Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag tänkte köpa en 13" pro och ha den som studiedator på universitetet. Tror ni att jag klarar mig med 4 gb ram? En släkting ska köpa den genom hans företag och det måste ske på en specifik sida och den erbjuder tyvärr endast versionen med 4 gb ram. Det blir ganska mycket dyrare om jag ska beställa den från Sony (ca 3000 dyrare med 8 gb).

Tldr. Klarar man sig med 4 gb ram om den ska användas till lättare studieuppgifter och lite film?

Jadå, det gör du. Anledningen till att jag tog 8 gig var för att det inte var någon större prisökning för mig. Men jag tror att jag aldrig kommer överstiga 4 gig.

Permalänk

Okej, nu är jag arg.

Igår fick jag ett mail som sade att jag skulle få datorn idag.

Kl 10 fick jag ett till mail som sade att jag skulle få datorn idag, att jag skulle se till att vara hemma osv.

Kl 16.28 fick jag ett till mail, efter att ha gått och väntat hela dagen:

Bäste kund,

TNT försökte leverera din ******* försändelse idag utan att lyckas.

För att arrangera om din leverans gör du så här:
> från en smartphone klicka http://mexpress.tnt.com/mydelivery/c/iHD8Yo-XU7Tjw2qslj7Ihg/s...
> från alla andra typer av enheter klicka https://express.tnt.com/mydelivery/?con=iHD8Yo-XU7Tjw2qslj7Ih...

De har med 200 procents säkerhet inte varit här överhuvudtaget, var fan är de? Nu kommer jag inte att kunna få min dator levererad eller, uta måste hämta upp den på något ställe, vilket de kommer skicka lapp i brevlådan om om några dagar!?

Vart vänder jag mig för att klaga och få reda på info om var jag kan hämta datorn innan?

Jag beställde datorn till en adress för att jag kommer att vara här under den här veckan och beräknades få datorn då. Kommer inte datorn förrän efter fredag så är jag 50 mil ifrån, och kommer så vara ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

1. Firmwaren i min router är den senaste enligt bredbandsbolaget och den går inte att uppgradera på egen hand.
2. Når inga grannars WiFi så då behöver jag inte göra något här?
3. Är det bara att ställa in enligt bilden nedan?

http://s16.postimg.org/9wgxw2f9d/svpwifi.jpg

Japp och glöm inte att ta bort MacAfee programvarorna, det var största anledningen till att tptestet inte fick fram mitt Sanna bandbredd.
Glöm ej att aktivera och uppdatera windows defender dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallasen8:

Okej, nu är jag arg.

Igår fick jag ett mail som sade att jag skulle få datorn idag.

Kl 10 fick jag ett till mail som sade att jag skulle få datorn idag, att jag skulle se till att vara hemma osv.

Kl 16.28 fick jag ett till mail, efter att ha gått och väntat hela dagen:

Bäste kund,

TNT försökte leverera din ******* försändelse idag utan att lyckas.

För att arrangera om din leverans gör du så här:
> från en smartphone klicka http://mexpress.tnt.com/mydelivery/c/iHD8Yo-XU7Tjw2qslj7Ihg/s...
> från alla andra typer av enheter klicka https://express.tnt.com/mydelivery/?con=iHD8Yo-XU7Tjw2qslj7Ih...

De har med 200 procents säkerhet inte varit här överhuvudtaget, var fan är de? Nu kommer jag inte att kunna få min dator levererad eller, uta måste hämta upp den på något ställe, vilket de kommer skicka lapp i brevlådan om om några dagar!?

Vart vänder jag mig för att klaga och få reda på info om var jag kan hämta datorn innan?

Jag beställde datorn till en adress för att jag kommer att vara här under den här veckan och beräknades få datorn då. Kommer inte datorn förrän efter fredag så är jag 50 mil ifrån, och kommer så vara ett halvår.

De ska ringa dig innan de kommer förbi för att se om du är där du borde vara, annars så går de bara vidare för att spara tid.
Så hoppas på att du gav ditt mobilnummer när du beställde och att du inte pratade hela dagen i den.

Ring deras kundtjänst så kan du få svar på allt. Kanske till och med klaga och säga att du vill ha den asap, innan helgen kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

De ska ringa dig innan de kommer förbi för att se om du är där du borde vara, annars så går de bara vidare för att spara tid.
Så hoppas på att du gav ditt mobilnummer när du beställde och att du inte pratade hela dagen i den.

Ring deras kundtjänst så kan du få svar på allt. Kanske till och med klaga och säga att du vill ha den asap, innan helgen kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobilen har jag haft vid min sida hela dagen utan att ett enda samtal kommit in. Jag bor längst ner på en väg som bara leder till mitt och två hus till, och som jag har fritt synfält till från fönstret, och inte en enda bil har varit här. Jag har mailat dem nu, men kanske borde ringa för att få snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Mobilen har jag haft vid min sida hela dagen utan att ett enda samtal kommit in. Jag bor längst ner på en väg som bara leder till mitt och två hus till, och som jag har fritt synfält till från fönstret, och inte en enda bil har varit här. Jag har mailat dem nu, men kanske borde ringa för att få snabbare svar.

Ringde dem nu och en kvinna svarar på engelska som bara sade att deras svenska telefonservice var nere till kl 07 imorgon och att jag skulle återkomma då på samma nummer. Gjorde en omleverans till originaladressen till imorgon och får jag inte datorn då går jag bärsärkargång. FAN gått och väntat här hela dagen. Tuppjuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hej Sam!
Jag hade liknande problem. Fick panik då jag uppdaterat till senaste drivrutinen och hela köret men det var fortfarande sämst bandbredd på tptest.
Men när jag gav upp efter att inte ha hittat något så gick jag vidare till att fixa resten av grejjerna på datorn och ett av de var att ta bort McAfees programvara.
Vet inte vad som flög in i mig men jag ville prova tptest igen och helst plötsligt ser jag att jag har 90mbit upp-/nedladdning trådlöst vilket är lika bra som jag brukar ha trådad. Dess AC näverkskort är sjukt bra (jag har varken dual-band eller ac router).

Så prova dessa saker (om du har senaste mjukvaran för ditt nätverkskort):
1. Uppdatera mjukvaran (firmware) i routern.
2. Konfigurera routern så att dess kanaler inte "krockar" med grannarnas kanaler. Byt till det som ingen eller minst av grannarna använder, (finns ett program för det, kommer dock ihåg namnet på den jag använde förut)
3. Gå in på Egenskaper för ditt nätverkskort och ändra Värdet på 802.11n-kanalbredd för 2.4ghz FRÅN: 20mhz TILL: Auto.

Väldigt bra lösningar på eventuella problem. Kan jag ta med detta i den nya tråden med support? Nämner såklart ditt namn

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Jag tänkte köpa en 13" pro och ha den som studiedator på universitetet. Tror ni att jag klarar mig med 4 gb ram? En släkting ska köpa den genom hans företag och det måste ske på en specifik sida och den erbjuder tyvärr endast versionen med 4 gb ram. Det blir ganska mycket dyrare om jag ska beställa den från Sony (ca 3000 dyrare med 8 gb).

Tldr. Klarar man sig med 4 gb ram om den ska användas till lättare studieuppgifter och lite film?

Du klarar dig nog. Prestandaökningen man får med 8GB är väldigt prisvärd så som Sony tar betalt, men det är absolut inte värt 3000. Dels får OS:et ett litet bufferområde(du kanske vet att webbläsare kan sluka hur mycket RAM som helst) och så blir grafikprestandan bättre.

