig att lägga en hundralapp extra på priset och slänga in hybriddiskar. Det hade gjort mycket för användarupplevelsen.

Jo, som sagt, det är rena dumheter att detta inte är standard bland nya laptops, även dom i klassen 3000-5000.

Men den stora massan du pratar om byter inte ut sin laptop-hårddisk själv, så även om jag håller med dig så är den här hårddisken i sig själv ingen produkt för dom.
Eller hur?

Jag pratar om det som enskild produkt i konsumentledet där jag tycker den är väl nischad.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta ut Hybridhårddisk från Apple och jämnföra?
Skulle vara spännande att se om dom gjort något annorlunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Kan ni inte ta ut Hybridhårddisk från Apple och jämnföra?
Skulle vara spännande att se om dom gjort något annorlunda

Apple har ingen hybriddisk.
Deras Fusion Drive är två fysiska enheter. En SSD och en HDD som operativsystem ser som en virtuell enhet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som PCB-designer själv måste jag ju säga att det är ett redigt häftigt kretskort. Normalt har man bara rotation 90 och i bland 45 grader. Här har de verkligen kört sitt eget race

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Apple har ingen hybriddisk.
Deras Fusion Drive är två fysiska enheter. En SSD och en HDD som operativsystem ser som en virtuell enhet.

ahh okej

Permalänk
Medlem

Känns vettigare att satsa på en riktig SSD i en bärbar, jämfört men en av dessa. Man klarar sig bra på 80-120 GB för OS, program och annat. Håller man på med foto så man behöver extra lagringsutrymme har man antagligen en eller ett par externa enheter med sig i alla fall, så i det fallen känns detta ändå rätt meningslöst med en hybriddisk, då prestandavinsten är rätt liten i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Apple har ingen hybriddisk.
Deras Fusion Drive är två fysiska enheter. En SSD och en HDD som operativsystem ser som en virtuell enhet.

Apples lösning med tiering verkar vara det bästa alternativet om man vill kombinera SSD och mekanisk disk, synd att inte fler tänkt i de banorna (förutom enterprise storage de senaste 20 åren).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Skulle en sån här funka i en PS3? Finns en 1TB SSHD för lite under 1000kr som skulle vara en vettig uppgradering för att ersätta nuvarande 640GB stora disken som är överfull.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1706075

Skrivet av Videoapan:

Högst sannolikt, för datorn/konsollen är den bara en vanlig disk. Styrningen sker enbart inifrån enheten. Sen vet jag inte hur en PS3a laddar data jämfört med en Windowsdator men troligen borde det snabba upp även den. Uppstart brukar ju vara ett av skrytmomenten för såna här lösningar.

Edit: Kontrollerade storlek också och 9,5 mm ska fungera det med, men antar att du hade koll på det.

http://www.youtube.com/watch?v=Jb-OMi6RWpY

Detta skyltades det bland annat med på CES, har länge varit sugen på att slänga in en SSD eller Momentus XT. De stora fördelarna som jag har förstått är spel där tunga filer som behöver laddas. Exemplet återspeglar laddningstider mellan en mekanisk HDD och den produkt du länkar till. Själv behöver jag utrymmet, men extra prestanda skadar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

http://www.youtube.com/watch?v=Jb-OMi6RWpY

Detta skyltades det bland annat med på CES, har länge varit sugen på att slänga in en SSD eller Momentus XT. De stora fördelarna som jag har förstått är spel där tunga filer som behöver laddas. Exemplet återspeglar laddningstider mellan en mekanisk HDD och den produkt du länkar till. Själv behöver jag utrymmet, men extra prestanda skadar inte!

Tror jag ska beställa en sån ikväll.

Tackar för hjälpen.

EDIT: Blir att vänta tills månadens slut och hoppas på en 15% rabatt på CDON eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har just denna disk i min PS3 och bryr mig inte om det är placebo eller om det verkligen fungerar.
Har inte märkt någon större skillnad förutom de få tillfällen då jag vet det normalt sätt är en lång laddningstid.

Men men, kanske inte riktigt hittat rätt spel ännu.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Problemet med dessa, som jag ser det, är att det nästan känns lika bra att helt enkelt ha en 120 gigs SSD istället i dom flesta fall.
Men det är ju en väldigt bra och prisvärd kompromiss verkar det som ifall man behöver utrymmet och vill hålla prislappen nere, trevlig produkt även om den känns nischad.

Alltså nja. Jag tar min far som exempel. Han jobbar mycket med att göra broschyrer och folders för sitt företag, detta innebär mycket bilder. Bilder i .RAW tar 20MB+ så det blir en del plats när varje artikel ska ha ett par bilder, sedan tar ju själva broschyrerna gärna ett par hundra MB också.

En hårddisk på 120GB skulle helt enkelt inte räcka till för många personer. Så jag ser absolut en marknad för hybriddiskar. Lika mycket lagring som en mekanisk, fast lite piggare, och bara för en hundring extra.

Permalänk
Medlem

Visst man kan förvänta sig mer av SSHD, men jag tror inte det med 8GB flashminne och 64 mb cache. Många ssd:er har 256 mb i cache och jag tycker man kunde förvänta sig ett flashminne på lite mer än 8GB, kanske 16-24?

Jag tror att större kapacitet på cache och flashminne kan göra mycket. SSHD kommer aldrig bli lika bra som SSD, om inte SSHD ställs mot en SSD med samma cache och flash storlek. Då kanske det går om båda är optimerade.

Dessa diskar kan dock ha en bättre hållbarhet kan jag tänka mig. Belasning borde ligga på flashminnet, medan HDDn inte nödvändigtvis behöver slita lika mycket hund som en vanlig HDD.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself