Gratis virusskydd till WIN7!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

vliket OS använder du iOS/Linux? beror ju på vilket antivirus Mcafee, gammla norton, så ja då går det segt. testa Avast, AVG så ska du se att det inte slöar ner datorn

Använder Windows 7, har alltid använt Windows. Jag syftar dock på mina kunders datorer vilka oftast har Windows 7 eller Windows 8 just nu. Till dem så använder vi oss av Norton 360, Kaspersky och F-Secure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

McAfee har på väldigt många datorer blockerat internetanslutningen, det är ett exempel på problem. På alla stackars underspecifierade billiga laptops så stjäl antiviruset allt för mycket processorkraft, disktid och minne, de kan bli enormt sega med antivirus. Ytterligare problem kommer när man spelar, extremt många "fixar" för anslutningsproblem, frånkopplingar, problem att nå servrar beror på antivirusprogrammens.

Jag har aldrig fått något polisvirus, däremot så har alla datorer som jag har sett det viruset på (10-15st) haft antivirusprogram.

Min laptop från HP som jag använder och som är snart 5 år gammal har inga som helst problem med något antivirusprogram som helst. McAfee har dåligt rykte av sig däremot utvecklas även det med. Jag tror du skall testa på något annat så kommer du märka att det du säger om seghet existerar inte längre. Det enda som jag har sett som segar ner är en fullständig scan fast då är det något helt annat scenario där AV:et skall analysera större mängd data.

bdagent =Bitdefender = 1096kB

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Använder Windows 7, har alltid använt Windows. Jag syftar dock på mina kunders datorer vilka oftast har Windows 7 eller Windows 8 just nu. Till dem så använder vi oss av Norton 360, Kaspersky och F-Secure.

använder ni dom Antivirusen så kanske det beror på att det är dom man köper.. ni får provision/säljer = inkomst. sitter du själv utan både AV/brandvägg så förstår ja att du märkt att du inte får några virus.. (dom flesta märker man inte av, men det vet du ju redan) ska normalanvändarna också köra utan AV?

*keyloggers* antar att du går in på forum, sköter banköverföringar, yahoo/gmail, skype, paypal, helt utan skydd ?

*helt bortkastat då jag haft virus en gång på 15 år eller så* hur vet du det om du inte använt AV på 15år?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

använder ni dom Antivirusen så kanske det beror på att det är dom man köper.. ni får provision/säljer = inkomst. sitter du själv utan både AV/brandvägg så förstår ja att du märkt att du inte får några virus.. (dom flesta märker man inte av, men det vet du ju redan) ska normalanvändarna också köra utan AV?

*keyloggers* antar att du går in på forum, sköter banköverföringar, yahoo/gmail, skype, paypal, helt utan skydd ?

*helt bortkastat då jag haft virus en gång på 15 år eller så* hur vet du det om du inte använt AV på 15år?

Var någonstans skrev jag att jag inte använder brandvägg? Ifall jag har misstänkt att det kan ha kommit in ett virus eller innan jag formaterat om min dator t.ex. så har jag kört en onlinescan med t.ex. F-secure och det har aldrig hittat någonting. De flesta virus märker man av, i alla fall jag gör det. Sen om du inte gör det är en annan sak. Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller.

Jag är såpass kunnig på datorer att ett installerat antivirusprogram ställer till med mer skada än nytta på min dator. Om någon duktig hackare vill åt min dator så kommer han nog åt den vare sig jag har ett antivirus eller inte. Däremot så rekommenderar jag starkt att normalanvändaren har ett antivirus för att skydda mot alla mindre smarta val de gör på nätet. Dock så lyckas ju välkända virus ta sig in på datorer med uppdaterade och aktiva antivirusprogram. "Polisviruset" har jag fått rensa ett flertal gånger som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Var någonstans skrev jag att jag inte använder brandvägg? Ifall jag har misstänkt att det kan ha kommit in ett virus eller innan jag formaterat om min dator t.ex. så har jag kört en onlinescan med t.ex. F-secure och det har aldrig hittat någonting. De flesta virus märker man av, i alla fall jag gör det. Sen om du inte gör det är en annan sak. Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller.

Jag är såpass kunnig på datorer att ett installerat antivirusprogram ställer till med mer skada än nytta på min dator. Däremot så rekommenderar jag starkt att normalanvändaren har ett antivirus. Dock så lyckas ju välkända virus ta sig in på datorer med uppdaterade och aktiva antivirusprogram. "Polisviruset" har jag fått rensa ett flertal gånger som jag nämnde tidigare.

Jaha så du menar att vi andra är normalanvändare på det här forumet. En online scanner är enbart ett komplement till ditt vanliga Antivirus skydd. Den jobbar inte real-tid utan det är du som användare utför en scanning av dina filer. Berätta vad för skada du menar?

näehe om inte spyware,rootkit,keylogger är virus vad är det då för något?

"Polisen" är en så kallad ransomware som dykt upp på sista tiden och vissa skydd kan hantera elakheten däremot kräver det extra åtgärder för den så kallade "normalanvändaren"
Om du nu har raderat den så ofta varför har du då inte berättat det i tråden. Eller är det bara rent skryt. Jag vet också nu hur man tar väck skiten, så för mig behöver du inte berätta utan jag bara undrar om du nu är så bra varför kan du inte dela mid dig av dina kunskaper eller finns dem bara i teorin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Jaha så du menar att vi andra är normalanvändare på det här forumet. En online scanner är enbart ett komplement till ditt vanliga Antivirus skydd. Den jobbar inte real-tid utan det är du som användare utför en scanning av dina filer. Berätta vad för skada du menar?

näehe om inte spyware,rootkit,keylogger är virus vad är det då för något?

"Polisen" är en så kallad ransomware som dykt upp på sista tiden och vissa skydd kan hantera elakheten däremot kräver det extra åtgärder för den så kallade "normalanvändaren"
Om du nu har raderat den så ofta varför har du då inte berättat det i tråden. Eller är det bara rent skryt. Jag vet också nu hur man tar väck skiten, så för mig behöver du inte berätta utan jag bara undrar om du nu är så bra varför kan du inte dela mid dig av dina kunskaper eller finns dem bara i teorin.

Det är just realtidsskydd jag vill undvika, därför installerar jag inga antivirusprogram på min dator. Kolla några poster tillbaka så får du svar på din fråga. Spyware, rootkits och keyloggers är malware men absolut inte virus. Angående polisviruset så undrar jag varför jag skulle skryta om något så enkelt? Vem som helst med lite datorkunnande vet hur man plockar bort ett sånt virus. Jag sa heller aldrig att forummedlemmarna här representerar normalanvändaren.

Permalänk
Inaktiv

AVG,AVAST,Microsoft Security Essentials. Vilken som helst fungerar bra.
Dra sen även ned Malwarebytes för extra skydd.

Permalänk
Medlem

....och så var tråden på väg att spåra ur ännu en gång....! Samma sak varje gång antivirus/FW diskuteras.

Alltså ska väl även jag passa på att säga vad jag tycker
- Ja, det finns ett antal användare som klarar sig med enbart brandvägg och nån koll med valfri on-demand scanner emellanåt. Men för de flesta är, enl. min mening, ett komplett skydd med brandvägg(med HIPS och BB)/antivirus att rekommendera. Inte bara för att skydda användaren i sig utan än mer för att minska spridningen av diverse otrevliga program till oss andra på nätet.

Tyvärr tror en del att bara för att man skaffat ett säkerhetspaket så är man trygg. De flesta här vet nog att så inte är fallet och "Polisviruset" är ju ett exempel på vad som händer när man inte håller sina övriga program uppdaterade.
Dessutom finns det fortfarande, vad jag vet, inget säkerhetspaket som skyddar mot en idiot bakom tangentbordet!

Alltså: (En snabb lista för "normalanvändaren" att kontemplera över!
- Säkerhetspaket med FW/AV (inkl HIPS (Host-based Intrusion Prevention System) och BB (Behaviour Blocker))
- Uppdaterade program (Secunia PSI är en personlig favorit)
- Färska backuper på allt viktigt.
- Sandboxad webläsare antingen om det erbjuds i säkerhetspaketet eller med t.ex Sandboxie
- Sunt förnuft
- och viktigast; kunskap, kunskap, kunskap. Läs på och lär!

Sen kan man lägga till massor med program och funktioner, men följer man listan så klarar man sig ganska bra!

Just my five cents......

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Det är just realtidsskydd jag vill undvika, därför installerar jag inga antivirusprogram på min dator. Kolla några poster tillbaka så får du svar på din fråga. Spyware, rootkits och keyloggers är malware men absolut inte virus. Angående polisviruset så undrar jag varför jag skulle skryta om något så enkelt? Vem som helst med lite datorkunnande vet hur man plockar bort ett sånt virus. Jag sa heller aldrig att forummedlemmarna här representerar normalanvändaren.

tror ja blivit upplyst ändrat åsikt
nä just det alla här ha Über skills på datorer.. rekommenderar alla att avinstallera/inte använda antivirus då det segar ner datorn för mycket.

*Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller* va sa du sa du ?
under 15år så har du aldrig haft Keyloggers, spyware, rootkits på datorn? vad är hemligheten?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Virusskydd slöar ju ner datorn något enormt.

Varför ser jag alltid något negativt i alla dina kommentarer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

tror ja blivit upplyst ändrat åsikt
nä just det alla här ha Über skills på datorer.. rekommenderar alla att avinstallera/inte använda antivirus då det segar ner datorn för mycket.

*Keyloggers, spyware, rootkits m.m. är inga virus per definition men några såna har heller funnits på min dator heller* va sa du sa du ?
under 15år så har du aldrig haft Keyloggers, spyware, rootkits på datorn? vad är hemligheten?

Nej det har jag inte, varför skulle man vilja installera malware på datorn frivilligt? Jag vet var man får virus och annan malware på internet, jag vet vad som är säkert att klicka på och vad som inte är det, jag vet vad som är säkert att ladda hem och vad som inte är det. Det är ingen hemlighet, bara sunt förnuft och lite datorkunskaper. Hittills har det fungerat långt mycket bättre än något antivirus någonsin gjort.

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Nej det har jag inte, varför skulle man vilja installera malware på datorn frivilligt? Jag vet var man får virus och annan malware på internet, jag vet vad som är säkert att klicka på och vad som inte är det, jag vet vad som är säkert att ladda hem och vad som inte är det. Det är ingen hemlighet, bara sunt förnuft och lite datorkunskaper. Hittills har det fungerat långt mycket bättre än något antivirus någonsin gjort.

så det mest praktiska är eftersom du kan så är svaret: Antivirus slöar ner datorn så du behöver inget. no more no less! som första svar.
vad TS kan eller vad det hjälper han/hon har ja däremot svårt att förstå ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

så det mest praktiska är eftersom du kan så är svaret: Antivirus slöar ner datorn så du behöver inget. no more no less! som första svar.
vad TS kan eller vad det hjälper han/hon har ja däremot svårt att förstå ?

Mina inlägg var inte riktade mot TS utan snarare dig och några andra med ganska befängda påståenden. Mitt budskap var att man inte måste ha antivirusprogram installerat för att skydda sig mot virus, det finns andra sätt. Nu får den här diskussionen ses som avslutad för denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Mina inlägg var inte riktade mot TS utan snarare dig och några andra med ganska befängda påståenden. Mitt budskap var att man inte måste ha antivirusprogram installerat för att skydda sig mot virus, det finns andra sätt. Nu får den här diskussionen ses som avslutad för denna gång.

Inte för att vara elak. Dina svar är helt uppåt väggarna fel. Sedan att du inte vill berätta ingående utan berättar sådant som är helt felaktigt om det ena och det andra gör mig förbryllad. Att säga jag vet allt jag trycker på eller laddar ner är säkert, bara där ringer varningsklockan.

Ville bara berätta mina funderingar och du behöver inte svara om du nu inte vill utan surfa du vidare i lugn och ro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gusnan:

Jag har använt Comodo ett bra tag, och den senaste gnäller bra mycket mindre än tidigare versioner.

Trevligt. Jag kanske byter tillbaka någon gång då. Använde Comodo i flera år, innan jag tröttnade.

Synd, för det är ett riktigt bra skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Nej det har jag inte, varför skulle man vilja installera malware på datorn frivilligt? Jag vet var man får virus och annan malware på internet, jag vet vad som är säkert att klicka på och vad som inte är det, jag vet vad som är säkert att ladda hem och vad som inte är det. Det är ingen hemlighet, bara sunt förnuft och lite datorkunskaper. Hittills har det fungerat långt mycket bättre än något antivirus någonsin gjort.

Jag håller med om att sunt förnuft är det bästa skyddet, men det du skriver om att "Jag vet var man får virus och annan malware" gäller inte längre tyvärr. Waterhole-attacks, legitima sidor som blivit infekterade, JS/Redirect osv gör att man kan bli infekterad även på normalt sett säkra sidor.

Beteendet hos malware har också ändrats. Förr ville dom som skapade virus mm ha uppmärksamhet, dom ville att det skulle märkas att dom lyckats infektera någon. Idag är det helt annorlunda, det är pengar som styr och en banktrojan eller liknande är designad att inte synas.