Alltså, inte värt 3000 spänn, men annars är det en bra investering.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hej Sam!
Jag hade liknande problem. Fick panik då jag uppdaterat till senaste drivrutinen och hela köret men det var fortfarande sämst bandbredd på tptest.
Men när jag gav upp efter att inte ha hittat något så gick jag vidare till att fixa resten av grejjerna på datorn och ett av de var att ta bort McAfees programvara.
Vet inte vad som flög in i mig men jag ville prova tptest igen och helst plötsligt ser jag att jag har 90mbit upp-/nedladdning trådlöst vilket är lika bra som jag brukar ha trådad. Dess AC näverkskort är sjukt bra (jag har varken dual-band eller ac router).

Så prova dessa saker (om du har senaste mjukvaran för ditt nätverkskort):
1. Uppdatera mjukvaran (firmware) i routern.
2. Konfigurera routern så att dess kanaler inte "krockar" med grannarnas kanaler. Byt till det som ingen eller minst av grannarna använder, (finns ett program för det, kommer dock ihåg namnet på den jag använde förut)
3. Gå in på Egenskaper för ditt nätverkskort och ändra Värdet på 802.11n-kanalbredd för 2.4ghz FRÅN: 20mhz TILL: Auto.

Hej Donhoz!

Tack för tipsen!

Testade innan jag han läsa ditt svar att plugga in en wifi dongel som satt i en stationär dator, och efter att ha kört en stund med donglen i (wifi via donglen fungerade utmärk), testade jag på nytt det interna wifi:et och fungerade det utan problem precis som det ska och jag får t.o.m bättre fart via det interna än via någon annan dator i hemmet och på köpet har fläkten tystnat.

Så nu fungerar det bra så länge jag har bra styrka på nätverkssignalen men när den går ner till 1-2 ploppar så blir det jätte segt.

Testade att följa din 3:e punkt men då fick datorn svårt att koppla upp mot routern så jag ändrade tillbaka igen och då fungerar det fint.

Nu är datorn så tyst vid normalt användande att jag nästan tror att fläkten har gått sönder

Har en annan fråga vad använder ni för antivirus när ni har tagit bra McAfee?
och kan någon rekommendera en bra BT mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosmo08:

Upptäckte en bugg i min burk igår. Jag har inte haft nåt problem med WiFi innan, det är stabilt, snabbt och tappar inte anslutning. Men om jag har igång dator och drar igen skärmen och låter den vara i standby ett tag så funkar inte WiFi när jag öppnar upp datorn igen. Då måste jag starta om den för att få nät igen.

Någon som upplevt samma sak?

Jag har upplevt samma sak har hänt ca 5 gånger hittills och är ytters störande. Håller på att installera den senaste drivrutinen för WIFI just nu och hoppas att det löser problemet. Händer förövrigt både hemma och på Chalmers nät så det är datorn som krånglar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinpim:

Hej Donhoz!

Tack för tipsen!

Testade innan jag han läsa ditt svar att plugga in en wifi dongel som satt i en stationär dator, och efter att ha kört en stund med donglen i (wifi via donglen fungerade utmärk), testade jag på nytt det interna wifi:et och fungerade det utan problem precis som det ska och jag får t.o.m bättre fart via det interna än via någon annan dator i hemmet och på köpet har fläkten tystnat.

Så nu fungerar det bra så länge jag har bra styrka på nätverkssignalen men när den går ner till 1-2 ploppar så blir det jätte segt.

Testade att följa din 3:e punkt men då fick datorn svårt att koppla upp mot routern så jag ändrade tillbaka igen och då fungerar det fint.

Nu är datorn så tyst vid normalt användande att jag nästan tror att fläkten har gått sönder

Har en annan fråga vad använder ni för antivirus när ni har tagit bra McAfee?
och kan någon rekommendera en bra BT mus?

Jag använder windows 8:as inbyggda antivirusprogram.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Väldigt bra lösningar på eventuella problem. Kan jag ta med detta i den nya tråden med support? Nämner såklart ditt namn

Självklart! Länka gärna till den nya tråden du pratar om så jag kan hålla mig aktiv där med

Skrivet av Pinpim:

Hej Donhoz!

Tack för tipsen!

Testade innan jag han läsa ditt svar att plugga in en wifi dongel som satt i en stationär dator, och efter att ha kört en stund med donglen i (wifi via donglen fungerade utmärk), testade jag på nytt det interna wifi:et och fungerade det utan problem precis som det ska och jag får t.o.m bättre fart via det interna än via någon annan dator i hemmet och på köpet har fläkten tystnat.

Så nu fungerar det bra så länge jag har bra styrka på nätverkssignalen men när den går ner till 1-2 ploppar så blir det jätte segt.

Testade att följa din 3:e punkt men då fick datorn svårt att koppla upp mot routern så jag ändrade tillbaka igen och då fungerar det fint.

Nu är datorn så tyst vid normalt användande att jag nästan tror att fläkten har gått sönder

Har en annan fråga vad använder ni för antivirus när ni har tagit bra McAfee?
och kan någon rekommendera en bra BT mus?

Jag tror att du gjort rätt i att ändra tillbaks till 20Mhz. Om jag minns rätt så skulle man ändra tillbaks efter att man ändrat till Auto, men jag struntade i det då det fixades och hade inga problem med anslutning till routern.

+
Om du har en modern router som kan sitt jobb, så räcker det med Windows Defender som följer med Windows.
Glöm dock ej att uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Självklart! Länka gärna till den nya tråden du pratar om så jag kan hålla mig aktiv där med

Jag tror att du gjort rätt i att ändra tillbaks till 20Mhz. Om jag minns rätt så skulle man ändra tillbaks efter att man ändrat till Auto, men jag struntade i det då det fixades och hade inga problem med anslutning till routern.

+
Om du har en modern router som kan sitt jobb, så räcker det med Windows Defender som följer med Windows.
Glöm dock ej att uppdatera.

Bra! Håller på att samla all information i ett dokument. Tänkte skapa tråden på fredag då jag flyttat "hem". Kommer absolut lägga upp en länk i den hår tråden

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Har någon haft problem med någon USB port?

Testat 3 st olika USB-minnen i porten närmast hörlursuttaget och det står bara att den känns inte igen, den andra funkar dock.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Har någon haft problem med någon USB port?

Testat 3 st olika USB i porten närmast hörlursuttaget och det står bara att den känns inte igen, den andra funkar dock.

Inte jag. Testa att installera om drivrutinen från Sonys hemsida.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Är det någon som har Vaios program som "trackar" CPU,ram etc.
Kommer ej ihåg vad det var exakt men det startades ihop med systemet och man kunde se den nere vid Dolda Ikoner.
Jag ser en vit fält som försvinner när man tar musen över, tror att det är där programmet borde vara men den försvinner ju direkt och den har ej någon ikon längre heller så det skulle kunna vara något annat.

Problemet är att jag inte vet vad det var för något så jag vet inte vad jag ska söka på för att hitta en lösning till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Inte jag. Testa att installera om drivrutinen från Sonys hemsida.

Det verkar inte finnas en ren USB drivrutin?

http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates

Vilken är det jag ska välja annars?

Edit, övrigt har jag bara uppdaterat bios, aldrig testat usb portarna förrens idag så vad jag vet har den aldrig funkat.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Det verkar inte finnas en ren USB drivrutin?

http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates

Vilken är det jag ska välja annars?

Edit, övrigt har jag bara uppdaterat bios, aldrig testat usb portarna förrens idag så vad jag vet har den aldrig funkat.

Är inte helt säker men har för mig att Windows 8 innehåller drivisar för usb portar, alltså inget man ska behöva installera själv. Notera dock att jag inte är hundra på detta. Någon annan som kan bekräfta/halshugga mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Är det någon som har Vaios program som "trackar" CPU,ram etc.
Kommer ej ihåg vad det var exakt men det startades ihop med systemet och man kunde se den nere vid Dolda Ikoner.
Jag ser en vit fält som försvinner när man tar musen över, tror att det är där programmet borde vara men den försvinner ju direkt och den har ej någon ikon längre heller så det skulle kunna vara något annat.