Definitionsfiler till antivirus hjälper bara mot sådant som är känt. Ett bra skydd bör kolla av definitioner, beteenden, länkar osv mot ett moln, då skyddas man lite bättre mot 0-dagars-hot. Men helt säker är man aldrig. Om en duktig hacker vill komma åt din dator så gör han det. Men man bör åtminstone skydda sig mot lycksökare anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Mina inlägg var inte riktade mot TS utan snarare dig och några andra med ganska befängda påståenden. Mitt budskap var att man inte måste ha antivirusprogram installerat för att skydda sig mot virus, det finns andra sätt. Nu får den här diskussionen ses som avslutad för denna gång.

På ditt semi-aktiva sätt kan man parera virus, ja. Virus från 90-talets första hälft, med lite tur.
Jag blir enormt bekymrad av den här attityden på Sweclockers som är fullkomligt bortkopplad från verkligheten, där brist på uppskattade symptom utav virus är bevis för att inga virus är befintliga. Inte att uppfattningen utav resten av världens datoranvändare är byfånar som klickar vartenda reklamlänk och manuellt installerar alla "virus.exe"-filer de stöter på.

Grejen med virus, med detta faller i mitt omdöme även malware och annan skadlig kod, är att de inte syns. Om de syns så tas det åtgärder för att eliminera inkräktaren. Varpå spridningen utav koden blir komprimerad och eventuell information som kan samlas in genom respektive skadligt program likaså.

Det är ett enormt enkelt koncept. Vad är så himla svårt att begripa, egentligen?

Permalänk
Medlem

Avast och security essensials är de gratis som är bäst i test. Betala bara om du driver en större kommersiell verksamhet, de som kostar har lite fler funktioner, annars är avast eller security essensials utmärkta skydd. Det är också de som tynger ner datorn minst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem
Skrivet av mape78:

Jag håller med om att sunt förnuft är det bästa skyddet, men det du skriver om att "Jag vet var man får virus och annan malware" gäller inte längre tyvärr. Waterhole-attacks, legitima sidor som blivit infekterade, JS/Redirect osv gör att man kan bli infekterad även på normalt sett säkra sidor.

Beteendet hos malware har också ändrats. Förr ville dom som skapade virus mm ha uppmärksamhet, dom ville att det skulle märkas att dom lyckats infektera någon. Idag är det helt annorlunda, det är pengar som styr och en banktrojan eller liknande är designad att inte synas.

Definitionsfiler till antivirus hjälper bara mot sådant som är känt. Ett bra skydd bör kolla av definitioner, beteenden, länkar osv mot ett moln, då skyddas man lite bättre mot 0-dagars-hot. Men helt säker är man aldrig. Om en duktig hacker vill komma åt din dator så gör han det. Men man bör åtminstone skydda sig mot lycksökare anser jag.

Det som är intressant i resonemangen här är att man inte gör åtskillnad på antivirus, brandvägg, antispyware osv. Kanske för att dessa nu för tiden många gånger är integrerade i olika suites!? Kunitze skriver att han inte vill använda antivirus vilket jag kan hålla med om att man kan klara sig utan under förutsättning att man använder sig av en brandvägg med BB och HIPS. Och brandvägg verkar han ju använda även om vi inte vet vilken och med vilka funtioner. Men att detta skulle vara att rekommendera tycker jag inte. Åtminståne inte för en sån som mig Tackar vet jag ett komplett och rejält skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Det som är intressant i resonemangen här är att man inte gör åtskillnad på antivirus, brandvägg, antispyware osv. Kanske för att dessa nu för tiden många gånger är integrerade i olika suites!? Kunitze skriver att han inte vill använda antivirus vilket jag kan hålla med om att man kan klara sig utan under förutsättning att man använder sig av en brandvägg med BB och HIPS. Och brandvägg verkar han ju använda även om vi inte vet vilken och med vilka funtioner. Men att detta skulle vara att rekommendera tycker jag inte. Åtminståne inte för en sån som mig Tackar vet jag ett komplett och rejält skydd.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får vad man betalar för, givetvis.
Det är inte alltid rätt att säga "välj Avast, det är det bästa - det har jag alltid kört". (Eller något annat.)
Mycket händer och det "bästa" gratis antivirus kan variera ganska mycket på ett år. DÄRFÖR, är det BRA att nya trådar skapas.

I början på den här tråden var det sedvanligt gnäll om att "lär dig söka istället för att skapa nya trådar..." osv. Snälla, det är jobbigare att läsa sådant strunt i en tråd, än att leta upp din gamla tråd och bläddra igenom 15 sidor nonsens.

Slutligen, installera något gratis antivirusprogram efter att ha läst lite om det på olika ställen.
För att komplettera ditt program och söka av datorn med något annat finns det ofta gratis "online scanners" från diverse tillverkare - du slipper avinstallera och krångla.

Rock on.