Problemet är att jag inte vet vad det var för något så jag vet inte vad jag ska söka på för att hitta en lösning till det.

Menar du Vaio Care?

Detta borde kanske ligga i en annan tråd men känns som jag kommer att fortast få svar här.

Jag råkade att ta bort vad som stod i PATH fältet i miljövariablerna när jag höll på att installera Java på datorn. Är det någon som kan skriva vad som står där som default?

Datorinfo-> Ändra inställningar -> Avancerat -> Miljövariabler -> och det som står under PATH. Har en modell SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Mail från Sony:

Citat:

Bäste kund,

På grund av den stora framgång och resulterande efterfrågan på VAIO Pro13 serien, upplever vi en försening i produktionen om 2-3 veckor. Så snart en uppdatering av din VAIO produktion status är tillgänglig får du ett meddelande.

Vi beklagar för eventuella besvär detta orsakar er.

Tack för den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweagle:

Mail från Sony:

Tack för den.

undrar om så många köpte den pågrund av tråden köpte den själv pågrund av tråden

hade tankar på en vaio z men sen fick jag veta att skärmen var skräp så jag glömde det tills jag fick veta om vaio pro 13

skärmen är helt ok men grynproblemet vissa har nämnts är hemskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Är inte helt säker men har för mig att Windows 8 innehåller drivisar för usb portar, alltså inget man ska behöva installera själv. Notera dock att jag inte är hundra på detta. Någon annan som kan bekräfta/halshugga mig?

Det antog jag med.

Jag har ringt supporten idag iaf och fått ett ärende.

Riktigt sugigt och skicka iväg datorn nu när skolan börjar på måndag Synd att jag inte testade usb portarna direkt så kanske jag hade hunnit få tillbaka den innan.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Äntligen kom den!

Hur länge bör jag ladda datorn och extrabatteriet nu innan jag startar den?

Är det något annat jag behöver tänka på, vad ska jag göra med datorn nu först av allt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dallasen8:

Äntligen kom den!

Hur länge bör jag ladda datorn och extrabatteriet nu innan jag startar den?

Är det något annat jag behöver tänka på, vad ska jag göra med datorn nu först av allt?

laddade den i några timmar innan jag startade den

Permalänk

Jag måste köpa et USB-minne som jag kan lägga recoveryfilen på. Är det någon som kan rekommendera något specifikt? Hur stort måste det minst vara, vilket märke är bäst, och hur skiljer sig dessa åt egentligen?

Har tittat lite på prisjakt, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=168#rparams=l=s13941943..., men jag har ju dock ingen aning om vilket jag bör välja.

Jag läste i säkerhetskopieringsguiden att USB 2.0 och USB 3.0 skilde sig åt på något sätt och att man bara kunde använda det ena, men jag förstod aldrig vilket av dem?

En fråga till. Jag ska välja val av webbläsare nu. På min gamla dator har jag kört med Opera, då jag tycker det är lätthanterligt med flikar osv, men hade gärna hört era rekommendationer, vad ni föredrar och varför. De flesta kör väl med Chrome och är kanske det bästa/säkraste valet?

Permalänk

Så!

Då har min SVP13 kommit. Tidigare än beräknat faktiskt, valde 2 september på TNT's hemsida och fick bekräftelse på det också.
Blev dock levererat idag, tur att min sambo var hemma och kunde kvittera ut det.

Testade bredbandskollen över WLAN efter alla standarduppdateringar var klara. 5Mbit/s... Brukar ligga på 24-27Mbit/s (Telia 30).
Installerade senaste drivisen från sony.se och vips, 25Mbit/s! Helnöjd.

Ändrade även till Silent och drog hem nya BIOS från sony.se. Vilken magi! Underbart tyst.

Tycker tangentbordet är helt magiskt skönt, härligt ljud osv. Inga problem med "flexandet", märker knappast av det.

Nu måste jag bara finjustera pekdonet, tycker den är lite bråkig, speciellt vid scrollning både vertikalt och horizontellt. Någon som har tips på det? Ska läsa igenom tråden och se vad jag kan hitta också.

Och usch vad ovan jag är med Win8... Har tagit bort i princip alla appar, har bara Mozilla och lite VAIO UPDATE osv där nu.. Vet inte riktigt vad man ska ha det till?

Några tips och trix ni sitter på är varmt välkomna

Mvh pepefatha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepefatha:

Så!

Då har min SVP13 kommit. Tidigare än beräknat faktiskt, valde 2 september på TNT's hemsida och fick bekräftelse på det också.
Blev dock levererat idag, tur att min sambo var hemma och kunde kvittera ut det.

Mvh pepefatha

Konstigt att de struntar i leveranstiden sådär rakt av, då jag som bor ensam och är borta mellan 8.00 och 16.00 förväntar mig att de levererar på det datum som har bestämts.

Antar att om man missar dem måste man välja ett nytt datum?

Permalänk

Ja jag ska väll berätta lite om min upplevelse med Sony! har inte fått datorn ännu! men eftersom jag även köpt senaste AIR så kan jag iaf jämföra frakten!

Så i morse fick jag ett mail där det står att min dator kan bli 2-3 veckor sen! (beställd 19/8)
Jaja tänkte jag men sedan gick jag in på My Sony och där står det att den redan är på väg till frakt.
Ringer Sony fick vänta cirka 10 minuter och allt är på svenska vänta så tar vi straxt hand om ditt samtal.......
Sedan så svarar en engelsktalande kvinna, visst kan jag prata engelska men det tog nästan en minut för mig att byta språk iaf.

Hursomhelst så får jag där reda på att den kommer bli försenad och att dom inte ens byggt den ännu!!!

Frågar då om jag inte kommer få någon ersättning för dröjesmålet men nej så jobbar vi inte här svarar hon.

Okej så varför blir jag lite sur? Jo för när jag köpte min AIR så fick jag ett leveransdatum som den skulle dyka upp på men den kom aldrig, så då ringde jag upp Apple och frågade, notera att där fick jag välja engelska eller svenska (dock var svenska stängt) men iaf så förklarade jag att datorn ej kommit på dagen som var "bokad" och frågade vart den höll hus.
Den mycket trevliga kvinnan hos Apple svarar att dom ber så mycket om ursäkt för dröjesmålet och ger mig en kompensation på 1000Kr avdrag på datorn för detta!
Mycket fin gest tycker jag!
Hos Sony sa dom inte ens förlåt!

Ja bara det är en bra jämförelse redan innan jag ens hunnit testa dom mot varandra!

Så Sony fixa er support!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Jo, diskutrymmet är ett problem på en ssd. Men några fler knep finns som kan ge ganska mycket utrymmet.

Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/change-the-s...

Hibernate: Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials/819-hibernate-enable-dis...

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://forum.notebookreview.com/sony/488090-how-can-i-delete-...

27 gb mer utrymme är ganska bra.

Jag satte växlingsfilen på 1024, men vad ska maximum vara på? Satte den på 4096?

Vad är Hibernate för något? Jag förstår inte hur man tar bort det, trots din länk. :s

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Jag satte växlingsfilen på 1024, men vad ska maximum vara på? Satte den på 4096?

Vad är Hibernate för något? Jag förstår inte hur man tar bort det, trots din länk. :s

Hibernate är ett typ av sleep mode fast allt skrivs till HDDn (i detta fall SSD) så dina program startar när du drar igång datorn fast den drar ingen ström när den är avstängd!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||